Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dum som et brød og ateist

Anonymous poster hash: 48075...b85
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Hvorfor skulle vi det?

Tror du trenger å se litt på den grimme realitet.

Grimm realitet?

Hitchens gikk døden i møte med en verdighet jeg beundrer han!

Jeg vet ikke om du leste hans artikler i vanity fair, det siste året han levde, det var fantastisk ærlig, åpent, fritt for fordommer eller ønsketenkinig, faktisk noe av det mest ærlige jeg har lest.

https://www.youtube.com/watch?v=HmTPLYT_-nU&list=PLS_uwmSaP9oSZ31b4GY_CxBI4QPZGnVDk

Endret av Kim
Skrevet

Man trenger jo bare å lese litt i dette underforumet for å skjønne at tilbøyeligheten til å tro på eventyr øker jo mindre intelligent man er. Om det nå gjelder guder, spøkelser, tusser eller troll.

Anonymous poster hash: cc8ee...c97

• Liker 4
Skrevet (endret)

Grimm realitet?

Hitchens gikk døden i møte med en verdighet jeg beundrer han!

Jeg vet ikke om du leste hans artikler i vanity fair, det siste året han levde, det var fantastisk ærlig, åpent, fritt for fordommer eller ønsketenkinig, faktisk noe av det mest ærlige jeg har lest.

Jeg TROR det var akkurat det han mente, også.

Når folk sier at det er ingen ateister i skyttergravene, så kan man alltid peke på Christopher Hitchens som eksemplet på det motsatte. Og ikke bare ved at han beholdt sin verdighet og forble trofast mot sine overbevisninger også gjennom sykdommen, men også ved måten han fortsatte å være en intellektuell kraft for sekulær ateisme.

Det ER en grimm realitet at vi alle skal dø en gang. Og det vet ateister bedre enn noen andre, for vi omfavner et verdensbilde som tilsier at når slutten en gang kommer, så er det SLUTT. Det blir ingen ekstraomganger i det hinsidige.

Endret av Mann 42
  • Liker 8
Skrevet

Jeg TROR det var akkurat det han mente, også.

Når folk sier at det er ingen ateister i skyttergravene, så kan man alltid peke på Christopher Hitchens som eksemplet på det motsatte. Og ikke bare ved at han beholdt sin verdighet og forble trofast mot sine overbevisninger også gjennom sykdommen, men også ved måten han fortsatte å være en intellektuell kraft for sekulær ateisme.

Det ER en grimm realitet at vi alle skal dø en gang. Og det vet ateister bedre enn noen andre, for vi omfavner et verdensbilde som tilsier at når slutten en gang kommer, så er det SLUTT. Det blir ingen ekstraomganger i det hinsidige.

Som jeg skulle sagt det selv, og nå slipper jeg. ;)
  • Liker 1
Skrevet

Takk, da missforstod jeg :)

Skrevet

We aim to please!

Skrevet

Vi har det for godt her i vesten,derfor har vi mistet troen,vi "trenger"ikke Gud lengre. Men når vi har det vanskelig,ja da skal vi i kirka og be...

Man baserer ikke virkelighetsoppfatning på hva en ønsker eller trenger. "Nå skal jeg kjøpe hus, derfor trenger jeg X antall kroner. Slik gud eksisterer i himmelen/kirken/alt og alle/jesus når jeg trenger ham, vil jeg finne endeløse stabler pengesedler liggende hjemme fordi jeg trenger dem." Du må da få deg daglige sjokk om det er slik du forholder deg til livet? Mens du sier til deg selv at "Forrige melkekartong var tom for tre uker siden, men fordi jeg nå trenger melk vil jeg finne en liter stående i kjøleskapet," så sørger ateisten enkelt og greit for å handle inn dagligvarer. ;)

Anonymous poster hash: 359e5...acc

• Liker 3
Skrevet

Man baserer ikke virkelighetsoppfatning på hva en ønsker eller trenger. "Nå skal jeg kjøpe hus, derfor trenger jeg X antall kroner. Slik gud eksisterer i himmelen/kirken/alt og alle/jesus når jeg trenger ham, vil jeg finne endeløse stabler pengesedler liggende hjemme fordi jeg trenger dem." Du må da få deg daglige sjokk om det er slik du forholder deg til livet? Mens du sier til deg selv at "Forrige melkekartong var tom for tre uker siden, men fordi jeg nå trenger melk vil jeg finne en liter stående i kjøleskapet," så sørger ateisten enkelt og greit for å handle inn dagligvarer. ;)Anonymous poster hash: 359e5...acc

Da har du misforstått konseptet;-)

Skrevet

Da har du misforstått konseptet;-)

Jeg tror det er du som har misforstått. Ganske mange ting.

Ateister er ikke mennesker som innerst inne tror at det finnes en gud og bare avviser ham fordi de har det så bra at de ikke trenger ham akkurat nå.

Ateister er mennesker som lever i et gudløst univers. Vi tror ikke at gud eksisterer i det hele tatt.

• Liker 8
Gjest Badebuksa
Skrevet

Og du er det ufrivillig komiske eksemplet på akkurat det forskningsartikkelen handler om.

det hjelper ikke på meg ;) prøv hardere.

Jeg var også ateist en gang (og like ekkel som dere), helt til jeg ble voksen. Og ikke hadde behov for å være så sinnsykt tøff lenger. (Selvom jeg ufrivillig er tøff :) )

Skrevet

Ikke er jeg så veldig smart og jeg er absolutt ikke religiøs, det skal ikke være lett her i verden.

Anonymous poster hash: 71ab5...376
  • Liker 1
Skrevet

det hjelper ikke på meg ;) prøv hardere.

Jeg var også ateist en gang (og like ekkel som dere), helt til jeg ble voksen. Og ikke hadde behov for å være så sinnsykt tøff lenger. (Selvom jeg ufrivillig er tøff :) )

De eneste ekle er vel de som prøver å fortelle meg at bare jeg opplever en krise, ja DA kommer jeg til å be til en eller annen gud. Det er jo ganske latterlig.

• Liker 8
Gjest Badebuksa
Skrevet

De eneste ekle er vel de som prøver å fortelle meg at bare jeg opplever en krise, ja DA kommer jeg til å be til en eller annen gud. Det er jo ganske latterlig.

Ja, det kan hende. Det er nok litt ekkelt. Men du får se, om du er så uheldig å oppleve en krise i fremtiden. Jeg tror nok ikke du ber uansett.
Skrevet

Ja, det kan hende. Det er nok litt ekkelt. Men du får se, om du er så uheldig å oppleve en krise i fremtiden. Jeg tror nok ikke du ber uansett.

Det er jo ingenting som tilsier at jeg ikke har opplevd kriser. Det gjør vel alle fra tid til annen. Og alle skal vi dø. Som om jeg blir religiøs bare fordi jeg skal dø. Det er en merkelig tanke og ganske nedlatende mot meg som menneske og ikke-troende.

• Liker 9
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det er jo ingenting som tilsier at jeg ikke har opplevd kriser. Det gjør vel alle fra tid til annen. Og alle skal vi dø. Som om jeg blir religiøs bare fordi jeg skal dø. Det er en merkelig tanke og ganske nedlatende mot meg som menneske og ikke-troende.

kriser er forskjellige. Jeg også har opplevd kriser. Helt forskjellige på alle måter.

Ja, alle dør. Dessverre kanskje.. Kanskje ikke. Selvfølgelig finnes det folk innenfor alle livssyn som skal fortelle andre hva de vil gjøre, som du har opplevd. Jeg har opplevd det jeg også, eller andre ting.

Noen av de verste jeg har vært borti har både vært nyateister og noen fra en "kristen" sekt. Vil ikke oppgi hvilken.

Skrevet

Forøvrig så tror jeg at folk flest ikke faller inn under denne smart-kategorien. Det er jo snakk om ganske smarte mennesker, vitenskapsmenn og sådanne. Jeg som er normalt smart faller ikke inn under den, det gjør heller ikke normalt smarte religiøse. At mennesker som driver på et høyere nivå enn de fleste av oss andre setter større krav til sannheter og mindre prøvde sannheter er jo ikke så rart. Det er jo bare å se på hvor mange av oss som tar det som står i VG for god fisk hver dag.

Det er jo ingen grunn til å føle seg fornærmet for noen her, verken de som føler at de kalles uintelligente (noe som ikke er tilfelle) eller de av oss som innser at det er ikke oss de mener er smarte, selv om vi er aldri så mye ateister.

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mennesker som kaller seg ateister som ikke egentlig er ateister, disse menneskene vil sikkert vende seg til gud om verden blir veldig vanskelig. For meg er det bare ikke et alternativ.

Samtidig kjenner jeg flere med vitenskapelig utdannelse som ikke er ateister, så det er ikke slik at en utdanning innen naturvitenskapene fordrer at man er og/eller blir ateist. Jeg forstår ikke helt hvordan de får de to tingene, troen på en gud og av alle aspekter av vitenskapelige teorier, til å fungere sammen. Men kanskje er det fordi jeg ikke har hatt noe behov for å ta personlig stilling til akkurat den problemstillingen. For meg er universet gudeløst. Det er for meg hverken skummelt eller trist (kommentarer som troende og tvilende ofte kommer med), det er helt naturlig.

Mitt liv har bydd på nok av kriser til at det burde ha sendt meg i retning en gudetro om det lå noe å ulmet en plass i hjernen. Jeg, som alle andre i dette landet på min alder, har hatt kristendom på skolen. Har måtte sitte igjennom gudstjenester i skolesammenheng, og i barndommen ble gud generelt nevnt ganske ofte av ulike instutisjoner. Dessverre for dem var jeg allerede som barn en som spurte om forklaring på alt mulig, og "det bare er sånn" var ikke et tilfredstillende svar.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg vil påberope meg å være temmelig intelligent og begavet, har doktorgrad i faget mitt og i følge IQ-tester ligger jeg ca 2 standardavvik over gjennomsnittet. Likevel _tror_ jeg på "noe". En slags altomsluttende god kraft, den jeg tror mange kaller gud. Jeg tror sjelen fortsetter sin vandring etter døden, og jeg tror på en slags "himmel", der vi er mellom livene. Jeg har alltid vært ekstremt tiltrukket av det mystiske og det alternative, og jeg synes den arrogante overbærenheten man møter alle slike teorier med i akademia og innen forskningsmiljøene jeg kjenner personlig er forstemmende..

I mitt hode er det de som er "lukket" som er de mindre begavede, de som avfeier alle nye eller alternative løsninger som svada og fjas. De har virkelig tapt. Som Einstein, vitenskapsmannen over noen sa; "The fairest thing we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science. He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle." Det fanger egentlig alt jeg tenker om denne debatten: Uten undring, uten det mystiske, det uløste - er man så godt som død. Og uten åpenhet for alternative ideer kommer ikke forskningen- og kunnskapen- videre.

Jeg tror ikke dette handler så mye om intelligens, men desto mer om emosjonalitet, EQ om du vil. Jeg er et veldig følsomt og grublende menneske og for meg ville livet kjentes meningsløst og tomt om det ikke skulle vært noe more to it than meets the eye, på en måte. Fødes, leve, jobbe, jobbe så død- og tomhet? For meg er det en sterk visshet om at det ikke er slik, det er noe mer. Og noen er "med meg". Jeg har fått noen beviser på det også men det skal jeg ikke dele her da det aner meg at mange ikke har hverken evne eller lyst til å prøve å forstå..

Jeg tenker også en ting om målingene/selvrapporteringen av åndelighet/religiøsitet i nevnte studier; jeg tror den kan være nokså biased!! Folk med høy iQ har gjerne jobber som krever en viss grad av intellekt, eller som baserer seg på deres rasjonelle evner. I slike yrker er det å være åndelig eller religiøs ofte uglesett, og man er gjerne programforpliktet til å latterliggjøre alt som kan ha det minste hint av et alternativt skjær.. Og man svarer deretter! Selv på selvrapport-skjemaer. Det er faktisk vist at folk ikke er 100 % ærlige i spørreskjemaer men svarer slik de "ønsker" fremstå til tross for forsikring om anonymitet. Man "vet" jo at vitenskapsmenn og andre fagpersoner avfeier religion, og så svarer man kanskje nærmere denne standarden.. Min erfaring med mennesker jeg ser som begavede og som har imponerende, vitenskapelige jobber tilsier nemlig at det er mer åpenhet og undring der ute enn man skulle tro. Man snakker bare ikke med andre om det (har bare opplevd at noen har åpnet seg for meg da jeg har delt mine tanker først).

Jeg vet at det foregår seriøs amerikansk forskning på dette med "nær-døden-opplevelser" blant annet, noe som er en slags religiøs dimensjon. Jeg imøteser hva de etter hvert vil komme opp med på dette feltet og møter med undring og åpenhet beskrivelsene til bl.a den amerikanske hjernekirurgen som opplevde nettopp en slik opplevelse selv i en ulykke..

Vel dette ble langt og sikkert litt ustrukturert. jeg har ikke lest de andre svarene her så mulig noe av dette er nevnt før. Ville bare nyansere bildet litt, og påpeke at også mennesker med høy IQ kan ha åpenhet og tro som er uforenelig med det opplest vitenskapelige..

Anonymous poster hash: c9a92...120
  • Liker 5
Gjest abcdefgh
Skrevet

Som Nietzsche sier det . Det er en skam å be! Ikke for alle , men for deg og meg og for hver den som har sin samvittighet i hodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...