Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi på fire måneder bruker vesnte hånda konsekvent når hun skal ta tak i noe.

Jeg har hatt mine mistanker siden hun var to måneder, men nå blir jeg mer og mer sikker. Jeg tilbyr henne ting, leke, smokk, osv og holder over henne i midten, noen ganger til høyre, men hun tar i mot med venstre hånd!

Er det vanlig at man merker det så tidlig? Har dere barn som er venstehendte, når oppdaget dere at de var det?

Anonymous poster hash: 47bff...20b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer gjør så mye rart.

• Liker 2
Skrevet

Jaha, hva er problemet egentlig? Du virker bekymret for det.

Anonymous poster hash: 6638c...700
  • Liker 6
Gjest Gjest_Piiiip
Skrevet

Jupp det kan vises så tidlig. Jeg har et venstrehendt barn og det begynte fra h*n kunne gripe. Den andre brukte begge hendene og er høyrehendt, men venstrebent :)

Skrevet

Heldigvis blir det folk av oss som er venstrehendt også. :)

På meg vistes det også ganske tidlig.

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn er venstrehendt og det vistes tidlig. Er det noe galt med venstrehendte?

Anonymous poster hash: ab2d1...68e
  • Liker 2
Skrevet

Min søster er det. Er selv venstrebent. Jeg er ikke bekymret i det hele tatt, tvert imot. Synes det er morsomt faktisk!

Skrevet

Vesla mi på fire måneder bruker vesnte hånda konsekvent når hun skal ta tak i noe. Jeg har hatt mine mistanker siden hun var to måneder, men nå blir jeg mer og mer sikker. Jeg tilbyr henne ting, leke, smokk, osv og holder over henne i midten, noen ganger til høyre, men hun tar i mot med venstre hånd! Er det vanlig at man merker det så tidlig? Har dere barn som er venstehendte, når oppdaget dere at de var det? Anonymous poster hash: 47bff...20b

Nei, man merker det ikke før i toårsalderen.

Anonymous poster hash: 6e734...fc5

• Liker 1
Skrevet

Min far var venstrehendt. Min bestemor likte det ikke så hun tapet fast en sokk på den venstre hånden så han kun kunne bruke den høgre. Nå bruker han begge hendene like mye! Wuhu! ....

Anonymous poster hash: 2f2cd...d30

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er når babyen konsekvent velger venstre, men generelt sies det vel at man ofte ikke kan se sånt før de er litt større. At det er vanlig at babyer bruker begge like mye.

Skrevet

Spiller det noen rolle hvilken arm en baby/person bruker så lenge den klarer og mestrer det den skal og vil?

"I say potato, you say poteto..."

Gjest Eurodice
Skrevet

Jupp det kan vises så tidlig. Jeg har et venstrehendt barn og det begynte fra h*n kunne gripe. Den andre brukte begge hendene og er høyrehendt, men venstrebent :)

Hva mener du med venstrebent? Jeg tenker fotballspilling, men i hvilke andre sammenhenger kan man se/merke det?

Skrevet

Iiik - lille babissen er venstrehendt.

Anonymous poster hash: 4c11a...477
Skrevet

Min baby bruker også mest venstre. Pappaen er venstrehendt. Men vi også prøver å stimulere høyrehånden også. (Ikke for å unngå at hun blir ventrehendt, men for at musklene skal få utvikle seg i andre armen også. Er litt som å få en favorittsiden, man skal stimulere til å bruke begge)

Anonymous poster hash: 72add...89b
Skrevet

Hva mener du med venstrebent? Jeg tenker fotballspilling, men i hvilke andre sammenhenger kan man se/merke det?

Tenk deg at du skal skritte/hoppe over en sølepytt. Er du høyrebent, tar du gjerne sats med høyre fot (og omvendt).

Anonymous poster hash: 5e3eb...949

Skrevet

Eller om man står og venter på grønt lys for å gå over veien.

Skrevet

De bytter på å bruke høyre og venstre hånd de første månedene/første året og så er det en hånd som peker seg ut som den dominante etter hvert. Tror det bare er tilfeldig at man har hatt venstrehåndstendenser tidlig og viser seg å være venstrehendt. Og motsatt.

• Liker 2
Skrevet

Helt normalt, det betyr ikke at babyen er venstrehendt. Fra mammanett.no

Ved 4 måneder griper barnet bevisst med hele neven, og mye mer pesist enn ved 3 måneders alder. Legg merke til at det er oftest venstre hånd hun rekker frem når du tilbyr en leke. Grundige studier har imidlertid vist at dette ikke betyr at hun blir venstrehendt. Mellom 4 og 6 måneder er det av en eller annen grunn venstre hånd som oftest griper.Så går barnet gjennom flere stadier der hun bruker begge hendene, så mest høyre hånd, begge hendene og venstre hånd igjen. Først ved 4 års alder, og etter at barnet har gjennomgått disse fasene flere ganger, kan vi se om et barn er høyrehendt eller venstrehendt. (Desmond Morris, 08)

http://mammanett.no/mobil/node/29347

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...