Gå til innhold

Noen her som har barn og spiser etter periodisk faste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere med helge frokosten osv?

Anonymous poster hash: b2f98...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har barn og spiser etter periodisk faste. Det er imidlertid ikke noe tema i familien vår, og vi spiser også helgefrokost veldig sent, type 11-12. Om jeg synes det er for tidlig, lar jeg være å spise og tar heller en kaffe sammen med resten av familien. Det er sjelden de spør hvorfor jeg ikke spiser.

De har muligens kommentert det en gang eller to, men da svarer jeg bare at jeg ikke er sulten før litt senere. Selv spiser de frokost med glede. :)

Anonymous poster hash: 6cbe9...e5c
Skrevet

Når spiser dere egentlig? Når starter dere og når slutter dere? Teller dere kalorier?

Anonymous poster hash: 07e4e...460

Skrevet

Når spiser dere egentlig? Når starter dere og når slutter dere? Teller dere kalorier?

Første måltid 12-13, andre 16-17 og siste 20-21. 500kcal hvert måltid. Før og etter treningsmat kommer utenom. Ts

Anonymous poster hash: b2f98...130

Skrevet

Har spisevindu mellom 13-14 og ca 21. Teller ikke kalorier, lever på moderat lavkarbo. (Det gjelder altså meg selv, ikke barna mine. De spiser "ordinært" kosthold basert på offentlige kostholdsråd, men jeg er striks med sukker. Forsøker iallefall å være det. :lol: )

Skrevet

Flere som har erfaringer med PF og barn - eller bare PF? Interessant å høre hvordan andre lever. Selv får jeg noen spørsmål fra enkelte nære venninner (som vet at jeg lever etter PF) men det er en typisk sånn ting jeg ikke snakker med alle om.

Skrevet

Jeg har et spisevindu som varierer i løpet av uken ettersom det passer. Mandag til fredag spiser jeg f.eks. mellom 17 og 21, i helgene første måltid 11-12 så da blir spisevinduet større. Nå har jeg større barn da, men om det er felles frokost så spiser jeg da, men spiser gjerne ikke før til middag igjen etter det. Det som er så greit med periodisk faste (eller periodisk spising som noen og kaller det) er jo akkurat fleksibiliteten. Jeg har synes det er viktig å oppmuntre ungene til å spise jevnlig pga spiseforstyrrelser i familien, men jeg synes også det er greit at de vet at det er OK å være sulten uten å MÅTTE spise.

(Generelt synes jeg det er mye feilinformasjon ute og går fordi de 4-5-6 måltidene det oppmuntres til også gjør det vanskelig å spise passe med mat over hele dagen blant annet fordi måltidene mange har er så kaloritette. Boller til lunsj f.eks. er jo gjerne halve energibehovet! Men det er nå min mening.)

Skrevet

Periodisk faste er en tåplighet som dere gjerne kan droppe først som sist da faglig sett burde vi optimalt fått næringen intravenøst, altså konstant og etter behov. Dog er jo ikke det noen alternativ for noen, dessuten en praktisk umulighet ingen ville ønsket seg dersom man hadde muligheten også. Altså er dette bare teoretisk optimalt, i praksis spiser vi jo måltider.

Å spise hyppige og små måltider er derfor det nærmeste vi kommer det optimale, periodisk faste blir således i praksis bare å bevege seg bort fra det optimale og gå på større komprimisser. Jovisst er kroppen i stand til å takle matmangel en periode etc., ideelt er det dog ikke og faglig finnes det ingen gode argumenter for å spise etter periodisk faste, snarere gode argumenter for å unngå å gjøre det.

Skrevet

Periodisk faste er en tåplighet som dere gjerne kan droppe først som sist da faglig sett burde vi optimalt fått næringen intravenøst, altså konstant og etter behov. Dog er jo ikke det noen alternativ for noen, dessuten en praktisk umulighet ingen ville ønsket seg dersom man hadde muligheten også. Altså er dette bare teoretisk optimalt, i praksis spiser vi jo måltider.

Å spise hyppige og små måltider er derfor det nærmeste vi kommer det optimale, periodisk faste blir således i praksis bare å bevege seg bort fra det optimale og gå på større komprimisser. Jovisst er kroppen i stand til å takle matmangel en periode etc., ideelt er det dog ikke og faglig finnes det ingen gode argumenter for å spise etter periodisk faste, snarere gode argumenter for å unngå å gjøre det.

Og det kunne ikke brydd meg mindre hva andre måtte mene er optimalt.

Jeg har slitt med at jeg er konstant sulten når jeg skal fordele maten min utover på 4-6 måltider om dagen.

Når jeg derimot spiser 2-3 større måltider, og har lengre tid med dem, er jeg strålende fornøyd og fungerer bra :)

Anonymous poster hash: e8673...fa3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt med at jeg er konstant sulten når jeg skal fordele maten min utover på 4-6 måltider om dagen.

Når jeg derimot spiser 2-3 større måltider, og har lengre tid med dem, er jeg strålende fornøyd og fungerer bra :)

Helt enig! :)

Jeg drikker kaffi til frokost, og spiser en stoooor lunch i stede :)

Skrevet

Kan ikke vi pf'ere få ha denne tråden i fred uten at du skal komme trekkende med dine bedreviterske råd? Legg av!

• Liker 1
Skrevet

Dokumentasjon?

Anonymous poster hash: 0c526...f5f

Skrevet

Bla bla bla...

Gjest Riskjeks
Skrevet

Er det "periodisk faste" å spise 2-3 måltider pr dag? :klo: Jeg kan ingenting om dette altså, aldri hørt uttrykket. Men jeg trodde det å spise 2-3 ganger pr dag var ganske normalt...

Skrevet

Er det "periodisk faste" å spise 2-3 måltider pr dag? :klo: Jeg kan ingenting om dette altså, aldri hørt uttrykket. Men jeg trodde det å spise 2-3 ganger pr dag var ganske normalt...

Periodisk faste handler om å faste deler av døgnet - noe vi alle gjør, ettersom vi sover en del i løpet av et døgn og dermed ikke spiser. Når man lever etter periodisk faste, har man derimot et mindre spisevindu enn de som spiser etter vanlige prinsipper med frokost om morgenen, lunsj, middag og kvelds - og noen har kanskje et mellommåltid også.

Spisevinduet kan være for eksempel mellom 13-14 og 20-21, det vil si ca åtte timer. For kvinner hevdes det at man til og med kan ha spisevindu på ti timer og fremdeles kalle det PF, men personlig synes jeg det blir for mye. Da føler jeg at mister noe av effekten PF gir meg.

Søk på periodisk faste på Fitnessbloggen så finner du masse interessant lesestoff. :)

Skrevet

Neida, men jeg spiser det også i mindre spisevindu, som den andre AB over her skrev ;)

Det skal liksom noe til å få inn 4-6 måltider på noen få timer, derav 2-3 store måltider i stedet.

Det kan man selvfølgelig gjøre over lengre tid også, men jeg tar det altså på 7-8 timer. :)

Gjest juvelia
Skrevet

Jeg spiser frokost ca kl 11:00 Lunsj ca kl 14:00 og middag kl 17:00. Merker sulten når jeg legger meg men det går bra,gleder meg alltid til frokosten.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ja, jeg synes det høres utrolig "slitsomt"/upraktisk ut å spise 5 ganger daglig som blir anbefalt mange steder. Jeg spiser stort sett 3 ganger pr dag. Tror personlig det at vi mennesker bør småspise nærmest hele tiden er noe stort tull (akkurat som det at vi bør drikke vann hele dagen og få i oss 2 liter vann). Hvis dette hadde vært nødvendig hadde vi neppe overlevd. Spis når du er sulten og drikk når du er tørst er min "filosofi" på dette området. Jeg tror, med mindre man har en sykdom e.l som roter til dette, eller er svært under/overvektig, så styrer kroppen dette helt fint selv.

Skrevet

Jeg spiser helst ikke frokost, for da blir jeg svinaktig sulten senere på dagen - det så jeg nå i helgen. Klarer jeg å la være å spise frokost har jeg det faktisk mye bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...