Gå til innhold

Kråkereir


Twigi

Anbefalte innlegg

Er det flere som synes det er mer kråker i år? Eller er det bare i mitt nabolag?

Har aldri sett et kråkereir før, men nå er det en familie som har flyttet inn utapå huset våre, under takskjegget, på en stolpe som stikker ut. Trodde vi hadde surret den inn med fiskesnøre, men tydeligvis ikke nok :evil:

Nå har vi kvister, søle og krafsing her ute hele tiden. Noen gode tips? Ser for meg at jeg må leie en lift for å komme til å få jaget dem vekk. Det er litt av en jobb å fjerne reiret - de har jobbet hardt med det :sjarmor:

Liten trøst at naboene har slike reir på toppen av pipa si......

PS det kan godt hende at det er skjærer og ikke kråker - jeg har ikke helt peiling på forskjellen. Men det er ikke måker, altså :ler: Ha, ser da forskjell på svarte og hvite fugler :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hekking: Skjæreparet kan faktisk begynne å bygge reiret allerede om vinteren, men hvis været blir for hardt, slutter den med byggingen. Reiret plasseres høyt i et tre, men vi har også opplevd at skjæra har bygd i telefonstolper og husmøne. Skjærereiret er stort, og det er bygd av kvister og tettet med jord eller leire. Innvendig kles det med røtter, gress eller hår. Deretter blir reiret dekket med kvister som beskyttelse mot kråkeangrep. Eggene legges i april - mai, og ungene klekkes ut etter 17 - 18 døgn. Kullet består ofte av 6 - 7 egg. Når ungene klekkes, er de blinde og helt hjelpeløse. Hunnen blir derfor sammen med ungene i reiret en uke til. Hannen kommer da med mat. Etter hvert finner begge foreldrene mat til ungene. Skjæreungene forlater redet etter 3 - 4 uker. Skjærene danner par for livet. Et gammelt værtegn sa at hvis skjæra bygger lavt i et tre, blir sommeren tørr og varm. Ligger reiret høyt, blir den våt.

Ja, folkens. Da er det bare å forberede seg på en våt sommer, for husmønet mitt er HØYT.

Tusen takk for link, gjest!

Synes det var frykelig vanskelig å se forskjell på disse fuglene, men nå har jeg fått mange glimt av min nye leieboer idag, og er i full gang med å forsøke å ødelegge for denne lille kjernefamilien. Skal forsøke å være snill, dvs å herje såpass med dem at de ikke legger eggene sine her, da. Vil jo ikke knuse eggene heller.....

Men inngangspartiet mitt er fullt av kvister og søleskvetter og møkk fra byggingen til denne lille familien, så vi må nok frem med både kost, stige og hageslange :evil: Hadde egentlig helt andre planer for lørdagen, jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...