Gå til innhold

"stemmer" str. på klær. Jente 2,5 år bruker 96/92

Anbefalte innlegg

Skrevet

I str guien står det at 98 er 2-3 år. Jenta vår på 2,5 år svømmer i str 98 og bruker str 92, noen ganger 86 og faktisk! hvordan er erfaringene deres? Anonymous poster hash: 63bcd...90e

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det har jo noe med gjennomsnittshøyden til de forskjellige aldersgruppene å gjøre. Også er det jo forskjellig vidde på de forskjellige merkene. Nameit F.eks er smale i modellen.

Mine har hele tiden vært store for alderen, så de har brukt større str. Minsten på 10mnd bruker str 80-86 i klær, mens eldste er 4år og bruker str 5år.

Skrevet

Det har jo noe med gjennomsnittshøyden til de forskjellige aldersgruppene å gjøre. Også er det jo forskjellig vidde på de forskjellige merkene. Nameit F.eks er smale i modellen.

Mine har hele tiden vært store for alderen, så de har brukt større str. Minsten på 10mnd bruker str 80-86 i klær, mens eldste er 4år og bruker str 5år.

Mens gutten min på 10 mnd bruker 68 og noe 74.

Søskenbarnet hans derimot er enda ikke 2 år, men bruker 3/4 år i klær!

Skrevet

Min minste bruker 74 og 80 og han er 5 mnd. 80 tilsvarer vel 9-12 mnd og hos noen produsenter 1 år, så vidt jeg vet.

2,5-åringen bruker 92 og 98, så han er vel mer på gjennomsnittet.

Men som Magdalene sier er det jo stor forskjell mellom de ulike merkene. Og det samme gjelder type plagg. Ytterjakker feks synes jeg ofte er store i størrelsene, nesten uansett merke.

Gjest Allergikeren
Skrevet (endret)

Min erfaring er at slike guider er greie som en pekepinn, og baserer seg på et gjennomsnitt. Men man må alltid se an barnet.

Ei jente jeg er tante til må oftest opp en størrelse fordi hun er høy for alderen. En gutt jeg er tante til, er liten for alderen og har god plass i størrelsen under jenta, enda det bare er noen måneder mellom ham og jenta. Og da jeg selv var barn, kunne jeg bruke toårsstørrelsen til jeg var fire. Min lillesøster måtte opp i fireårsstørrelsen da hun var to.

Og så har man variasjonen i størrelsene på klærne. Noen er store i størrelsen, andre er små.

Så noe av det verste jeg visste da jeg jobber i klesbutikk, var spørsmålet om plagget passet på barnebarnet/niesen/nevøen som var x år gammel. Jeg skjønner jo at folk spør, men barn er like forskjellige som oss voksne. Det er forresten ikke spørsmålet i seg selv jeg "mislikte", men når ja eller nei var det eneste aksepterte svaret.

Endret av Allergikeren
Skrevet

Min 3 åring bruker 86 - 98. Noen 98 str. passer ikke, og noen 86 str. svømmer han i. Klær varierer i størrelsen.

Anonymous poster hash: f0ded...897

Skrevet

Kommer an på høyden til barnet. Min sønn er akkurat fylt tre, er ca 105 cm lang og bruker str 104 (4år) og 110 (5år).

• Liker 1
Skrevet

Er veldig forskjell på våre barn iallfall. Lillebror på 1,5 bruker noe i 86, mest 92 og noe 98. Storebror på 3 år kan bruke noe 92, mest 98 og såvidt begynt litt på 104. Da storebror var 1,5 år brukte han str 80 :S

Skrevet

Hvis man ser cm på barnet mot cm-størrelsen på plagget, pleier det å stemme. Str 98 = opp til 98 cm lengde på barnet.

Min toåring bruker str 98. Hun er 91 cm og str 92 ble nettopp ryddet bort.

Skrevet

Datteren min er 3 år, og bruker 110 (5 år), og såvidt noe i 104. Hun er ca 105cm eller noe sånt.

Så det er stor forskjell på barn.

Skrevet

Sønnen min på snart to år bruker 92 i klær. Han har fortsatt mange bodyer i 86, men bukser må være 92. Bodyene i 86 har han hatt i ett år, men da var de også litt romslige da. ;)

Funderer selv på om jeg skal kjøpe 92 eller 98 i vinterdress i år, men tror nok 98 blir for stort.

Stor forskjell på ungene med andre ord. Min gutt er høyere enn gjennomsnittet, men ikke sånn kjempemye høyere.

Gjest Keikolina
Skrevet

Jenta mi på 2 og et halvt svømmer også i str 98.

Skrevet

Jentene mnie har alltid vært veldig gjennomsnittlige og lagt midt på kurven. Mini er nå 8.5 og jeg har akkurat begynt å kjøpe 134 til henne. Det er litt stort, 128 passer, men det blir ikke mer enn akkurat, så det ville blitt fort smått. 134 er 9 år, omtrentlig. Men det går jo på cm. Mini er ca 126 cm, så således burde hun passe 128 en stund til ennå. Så år og cm i samme plagg passer ikke alltid overens.

Skrevet

dattera er 2.5 år og hun bruker alt mellom 86 og 98 men synes at hun svømmer i str.98. litt av en utfordring å vite i hvilken str. man skal kjøpe klær i. bukser bruker hun nå 92 for det meste (utenom tights, da bruker hun fremdeles noe str.80) men merker at de beginner å bli litt korte allerede og 98 svømmer hun i....

obs - skrivefeil pga auto-korrektur på engelsk lol

Skrevet

Jenta mi bruker 104 og er 2.5 år

Skrevet

Sønnen min på snart to år bruker 92 i klær. Han har fortsatt mange bodyer i 86, men bukser må være 92. Bodyene i 86 har han hatt i ett år, men da var de også litt romslige da. ;)

Funderer selv på om jeg skal kjøpe 92 eller 98 i vinterdress i år, men tror nok 98 blir for stort.

Stor forskjell på ungene med andre ord. Min gutt er høyere enn gjennomsnittet, men ikke sånn kjempemye høyere.

Sikkert lurt å kjøpe i 92, for vinterdressen bør ikke være for store, da blir det vanskelig å bevege seg. Mange merker (for eksempel reima og reflex) er store i str).

Skrevet

Sikkert lurt å kjøpe i 92, for vinterdressen bør ikke være for store, da blir det vanskelig å bevege seg. Mange merker (for eksempel reima og reflex) er store i str).

Ja vil tro 92 er best. Reima-dressen i 86 passet fortsatt med god margin da vi brukte den for siste gang i vår.
Skrevet

Min er snart 2 og kan bruke reima dressen i str.86 i år også:) bruker stort sett str.92 i klær. Har vår/høst dress i str.92 og den må brettes opp.

Skrevet

Min langemann (15 mnd) bruker str 86 i bukser og 92 i overdeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...