Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av litt andre tråder her som antyder visse minimumskrav til dåpsgave fra faddere/nær familie...

Jeg tenkte å gi et brodert bilde med navn, fødselsdato, fødselsvekt osv. i dåpsgave til et nytt tilskudd i relativt nær familie. Dette koster rundt 2-300 med ramme, da kommet "arbeidstimer" i tillegg, men dette er jo hobbyvirksomhet.

Har dette for lav verdi til å være dåpsgave? Har også fått tilbakemelding på at det er for unyttig for dåpsbarnet, hva mener dere?

Anonymous poster hash: 03bee...4a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fint for dåpsbarnet å ha, selv om det ikke skjønner så mye av det som bitte liten. Men barnet blir vel fortalt etter hvert hva det betyr. Om det er "for billig" kommer jo litt an på hvor nær familie det er, men jeg ville kanskje lagt på noen kroner til? Det går jo også an å gi penger i tillegg, ikke nødvendigvis bare gave. Et smykke av noe slag, eller et bilde eller bok.

Skrevet

Jeg synes dette er kjempekoselig. Har selv gitt slike til mine tantebarn... Håper på å kunne lage slike til egne barn i fremtiden, eller at de skal få av andre....

Skrevet

Jeg synes det er en kjempefin gave å gi! Begge jentene mine fikk det, og jeg har fortsatt den jeg fikk av tanten min da jeg ble døpt:)

• Liker 1
Skrevet

Har brodert det til ei venninne sine barn men ga en til liten gave samtidig, men det er ikke nødvendig syns jeg. Hun har hatt de hengende på veggen i stua i flere år nå, artig å se for meg :) Men selvsagt for andre interesserte og. Trur ikke at barna bryr seg så veldig ennå, men etterhvert håper jeg at de setter pris på de.

Anonymous poster hash: 30765...79e
  • Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, så føler jeg det er en sånn gave som etter få år blir stuet bort i et skap eller i en eske på loftet. Ellers synes jeg tanken er fin, og det at man bruker tid på å lage noe til dåpsbarnet har jo stor verdi i seg selv. :)

Anonymous poster hash: f005c...5d7
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har slike broderier til mine barn. En gang i tiden hang de oppe, nå er de pakket pent ned i en skuff.

Hvis det passer inn i stilen til foreldrene, så er det en flott gave, men blir det bare stuet vekk i en skuff, er det kanskje bedre å bruke tiden til noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Sånt syns jeg er veldig koselig. Spesielt hvis det er du som har lagd det! Jeg syns det høres bra ut, jeg ts:)

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig, så føler jeg det er en sånn gave som etter få år blir stuet bort i et skap eller i en eske på loftet. Ellers synes jeg tanken er fin, og det at man bruker tid på å lage noe til dåpsbarnet har jo stor verdi i seg selv. :)

Det er da opp til hver enkelt. Uansett om de etter hvert blir tatt bort eller ikke, -enten de henger i stua eller på barnerommet, - så er det det samme som om barnet får en barnebok? Den kommer jo også til å stues vekk etter hvert :P

Skrevet

Får jeg en sånn til mitt barn er det større sannsynlighet for at den blir hengende på veggen i flere år enn at jeg har en tannboks, dåpsattestboks ol. stående fremme. Sånne t-skjeer som mange får blir iallefall lagt bort i en skuff. Smykkene man får blir for små etterhvert, og hvem bytter ut skjedet for å bruke de som voksne? Ingen som jeg har sett. Så jeg hadde satt veldig pris på et sånt minnebilde! :)

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Inspirert av litt andre tråder her som antyder visse minimumskrav til dåpsgave fra faddere/nær familie...

Jeg tenkte å gi et brodert bilde med navn, fødselsdato, fødselsvekt osv. i dåpsgave til et nytt tilskudd i relativt nær familie. Dette koster rundt 2-300 med ramme, da kommet "arbeidstimer" i tillegg, men dette er jo hobbyvirksomhet.

Har dette for lav verdi til å være dåpsgave? Har også fått tilbakemelding på at det er for unyttig for dåpsbarnet, hva mener dere?

Anonymous poster hash: 03bee...4a2

Jeg har brodert bilde til alle våre nieser og nevner. Har ikke gitt noe annet. Foreldrene har blitt kjempeglade :) Summen blir litt høyere her da, kan 5-600 for broderi og ramme. Men det har ikke noe å si. Det er mye jobb!
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra for ti år siden, men mamma har fremdeles våre bilder på veggen. Nevøen min på ti år har sitt bilde på rommet sitt.
Skrevet

Jeg ELSKER alt som er håndlaget/selvlaget. Så jeg ville blitt utrolig takknemlig hvis noen hadde tatt seg tid til å brodere et type "dåpsteppe" eller noe til min baby. Synes det er en kjempeflott gave!

Men vet jo at folk er forskjellige. Noen har virkelig ikke samme forhold til ting, og setter større pris på materialistiske ting.

Men du skal vite at det fortsatt finnes mødre som ville blitt evig takknemlige for at noen viste så mye kjærlighet at de lagde noe personlig og brukte tid på gaven til babyen. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det stiller seg litt annerledes med pris når det er noe hjemmelaget. Syns mao ikke det gjør noe om det koster mindre i kroner enn om man hadde kjøpt en gave.

Men så lurer jeg på om dette er sånt det forventes at man skal henge opp på veggen? Jeg kan aldri tenke meg at jeg ville hatt noe sånt hengende oppe, evt på barnerommet om det var morsomme farger. Personlig foretrekker jeg å lage ting til folk som de ikke må ha framme (vegrer meg generelt for å kjøpe og lage interiørting til andre av den grunn, da man har forskjellig smak).

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er fint for dåpsbarnet å ha, selv om det ikke skjønner så mye av det som bitte liten. Men barnet blir vel fortalt etter hvert hva det betyr. Om det er "for billig" kommer jo litt an på hvor nær familie det er, men jeg ville kanskje lagt på noen kroner til? Det går jo også an å gi penger i tillegg, ikke nødvendigvis bare gave. Et smykke av noe slag, eller et bilde eller bok.

hvor mye skjønner et spedbarn av sølvskjeer, sparegriser av gull/sølv, penger eller annet? De skjønner vel ikke særlig mye av noe som helst egentlig.
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg syns det stiller seg litt annerledes med pris når det er noe hjemmelaget. Syns mao ikke det gjør noe om det koster mindre i kroner enn om man hadde kjøpt en gave.

Men så lurer jeg på om dette er sånt det forventes at man skal henge opp på veggen? Jeg kan aldri tenke meg at jeg ville hatt noe sånt hengende oppe, evt på barnerommet om det var morsomme farger. Personlig foretrekker jeg å lage ting til folk som de ikke må ha framme (vegrer meg generelt for å kjøpe og lage interiørting til andre av den grunn, da man har forskjellig smak).

Jeg hadde aldri forventet at de skulle ha det oppe. Hadde ikke gjort det selv. Men synes det er koselig å ha. Har hengt opp på barnerommet jeg da. Så får de bestemme selv hvor lenge de vil ha dem oppe :)
Skrevet

Det er da opp til hver enkelt. Uansett om de etter hvert blir tatt bort eller ikke, -enten de henger i stua eller på barnerommet, - så er det det samme som om barnet får en barnebok? Den kommer jo også til å stues vekk etter hvert :P

Ja, selvsagt er det opp til hver enkelt, men nå blir jo en bok brukt, da, i motsetning til et brodert bilde. Det kan være ok å ha noe sånt hengende på veggen på barnerommet, men ikke i så mange år, fordi barnet etter hvert vil synes det er teit å ha sånt på veggen

Får jeg en sånn til mitt barn er det større sannsynlighet for at den blir hengende på veggen i flere år enn at jeg har en tannboks, dåpsattestboks ol. stående fremme. Sånne t-skjeer som mange får blir iallefall lagt bort i en skuff. Smykkene man får blir for små etterhvert, og hvem bytter ut skjedet for å bruke de som voksne? Ingen som jeg har sett. Så jeg hadde satt veldig pris på et sånt minnebilde! :)

Hos meg ville det ikke blitt hengt på veggen, i hvert fall, for personlig synes jeg sånt er harry. Men, bevares, flott om folk som liker sånt får det, selvfølgelig. Kanskje litt viktig å være sikker på at sånt passer inn hos dem man gir det til.

Sølvskjeen som jeg og mannen min fikk av besteforeldrene våre da vi ble døpt ligger i bestikkskuffen her og er nesten i daglig bruk. Dåpssmykkene mine arvet datteren min da hun var liten, og de går nok videre i arv til hennes barn.

Skrevet

.

Veldig uheldig skrivefeil å putte en "s" på kjedet.... ;-)

Skrevet

Jeg synes slikt er kjempekoselig. Jeg og søstrene mine hadde like "klokkestrenger" som vi fikk av mormoren vår, hun har tatt vare på mønsteret og sønnen min fikk i dåpsgave fra dem en hun hadde brodert med samme motiv.

Vi har akkurat flyttet, så nå bor de i en eske sammen med andre ting som bare ikke har kommet på plass enda. Men sønnen min sin skal opp på veggen på rommet hans sammen med dåpstallerken, og min vet jeg ikke enda om skal på stua eller på soverommet :)

Jeg hadde satt kjempestor pris på å få en slik til nestemann også :)

Skrevet

Ja, selvsagt er det opp til hver enkelt, men nå blir jo en bok brukt, da, i motsetning til et brodert bilde. Det kan være ok å ha noe sånt hengende på veggen på barnerommet, men ikke i så mange år, fordi barnet etter hvert vil synes det er teit å ha sånt på veggen

Hos meg ville det ikke blitt hengt på veggen, i hvert fall, for personlig synes jeg sånt er harry. Men, bevares, flott om folk som liker sånt får det, selvfølgelig. Kanskje litt viktig å være sikker på at sånt passer inn hos dem man gir det til.

Sølvskjeen som jeg og mannen min fikk av besteforeldrene våre da vi ble døpt ligger i bestikkskuffen her og er nesten i daglig bruk. Dåpssmykkene mine arvet datteren min da hun var liten, og de går nok videre i arv til hennes barn.

Klart hver sin smak, men nå finnes det veldig mange forskjellige typer sånne bilder, noen harry og noe kjempe fine.

Så dere bruker sølvbestikk nesten daglig? Aldri brukt det hjemme hos meg, eier ikke sølvbestikk bortsett fra de 3-4 skjeene som jeg fikk i dåpen og de ligger ennå i en skuff hos mine foreldre. Glemmer å ta de med når jeg er på besøk (bor langt unna). Samboer hentet sine sølvskjeer hos foreldrene sine i fjor, vi har ikke brukt de ennå. Klart man kan arve smykkene, men hvor mye blir de brukt egentlig? Men klart vi er alle forskjellige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...