Alice123 Skrevet 1. desember 2013 #121 Skrevet 1. desember 2013 Hva er som står skrevet? There are no Atheists during airplane turbulence or strong orgasms. 1
Mann 42 Skrevet 1. desember 2013 #122 Skrevet 1. desember 2013 Godt innlegg, Trapp. Jeg ser på fanatiske religiøse og innbarka ateister på samme måte; når man allerede har "svaret", hvorfor bruke evnen til å reflektere? Det stopper liksom opp litt... jeg skjønner ikke helt hvordan det at man ikke tror på gud, skulle kunne fungere som noen bremsekloss på vitenskapens utvikling? Jeg får et vagt inntrykk av at Trapp ovenfor kanaliserer Deepak Chopra, og det er bare komisk. Chopra har en beef med skeptikere, men det eneste skeptikere noen sinne gjør for å skyte ned en teori eller fantasifull hypotese, er å spørre etter bevis. Og når de får det, så er de, hvis de er ekte skeptikere, happy med det. Hvis jeg tar feil her, og Trapps rant faktisk ER om ateister, så må jeg si at det er det dummeste og mest irrelevante rælet jeg har lest om ateisme på LANG tid. 4
Mann 42 Skrevet 1. desember 2013 #123 Skrevet 1. desember 2013 Neihttp://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein%27s_religious_views Anonymous poster hash: 6f99b...c67 Og vi siterer: "It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously. I feel also not able to imagine some will or goal outside the human sphere. My views are near those of Spinoza: admiration for the beauty of and belief in the logical simplicity of the order which we can grasp humbly and only imperfectly. I believe that we have to content ourselves with our imperfect knowledge and understanding and treat values and moral obligations as a purely human problem—the most important of all human problems." "I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble souls. Enough for me the mystery of the eternity of life, and the inkling of the marvellous structure of reality, together with the single-hearted endeavour to comprehend a portion, be it never so tiny, of the reason that manifests itself in nature." Men jeg skal gi deg rett i at han ikke påberopte seg å være en bona fide ateist. 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2013 #124 Skrevet 2. desember 2013 Albert Einstein trodde jo på Gud til en viss grad.. Han sa ihvertfall at han ikke var ateist Til og med Richard Dawkins kaller seg jo ikke ateist, men agnostiker. Anonymous poster hash: 7c32c...b4c 1
Mann 42 Skrevet 2. desember 2013 #125 Skrevet 2. desember 2013 Til og med Richard Dawkins kaller seg jo ikke ateist, men agnostiker. Anonymous poster hash: 7c32c...b4c Sier du det? Hvor da? Er dette den samme Richard Dawkins som gikk på talerstolen i sin tid og sa at "Nå tror dere sikkert at jeg kommer til å tale til forsamlingen om behovet for ateisme. Og dere tar fullstendig feil. Det jeg vil tale for i dag, er behovet for en MILITANT ateisme" Han omtaler seg som "agnostiker"? Jeg tror DET må ha vært i en veldig teknisk diskusjon om bevisførsel og epistemologi. 1
Sapientia Skrevet 2. desember 2013 #126 Skrevet 2. desember 2013 (endret) Til og med Richard Dawkins kaller seg jo ikke ateist, men agnostiker. Anonymous poster hash: 7c32c...b4c Sier du det? Hvor da? Er dette den samme Richard Dawkins som gikk på talerstolen i sin tid og sa at "Nå tror dere sikkert at jeg kommer til å tale til forsamlingen om behovet for ateisme. Og dere tar fullstendig feil. Det jeg vil tale for i dag, er behovet for en MILITANT ateisme" Han omtaler seg som "agnostiker"? Jeg tror DET må ha vært i en veldig teknisk diskusjon om bevisførsel og epistemologi. Han kaller seg stort sett ateist, men ja han har også kalt segselv agnostiker ved et par tilfeller. Han blir konfrontert med det spørsmålet i denne videoen, vet ikke tidspunktet og har ikke tid til å leite nå da jeg skal på jobb edit: videolink til rett tidspunkt for akkurat dette spørsmålet hvovidt han er agnostiker eller ateist. Endret 2. desember 2013 av AUG---UAG 2
Atrix Skrevet 2. desember 2013 #127 Skrevet 2. desember 2013 http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11179377 Folk med høy IQ valgte gjerne bort religion, og svært religiøse personer scoret dårligere på IQ-tester. Anonymous poster hash: 7c270...67e Ja, det er bra - endelig noen som fikk dokumentert det vi alle har visst lenge . 1
Gjest Malanthor Skrevet 7. desember 2013 #128 Skrevet 7. desember 2013 Det handler vel om analytisk kontra intuitiv blant annet. Husk nå på at IQ tester scorer helt spesifikke former for intelligens. Akkorat som og teste hvor mange hang-ups en person klarer og ta. Det er ikke nødvendigvis en veldig god indikator på hvor god form du faktisk er I og på hvordan du vil prestere på andre felter.
Gjest Snoken- Skrevet 7. desember 2013 #129 Skrevet 7. desember 2013 I Sovjet var alle intelligente mennesker. Anonymous poster hash: 5c8e1...f96 Fordi Stalin var ateist?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #130 Skrevet 8. desember 2013 I Sovjet var alle intelligente mennesker. Anonymous poster hash: 5c8e1...f96 I Sovjet holdt alle intelligente mennesker kjeften, om de ikke ville bli sendt i konsentrasjonsleir. Anonymous poster hash: 6f99b...c67
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #131 Skrevet 9. desember 2013 Sier du det? Hvor da? Er dette den samme Richard Dawkins som gikk på talerstolen i sin tid og sa at "Nå tror dere sikkert at jeg kommer til å tale til forsamlingen om behovet for ateisme. Og dere tar fullstendig feil. Det jeg vil tale for i dag, er behovet for en MILITANT ateisme" Han omtaler seg som "agnostiker"? Jeg tror DET må ha vært i en veldig teknisk diskusjon om bevisførsel og epistemologi. Søk på Richard Dawkins agnostic, så finner du det. Som de fleste ateister, så er han en ateist i praksis, men agnostiker i teorien. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html Anonymous poster hash: 7c32c...b4c
Mann 42 Skrevet 9. desember 2013 #132 Skrevet 9. desember 2013 Søk på Richard Dawkins agnostic, så finner du det. Som de fleste ateister, så er han en ateist i praksis, men agnostiker i teorien. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2105834/Career-atheist-Richard-Dawkins-admits-fact-agnostic.html Anonymous poster hash: 7c32c...b4c Som vi gjentar til det kjedsommelige. Hvis vi skal snakke om hva vi kan si at vi VET med 100% sikkerhet, så er det en logisk umulighet å kategorisk avvise eksistensen av en gud. Det er ganske velkjent at ikke-eksistens er noe som det er prinsipielt umulig å bevise. Dette er blant de første tingene man lærer på exphil, så alle som har begynt på en universitets-eller høyskole-utdanning vet det. Men ateisme dreier seg ikke om hva man VET, men om hva man TROR. Og det vet også alle ateister med et minimum av dannelse. Så denne "avsløringen" av Dawkins prinsipielle agnostisisme er nyheter for de mindre begavede. Det betyr bare at Dawkins er fullstendig klar over grensene for hva det er mulig å ha sikker kunnskap om, og at han er intellektuelt hederlig nok til å si det. Og hva så? Han er FORTSATT en militant ateist. Han har ingen tro på noen gud. Han har aldri sett eller opplevd eller hørt om noe som evt skulle gitt ham grunn til å tro på noen gud, heller. En posisjon han deler med de fleste andre ateister. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #133 Skrevet 10. desember 2013 Som vi gjentar til det kjedsommelige. Hvis vi skal snakke om hva vi kan si at vi VET med 100% sikkerhet, så er det en logisk umulighet å kategorisk avvise eksistensen av en gud. Det er ganske velkjent at ikke-eksistens er noe som det er prinsipielt umulig å bevise. Dette er blant de første tingene man lærer på exphil, så alle som har begynt på en universitets-eller høyskole-utdanning vet det. Men ateisme dreier seg ikke om hva man VET, men om hva man TROR. Og det vet også alle ateister med et minimum av dannelse. Så denne "avsløringen" av Dawkins prinsipielle agnostisisme er nyheter for de mindre begavede. Det betyr bare at Dawkins er fullstendig klar over grensene for hva det er mulig å ha sikker kunnskap om, og at han er intellektuelt hederlig nok til å si det. Og hva så? Han er FORTSATT en militant ateist. Han har ingen tro på noen gud. Han har aldri sett eller opplevd eller hørt om noe som evt skulle gitt ham grunn til å tro på noen gud, heller. En posisjon han deler med de fleste andre ateister. Hjelpes.. Ehm.. Poenget mitt var at selv om noen sier de er agnostikere, så betyr ikke det at de tror litt på Gud, slik som Marauma sa om Einstein.. Så det var altså egentlig en kommentar til henne, ikke deg. Slapp av, jeg er enig med deg. Anonymous poster hash: 7c32c...b4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå