litle_my Skrevet 20. august 2013 #21 Del Skrevet 20. august 2013 Fordi det er ferie, kanskje? Her har skolen en planleggingsdag før skolestart og to rett før høstferien. Barnehagen har to dager på høsten og to i januar. Det pleier å være torsdag og fredag slik at det blir en langhelg. Det er jo ikke _ferie_ for andre enn skolebarna i høst- og vinterferie. Og det er jo også i mine øyne noe stort tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xanadus Skrevet 20. august 2013 #22 Del Skrevet 20. august 2013 (endret) Og ja, det er merkelig at de følger skoleruta, det har jeg aldri hørt om før. Men som forelder til både skolebarn og barnehagebarn, er det egentlig veldig smart når jeg tenker etter... Anonymous poster hash: ddaab...3c5 Bhg. trenger ikke følge skoleruta, men det er som du nevner ganske smart, spesielt om man har barn begge plasser. Skulle tro det da blir litt enklere for foreldre å få kabalen med barnepass og evt fri fra jobb til å gå opp. Nettopp derfor velger en del barnehager å ta planleggingsdager samtidig som skolen gjør det Endret 20. august 2013 av Xanadus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #23 Del Skrevet 20. august 2013 Kjenner at jeg blir meget frustrert over personer som ikke forstår planleggingsdager. For det første er det lov pålagt. Og selv om det heter"planleggingsdager" betyr ikke at vi planlegger hver eneste gang. I den barnehagen jeg har jobbet så har vi hatt flere forskjellige kurs, deriblant førstehjelp. Vi har samkjørt personalet med informasjon om enkelt barn, som man vanligvis ikke får tid til å informere. Vi har hatt en del case vi jobber med for å bedre oss selv som ped.leder/assistent. Jobbet med det bhg skal stå for. Utformet årsplanen, jobbet med rammeplanen, ja og ikke minst planlegget osv. Dette er nyttig arbeid som igjen slår positivt ut mot barna. Skjønner muligens at du føler ferien din blir kastet bort, men syns du virkelig det er fælt å tilbringe en dag hjemme med barnet ditt? Prøv heller å gjøre noe positivt ut av dagen. Og hvis du ikke vil "miste" ferien din, så er det mulighet til å ta permisjon. Og de som mener at personalet burde gjøre det på kvelden.. Burde kanskje det opp med politikerne. Bhg har dessverre ikke råd til det. Når kommunale bhg så vidt råd til tegneark. (Satt på spissen). Anonymous poster hash: 72140...a65 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. august 2013 #24 Del Skrevet 20. august 2013 Jeg er glad for at barnehagene tar planlegging og faglig oppdatering alvorlig, så selvfølgelig skal de ha jevnlige planleggingsdager. For oss passet årets første planleggingsdager helt forferdelig dårlig, fordi både jeg og mannen tilfeldigvis har spesielle og viktige dager på jobb da. Så vi måtte virkelig vri hodene våre for å få det til. Men det har hvertfall ikke ennå falt meg inn å klandre barnehagen for det. Normalt sett ville jeg også syns det er fint med en tilfeldig dag sammen med barnet mitt. Det er jo også derfor jeg ikke ta ut maks sommerferie, for å kunne ha mulighet til å ta slike dager. Det eneste er kanskje at jeg stusser litt over at de ikke kunne ta disse dagene tettere opp mot ferietid, framfor bare noen uker etter. Men i min barnehage har de faktisk ikke sommerstengt, så mulig det har med ferieavvikling hos de ansatte å gjøre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lite nytt Skrevet 20. august 2013 #25 Del Skrevet 20. august 2013 Kan vel bruke barn-syk-dager om ikke annet er mulig? De dagene kan jo også brukes om barnepasser ikke er tilgjengelig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 20. august 2013 #26 Del Skrevet 20. august 2013 Kan vel bruke barn-syk-dager om ikke annet er mulig? De dagene kan jo også brukes om barnepasser ikke er tilgjengelig... Det er veldig dumt å bruke opp egenmeldingsskjemaer for at barnehagene har planleggingsdager. Det kan faktisk være å "sløse" bort dagene en har rett til å være hjemme med syke barn.. Enkelte foreldre kan faktisk ha mulighet til å i verste fall ha barna med på jobb. Det er snakk om én planleggingsdag, evt to, - og barnet har oftest både mamma og pappa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #27 Del Skrevet 20. august 2013 Nå er vi heldigvis ferdige med barnehagebarn, men den gangen vi hadde barn i barnehage var vi sjeleglad for at planleggingsdagene der var samordnet med skolens. Jeg synes noe annet er vannvidd, for uten samordning må jo foreldrene ta ut 10 av 25 feriedager til planleggingsdager, og det blir for drøyt. Vi har veldig kort sommer her i landet, og naturlig nok ønsker de fleste å ha mest mulig av ferien sin da. Jeg har jobbet i skolen selv, og vært med på planleggingsdager. Noen av dem ville jeg hatt store problemer med å forsvare overfor foreldre som måtte ta fri fra skolen. Andre planleggingsdager ga massevis av nyttig faglig påfyll, med heldagsseminarer eller kurs. Personlig synes jeg det er mye med fem planleggingsdager i året. 2-3 hadde vært mer enn nok, sett i forhold til nytteverdien. Anonymous poster hash: 67da9...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #28 Del Skrevet 20. august 2013 Nå er vi heldigvis ferdige med barnehagebarn, men den gangen vi hadde barn i barnehage var vi sjeleglad for at planleggingsdagene der var samordnet med skolens. Jeg synes noe annet er vannvidd, for uten samordning må jo foreldrene ta ut 10 av 25 feriedager til planleggingsdager, og det blir for drøyt. Vi har veldig kort sommer her i landet, og naturlig nok ønsker de fleste å ha mest mulig av ferien sin da. Jeg har jobbet i skolen selv, og vært med på planleggingsdager. Noen av dem ville jeg hatt store problemer med å forsvare overfor foreldre som måtte ta fri fra skolen. Andre planleggingsdager ga massevis av nyttig faglig påfyll, med heldagsseminarer eller kurs. Personlig synes jeg det er mye med fem planleggingsdager i året. 2-3 hadde vært mer enn nok, sett i forhold til nytteverdien. Anonymous poster hash: 67da9...d20 fri fra jobben, skulle det stå. Anonymous poster hash: 67da9...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #29 Del Skrevet 20. august 2013 Her er planleggingsdagene samkjørte og lagt til de siste dagene i hver ferie. Kjedelig med de korte feriene når halve uken brukes til å rette stiler og prøver, og de siste dagene er planleggingsdager, men i sommerferien er det greit nok. Anonymous poster hash: 1b96f...404 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reebok Skrevet 20. august 2013 #30 Del Skrevet 20. august 2013 Det er jo ikke _ferie_ for andre enn skolebarna i høst- og vinterferie. Og det er jo også i mine øyne noe stort tull. Feil... Det er også ferie (det vil si avspasering) for lærerne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #31 Del Skrevet 20. august 2013 Det er altfor mye ferie for norske skolebarn. Særlig når de bruker halve desember til å øve til skuespill på juleavslutningen, og halve juni til å øve på underholdningen til sommeravslutningen. Anonymous poster hash: 67da9...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss moneypenny Skrevet 21. august 2013 #32 Del Skrevet 21. august 2013 Det skal være fem planleggingsdager i året, så,ja det blir vel sånn ca annenhver måned, det. Enig i at det er helt forjævlig, for det går faktisk med ei hel ferieuke til det. Oppstykket, tvungen ferie som man ikke kan bruke til noen verdens ting. Ganske mye, mtp at man kun har 25 virkedager man kan ta ut i ferie i løpet av ett år.Anonymous poster hash: 67da9...d20 Så fin holdning. "Som man ikke kan bruke til noen verdens ting". Det kan man faktisk! Man kan finne på noe gøy med ungene, ta de med på tur, bake, gå i skogen og grille pølser, dra i svømmehallen, dra på bytur og cafe, dra på et museum, mulighetene er uendelige. Se på det som en bonus å få en dag ekstra sammen med barnet ditt i en travel hverdag! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boletta Skrevet 21. august 2013 #33 Del Skrevet 21. august 2013 Skulle tro innlegget var ironisk? Lest bloggen Pias verden om "sønnen" Bønna? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #34 Del Skrevet 21. august 2013 En av planleggingsdagene er en uke el.l. etter høstens oppstart i skole/barnehage her i byen. Midt i august, i allefall. Min mann jobber på en privat skole, og de har planleggingsdagen dagen før elevene begynner! Altså begynner de på jobb en dag før det som er vanlig for lærere i den offentlige skolen. Så har de fridag i stedet for planleggingsdag en uke etter. Så han kan være hjemme med barna og ha fri med god samvittighet. Synes denne ordningen er glimrende, rart ikke flere gjør det sånn. Da slipper vi å finne ordninger for i allefall en av planleggingsdagene... Anonymous poster hash: 8c7ea...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #35 Del Skrevet 21. august 2013 Kan vel bruke barn-syk-dager om ikke annet er mulig? De dagene kan jo også brukes om barnepasser ikke er tilgjengelig... Nei, det kan man ikke. Det kan man kun bruke om barn eller barnepasser er syke. Planleggingsdager går ikke inn i denne kvoten. Anonymous poster hash: 70a9c...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingeborg! Skrevet 21. august 2013 #36 Del Skrevet 21. august 2013 (endret) Det er altfor mye ferie for norske skolebarn. Særlig når de bruker halve desember til å øve til skuespill på juleavslutningen, og halve juni til å øve på underholdningen til sommeravslutningen. Anonymous poster hash: 67da9...d20 Å øve til skuespill er da ikke ferie! Å jobbe med slike prosjekt inkluderer dessuten flere fag. I fjor hadde klassen til ene barnet mitt skuespill om Kardemomme by i fbm. med Egners 100 års bursdag. De hadde mange timer undervisning i forkant om Torbjørn Egners bøker/skuespill/forfatterskap i forkant i norskfaget, øving av sanger og musikk i musikkfaget, de laget kulisser og kostymer i kunst og håndtverkstimene osv. De viste teaterstykket til resten av skolen i tillegg til en kveld for foreldre og søsken. Dette var stor stas. Det gir samhold og inkludering i klassen, og krever samarbeid og god kommunikasjon. Det ble laget en dvd av forestillingen som igjen blir et minne for livet. Pluss som gave til besteforeldre som ikke kunne komme. Ferie? Nix! Endret 21. august 2013 av Ingeborg! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 21. august 2013 #37 Del Skrevet 21. august 2013 Det er altfor mye ferie for norske skolebarn. Særlig når de bruker halve desember til å øve til skuespill på juleavslutningen, og halve juni til å øve på underholdningen til sommeravslutningen. Anonymous poster hash: 67da9...d20 Enkelte andre land har sommerferie i tre måneder, og det vil jeg si er for lenge! Det Norge har er helt fint. Hvor mye man legger i øving til avslutniger er veldig forskjellig fra skole til skole, kan det virke som. Noen skal jo også absolutt lange noe "stort" bare fordi de skal ha påskeferie også. Men så lenge det å øve til underholdning for foreldrene faktisk er "pensum" i skolefagene, - eller at det i det minste har et skole-faglig innhold må det vel være greit nok. En av planleggingsdagene er en uke el.l. etter høstens oppstart i skole/barnehage her i byen. Midt i august, i allefall. Min mann jobber på en privat skole, og de har planleggingsdagen dagen før elevene begynner! Altså begynner de på jobb en dag før det som er vanlig for lærere i den offentlige skolen. Så har de fridag i stedet for planleggingsdag en uke etter. Så han kan være hjemme med barna og ha fri med god samvittighet. Synes denne ordningen er glimrende, rart ikke flere gjør det sånn. Da slipper vi å finne ordninger for i allefall en av planleggingsdagene... Anonymous poster hash: 8c7ea...987 Men det er da ikke sånn at alle andre har en slik jobb som det at de kan være hjemme med barna fordi de legger en fridag en uke etter skolestart, det er mange som ikke har foreldre som jobber i skolen... Det er mest vanlig at lærere har planleggingsdager en og to dager før skolestart på høsten, med andre ord så begynner lærerne på jobb (altså på skolen) to dager før skolestart for elevene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #38 Del Skrevet 21. august 2013 Men det er da ikke sånn at alle andre har en slik jobb som det at de kan være hjemme med barna fordi de legger en fridag en uke etter skolestart, det er mange som ikke har foreldre som jobber i skolen... Det er mest vanlig at lærere har planleggingsdager en og to dager før skolestart på høsten, med andre ord så begynner lærerne på jobb (altså på skolen) to dager før skolestart for elevene. Ja, skulle presisert at jeg mente det var rart at ikke flere skoler gjør det slik som min manns skole. Vi har mange lærervenner med barn, og de som jobber i den offentlige skolen var i allefall misunnelige på oss da vi slapp å lete etter barnevakt bare noen dager inn i høstsemesteret. Anonymous poster hash: 8c7ea...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #39 Del Skrevet 21. august 2013 Skjønner ikke at det er så stress. Vi har alliert oss med et annet foreldrepar, og er hjemme annenhver planleggingsdag med begges barn. Jeg gleder meg til det er min tur neste gang, tenne i peisen, bake boller, gå en tur til lekeplassen, lage ting inne...hvor ofte er det man har mulighet til å gjøre dette på en hverdag?Anonymous poster hash: fda07...bf1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 21. august 2013 #40 Del Skrevet 21. august 2013 Det er jo ikke _ferie_ for andre enn skolebarna i høst- og vinterferie. Og det er jo også i mine øyne noe stort tull. Fordi høst og vinterferie er avspasering for lærere. Men du synes vel ikke at de skal få avspasert det de har rett på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå