Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva snakker du om? Jeg har vært både troende og ikketroende, alt til hver sin tid. Men alltid hatt de samme moralske prinsippene. Derfor passer det ikke å være verken ateist eller kommunist. For moral er ikke relativ.

Goddagmannøkseskaft.

Så, la meg se om jeg oppfatter deg riktig: Du har vært både troende og ikketroende, men hadde hele tiden de samme moralske prinsippene? Betyr ikke det nettopp at moral og tro ikke nødvendigvis henger sammen?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Badebuksa, nettopp det å tro at man kun lever for å ende i en "himmel" gjør livet meningsløst - hva er vitsen med dette livet, hvorfor gidde å bidra til samfunn og medmennesker, hvorfor nyte livet når det egentlige målet er å dø? Å føle seg relativt sikker på at dette livet er alt vi har er et svært godt incentiv for å gripe dagen og fylle den med mening.

Anonymous poster hash: 35076...b23

Det er derfor mange "paradisreligioner" har en klausul om at man havner i helvete hvis man tar livet av seg. Ellers ville det jo ikke være kristne igjen på planeten.

Skrevet

Jeg skulle nettopp til å spørre hvordan de som vil fjerne religion har tenkt å gjøre det. Man må nok fjerne alle mennesker fra jordens overflate da også.

Anonymous poster hash: 0f17f...82b

Det er enkelt. Når mange nok mennesker tenker rasjonelt, så vil religion dø ut av seg selv. Man trenger ikke gjøre noe annet enn å oppmuntre folk til å tenke selv.

• Liker 3
Skrevet

Det er enkelt. Når mange nok mennesker tenker rasjonelt, så vil religion dø ut av seg selv. Man trenger ikke gjøre noe annet enn å oppmuntre folk til å tenke selv.

Problemet er nok heller det at folk har lyst til å leve evig. Da kommer jo overtroen av seg selv! =)

Skrevet (endret)

Problemet er nok heller det at folk har lyst til å leve evig. Da kommer jo overtroen av seg selv! =)

Nei. Man må først være villig til å hive store deler av sin kritiske tankegang ut vinduet, antagelig. På den annen side er det nok et godt grunnlag for å innføre tankeviruset, som religion er, med at vi har en sjanse til.

Jeg liker veldig godt denne scenen fra The Invention of Lying for å illustrere hvor fristende det er med slik tankegang:

Endret av Lutetium 71
  • Liker 1
Skrevet

Nei. Man må først være villig til å hive store deler av sin kritiske tankegang ut vinduet, antagelig. På den annen side er det nok et godt grunnlag for å innføre tankeviruset, som religion er, med at vi har en sjanse til.

Jeg liker veldig godt denne scenen fra The Invention of Lying for å illustrere hvor fristende det er med slik tankegang:

Lutetium, jeg skjønner hva du skriver, men bare det å ha lyst til å leve evig er jo egentlig det samme som å hive all sin kritiske tankegang ut av vinduet. Ingenting fornuftig i en slik tanke.

Som jeg sier til meg selv, beviset for at jeg ikke skal leve evig er at verden var her før jeg ble født og må da selvsagt være her etter min død.

Hvorfor tror du at folk har lyst til å leve evig? Den eneste måten å få til det er jo å være overtroisk, er det ikke?

Skrevet

Lutetium, jeg skjønner hva du skriver, men bare det å ha lyst til å leve evig er jo egentlig det samme som å hive all sin kritiske tankegang ut av vinduet. Ingenting fornuftig i en slik tanke.

For meg begynner det å bikke over i lala-land når man faktisk tror det er mulig. (Ihvertfall med de mulighetene, eller mangel på sådan, man har i dag) Jeg må innrømme at å kunne leve ihvertfall dobbelt så lenge som vanlig hadde vært kult (å leve evig virker noe kjedelig). Å reise bakover i tid hadde også vært stas. osv

Sci-fi hadde vært drit kjedelig om den baserte hele handlingen på nåtidens vitenskap/teknologi. Den hadde vel ikke vært sci-fi engang.

Som jeg sier til meg selv, beviset for at jeg ikke skal leve evig er at verden var her før jeg ble født og må da selvsagt være her etter min død.

Hvorfor tror du at folk har lyst til å leve evig? Den eneste måten å få til det er jo å være overtroisk, er det ikke?

Folk har selvsagt ikke lyst til å dø. Ingenting galt med slik tankegang, og det er veldig menneskelig. Svært få arter har utviklet intelligensen til å forstå at vi en dag blir til makkamat. Frykt for døden er prisen vi betaler for å være selvbevisste planleggende vesener.

Der det skjærer seg er når man går rundt og overbeviser seg selv om at det faktisk går an å leve evig.

Skrevet

Jeg liker hvordan ateister sier at om man er religiøs da tenker man ikke selv....Nei fordi en ateist blir ikke påvirket av andre..............

Anonymous poster hash: 97621...73b

Skrevet

Jeg liker hvordan ateister sier at om man er religiøs da tenker man ikke selv....Nei fordi en ateist blir ikke påvirket av andre..............

Mann 42 snakker om å tenke rasjonelt. Tok et googlesøk for deg, og kom hit:

http://ingenlikerablilurt.no/artikler.php?id=9

• Liker 1
Skrevet

La oss fjerne alle folk - da blir det nesten fred. Eneste krigerske atferd vil være litt kniving om områder mellom forskjellige andre dyr.

Religion er bare en unnskyldning for å fortrenge andre for retten til land, vann og andre ressurser - ikke årsaken.

Skrevet

Jeg har lest flere artikler om sammenhengen mellom intelligens, religion og politikk, men at religiøse lever sunnere, stresser mindre og lever lengre er nytt for meg, kan du slenge ut noen linker? Studiene som viser dette eksluderer vel kanskje u-land?

Anonymous poster hash: 35076...b23

http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251393

Skrevet

– Til slutt må man også huske at konklusjonen om det spesifikke antallet år man lever ekstra, er fra USA. Ingen sier at den samme konklusjonen gjelder i Europa, for vi har en annen kultur. For eksempel er man i USA litt underlig hvis man ikke er religiøs. Her er det omvendt, konstaterer Koenig.

USA er med andre ord et avvik i norsk sammenheng.

Skrevet

Nei, overtro kommer nok av helt andre ting enn ren ønsketenkning. Jeg liker ikke tanken på at jeg skal forsvinne når jeg dør, jeg heller. Men jeg er realist, og det er bare sånn tingene er. Det er ikke noe å gjøre med det.

• Liker 1
Skrevet

I den grad man er dogmatisk og godtar innholdet av en støvete gammel bok som sannhet og som styrende kraft i llivet sitt, så tenker man ikke selv. Sorry.

• Liker 1
Skrevet

USA er med andre ord et avvik i norsk sammenheng.

Tja, Det var jo behovet for fri religionsutøvelse som førte mange av emigrantene over havet. Landet ble et lappeteppe av fundamentalisme, og hver koloni og hver utstøtte sekt ble bare forsterket.

Tipper dette er en god blanding av "religiøse gener" og en sterk kultur der identitet og variasjoner i folkegruppers tro hele tiden blir styrket og utvikler seg.. USA er jo virkelig landet som har produsert rare og fanatiske sekter, kolonier og trosretninger.

Og ja, USA er da et avvik i norsk sammenheng ;)

Skrevet

Tja, Det var jo behovet for fri religionsutøvelse som førte mange av emigrantene over havet. Landet ble et lappeteppe av fundamentalisme, og hver koloni og hver utstøtte sekt ble bare forsterket.

Tipper dette er en god blanding av "religiøse gener" og en sterk kultur der identitet og variasjoner i folkegruppers tro hele tiden blir styrket og utvikler seg.. USA er jo virkelig landet som har produsert rare og fanatiske sekter, kolonier og trosretninger.

Og ja, USA er da et avvik i norsk sammenheng ;)

Men USA er også landet som innførte skillet mellom kirke og stat i grunnloven sin, som en av de første virkelig sekulære nasjonene. Jeg syns man må gi dem det.

• Liker 1
Skrevet

Men USA er også landet som innførte skillet mellom kirke og stat i grunnloven sin, som en av de første virkelig sekulære nasjonene. Jeg syns man må gi dem det.

Amerikanerne har "in god we trust" på pengesedlene sine og i rettsalene sine. Så de tror på gud når det passer dem. Eller de tror gud på passer på dem når de hele tiden sier, - "god save america".

Skrevet

Amerikanerne har "in god we trust" på pengesedlene sine og i rettsalene sine. Så de tror på gud når det passer dem. Eller de tror gud på passer på dem når de hele tiden sier, - "god save america".

Og i grunnloven sin har de hatt et lovfestet skille mellom kirke og stat helt fra starten. Det er mer enn vi kan skryte på oss. Vi hadde statskirke helt til i fjor.

Skrevet

Desmond Morris har noen interessante betrakninger utfra menneskets adferd og biologi både om religion og om krig - men ikke de to sett i sammenheng.

Peoplewatching er den boka jeg har lest som sier mest. Har foreløpig ikke lest "the human Zoo" som muligens sier ennå mer om krig.

Skrevet

Religion forsvinner når mennesker blir mer undervist, er et mye høyere antall religiøse mennesker i utviklingsland. Glad jeg lever i et samfunn med få hyperreligiøse, usa må være et helvete.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...