AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Hei! Jeg er en dame som ikke har all verdens peiling på data. Nå har det seg slik at jeg skal begynne å jobbe hjemmefra. Har fått tilsendt fil med programmet over mail (har G-mail)som skal installeres ved å dra det over på skrivebordet på maskinen. Jeg har utført instruksen og gjort det. Programmet legger seg på skrivebordet med Googlelogo. Når jeg siden klikker for å gå inn på programmet så kommer jeg i stedet til en side der jeg har mulighet til å logge inn på Google. Har prøvd på en annen maskin( stasjonær) og der har jeg fått inn det riktige programmet som det skal være. Noen som har opplevd det samme som har noen tips? PS har forsøkt å dra filen over flere ganger men får samme resultat hver gang. Jeg vil jo ha det ønskede programmet og ikke en eller annen googleside. Kan det ha noe med at jeg ikke har valgt noen standardnettleser ennå tro? Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Hvilken filtype er det? Anonymous poster hash: 7fd91...6f7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Hvilken filtype er det? Anonymous poster hash: 7fd91...6f7 Filen har endelse . RDP. Merk jeg har dratt over samme fil til min stasjonære datamaskin på hjemmekontoret og der ser programmet slik ut som det skal. Men da jeg muligens har en litt bedre maskin i Lap topen og tenker på muligheten av at jeg må gå over til å bruke den så tenkte jeg det ville være lurt å legge programmet på den maskinen også - men så kommer Google og "sluker" filen og fremstår som noe annet på skrivebordet. Navnet på jobbprogram står med tekst på ikonet som for øvrig er blitt et Google ikon. Når jeg prøver å åpne programmet så får jeg opp denne siden. PS. Filen er tilsendt meg fra arbeidsgiver via G-mail. https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=mail&passive=true&rm=false&continue=https://mail.google.com/mail/?ui%3D2%26ik%3D53050a1584%26view%3Datt%26th%3D1408689657610183%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&scc=1<mpl=default<mplcache=2 Kan noen forklare? Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Filen har endelse . RDP. Merk jeg har dratt over samme fil til min stasjonære datamaskin på hjemmekontoret og der ser programmet slik ut som det skal. Men da jeg muligens har en litt bedre maskin i Lap topen og tenker på muligheten av at jeg må gå over til å bruke den så tenkte jeg det ville være lurt å legge programmet på den maskinen også - men så kommer Google og "sluker" filen og fremstår som noe annet på skrivebordet. Navnet på jobbprogram står med tekst på ikonet som for øvrig er blitt et Google ikon. Når jeg prøver å åpne programmet så får jeg opp denne siden. PS. Filen er tilsendt meg fra arbeidsgiver via G-mail. https://accounts.google.com/ServiceLogin?service=mail&passive=true&rm=false&continue=https://mail.google.com/mail/?ui%3D2%26ik%3D53050a1584%26view%3Datt%26th%3D1408689657610183%26attid%3D0.1%26disp%3Dsafe%26zw&scc=1<mpl=default<mplcache=2 Kan noen forklare? Anonymous poster hash: ce1f5...c8a Understreket; PS Skal være til min gmail. Linken jeg har vedlagt skal være siden jeg kommer til i stedet for det programmet jeg er ute etter. Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 (endret) Tipper det er tilkobling til eksternt skrivebord du prøver deg på. Fant en veiledning. Passord/brukernavn må du få av arbeidsgiveren din. Edit: Du trenger ikke laste ned fra den siden, bare dobbeltklikk du på det "ikonet" du allerede har lastet ned. Endret 20. august 2013 av Lutetium 71
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Tipper det er tilkobling til eksternt skrivebord du prøver deg på. Fant en veiledning. Passord/brukernavn må du få av arbeidsgiveren din. Edit: Du trenger ikke laste ned fra den siden, bare dobbeltklikk du på det "ikonet" du allerede har lastet ned. PS Jobben jeg skal gjøre skal gjøres fra hjemmekontor. Vet ikke om jeg har fått fram det tidligere i tråden. Jeg har to maskiner hjemme. En stasjonær maskin som står på rommet som jeg bruker som hjemmekontor (Har jobbet fra hjemmekontor før også og nå har jeg fått ny jobb som bare skal utføres på hjemmekontor). Denne maskinen har jeg fått til å installere programmet på ved å dra det over fra mailen jeg fikk til skrivebordet. Hjemme har jeg også i tillegg en Laptop som er en mye nyere maskin og som jeg regner med at jeg kanskje skal bruke etter hvert derfor vil jeg også ha programmet på denne. Jeg har derfor åpnet min mail på denne maskin og dratt over det aktuelle programmet til mitt skrivebord på denne maskin. Da har problemet som jeg har beskrevet tidligere i tråden oppstått. mulig det har noe med at jeg har forskjellige nettlesere på maskinene. Ikke sikker på hva jeg har på den stasjonære maskinen. Og på laptopen vet jeg i alle fall at jeg ikke har valgt noe standardprogram. Jeg forstår det sånn at jeg har fått all nødvendig info fra arbeidsgiver og det skal være klart til å ta i bruk når jeg skal begynne om noen dager. Så det må ha noe med mine innstillinger på maskinen å gjøre. For som sagt; Det gikk bra på den andre maskinen. Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Tipper det er tilkobling til eksternt skrivebord du prøver deg på. Fant en veiledning. Passord/brukernavn må du få av arbeidsgiveren din. Edit: Du trenger ikke laste ned fra den siden, bare dobbeltklikk du på det "ikonet" du allerede har lastet ned. PS Får ikke åpnet linken din. Sitter med min Laptop nå. Får bare en ulyd og så et slags gult "stjerne"- symbol når jeg forsøker å åpne. Opplever det med linker når jeg bruker denne maskinen. Kanskje er det et "klu"? (ledespor). Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 (endret) PS Får ikke åpnet linken din. Sitter med min Laptop nå. Får bare en ulyd og så et slags gult "stjerne"- symbol når jeg forsøker å åpne. Opplever det med linker når jeg bruker denne maskinen. Kanskje er det et "klu"? (ledespor). Anonymous poster hash: ce1f5...c8a Gjelder det alle linker, må du ha et seriøst problem med maskina di. Har du oppdatert antivirus på den? Den fila du snakker om, har du prøvd å laste den ned til laptopen? Nederst i mailen din (om du bruker webmail) har du valget mellom å "se" eller "Last ned" velg last ned, og lagre den på skrivebordet. Da skal du ha en fil som heter "ettellerannet.rdp" på skrivebordet ditt. Du dobbelklikker på denne, og legger så inn datamaskinnavn/brukernavn og passord. Endret 20. august 2013 av Lutetium 71 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Gjelder det alle linker, må du ha et seriøst problem med maskina di. Har du oppdatert antivirus på den? Den fila du snakker om, har du prøvd å laste den ned til laptopen? Nederst i mailen din (om du bruker webmail) har du valget mellom å "se" eller "Last ned" velg last ned, og lagre den på skrivebordet. Da skal du ha en fil som heter "ettellerannet.rdp" på skrivebordet ditt. Du dobbelklikker på denne, og legger så inn datamaskinnavn/brukernavn og passord. Det ble litt feil det jeg skrev om å ikke få åpnet linker. Dette skjer med enkelte linker. Andre linker får jeg åpnet. Instruksen jeg fikk var bare å dra filen over til skrivebordet for da skulle den bli lagret. Jeg gjorde det med begge maskiner. På den stasjonære maskinen funket det men på laptopen har det blitt feil. PS På den stasjonære har jeg til og med fått testet at programmet ser ut til å fungere slik det skal. Hvorfor skal det egentlig være så vanskelig å gjøre det samme med denne maskinen? PS takk for svar, forresten. Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Gjelder det alle linker, må du ha et seriøst problem med maskina di. Har du oppdatert antivirus på den? Den fila du snakker om, har du prøvd å laste den ned til laptopen? Nederst i mailen din (om du bruker webmail) har du valget mellom å "se" eller "Last ned" velg last ned, og lagre den på skrivebordet. Da skal du ha en fil som heter "ettellerannet.rdp" på skrivebordet ditt. Du dobbelklikker på denne, og legger så inn datamaskinnavn/brukernavn og passord. Vet ikke helt hva du mener med datamskinnavn, brukernvn og passord. Jeg er ikke så avansert at jeg bruker passord på min maskin. (Det er kun meg selv som benytter maskinen og ingenting er å konfidensielt at jeg må skjule det for eventuelle nygjerrige familiemedlemmer.) Om jeg har lagt inn brukernavn etc. en gang så har jeg rett og slett glemt hva det er. Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Det ble litt feil det jeg skrev om å ikke få åpnet linker. Dette skjer med enkelte linker. Andre linker får jeg åpnet.Ok, men det er merkelig at det er noe muffens med den siden. Den åpner fint her. Har du eksempler på andre sider som ikke åpnes? Instruksen jeg fikk var bare å dra filen over til skrivebordet for da skulle den bli lagret. Jeg gjorde det med begge maskiner. På den stasjonære maskinen funket det men på laptopen har det blitt feil.Jeg ga deg en beskrivelse av hvordan du kan lagre. Å bare dra over (ihvertfall i webmail) har aldri funket for meg. Er det helt umulig kan du lagre den fila som ligger på den stasjonære maskinen på en minnepenn. Plugg den i laptopen, og kjør programmet rett fra minnepennen. PS På den stasjonære har jeg til og med fått testet at programmet ser ut til å fungere slik det skal.Hvorfor skal det egentlig være så vanskelig å gjøre det samme med denne maskinen?Sannsynligvis fordi du ikke har lagret noenting, du har bare lagd en snarvei til mailen din. 1
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Vet ikke helt hva du mener med datamskinnavn, brukernvn og passord. Jeg er ikke så avansert at jeg bruker passord på min maskin. (Det er kun meg selv som benytter maskinen og ingenting er å konfidensielt at jeg må skjule det for eventuelle nygjerrige familiemedlemmer.) Om jeg har lagt inn brukernavn etc. en gang så har jeg rett og slett glemt hva det er.Anonymous poster hash: ce1f5...c8a Tilkobling til eksternt skrivebord (denne programmet bruker protokollen Remote Desktop Protocol - noe som henspeiles i filendelsen du postet lengre opp; RDP) lar deg koble til jobbmaskinen din. Jeg vil tro den er satt opp med passord. 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Tilkobling til eksternt skrivebord (denne programmet bruker protokollen Remote Desktop Protocol - noe som henspeiles i filendelsen du postet lengre opp; RDP) lar deg koble til jobbmaskinen din. Jeg vil tro den er satt opp med passord. Maskinene er mine egne. Nå har for øvrig min unge datter fikset det. Hun brukte last ned, fant igjen programmet i listen av programmer på maskinen og dro programmet over til skrivebordet derfra. Så nå er det i orden. Det var bare noen operasjoner ekstra i forhold til det jeg gjorde på stasjonære maskinen der jeg bare tok tak i dokumentsymbolet på den vedlagte filen og dro over slik at den lagret seg automatisk. Tusen takk for oppmerksomheten og god natt! Anonymous poster hash: ce1f5...c8a 1
Gjest J.Bourne Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 (endret) Jeg tror du burde ta deg noen datakurs, ellers kan dette fort bli pinlig for deg og din arbeidsgiver. Endret 20. august 2013 av J.Bourne 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Jeg tror du burde ta deg noen datakurs, ellers kan dette fort bli pinlig for deg og din arbeidsgiver. Har ikke råd til datakurs. Hvorfor tror du jeg spør på KG? Jobben jeg har fått er dessuten en ensformig rutinejobb så jeg håper det snart er slutt på de datamessige utfordringene. Datamessig så skulle det være en idiotjobb. Talentet bør i denne jobben ligge på andre områder enn datakunnskaper. Registreringer dreier jobben seg om, kommer ikke med øvrige opplysninger av fare for å bli identifisert. Ellers så er jeg vant til at en systemansvarlig har tatt seg av slike ting og det merkes kanskje. Det er jo ikke akkurat systemansvarlig jeg har søkt jobb som heller! Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Jeg tror du burde ta deg noen datakurs, ellers kan dette fort bli pinlig for deg og din arbeidsgiver. Ja for vi er jo så altfor feige til at vi kan dumme oss ut du lille J. Bourne! Jeg driter i om jeg ikke er den flinkeste, for jeg vet at jeg ikke er det. Helle ikke den mest effektive. Sant å si så er det andre ting som betyr mest for meg. Det må være kjedelig å være så tilstrekkelig og politisk korrekt som deg da! Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Ja for vi er jo så altfor feige til at vi kan dumme oss ut du lille J. Bourne! Jeg driter i om jeg ikke er den flinkeste, for jeg vet at jeg ikke er det. Helle ikke den mest effektive. Sant å si så er det andre ting som betyr mest for meg. Det må være kjedelig å være så tilstrekkelig og politisk korrekt som deg da! Anonymous poster hash: ce1f5...c8a Du bryr deg ikke om å være flink og effektiv? Hvilken arbeidsmoral! Anonymous poster hash: 7fd91...6f7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 Du bryr deg ikke om å være flink og effektiv? Hvilken arbeidsmoral! Anonymous poster hash: 7fd91...6f7 Jeg er jo ikke akkurat begynt på jobb ennå. Jeg har fri. Ble litt sur av kommentaren til J. Bourne. Hans nedlatende kommentar om at jeg burde gå datakurs som sikkert kom av mitt svar til Luthium tidligere som var antagelig basert på en misforståelse. Mitt spørsmål gikk kun på å få installert programmet. Og da han begynte med brukernavn og passord så trodde jeg fortsatt at det hadde med å få installert programmet skikkelig. Jeg har jo fått brukernavn og passord som jeg skal bruke når programmet åpnes for å koble til serveren på jobben. Man burde jo ikke være nødt til å være datautlært for å jobbe innen kontorbransjen. Man kan jo lære skrittvis det man trenger i den enkelte jobb. Men jeg innrømmer fortsatt at jobb og karriere ikke er førstepri for meg som er hjem og familie. Ikke morsomt for oss som har vært arbeidsledig å møte på slike nedlatende verdensmestere som J.Bourne og deg. Anonymous poster hash: ce1f5...c8a
Lutetium 71 Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 Maskinene er mine egne. Nå har for øvrig min unge datter fikset det.Hun brukte last ned, fant igjen programmet i listen av programmer på maskinen og dro programmet over til skrivebordet derfra.Så nå er det i orden.Det var bare noen operasjoner ekstra i forhold til det jeg gjorde på stasjonære maskinen der jeg bare tok tak i dokumentsymbolet på den vedlagte filen og dro over slik at den lagret seg automatisk.Tusen takk for oppmerksomheten og god natt!Anonymous poster hash: ce1f5...c8a Bra du fikk det opp og gå. Forstår det kan være forvirrende å legge inn brukernavn og passord om du ikke er vant til dette fra før, på dine egne maskiner. Viktig å huske på at "Tilkobling til eksternt skrivebord" er måte å styre jobbemaskina hjemmefra. Man ser nøyaktig det samme som om man fysisk satt ved jobbmaskina. Det virker ikke som jobben har vært så veldig behjelpelig med support på dette her?Prøv å ikke bry deg for mye om surpompene her, ihvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå