Tobben70 Skrevet 30. august 2013 #21 Skrevet 30. august 2013 Religioner vil forsvinne mer og mer etterhvert som vi får mer kunnskap. Kunnskap er religioners verste fiende 3
oeas Skrevet 30. august 2013 #22 Skrevet 30. august 2013 Religioner vil forsvinne mer og mer etterhvert som vi får mer kunnskap. Kunnskap er religioners verste fiende Jeg har liten tro på at vi vil få mindre religion etter hvert som at vår kollektive kunnskap vokser. I den grad noe påvirker de etablerte religionene er det levestandard og sosial trygghet. Men behovet vårt religionene dekker vil ikke forsvinne av den grunn.
jabx Skrevet 30. august 2013 #23 Skrevet 30. august 2013 Mindre religion betyr mer ingenting. Mindr mening med livet, og flere sinnsyke mennesker som tar sitt eget, og andres, liv fordi det ikke er noen mening med livet, det er ingen ekte regler. Du skjønner ikke. Hvis det ikke er noen uskrevne regler, og det er det ikke om alle hadde vært ateister, så kan en gjøre som en vil. Klart, det er politifolk eller loven, men hva er et menneskeliv verdt i det store og det hele, dersom vi bare (fordi det er tyngdekraft ) er her sånn plutselig uten noen mening? Her avslører de religiøse seg. De er dypt umoralske mennesker som egentlig ville gått rundt og drept alle de kom over, og den eneste grunnen til at de ikke gjør det er at de frykter represalier fra en usynlig mann i skyene. 3
Tobben70 Skrevet 30. august 2013 #24 Skrevet 30. august 2013 Jeg har liten tro på at vi vil få mindre religion etter hvert som at vår kollektive kunnskap vokser. I den grad noe påvirker de etablerte religionene er det levestandard og sosial trygghet. Men behovet vårt religionene dekker vil ikke forsvinne av den grunn. De landene i verden som er mest opplyste er også de minst religiøse(med unntak av USA) De er også de landene med høyest levestandard og sosial trygghet....i seg selv et godt argument mot religioner Kunnskap fjerner Gud'ers innvirkning og betydning. Det som stort sett gjenstår nå er jo den siste lille usikkerheten i hvordan alt oppsto. 3
oeas Skrevet 30. august 2013 #25 Skrevet 30. august 2013 Kunnskap fjerner Gud'ers innvirkning og betydning. Ja. Men det fjerner ikke behovet vårt for ha noe å tro på. Religionene vil nok fortsette. Om enn i andre former.
jabx Skrevet 30. august 2013 #26 Skrevet 30. august 2013 Trenger ikke være en mening med livet. Det viktigste er å gi livet mening. Det kan gjøres uten religion Å gi livet en mening forutsetter at man er i stand til å ta egne selvstendige valg. For enkelte er det enklere å bare la andre bestemme alt for en. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #27 Skrevet 30. august 2013 Her avslører de religiøse seg. De er dypt umoralske mennesker som egentlig ville gått rundt og drept alle de kom over, og den eneste grunnen til at de ikke gjør det er at de frykter represalier fra en usynlig mann i skyene. Oh snap! Anonymous poster hash: 3c888...549 1
Mann 42 Skrevet 30. august 2013 #28 Skrevet 30. august 2013 Ja. Men det fjerner ikke behovet vårt for ha noe å tro på. Religionene vil nok fortsette. Om enn i andre former. Det er ikke noe i veien for å beskjeftige seg med sin åndelige side selv om man ikke tror på noen gud og ikke deltar i noen organisert religion. Men det er ikke rasjonelt å tro på eldgamle eventyrhistorier og holde seg etter en teologi og dogmer som i sitt vesen er forsteinet jernaldermoralitet. Det er galskap. 2
Nefarian Skrevet 30. august 2013 #29 Skrevet 30. august 2013 Mindre religion betyr mer ingenting. Mindr mening med livet, og flere sinnsyke mennesker som tar sitt eget, og andres, liv fordi det ikke er noen mening med livet, det er ingen ekte regler. Tullball! De fleste ennesker lever svært meningsfulle liv, spesielt uten oppkonstruerte fantasideer satt i system. og jommen oppfører de fleste seg bedre når de ikke må tilbe og dyrke en eller flere guder, og følge ulogiske og irrasjonelle lover og regler.. Jeg har absolutt ingen planer om å gjøre slutt på mitt eget liv selv om jeg ikke tror på paradis eller gjennfødelse. Jeg tror bestemt at mennesket utfører flere irrasjonelle handlinger som å ta livet sitt og å sloss uten mål og mening hvis de tror blindt på en oppdiktet religion. Religioner har aldri vært spesielt gode på regler, verken leveregler eller etikk, kanskje med unntak av buddismen. F.eks gir de 10 bud meg mindre mening enn hakkebakkeskogens lov, og koreanens leveregler betyr mindre for meg enn FN s menneskerettigheter. “You don’t need religion to have morals. If you can’t determine right from wrong, then you lack empathy, not religion.” 3
Lutetium 71 Skrevet 30. august 2013 #30 Skrevet 30. august 2013 Mindre religion betyr mer ingenting. Mindr mening med livet, og flere sinnsyke mennesker som tar sitt eget, og andres, liv fordi det ikke er noen mening med livet, det er ingen ekte regler.Hvem er det flest av, ateistiske eller religiøse selvmordsbombere? 1
Gjest Badebuksa Skrevet 30. august 2013 #31 Skrevet 30. august 2013 (endret) Her avslører de religiøse seg. De er dypt umoralske mennesker som egentlig ville gått rundt og drept alle de kom over, og den eneste grunnen til at de ikke gjør det er at de frykter represalier fra en usynlig mann i skyene.hva snakker du om? Jeg har vært både troende og ikketroende, alt til hver sin tid. Men alltid hatt de samme moralske prinsippene. Derfor passer det ikke å være verken ateist eller kommunist. For moral er ikke relativ. Goddagmannøkseskaft. Endret 30. august 2013 av Badebuksa
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #32 Skrevet 30. august 2013 Badebuksa, nettopp det å tro at man kun lever for å ende i en "himmel" gjør livet meningsløst - hva er vitsen med dette livet, hvorfor gidde å bidra til samfunn og medmennesker, hvorfor nyte livet når det egentlige målet er å dø? Å føle seg relativt sikker på at dette livet er alt vi har er et svært godt incentiv for å gripe dagen og fylle den med mening. Anonymous poster hash: 35076...b23
Lacosimus Skrevet 30. august 2013 #33 Skrevet 30. august 2013 (endret) slettet Endret 5. september 2013 av Lacosimus 1
Nefarian Skrevet 30. august 2013 #34 Skrevet 30. august 2013 De landene i verden som er mest opplyste er også de minst religiøse(med unntak av USA) De er også de landene med høyest levestandard og sosial trygghet....i seg selv et godt argument mot religioner Kunnskap fjerner Gud'ers innvirkning og betydning. Det som stort sett gjenstår nå er jo den siste lille usikkerheten i hvordan alt oppsto. Det er også gjort en del interessante studier (og metaanalyser) som viser at lavere intelligens og tro henger sammen. Man har forsket på "det religiøse gen" og funnet ut at det å være genetisk disponert for religiøsitet ofte henger sammen med konservatisme, å etterleve ritualer og lydighet ovenfor autoriteter. På den annen side... svært religiøse mennesker lever sunnere, stresser mindre og lever lengre enn andre. Religiøse mennesker får også flere barn, noe som "fremmer" det religiøse genet, men som ikke akkurat hjelper på jordens overbefolkning....
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #35 Skrevet 30. august 2013 Jeg er religiøs og ber ofte.. Jeg satt fast i trafikken i går (to timer!!!) etter en oljelekkasje i Eidsvågstunnelen. Jeg ba og de andre så rart på meg. Men da løste trafikken seg Utelukker ikke at det var ren tilfeldighet, men jeg synes det er fint å ha valget med å be når man ikke kan gjøre så mye annet. (Ble forøvrig 3 timer for sen til å møte mannen min som har vært vekke i over en måned ) Ellers liker jeg å be sånn generelt. Andre røyker, hører på musikk, legger planer, leser eller bare tenker når de ikke har annet å gjøre, og de liker nok sånn generelt å røyke/høre på musikk/legge planer/lese/tenke. Neida, kos deg med bønnen din, det bare virker som om du egentlig kunne ha byttet ut denne aktiviteten med en hvilken som helst annen. Anonymous poster hash: 35076...b23
AnonymBruker Skrevet 30. august 2013 #36 Skrevet 30. august 2013 Det er også gjort en del interessante studier (og metaanalyser) som viser at lavere intelligens og tro henger sammen. Man har forsket på "det religiøse gen" og funnet ut at det å være genetisk disponert for religiøsitet ofte henger sammen med konservatisme, å etterleve ritualer og lydighet ovenfor autoriteter. På den annen side... svært religiøse mennesker lever sunnere, stresser mindre og lever lengre enn andre. Religiøse mennesker får også flere barn, noe som "fremmer" det religiøse genet, men som ikke akkurat hjelper på jordens overbefolkning.... Jeg har lest flere artikler om sammenhengen mellom intelligens, religion og politikk, men at religiøse lever sunnere, stresser mindre og lever lengre er nytt for meg, kan du slenge ut noen linker? Studiene som viser dette eksluderer vel kanskje u-land? Anonymous poster hash: 35076...b23
Nikita3000 Skrevet 30. august 2013 #37 Skrevet 30. august 2013 Studert mye historie i det siste :D begynt på nettskole yeay! Religion har vært med på å holde en viss fred og samhold i perioder. Problemet er jo egentlig makt syken.. everybody want`s to rule the world. Det ville vært et problem uansett om vi hadde hatt religion eller ikke. Men kanskje ikke menneskene hadde vært modige nok til å stå i mot å kjempe for noe de tror på..?
Nikita3000 Skrevet 30. august 2013 #38 Skrevet 30. august 2013 Å si det ikke ville vært noen uskrevne regler uten religion er bullshit. Religion kom ikke opp med regler som "ikke gå rundt og slakt folk" og "gi ungene dine mat". Det er uskrevne sannheter som ligger inni ethvert funksjonelt menneske. Det ligger i vår natur å passe på hverandre, for alene overlever vi ikke. Religion har bare satt ord på det og tilskrevet disse verdiene en gud eller flere. Dessuten har mennesket eksistert lenger enn religion. Selv om mennesket alltid har søkt noe større, har vi ikke alltid hatt en religion som forteller oss hva vi skal gjøre. Mennesket har likevel overlevd, hvem vet, kanskje mer fredfylt enn i dag. Anonymous poster hash: 3c888...549 Det er ikke en uskreven regel som naturlig ligger i menneske.. Nå i dag ja, fordi vi er oppvokst sånn.. Men før var verden en helt annen, døden var en vane sak.. filosofen Sokrates mente at umoralske handlinger handlet om uvitenhet og derfor var ufrivillige.
Gjest Rodion Raskolnikov Skrevet 31. august 2013 #39 Skrevet 31. august 2013 Om man vil ha slutt på krig så må man gjøre en ting man fjærner alle mennesker............Religion er bare en av 100 vis av redskaper mennesker bruker som unnskylding for å krige og lage helvete på jord.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2013 #40 Skrevet 31. august 2013 Om man vil ha slutt på krig så må man gjøre en ting man fjærner alle mennesker............Religion er bare en av 100 vis av redskaper mennesker bruker som unnskylding for å krige og lage helvete på jord. Jeg skulle nettopp til å spørre hvordan de som vil fjerne religion har tenkt å gjøre det. Man må nok fjerne alle mennesker fra jordens overflate da også. Anonymous poster hash: 0f17f...82b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå