Gå til innhold

Juridisk spørsmål ang overtakelse av leiebolig og økonomisk kompensasjons

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte fra en bolig til en annen, og har opprinnelig oppsigelsestid på 3 mnd.

Vi har fått ny leietaker, som har skrevet kontrakt hvor leieperioden starter 1.september. Vi har dermed sluppet 2 av våre oppsigelsesmåneder, fordi h*n tar over og har signert kontrakt.

Under visningen sa jeg at de vi skal overta fra angav 1. sept (samme måned og dag) som flyttedato, og at dersom det ble klart tidligere kunne jeg si ifra dersom det var ønskelig.

Jeg har nå avklart konkret at disse(beboere i vår nye leilighet) ikke har klargjort leilighet for overtakelse før på denne datoen(1. sept)

Det betyr - at vi ikke kan starte utflytting før den dagen, som jeg angav på visningen. Vår nye leietaker har signert kontrakt fra 1. sept, altså vår flyttedag.

H*n som skal overta hos oss spør så om å kunne overta en dag tidligere, da h*n ikke har anledning til å flytte tingene sine inn vår flyttedag.

Det har ikke "våre" anledning til - og jeg angir at vi kan ha klart leiligheten for henne til midt på dagen den 1. - altså samme dag som hennes leieforhold starter.

Da lurer h*n på om kanskje vi kan ha leiligheten en uke ekstra(altså at vi da må betale dobbel leie for gammel og ny), fordi h*n kanskje må utsette egen flytting en uke eller mer. Det har vi ikke økonomisk mulighet til overhodet.

Men, jeg kan gjerne betale en dags leie siden vi bruker litt av dagen "h*ns" på å flytte ut/vaske ut. Det er hva jeg er vant med fra tidligere leieforhold når man overskrider hverandres perioder.

Samtidig med dette tenker h*n høyt på om det er en idè å "kreve" at vi er ute innen kl 12.00 den 1. - altså den dagen h*n faktisk ikke har anledning til å flytte selv uansett.

Mitt spørsmål er:

Vi overtar leilighet A den 1.sept, og kan ikke flytte inn våre ting før - hvilket er i tråd med den kontrakten de vi skal overta fra har(de har jo leiligheten t.o.m siste dag i måned). Vi blir estimert ferdige til ca kl 15.00 1.sept, muligens før.

Ny leietaker i leilighet B(altså vår gamle) har kontrakt f.o.m 1. sept, altså samme dato - og kan tenkes å ønske at vi betaler deler(en uke eller mer, avhengig av hvor lenge h*n må utsette egen flytting pga jobb etc) av hennes leietid, fordi h*n ikke kan flytte inn denne samme dato.

Kan vår nye leietaker, innenfor husleielov/juridiske rammer etc - kreve dette?

Eller kan h*n bare kreve selve den ene dagen i hennes påbegynte leieperiode kompensert økonomisk - fordi vi bruker noen timer av den til klargjøring?

Hvilke regler gjelder for overtakelse av leieboliger?

Anonymous poster hash: d6dd3...075

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...