AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Gir man dåpsgave til sitt eget dåpsbarn? Anonymous poster hash: 74862...0c7
hjärterdam Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Dette varierer nok veldig. Da min eldste ble døpt ga ikke jeg og faren noen gave i forbindelse med selve dåpen, men satte inn noen kroner på kontoen vi åpnet for å sette inn dåpsgavene han fikk. Vi er enige om at nestemann ikke skal døpes (det er ikke snakk om samme far her), og da vil det nok bli på samme måte, dvs at vi gir en sum penger som kan stå på sparekonto, samtidig som vi nok holder en slags navnefest eller noe i stedet for dåp.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Ok. Men vet dere hva som er vanlig? Kan ikke huske noen gave fra foreldrene i noen dåp jeg har vært i.. Anonymous poster hash: 74862...0c7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Dette varierer nok veldig. Da min eldste ble døpt ga ikke jeg og faren noen gave i forbindelse med selve dåpen, men satte inn noen kroner på kontoen vi åpnet for å sette inn dåpsgavene han fikk. Vi er enige om at nestemann ikke skal døpes (det er ikke snakk om samme far her), og da vil det nok bli på samme måte, dvs at vi gir en sum penger som kan stå på sparekonto, samtidig som vi nok holder en slags navnefest eller noe i stedet for dåp. Noen kroner bare?? Anonymous poster hash: c4240...8db
Dyregod Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 (endret) Vi har ikke døpt enda, men vi har bestilt en ramme fra gullsmed til bilde og til å inngravere diverse info om fødsel som vekt, lengde og tid. Det kostet vel til sammen 600 kr. Vi skal også åpne en konto til henne, men det hadde vi gjort uansett. Endret 20. august 2013 av Dyregod
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Vet ikke hva som er vanlig, men vi ga ikke dåpsgave. Vi setter derimot penger over på en egen konto til henne hver måned.
Gjest Magdalene Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Vet ikke hva som er vanlig, men vi ga ikke dåpsgave. Vi setter derimot penger over på en egen konto til henne hver måned. Det gjør vi også, men det har jo ingen ting med dåpen å gjøre.
*Frida* Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Me har ikkje gitt dåpsgåve til våre. Har aldri tenkt på det eingong...
hjärterdam Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 (endret) Noen kroner bare?? Anonymous poster hash: c4240...8db Er det ikke irrelevant for resten av KG hvor mye penger jeg har satt inn på min sønns konto? Poenget var at det ble satt inn penger, ikke gitt en fysisk gave. Endret 20. august 2013 av hjärterdam 5
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Det gjør vi også, men det har jo ingen ting med dåpen å gjøre. Nei forsåvidt. Men da hadde det ikke vært noe poeng i å gi pengegave for eksempel. Jeg hadde tenkt å gi et smykke dersom hun ikke fikk det av noen andre, men hun fikk to. "Gaven" fra oss var dåpsfesten og så har vi ordnet med en minneeske med minner og ting fra dåpen og hennes første levetid. Men ingen typisk dåpsgave nei.
Gjest Magdalene Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Nei forsåvidt. Men da hadde det ikke vært noe poeng i å gi pengegave for eksempel. Jeg hadde tenkt å gi et smykke dersom hun ikke fikk det av noen andre, men hun fikk to. "Gaven" fra oss var dåpsfesten og så har vi ordnet med en minneeske med minner og ting fra dåpen og hennes første levetid. Men ingen typisk dåpsgave nei. Ikke for å være vrang altså.. (For det ser jeg selv det kan virke som), men det er jo ikke som om babyen kan betale for selskapet selv da
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 (endret) Ikke for å være vrang altså.. (For det ser jeg selv det kan virke som), men det er jo ikke som om babyen kan betale for selskapet selv da Nei, men vi hadde ikke trengt å ha selskap i det hele tatt. Og da hadde hun kanskje ikke fått gaver. Så på en måte kan man si at alle gavene var fra oss Endret 20. august 2013 av Penny_Lane 1
Gjest Eurodice Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Noen kroner bare?? Anonymous poster hash: c4240...8db Det er vel gjerne noen nuller bak det første tallet.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Gir man dåpsgave til sitt eget dåpsbarn? Anonymous poster hash: 74862...0c7 Vi kjøpte et gullhjertesmykke, fint hele livet, ikke bare 2-3 år. Gøy å ha som et minne.Anonymous poster hash: b432a...f91 1
dreia Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Me har gitt fadderbarn til våre. Eg tenker det som del av "opplæringa" i å bli eit godt medmenneske. 2
Sola^ Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Har ingen planer om å gje gave til mini. Me skal uansett ikkje ha dåp, men kjem antageligvis til å ha ei feiring likevel. Velkomstfest eller noko slikt. Hovedpoenget er å samle familien på begge sider og lage litt stas på den lille.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Hvorfor er det så mange som nevner at de betalte jo for dåpen så derfor ikke gir gave (var en annen tråd for litt siden der dette stadig ble nevnt ) Det er jo foreldrene som velger å ha dåp og da er det vel naturlig at de betaler. Er jo det samme med bursdag. Velger man å ha selskap må man som foreldre betale og man gir jo gave likevel. Er det kanskje litt "forsvar" for ikke å ha kjøpt gave? I vår krets er det normalt å gi gave til barnet. Vi gav et gravert armbånd til lillegutt samt satte inn 2000 kr på hver av sparekonto og boligsparekontoen som ble opprettet da han ble født. Anonymous poster hash: c21e9...110
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Jeg trenger ingen unnskyldning for ikke å ha kjøpt gave. I vår familie er det ikke vanlig å kjøpe gave til egne barn. Det eneste jeg hadde lyst til å kjøpe var et smykke men jeg ville vente å se i tilfelle hun fikk av noen andre, og det gjorde hun. Jeg syns ikke man trenger å kjøpe dåpsgave, andre gjør det de selv vil.
Lou Salome Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Jeg fikk alle de ekte barnesmykkene jeg selv jeg fikk til min dåp og andre anledninger, renset, og "ga" dem til eldste datter på navnefesten hennes. Det var noen gullemaljekjeder- og armbånd, gullhjerter og to barnesøljer. Nå fikk vi en datter til, så de har diskret blitt delt søsterlig før eldstemann hadde noe bevisst forhold til dem. De ble som nye. Barna syns det er stas at jeg hadde det som liten. Eldstemann fikk også et nydelig emaljehjerte som bestemoren hadde fra sin barndom, i tillegg til andre gaver. Det hjertet er jeg mest glad for når hun bruker. Har dere noe slikt, med litt symbolverdi, syns jeg det passer som gave fra foreldrene. Ellers er det ingen vits å kjøpe f.eks. et nytt barnesmykke, de får nok fra andre, og hvis ikke, kommer det mange nok juler og bursdager i framtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå