Adrianne Skrevet 20. august 2013 #1 Del Skrevet 20. august 2013 Litt vanskelig å finne en overskrift på "problemet" vårt, men... Jeg og samboeren min har et vennepar som vi har vært på middagsbesøk hos flere ganger. Når de har vært på tilsvarende hjemme hos oss, har det stort sett vært grilling o.l. hvor de selv har deltatt i matlagingen. Vi føler derfor at vi skylder dem en god middag laget av oss Problemet er at vi ikke er så kreative og flinke til å lage mat, og vi får direkte prestasjonsangst ved å skulle servere dette paret noe vi har laget. Selv er de kjempeflinke, og oppriktig interessert i å lage mat - noe vi IKKE er. Jeg er fullstendig klar over at de neppe forventer samme standard på maten de får servert her (fordi de er klar over vår mening om matlaging; det er bare noe som må til i hverdagen). Derfor lurer jeg på om noen her på KG har tips til hva vi kan lage, og evt oppskrifter å dele? Helst uten avanserte ingredienser som jeg aldri har hørt om, og som man må på innvandrerbutikker for å få tak i Det trenger ikke være superenkelt heller, for vi er ikke totalt håpløse til å lage mat. Vi har bare dårlig fantasi og laber interesse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #2 Del Skrevet 20. august 2013 En hel ovnsbakt laks er imponerende, kjempegodt og ganske enkelt. http://www.youtube.com/watch?v=gQ9CmltaPXA Anonymous poster hash: 30b8d...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dagoberta Skrevet 20. august 2013 #3 Del Skrevet 20. august 2013 Superenkelt, men imponerende: Lammelår Det er slaktesesong nå, og lammelårene er kjempegode. Skaff dere et steketermometer om dere ikke har det. Gni inn lammelåret med rosmarin og salt, legg et par hvitløk som er delt på tvers (sånn at feddene er delt) sammen med låret i langpanne, og sett termometeret i den mest kjøttfulle delen. Ha i et par dl vann. Etterfyll innimellom under stekingen hvis det fordamper. Sett i ovnen på 125 grader. Når termometeret viser 76 grader er steken gjennomstekt. Er dere litt tøffere, tar dere det ut ved 70 grader, da er det litt rosa. Snu steken innimellom under steking, kanskje hver halvtime. Hvis steken ser godt stekt ut på toppen dekker dere til med alu.folie. Når steken er ferdig dekker dere med alu.folie og et par kjøkkenhåndklær, og stter den til å hvile ca et kvarter mens dere gjør de siste forberedelsene med tilbehøret (potetene må allerede være kokt, og sausen må være underveis, men ellers rekker dere alt mens steken hviler;)) Tilbehøret gjøres også enkelt: kjøp asterix-potet på rema, skrell og del dem i to. Kok til de er møre, ca 20 min. Mos dem, ha i matfløte og smak til med flaksalt. Yum :-) Kjøp posesaus, men la den stå på lav varme og småputre i en time på komfyren. Hvis det er kraft i formen når dere tar ut lammelåret, så siler dere dem over i sausen (bruk sil for at ikke små biter skal følge med over i sausen). Hvis det ikke er det, har dere litt vann (0,5 - 1 dl) i formen og rører rundt, så siler dere vannet/kraften over i sausen. Grønnsaker: viltblanding eller noe annet fra frysedisken som ser godt ut. Hvis dere vil imponere med en ingrediens som man ikke får så ofte, er denne god: http://trinesmatblogg.no/2010/10/01/braisserte-lammeskanker-med-mandelpotetpure/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metamorf Skrevet 20. august 2013 #4 Del Skrevet 20. august 2013 Enkelt og godt, men som tar litt tid: langtidsstekt svinenakke. Ovnen på 125 grader. Gni inn kjøttet med olivenolje, urter (f.eks. rosmarin, timian, basilikum), salt og pepper. Stikk inn steketermometer i den tykkeste delen av kjøttet. Stek til det viser 65 grader (2-3 timer), ta det ut, dekk med aluminiumsfolie og la det hvile 15 minutter før du skjærer opp. Du kan også steke i enda lenger tid på enda lavere varme. Det er godt med potetmos eller ovnsbakte poteter, saus laget på stekesjyen og f.eks. en tomatsalat eller andre grønnsaker til. Ellers er hjemmelaget moussaka veldig godt. Da trenger du kjøttdeig eller karbonadedeig (eller helst kjøttdeig av lam), og lager en kjøttsaus med tomat (løk, hvitløk, kjøtt, tomatpuré, 1 boks hakkede tomater) som du krydrer med litt kanel, oregano, salt, pepper. Lag hvit saus med litt ost i (eller masse ost . Stek et par auberginer i olje til de bli myke. Legg kjøttsaus, ostesaus og aubergineskiver lagvis i form. (Kan bytte ut auberginer med potetskiver som er stekt myke i olje, eller bruke en blanding). Dryss litt ost på toppen. Serveres med en grønn salat og evt. brød/baguetter/hvitløksbrød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Del Skrevet 20. august 2013 Beuf Bourguignon Fantastisk enkelt, fantastisk smak og ser veldig flott ut til å være "lapskaus". Anonymous poster hash: 43684...cd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 20. august 2013 #6 Del Skrevet 20. august 2013 Helstekt indrefilet da? Finnes masse oppskrifter på nett. Den gjør seg jo nesten selv med steketermometer, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #7 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg er selv halvparten av et sånt vennepar som alle gruer seg til å ha på middag. Mitt råd er at dere lager noe dere kan, dvs IKKE forsøke å imponere med noe dere ikke har prøvd før. Det aller beste vil være en rett dere føler dere trygge på, og liker selv. Utover det synes jeg det alltid er smart med langsom mat og alt i ett, type ovnsform eller gryte som skal stå i flere timer i ovnen. Enklest mulig, minst mulig fintiming, og tiden er den beste kokken. Og så er sesongmat alltid best. To tips til sesongbasert langsom hovedrett og dessert: - Lammeskanker og potetmos http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3535/braised-lamb-shanks-with-crushed-herb-potatoes - Ovnsbakte plommer (ha vaniljeis til). Og selv om folk er flinke til å lage mat, sitter de ikke hos venner og vurderer og analyserer maten, altså. Det kan jeg garantere deg! Det verste man kan oppleve som gjest er derimot at vertskapet åpenbart prøver å imponere og er utilpasse og kjempestressa. Så det aller viktigste er å gjøre ting så enkelt som overhodet mulig. Anonymous poster hash: 5900b...833 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alja Skrevet 20. august 2013 #8 Del Skrevet 20. august 2013 Lasagne, salat og hvitløksbagetter er en sikker vinner i de fleste sammenhengene. Også sjokoladefoundant og is til dessert! <3 NAM Du kan lage en superfresh salat med søte minitomater og fetaost oppi. Ser kjempefint ut, smaker digg og pynter opp hele den ellers enkle retten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #9 Del Skrevet 20. august 2013 PS: Glemte lenken til de ovnsbakte plommene: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/7713/maple-and-star-anise-roasted-plums Anonymous poster hash: 5900b...833 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #10 Del Skrevet 20. august 2013 Helstekt/helgrillet indrefilet, svi fileten i klarnet smør på pannen først slik at den får fin stekeskorpe og bruk deretter steketermometer. Opp til 55 grader og så skal den hvile i tyve minutt. Server med råstekte poteter (dypp hver potetbåt i olje og ta på godt med salt, pepper og provencekrydder) og hjemmelaget bernaisesaus eller en heftig hjemmelaget peppersaus! Stek fersk champignon i godt smør og krydre med salt og pepper. Like før servering hiver du oppi aspargess og steker et par minutter. Trikset er å smake på en slik at du vet om den er klar. Ting man kan gjøre feil" med denne oppskriften: Steker potetene for lite (bruk gjerne varmluft) og steker soppen for lite. For lite krydder på potene, de tåler en del. Anonymous poster hash: 585b5...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adhara Skrevet 20. august 2013 #11 Del Skrevet 20. august 2013 Hjemmelagd lasagne med hvitløksbrød og salat er jo relativt enkelt og godt. Lag kjøttsaus med kjøttdeig, hermetiske hakkede tomater, hvitløksfedd. Lag ostesaus (hvitsaus med masse deilig ost). Legg lagvis med lasagneplater og kjøttsaus/ostesaus og strø et generøst lag med ost på toppen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Del Skrevet 20. august 2013 Enig i at dere bør lage noe dere kan og er komfortable med - bare det ikke er ferdigkarbonader! Jeg hadde ikke peil på mat før, men har blitt matfreak de senere årene. Kanskje denne fiskegryten ligner på noe dere har væt borti før? Garantert suksess i våre kretser - og selv "far" greier dette! Du trenger smør og masse fløte og en god del hvitvin. 1 stor løk hakkes fint og varmes forsiktig i et par ss smør i 10 minutter, må ikke bli brun. Ha i salt og pepper og ca 3 dl fløte og 2 glass hvitvin og la det koke inn litt. Kutt opp grønnsaker i tynne strimler, for eksempel gulrøtter og sellerirot, ha i væsken/løken. Del opp fisken i passelig store terninger (spør i fiskedisken hva som er bra, ta gjerne både rød og hvit fisk) og ha i den varme, men ikke kokende gryten ti minutter før servering - fisken er ferdig når den flaker seg. Smak til med salt og pepper. Serveres med landbrød og aioli, urtesmør eller en god pesto. Hvis dere ikke vil lage disse tingene selv, så er cluet å ta aiolien/urtesmøret/pestoen ut av pakken og legge på/i en skål. Toros browniepose med bringebærcoulis (kjøp frosne bringebær, tin forsiktg, smak til med melis og mos) til dessert er alltid en vinner. Tilby god kaffe og godt drikke. Anonymous poster hash: 57e74...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 21. august 2013 #13 Del Skrevet 21. august 2013 Beuf Bourguignon Fantastisk enkelt, fantastisk smak og ser veldig flott ut til å være "lapskaus". Anonymous poster hash: 43684...cd9 Dette er ikke en spesielt enkel rett hvis du skal ha den god, det vil si, den er ikke vanskelig å lage, men det tar lang tid. Hvis du vil ha den god, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
happiest Skrevet 21. august 2013 #14 Del Skrevet 21. august 2013 Jeg foreslår butterchicken før Gjest foreslår det Har enda ikke prøvd å lage det, men det ser godt ut Ellers er jo diverse former greit. Feks. kylling eller laks i form. Finnes sikkert en del oppskrifter om du søker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #15 Del Skrevet 21. august 2013 Dette er ikke en spesielt enkel rett hvis du skal ha den god, det vil si, den er ikke vanskelig å lage, men det tar lang tid. Hvis du vil ha den god, altså. Ja, det tar lang tid. Men den gjør seg selv. Det er jo det som er enkelt med den (og nesten samtlige andre gryteretter/kjøttretter som tar lang tid å lage). Anonymous poster hash: 43684...cd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winston Skrevet 21. august 2013 #16 Del Skrevet 21. august 2013 Ville ikke prøvd meg på hele stykker kjøtt eller fisk om jeg ikke var vant med å preparere det. Er lett å få det for mye stekt (eller for lite). Ellers mange gode tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakiana Skrevet 21. august 2013 #17 Del Skrevet 21. august 2013 Hva med tapas? Litt varmt og litt kaldt og super-godt! Her er noen forslag, men du kan lage akkurat hva du vil: -Saltbakte poteter -Aioli -Tapaskjøttboller -Svinefilet i biter med bacon rundt -Foccacia brød -Kylling av noe slag -Lefserullader skåret i skrå-biter (tacolefse smørt med en kremost med smak, gjerne krydder, spekeskinke/laks og rødløk, så ruller du den sammen) -Asparges med spekeskinke -Honningmelon -Cherrytomater Nå ble jeg sulten, gitt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Del Skrevet 21. august 2013 Ville ikke prøvd meg på hele stykker kjøtt eller fisk om jeg ikke var vant med å preparere det. Er lett å få det for mye stekt (eller for lite). Ellers mange gode tips. Vanskelig å ødelegge et helt stykke kjøtt? Steketermometer + google er alt du trenger. Anonymous poster hash: 43684...cd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrianne Skrevet 21. august 2013 Forfatter #19 Del Skrevet 21. august 2013 Tusen takk for mange inspirerende svar! Har ikke helt konkludert med hva vi skal prøve oss på, men jeg vet at vi kjører en testmiddag før vi serverer den til andre...hehe. Det gjør jeg alltid med kaker også. Føles tryggest sånn 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #20 Del Skrevet 29. september 2013 Jeg foreslår butterchicken før Gjest foreslår det Har enda ikke prøvd å lage det, men det ser godt ut Ellers er jo diverse former greit. Feks. kylling eller laks i form. Finnes sikkert en del oppskrifter om du søker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå