Gå til innhold

Jeg har fått hund!

Gjest rabrabara

Anbefalte innlegg

Gjest rabrabara

Den er god! Blanding mellom Pattersdale terrier og Border terrier, svart med hvitt bryst, smeltet hjertet med en gang jeg så ham. Forelska! Nå ligger han i fanget på sambo og koser.

Så nå trener vi på at han skal ut og gjøre sitt fornødende. Det er ikke lett og helt typisk venta han hele kvelden, helt til vi dro til naboen hvor han etterlot seg en flott flekk på det nye teppet. Jeg skrubba og skrubba og i morra skal jeg inspisere skaden og sikkert leie inn tepperenser.. Tar gjerne imot råd... Det er vel tlmodighet som skal til tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville bare gratulere med et nytt familiemedlem..

Jeg vil ha en liten hund, voff voff..

*liv- hyperallergisk mot hunder*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, nå har du masse å glede deg over i mange år fremover.

Ang. tissing inne må du løfte hunden ut hver gang den setter seg ned for å tisse, selv om den tisser bortover gulvet.

Lurt å sette den på samme plass ute, da går det ikke mange dagene før den piper ved døren når den skal tisse.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal ut etter han har sovet, spist, drukket og lekt..og når det er lenge siden sist.

Har selv en liten på 11 uker som vi prøver å få stueren. Vi er flinke til å lufte han og han er flink til å gjøre ute, så det kommer seg, men vi vil jo at han skal gi oss et signal om han må ut. F.eks gå til ytterdøra og vise oss at han må. Det kommer nok etter hvert.

Hvor gammel er hunden din?

Har du begynt å trene på andre ting også og isåfall hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Det er vel kanskje lurt å ikke ha den for mye med rundt før den har fått litt kontroll på blæren.

Det å tisse eller gjøre fra seg kan være skremmende for valper. De liker best å gjøre det på kjente steder. Da min var liten skulle vi på biltur ofr å besøke noen, og guri som han sleit ! han turde ikke tisse de gangene vi prøvde lufte han , for han ville jo ikke markere seg på fremmede steder liten som han var.

Jeg såg også på tv en gang at hunder/hvalper ikke liker å være med barna i familien på tur. De vil heller gå med flokklederen for den stoler de på at beskytter seg. Men det var en liten avsporing.

Tips for å få den kjappt stuerein har jeg ikke. Min brukte lang tid for det var sommer og det var det året det var fint hele tiden og vi var mye ute

(97).

Lykke til :) Rutiner er viktig, og som en annen skrev - når den har spist, sovet, lekt.

Gjerne også en belønning når den gjør det den skal ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Og bare et lite tips, en belønning trenger ikke være en godbit. Det kan være masse skryt og glede istedet. Overdriv gjerne! Vi gjør dette når det klippes klør osv istedet, og bikkjene blir helt i ekstase :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, snakk med lys stemme når du gir ros og med mørk stemme når du for eksempel sier bestemt "NEI!". Ikke si navnet hans med streng stemme. Navnet skal ikke forbindes med noe dårlig/negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Takk for tips og svar!

Det er litt komisk i grunn, for jeg har tilbragt timesvis i hagen allerede med lille knerten og ventet-ventet på at han skal gjøre fra seg. Når det endelig skjer er det hurrramegrundt og stor begivenhet. Ros og klapp og fliiiink hund. Da går halen.

Ellers har vi ikke trent særlig ennå. Men vi har planer om søk eller agility.

Vi øver litt på å sitte og har trent litt på å gå med/slite og dra i bånd. Han er flink til å komme når vi roper, spesielt hvis det er meg med min superlyse stemme. Jeg synes det går bra med tanke på at han er så liten. Men det som overrasket meg mest var at han valgte seg ut saue-skinnet jeg har foran peisen som toalett. Hrmmmphh. hadde liksom trodd at det skulle bli kose-plassen jeg, men der tok jeg feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste tipset jeg kan gi deg er hvordan få han til å tisse på samme sted.

Legg et par aviser der hvor dere vil han skal gjøre fra seg, hvis han ikke klarer å vente til han kommer ut...

Bær han til avisene hver gang han er i ferd med å gjøre fra seg (hvis dere ikke rekker å ta han med ut da) bort til avisene og ROS masse når han har gjort fra seg på avisene. Ikke ta bort avisen, la den være (ja det lukter litt) !

Valpen vil etterhvert skjønne at det er hans "toalett" og kommer itl å gå dit selv... Bytt så avisene med jevne mellomrom, men aldri alle sammen på en gang, la en avis være igjen med lukten..

HVis du planlegger å ha bur til han så kommer han til å bli raskere stueren.. vet ikke hvorfor men det tipset har jeg fått av mange !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi venner ikke vår hund til å tisse på avispapir, men det er jo opp til hver enkelt hvordan man gjør det. Noen tar en bit avispapir med litt hundetiss på med ut for at hunden skal lukte på det osv osv, men vi vil ikke at han skal ha en avis der for at han skal skjønne han må gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...