AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Jeg hadde smartphone i ca èn uke for lenge siden. Den datt i gulvet, litt av skjermen knuste og den blacket... Nå har jeg en urgammel mobil som tåler en støyt, men som jeg ikke engang kan motta mms med. Jeg lurer på om jeg skal prøve på en smartphone igjen. Helst en Samsung.. Nå har jeg Netcom youngtalk. Betaler 200kr pr.mnd, og ringer og sender sms for den summen. Det jeg ikke bruker, blir overført til neste måned. Men hvilket abonnement er best når man har en smartphone, bruker tlf mest til sms, litt til å ringe, og litt til å være på nett? Må være mulig å laste ned noen apper også. Noen tips? Helst så rimelig abonnement og mobil som mulig. Anonymous poster hash: 1dc62...541
Pringle Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 (endret) Jeg er veldig fornøyd med One Call, den billigste til 49/mnd minstepris. Ups, så du ville ha tips om telefon også, sikkert telefon med abonnement. Der er jeg enormt i tvil. Burde nesten hatt meg en ny mobil selv. Endret 20. august 2013 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Folkepakka ser ut til å passe for meg. Har ingen erfaring med One call jeg. De virker litt for gode til å være sanne..? Men det er mange gode dealer hos flere nå. Hvordan er f.eks. Chess i forhold? Har vært veldig fornøyd med Netcom. Sjelden problemer med dekning, god kundeservice, men dyrere enn andre og med bindingstid... Anonymous poster hash: 1dc62...541
Yme Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 De nyeste abonementene til netcom og telenor er sånn at du feks betaler 200 kr i måneden for mb, så er all anne bruk gratis... Uendelig sms, mms og tale. Samsung har lagd en utgave av galaxy S4 som skal tåle mer juling. Samsung Galaxy s4.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 De nyeste abonementene til netcom og telenor er sånn at du feks betaler 200 kr i måneden for mb, så er all anne bruk gratis... Uendelig sms, mms og tale. Samsung har lagd en utgave av galaxy S4 som skal tåle mer juling. Samsung Galaxy s4. Da kan jeg kanskje beholde Netcom ja.. Men det er en jungel av mobiler og abonnementer. Kan noen gi konkrete råd om mobil? Den du linker til er ganske dyr, Yme. Trenger ikke være robust, for det finnes vel sånne beskyttelsescover som funker greit? Abonnement til maks ca 200 kr pr.mnd. Og en mobil som koster maks 1500 kr, helst rimeligere. Anonymous poster hash: 1dc62...541
Yme Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Problemet med pirsklassen du sikter etter, er at du kommer til å få noe søppel som ikke fungerer som det skal, over tid... Da er det bedre å spare dobbelt så lenge, og kjøpe Nexus 4, som er en toppmodell til middels pris. (rundt 3000 gikk den for da den var ny, så den burde finnes for litt mindre nå). Nexus er google sin egen telefon (google lager Android, som er operativsystemet Samsung, HTC osv. bruker på telefonen sin) som betyr at du alltid vil ha den nyeste oppdateringen (samsung og htc pleier stort sett bare gi 2 oppdateringer, før de forventer at du skal kjøpe ny telefon av dem), med de nyeste funksjonene, og tryggeste programvare. Jeg kan se litt mer, om du vil det, men jeg anbefaler sterkt å ikke kjøpe en telefon til rundt 1500 kr!
sofie777 Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Når jeg velger mobil, sjekker jeg abonnementer på telepriser.no og så går jeg inn på sidene til det abonnementet som passer meg og sjekker prisen på telefoner i forhold til det. Du vil aldri få det billigste abonnementet på en relativt dyr telefon, men du kan finne en kombinasjon du kan leve med. Jeg kan legge til at på Chess får man poeng når man betaler telefonregningen og om man kjøper ting hos dem, og poengene kan brukes til å få rabatt på f.eks. en ny telefon. Jeg har brukt det på et par mobiler nå og synes det er en grei måte å gjøre ting på (selv om det skaper veldig lojalitet til Chess, selvfølgelig).
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Hva innebærer de nye oppdateringene? Er det så nøye? Har jo klart meg greit med mobil uten verken kamera eller internett lenge nå, så trenger ikke noe veldig fancy. Men at den er brukbar lenge er jo et must, og da kan den koste litt mer. Men i underkant av 3000kr er dyrt.. Jeg kan se litt mer, om du vil det, men jeg anbefaler sterkt å ikke kjøpe en telefon til rundt 1500 kr! Takk, gjerne det! Anonymous poster hash: 1dc62...541
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Når jeg velger mobil, sjekker jeg abonnementer på telepriser.no og så går jeg inn på sidene til det abonnementet som passer meg og sjekker prisen på telefoner i forhold til det. Du vil aldri få det billigste abonnementet på en relativt dyr telefon, men du kan finne en kombinasjon du kan leve med. Jeg kan legge til at på Chess får man poeng når man betaler telefonregningen og om man kjøper ting hos dem, og poengene kan brukes til å få rabatt på f.eks. en ny telefon. Jeg har brukt det på et par mobiler nå og synes det er en grei måte å gjøre ting på (selv om det skaper veldig lojalitet til Chess, selvfølgelig). Takk for tips! Anonymous poster hash: 1dc62...541
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Da kan jeg kanskje beholde Netcom ja.. Men det er en jungel av mobiler og abonnementer. Kan noen gi konkrete råd om mobil? Den du linker til er ganske dyr, Yme. Trenger ikke være robust, for det finnes vel sånne beskyttelsescover som funker greit? Abonnement til maks ca 200 kr pr.mnd. Og en mobil som koster maks 1500 kr, helst rimeligere. Anonymous poster hash: 1dc62...541 Er du ikke i stand til å søke selv? Greier du å skrive her på KG, så greier du vel å søke også. Anonymous poster hash: 01f41...55f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 https://webshop.chess.no/mobiltelefoner/samsung/galaxy-xcover-e5690-black-Orange Hva med denne? Ikke så dyr, og med Sjakk matt abonnement.. AB#10: Greit å få råd fra en som har peiling. Jeg synes flere mobiler ser bra ut jeg, så for å unngå katta i sekken, takker jeg ja, når noen tilbyr seg å se litt..... Anonymous poster hash: 1dc62...541 1
Yme Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Er du ikke i stand til å søke selv? Greier du å skrive her på KG, så greier du vel å søke også. Anonymous poster hash: 01f41...55f Åh, du veit kanskje om noen søkemotorer som er like smarte som mennesker, og kan svare på samme måte? Link? 1
sofie777 Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Åh, du veit kanskje om noen søkemotorer som er like smarte som mennesker, og kan svare på samme måte? Link? Måtte bare...
gjest:) Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 (endret) https://webshop.chess.no/mobiltelefoner/samsung/galaxy-xcover-e5690-black-Orange Hva med denne? Ikke så dyr, og med Sjakk matt abonnement.. AB#10: Greit å få råd fra en som har peiling. Jeg synes flere mobiler ser bra ut jeg, så for å unngå katta i sekken, takker jeg ja, når noen tilbyr seg å se litt..... Anonymous poster hash: 1dc62...541 I så fall ville jeg kjøpt den fra cdon.no. Der får du den til 1190 uten abbonement. Bruk prisguide.no for å finne en god pris, uansett hvilken telefon du velger. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt telefon uten abbonement. Når man kjøper smarttelefon første gang vet man ikke hvor mye datatrafikk man kommer til ville bruke f.eks, og da er det dumt hvis man binder seg til feil abbonement for et helt år. Det er dessuten sjelden det er noe særlig penger å spare på å kjøpe telefon med abbonement og bindingstid i forhold til å kjøpe fra de billigeste nettbutikkene uten abbonement. Jeg vet ikke hvor mye du ringer/sender SMS, men mange operatører* har et pakkeabbonement som inkluderer fri tale/fri SMS/1000MB data til ca 200 kr/mnd.Disse er de gunstigeste abbonementene hvis du sender mye SMS og ringer myel, men holder deg under 1000MB hver måned.Jeg har et sånt abbonement, og jeg går aldri over grensen på 1000 MB så lenge jeg ikke ser video over mobilnettet. Jeg har vært kunde hos tele2, chess og onecall. Av disse har jeg vært veldig fornøyd både med chess og onecall. (Og veldig misfornøyd med tele2). *Bl.a. Chess, Onecall, Djuice, Talkmore. Alle de nevnte operatørene har også en maxpris pr måned eller pr dag på datatrafikk utover kvoten. Hvis du er fornøyd med netcom, og tror at pakkeabbonementet jeg nevnte passer deg, ville jeg byttet til Chess.(Chess og netcom har samme eier, og benytter samme nettverk, men chess har litt lavere priser) Hvis du bruker telefonen ganske lite, og har tilgang til WiFi hjemme og på jobb/skole, så har onecall et fint abbonement som heter grunnpakka. Det gir deg 150 minutter tale/150 SMS/150 MB data for 99 kr. Hvis du en måned bruker mer enn den tildelte pakka, så får du varsel med mulighet til å doble(altså du kan bestille ytterligere 150 min/150SMS/150MB data) for ytterligere 49 kr. Om du ringer mye til spesialnummer,bruker telefonen til utland eller i utland(utenom norden), så kan det hende andre abbonemter er gunstigere for deg. Edit: Ser at telipol har abbonementer som er enda gunstigere ved middels til lav bruk, så lenge telefoonen kun brukes i og til norge. Jeg har aldri hørt noe om Telipol, så vil hverken anbefale eller fraråde deg å velge de. Men siden du har brukt young talk, regner jeg med at du ikke bruker tlf veldig mye. Da kan det hende telipol blir billigst for deg ved å velge kombinasjoner av Telipol Mini/Medium og Surf500/surf1000. Da ligger prisen mellom 88 kr og 178 kr. Endret 20. august 2013 av gjest:)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 Takk for tips, gjest:) Tror jeg satser på Chess sjakk matt. Og kjøper mobil på cdon, Lefdal eller noe, uten abonnement. Onecall grunnpakka virker også grei. Siden det ikke er bindingstid, kan jeg jo se an hva som passer best etter hvert. Er det noen av disse jeg absolutt ikke bør velge? Denne ser ut til å være låst til Telenor. Men kanskje den finnes uten abonnement et annet sted: http://www.lefdal.com/product/telecom-gps/mobiltelefon/S5360GREY/samsung-galaxy-y-s5360-smarttelefon-gra?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO http://cdon.no/elektronikk/samsung_s3370_chrome_silver-8868718 http://cdon.no/elektronikk/samsung_i8160_galaxy_ace_ii_onyx_black-19011876 Ser det er delte meninger rundt omkring om Xcover også. Anonymous poster hash: 1dc62...541
Britt Banditt Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Omtrent alle operatører har abonnementer til 199,- nå, og da har du fri bruk av sms, mms og tale og 1000MB data inkl. Evt. betale mer/mindre hvis du vil ha mer/mindre data inkludert. Da har det egentlig ikke stort å si hva du velger med mindre du ringer mye i utlandet, ringer mye til spesialnummer o.l. Om du skal ha smarttelefon bør du i hvert fall ha et abonnement som har en del datatrafikk inkludert (og 1000MB holder for de fleste, i hvert fall hvis man ikke bruker den mye til spotify o.l. annet enn når man er koblet til trådløst nett). 1
Yme Skrevet 21. august 2013 #17 Skrevet 21. august 2013 (endret) Takk for tips, gjest:) Tror jeg satser på Chess sjakk matt. Og kjøper mobil på cdon, Lefdal eller noe, uten abonnement. Onecall grunnpakka virker også grei. Siden det ikke er bindingstid, kan jeg jo se an hva som passer best etter hvert. Er det noen av disse jeg absolutt ikke bør velge? Denne ser ut til å være låst til Telenor. Men kanskje den finnes uten abonnement et annet sted: http://www.lefdal.com/product/telecom-gps/mobiltelefon/S5360GREY/samsung-galaxy-y-s5360-smarttelefon-gra?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO http://cdon.no/elektronikk/samsung_s3370_chrome_silver-8868718 http://cdon.no/elektronikk/samsung_i8160_galaxy_ace_ii_onyx_black-19011876 Ser det er delte meninger rundt omkring om Xcover også. Anonymous poster hash: 1dc62...541 Alle telefonene du har linka til der, er søppel... De blir treige og ubrukelige over tid. Begynner å hakke, til så stor grad at det vil være et helvete å skrive en sms. Billige telefoner fungerer greit i starten, men du kommer til å få problemer etter hvert, og 1500 kr på noe ubrukelig dritt, er dyrere enn 3000 på noe som holder i flere år. Dette burde du virkelig tenke på! Måtte bare... Endret 21. august 2013 av Yme
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Skrevet 21. august 2013 1500 kr på noe ubrukelig dritt, er dyrere enn 3000 på noe som holder i flere år. Ja, det er jo sant! Men vil en tlf til ca 3000 holde i flere år, når mange så lett går i stykker av å falle ned på gulvet èn gang? Hvilken anbefaler du isåfall da? Med høyt lagringsminne, høy batterilevetid, bra kamera.. Er det forresten noen apper som bare kan lastes ned til Iphone? Anonymous poster hash: 1dc62...541
gjest:) Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 Takk for tips, gjest:) Tror jeg satser på Chess sjakk matt. Og kjøper mobil på cdon, Lefdal eller noe, uten abonnement. Onecall grunnpakka virker også grei. Siden det ikke er bindingstid, kan jeg jo se an hva som passer best etter hvert. Er det noen av disse jeg absolutt ikke bør velge? Denne ser ut til å være låst til Telenor. Men kanskje den finnes uten abonnement et annet sted: http://www.lefdal.com/product/telecom-gps/mobiltelefon/S5360GREY/samsung-galaxy-y-s5360-smarttelefon-gra?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO http://cdon.no/elektronikk/samsung_s3370_chrome_silver-8868718 http://cdon.no/elektronikk/samsung_i8160_galaxy_ace_ii_onyx_black-19011876 Ser det er delte meninger rundt omkring om Xcover også. Anonymous poster hash: 1dc62...541 Jeg kan ikke hjelpe deg så mye med telefonvalget, men jeg fant disse artiklene, som er oppdatert nylig http://www.mobili.no/guider/dyr-eller-billig-smarttelefon/ http://www.mobili.no/nyheter/seks-supre-telefoner-til-super-pris/
Yme Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 (endret) Ja, det er jo sant! Men vil en tlf til ca 3000 holde i flere år, når mange så lett går i stykker av å falle ned på gulvet èn gang? Hvilken anbefaler du isåfall da? Med høyt lagringsminne, høy batterilevetid, bra kamera.. Er det forresten noen apper som bare kan lastes ned til Iphone? Anonymous poster hash: 1dc62...541 Det er veldig mange apper som bare fungerer på iPhone, men det er stort sett bare relevant for folk som spiller på telefonen sin... De fleste andre typer apper, kommer til iPhone, Android og WIndows Phone (Nokia bruker windows på sine telefoner. Det er et fint operativsystem, men de har ikke så mange apper enda. Nokia har de desidert beste telefonene når det kommer til lyd og kamerakvalitet) En hvilken som helst telefon vil gå istykker, om du er uheldig når du mister den. Både Apple (iPhone) og Samsung er ganske dårlig når det kommer til byggekvalitet (Uansett hva Apple-Fanboyene sier om det... Å bygge en delefon av vanlig glass, og som mister dekning av at du holder i den, er ikke bra byggekvalitet). HTC sine telefoner er solide og tåler mye, LG sine er billige og bra (som Nexus 4 jeg viste deg), Motorola lager telefoner med god levetid på batteriet, Sony har også gode telefoner sånn generelt... Neste gang jeg skal ha nye telefon, tror jeg det blir en fra Motorola, egentlig, mest pga de gode batteriene. Du kan bare glemme å få en telefon med bra kamera, om du ikke gidder å punge ut over 4000 kr og kjøper en toppmodell.HTC One X+ var toppmodellen i fjord. Den er solid, har et bra kamera med mange innstillinger du kan justere for å gjøre bildene bedre både før og etter du tar det, god lyd, 64 GB lagring, som er noe av det meste du får tak i, men siden den har 5 kjerners prosessor som er klokka til 1,7 Ghz (den femte kjernen er på 500 mhz) er ikke batterilevetiden spessielt god. Med normalt bruk må du lade den hver eneste dag... Prisen er jo også høyere enn du ville gå, men om du vil ha en telefon med bra kamera, må du opp i toppmodellene, og de er dyre. Nexus 4 er en bra telefon, men den er dessverre lagd av glass (ikke av vanlig glass, som iPhone, men av Gorillaglass 2, som tåler veldig mye). Den har bare 16 GB lagring, og kameraet er helt middels, men prisen er veldig lav i forhold til hva du får. Mye for pengen! Samsung Galaxy S3 var jo også en veldig flott telefon i fjord. Skrøpelig byggekvalitet av tynn plast, men ellers veldig bra, og for bare 2900 kr er den jo rett og slett sexy. Denne telefonen bruker minnekort, så da kan du ha veldig mye plass å lagre ting på. Ellers hadde jeg titta litt på Nokia sine telefoner, om batteri og kamera er viktig for deg. Da får mindre utvalg av apper, men veldig solide, gode telefoner. iPhone hadde jeg rett og slett bare driti i, om jeg var deg... Middelmådig, funksjonsløs telefon, som koster alt for mye. Endret 22. august 2013 av Yme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå