Gå til innhold

Må slanke meg minst 35kg, krevende studie og dårlig tid, hvor mange ganger i uken må jeg trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det med en dag i uken pluss lørdag og søndag den ene uken, og to dager i uken pluss lørdag og søndag den andre? Altså annenhver uke 3 dager, og annenhver uke 4 dager?

Forrige skoleår ble det fokusert mest på trening (5-7 dager i uken) og mindre på mat, gikk ikke så mye ned i vekt, men ble sterkere. Nå ønsker jeg å fokusere mye på hva jeg får i meg og har ikke like mye tid til trening.

Relativt sterk, men veldig dårlig kondis. Bør jeg trene styrke to dager i uken og cardio en dag, eller omvendt? Hvor lang bør en økt være, en klokketime?

Anonymous poster hash: ecf05...dd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kosthold er 80-90% av vektnedgang, trening, bare 10-20%. Så så lenge du passer på hva du trøkker inn i trynet og ellers beveger på deg det du rekker/klarer, så burde 35 kg være overkommelig.

Anonymous poster hash: 99631...4bb
  • Liker 3
Skrevet

Holder det med en dag i uken pluss lørdag og søndag den ene uken, og to dager i uken pluss lørdag og søndag den andre? Altså annenhver uke 3 dager, og annenhver uke 4 dager?

Forrige skoleår ble det fokusert mest på trening (5-7 dager i uken) og mindre på mat, gikk ikke så mye ned i vekt, men ble sterkere. Nå ønsker jeg å fokusere mye på hva jeg får i meg og har ikke like mye tid til trening.

Relativt sterk, men veldig dårlig kondis. Bør jeg trene styrke to dager i uken og cardio en dag, eller omvendt? Hvor lang bør en økt være, en klokketime?

Skrevet

Styrke kan unnagjøres på en halvtimes tid. To til tre dager i uka er fint. Fokuser på baseøvelser, så blir du ferdig raskt.

Anonymous poster hash: a696f...e3c
  • Liker 1
Skrevet

Styrke kan unnagjøres på en halvtimes tid. To til tre dager i uka er fint. Fokuser på baseøvelser, så blir du ferdig raskt.

Hva er baseøvelser?

Skrevet

Det aller viktigste når en skal ned i vekt, er innsikt om hva en putter i seg og mengdene. I tillegg må en være konsekvent. Jo mere en unnasluntrer, desto lengre tid tar det. En rask gåtur/joggetur (opp med puls og pustefrekvens) klarer du alltids å få lagt inn hver eller annenhver dag. Trenger ikke å spesialtrene for å få det bedre i kroppen.

Lykke til. :)

Skrevet

Baseøvelser er øvelser som trener flere muskelgrupper i samme slengen. Knebøy, markløft, stående roing og benkpress, er eksempler på slike.

Skrevet

Dersom inntaket av energi er slik at du får underskudd, så vil du gå ned i vekt selv uten noe trening. Å trene er dog å anbefale da det gjør nedgangen enklere.

Skrevet (endret)

Vektnedgang - kalorier i minus hver dag. Det handler 90% om diett.

Bruk fitnesspal for å beregne nøyaktig hvor mye du inntar hver dag. En sunn vektnedgang ligger på omtrent 500 kalorier i minus per dag. Dvs at en dag du ikke trener i det hele tatt (forbrenner 1800) bør du spise 1300. Trener du vekk 300, kan du spise 1600.

Etter jul gikk jeg ned julekiloene kun ved å kutte kalorier. Men 35 kg er endel å gå ned og det vil være vanskelig å spise kun 1300 kalorier om dagen i lengre perioder, hvilker er hvorfor du bør ha et par harde treningsdager imellom der du kan spise mer.

Hvis du trener og ikke "spiser tilbake" de kaloriene vil selvsagt vektnedgangen gå raskere.

Endret av Marie90
Skrevet

To like tråder er slått sammen.

Surriball, mod.

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Hei :) Du må ikke trene i det hele tatt. Kostholdet er det viktigste og står for mesteparten av det som hjelper deg ned i vekt. Kost er kg ned, Trening er gram ned.

Jeg vet om flere som har gått ned EKSTREMT MYE uten å trene. Jag anbefaler det ikke men det er opp til deg hvor mye ekstra du vil gjøre bortsett fra kostholdet. Vi vet jo feks at trening påvirker kroppen veldig positivt på veldig mange områder i tillegg til at det hjelper litt når man vil ned i vekt. Så all bevegelse er bra uannsett.

Gå på et Grete Rode kurs en gang i uken, da lærer du alt du trenger å vite.

Endret av Coolaid
Skrevet

Enig med mange andre her.

Dropp treningen om du ikke makter å få det inn i hverdagen din uten å stresse deg selv. Fokuser heller på kosthold, så vil kanskje overskudd og anledning melde seg når kiloene forsvinner?

Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svar.

Jeg virkelig hater hater hater å trene, men jeg ønsker å fortsette nå når jeg har lagt et såpass greit grunnlag i fjor. Det var bokstavelig talt en del svette og tårer, og bare dette her med å være vant til å bruke tid i uken på å trene var noe jeg måtte jobbe med.

Jeg har gått på Grete Roede-kurs og sånt tidligere og har bøker og alt derfra så jeg vet hva jeg må gjøre matmessig, men jeg har problemer med å "gjennomføre" det når høsten og mørket kommer. Sliter med depresjoner og får økt matlyst om vinteren. Derfor ønsker jeg også å fortsette å trene for de sier jo at det skal hjelpe på depresjon og trøtthet.

Men bør jeg fokusere mest på styrke eller mest på cardio?

Skrevet

syntes du er kjempeflink som trener så mye jeg og selvom det kreves enorme mengder trening i uka med enorm intensitet for at det alene skal kunne flytte vektnåla, så er iallefall trening uansett sunt!

Styrketrening er vel noe av det som forbrenner minst kcal og kardio er bedre i så måte.

Noe som heter Tabata trening er visst noe som skal forbrenne ekstremt mye mer fett enn andre treningsformer, men det er skikkelig beintøff trening da...

Skrevet

Vist du har eit greit grunnlag frå styrketrennga så bør du nok prøve å holde det vedlike, kjedelig å begynne heilt forfrå seinare. Men du treng ikkje trene kjempemasse om du bare skal vedlikeholde. Kvalitet er viktigare enn mange timer i veka. Som mange andre påpeiker så er kostholdet det viktigaste, men ofte kan det vere enklare å holde sunt kosthold når ein også er fysisk aktiv. Vertfall er det slik for meg.

Skrevet

Kosthold er 100%. Det hjelper ikke en dritt å trene hvis du spiser 3000 kalorier om dagen.

Legg deg på 1500 kalorier om dagen og TELL kaloriene. Bruk Myfitnesspal.

Anonymous poster hash: 44f5f...bf3
Gjest Nanne70
Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svar.

Jeg virkelig hater hater hater å trene, men jeg ønsker å fortsette nå når jeg har lagt et såpass greit grunnlag i fjor. Det var bokstavelig talt en del svette og tårer, og bare dette her med å være vant til å bruke tid i uken på å trene var noe jeg måtte jobbe med.

Jeg har gått på Grete Roede-kurs og sånt tidligere og har bøker og alt derfra så jeg vet hva jeg må gjøre matmessig, men jeg har problemer med å "gjennomføre" det når høsten og mørket kommer. Sliter med depresjoner og får økt matlyst om vinteren. Derfor ønsker jeg også å fortsette å trene for de sier jo at det skal hjelpe på depresjon og trøtthet.

Men bør jeg fokusere mest på styrke eller mest på cardio?

Hvis du sliter med å gjennomføre GR tider av året, er du sikker på at dette kostholdet er optimalt for deg? Jeg trivdes ikke på GR, jeg følte at jeg var konstant småsulten og hadde "sug" etter noe, og opplevde mange av oppskriftene som ganske smakløse og kjedelige.

Før lavkarbomotstanderne kommer fykende (siden jeg spiser lavkarbo), så er ikke dette et forsøk på å prøve å overtale deg til å spise lavkarbo. Men se litt på sammensetningen av kostholdet ditt. Kanskje kan du gjøre noen små endringer - innenfor ditt tillatte "kaloribudsjett" - som gjør at du trives bedre og slipper sultfølelsen? Igjen, uten å prøve å pushe lavkarbo, så kan det kanskje være verd forsøket å minke litt på karbohydratene og øke litt på fett og proteiner? Vet at GR har noe de kaller "grovkarbo", men det er kanskje det du spiser alt?

Ønsker deg uansett lykke til, du er flink :)

Skrevet

Har du mulighet til å gå fra/til skolen? Evt. parkere et stykke fra og gå resten (eller gå av noen stopp før, hvis du tar kollektivtrafikk)? Ellers, ta trapper istedet for heisen, osv.

Det er supert alt du får tid til av treningen. Det er godt for kropp og sjel, og du vil gjerne ha litt muskler i kroppen også. Men å gå ned i vekt, det gjør du hovedsaklig med kostholdet.

Jeg trente ikke i det hele tatt i begynnelsen av slankekuren min. Men etterhvert som vekten gikk nedover, gikk treningsmotivasjonen oppover (litt ihvertfall) :)

Skrevet

det er vel ingen studier som er så krevende at du ikke får tid til å trene et par ganger i uka. Går selv elkraft siving med to jobber ved siden av og trener 5 ganger i uka.

Og jeg henger meg på alle de andre om at det er kostholdet som er alfa omega ved vektnedgang. Et hot tips som fungerte for meg vedrørende vektnedgang. Vær kjempestriks i starten, vei og noter alt du spiser for å være sikker på at dine kaloriestimat stemmer med hva du faktisk får i deg. Etterhvert får du en god magefølelse (heh) på hvor mye kalorier det er i et måltid.

Anonymous poster hash: c5e8d...13f
Skrevet

Høres ut som en fin start. Prøv å trene cardio to ganger, styrke en gang. En klokketime er bra.

Du må for all del i tillegg være aktiv utenom trening. Sykle til skolen, gå i trapper, spaser til butikken, gå turer med venner. Rør deg så mye du kan og fokuser på å ikke være "lat" (vi mennesker elsker å ta snarveier, vi tar automatisk rulletrappen fremfor trappen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...