Tiarra Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 Hei, Det er nå 4 måneder siden fødsel og jeg er i dårlig form! Har vondt i hele kroppen. Jeg føler meg ekstremt tung! At det at det er vanskelig å bevege meg som vanlig, sitte på gulvet eller gå oppover bakker! Ingen av mine gamle klær passer Jeg prøvde å passe på hva jeg spiser, men der hjelper liksom ikke! Jeg kan ikke trene noe særlig da alle ledd gjør innmari vondt! Forklart dette til legen, men hun sa ikke noe på det. Jeg har jo født før, to ganger faktisk, men aldri følt meg som jeg gjør nå! Hva kan der være? Er det "vanlig" å føle seg sånn i starten (hvor lenge "starten" måtte vare) og det går over? Er det noen flere som følte/føler seg sånn og hva har dere gjort for å komme tilbake til vanlig slik dere var før graviditet fødsel? Hvor lenge tok det? Si gjerne om det er din 1., 2., eller 3. fødsel. Takk! Hilsen Deprimert 3.gangsfødende
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 Kanskje alderen? Har hørt at 3.fødsel kan ta på. spesielt fordi mange da har kommet seg et godt stykke inn i tredve-årene - mens de fødte de to første i slutten av 20-årene. Jada, jeg vet det ikke gjelder alle, men noen gjelder det. Anonymous poster hash: 7746d...af2
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2013 Kan hende det er det. Jeg fikk mine første to da jeg var 20 0g 22 og nå er jeg 31. Helsesøster mener at alderen min trenger ikke være problemet, da 29 (?) er gjennomsnitts alder for norsk kvinner å få sitt 1. barn. I barselgruppa mi, virker de som de er i god form alle sammen! Og minst to er eldre enn meg og har flere barn. Min mor har født flere ganger, også i 40 årene, men hun sa hun hadde det veldig greie svangerskap, fødsler og tiden etter, Men som du sier, det er individuelt. En årsak kan være at jeg nesten er alenemor. Det har sine belastninger at gubben er mye borte og at man må gjøre dobbelt så mye som de fleste? Men hva med vekta? Jeg veier jo 20 kg mer enn før!
SmallTalk Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Du sliter ikke med lavt stoffskifte etter fødselen, da? Det er vel ikke direkte unormalt, og det kan føre til både slapphet og vektoppgang. 1
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2013 Du sliter ikke med lavt stoffskifte etter fødselen, da? Det er vel ikke direkte unormalt, og det kan føre til både slapphet og vektoppgang. Jeg vet jeg hadde lavt stofskifte like før jeg ble gravid, og det var da jeg begynte å gå opp i vekt. Men ved 6ukerskontroll sa ikke legen noe om at jeg hadde det.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Hei, Det er nå 4 måneder siden fødsel og jeg er i dårlig form! Har vondt i hele kroppen. Jeg føler meg ekstremt tung! At det at det er vanskelig å bevege meg som vanlig, sitte på gulvet eller gå oppover bakker! Ingen av mine gamle klær passer Jeg prøvde å passe på hva jeg spiser, men der hjelper liksom ikke! Jeg kan ikke trene noe særlig da alle ledd gjør innmari vondt! Forklart dette til legen, men hun sa ikke noe på det. Jeg har jo født før, to ganger faktisk, men aldri følt meg som jeg gjør nå! Hva kan der være? Er det "vanlig" å føle seg sånn i starten (hvor lenge "starten" måtte vare) og det går over? Er det noen flere som følte/føler seg sånn og hva har dere gjort for å komme tilbake til vanlig slik dere var før graviditet fødsel? Hvor lenge tok det? Si gjerne om det er din 1., 2., eller 3. fødsel. Takk! Hilsen Deprimert 3.gangsfødende Har det/har hatt det på samme måten. Det eneste sm funker for meg er å trene. Trener styrke 2-4 ganger pr uke. Hadde treningsstopp i i fire uker nå i sommer og kroppen føles helt jævlig igjen. Vondt overalt. Skjønner at det siste du har lyst til når du har de sånn er å trene, men det virker faktisk. Jeg har to barn.Anonymous poster hash: 90624...b5a 1
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2013 Men legen min har blitt litt glemsk i det siste. Jeg skulle tatt glukosebelastning etter fødsel da jeg hadde moderat svangerskapsdiabets, men hun henviste meg ikke. Også skulle jeg tatt viktig undersøkelse i dag, som ble utsatt pga manglende informasjon fra fastlege til spesialist. Jeg for bestille time og be om å tatt disse prøvene! 1
SmallTalk Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Jeg vet jeg hadde lavt stofskifte like før jeg ble gravid, og det var da jeg begynte å gå opp i vekt. Men ved 6ukerskontroll sa ikke legen noe om at jeg hadde det. Ble det i det hele tatt sjekket? Og dersom det ble det, så kan det godt hende at verdiene er innen for "normalen", men for lave for deg. Jeg tror jeg ville tatt dette opp med legen på nytt. En ting er at vekten ikke rikker seg og en annen ting er at det er normalt å være sliten som trebarnsmor, men det høres ut som om du er mer enn normalt sliten og da er det sikkert greit å få sjekket ut hva det kan være.
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2013 Har det/har hatt det på samme måten. Det eneste sm funker for meg er å trene. Trener styrke 2-4 ganger pr uke. Hadde treningsstopp i i fire uker nå i sommer og kroppen føles helt jævlig igjen. Vondt overalt. Skjønner at det siste du har lyst til når du har de sånn er å trene, men det virker faktisk. Jeg har to barn.Anonymous poster hash: 90624...b5a Å?! Får kanskje tvinge meg til trene i noen uker og se om det hjelper.
wondergirl Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Synes ikke dette høres normalt ut. Legen din virker jo ganske slapp, da? Verken jeg eller andre på min barselgruppe opplever det sånn som du beskriver. Vi er faktisk 4 stk fra 37-42, så her kan du i hvertfall ikke skylde på alder. Bytt til en fastlege som tar deg seriøst!
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2013 Ble det i det hele tatt sjekket? Og dersom det ble det, så kan det godt hende at verdiene er innen for "normalen", men for lave for deg. Jeg tror jeg ville tatt dette opp med legen på nytt. En ting er at vekten ikke rikker seg og en annen ting er at det er normalt å være sliten som trebarnsmor, men det høres ut som om du er mer enn normalt sliten og da er det sikkert greit å få sjekket ut hva det kan være. Jeg vet ikke egentlig. Hun pleier å sjekke alt, men kan ikke si for sikkert denne gang. Hun begynner å dra på årene selv, og derfor glemmer hun ofte ting. Ellers har jeg vært veldig fornøyd med henne fram til nå. Jeg vet at jeg ikke er vanlig sliten. For jeg vet hvordan det er å være vanlig sliten. Vært alene med de to i alle år, med studier, jobb og alt, og jeg har ikke hatt det sånn. Kan ikke skylde på bare vekten heller, for jeg gikk opp i vekt før, dog ikke så mye som dette, men var ikke så lammet som dette. Det verste er smertene! Føler meg som 80 år gammel
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Å?! Får kanskje tvinge meg til trene i noen uker og se om det hjelper. Ja vil absolutt anbefale det. Hvis du ikke vil inn på treningssenter med en gang kan du forsøke 30-days shred først. De første fem dagene er helt jævlige men så merker man at formen blir bedre og vondtene forsvinner. God motivasjon å merke framgang så fort Anonymous poster hash: 90624...b5a
Redbull Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Jeg har også vondt i hele kroppen når jeg ikke trener. Å holde flaskebarn når det spiser tar på. Spesielt rygg og skuldre. Reddninga mi var styrketreni g og lange gode gåturer. Føler meg fortsatt som en dass, og jeg kommer heller ikke inn i klærne, men jeg har hvertfall ikke ondt lenger Og respekt til deg som er hjemme alene med tre barn i barseltida!
SmallTalk Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 (endret) Tiarra: Har du fått smerter i leddene som du ikke hadde fra før? http://nhi.no/forside/symptomer-pa-lavt-stoffskifte-38281.html Trening er vel og bra for alle, men her tror jeg ikke at det er løsningen alene. Jeg synes du skal dra til legen med dette, og spesielt mtp at du hadde lavt stoffskifte før du ble gravid. Endret 20. august 2013 av SmallTalk
Tiarra Skrevet 20. august 2013 Forfatter #16 Skrevet 20. august 2013 Jeg har alle disse symptomene utenom struma!
SmallTalk Skrevet 22. august 2013 #17 Skrevet 22. august 2013 Jeg har alle disse symptomene utenom struma! Da synes jeg du burde bestille deg en legetime dersom du ikke allerede har gjort det.
Tiarra Skrevet 24. august 2013 Forfatter #18 Skrevet 24. august 2013 Legetime bestilt, selv om det er en stund til. Dag 1 av 30 days shred. Ikke enkle greier (jeg som trente min. 3 ganger i uka, over 1 time av gangen), men stolt som fullførte 20 minutter! Takk til dere alle sammen <3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå