AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #1 Skrevet 20. august 2013 http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11179377 Folk med høy IQ valgte gjerne bort religion, og svært religiøse personer scoret dårligere på IQ-tester. Anonymous poster hash: 7c270...67e 19
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #2 Skrevet 20. august 2013 IQ måler bare en form for intelekt Anonymous poster hash: 48075...b85 4
Mann 42 Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11179377 Folk med høy IQ valgte gjerne bort religion, og svært religiøse personer scoret dårligere på IQ-tester. Anonymous poster hash: 7c270...67e Og det er et ganske robust funn, siden denne metastudien er basert på data fra mange isolerte studier. Med en høy IQ følger en tendens til å spørre seg om hvorfor man skal godta en gitt påstand. Hva er begrunnelsen, og hva er bevisene? Og religionene er som kjent ganske tynne på den fronten. Stort sett koker det ned til "Det står i denne gamle, støvete boken, som vi tror er skrevet av Gud. Dvs, vi VET at den ble skrevet av Gud, for det står i boken. See?" 29
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 IQ måler bare en form for intelekt Anonymous poster hash: 48075...b85 Ev. én form for intellekt. Anonymous poster hash: 7c270...67e 23
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Smarte mennesker har nok en tendens til å ikke ta ting som er skrevet i en bok av ukjente forfattere med tvilsomme referanser som en opplest og vedtatt sannhet. Anonymous poster hash: dd84d...a30 21
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #6 Skrevet 20. august 2013 Jo mer intelligent, jo mindre tilbøyelig er du til å tro på noe som er i strid med naturlovene. Det er vel ikke verre enn det.Anonymous poster hash: b6879...5e1 15
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #7 Skrevet 20. august 2013 Og det er et ganske robust funn, siden denne metastudien er basert på data fra mange isolerte studier. Med en høy IQ følger en tendens til å spørre seg om hvorfor man skal godta en gitt påstand. Hva er begrunnelsen, og hva er bevisene? Og religionene er som kjent ganske tynne på den fronten. Stort sett koker det ned til "Det står i denne gamle, støvete boken, som vi tror er skrevet av Gud. Dvs, vi VET at den ble skrevet av Gud, for det står i boken. See?" Jeg tenker at IQ har en sterk sammenheng med nysgjerrighet. Er man nysgjerrig, liker man å stille spørsmål, stiller man spørsmål, lærer man (nye) ting. Nysgjerrighet ligger latent i oss alle, så religion, med sine usammenhengende og inkonsekvente svar, burde være utilfredstillende for alle. Men barn med høyere IQ ser kanskje disse manglene tydeligere? Det fins nok store mørketall på tvilere, som ikke egentlig kjøper "pakken", men som ikke tør å innrømme det på grunn av de sosiale konsekvensene det kan få. Omtrent som å bli værende i et dårlig ekteskap, av hensyn til alle andre. 5
Gjest Kim Skrevet 20. august 2013 #8 Skrevet 20. august 2013 Det er en god del statistikk som bekrefter dette, ikke bare det, de som kan mest om bibelen og andre religioner generelt er ateister.
Luppa Skrevet 20. august 2013 #9 Skrevet 20. august 2013 Klassisk at man ikke leser hele artikkelen da, der intervjuobjektet (professor i religionsvitenskap som IKKE er det samme som teologi, dvs han har sannsynligvis ingen religiøs agenda selv) påpeker at funnet er rimelig snevert og ikke i det hele tatt så entydig som overskriften viser. Men ja, funnet viser at IQ har noe sammenheng med tro på overnaturlige vesener. Ikke kjempeoverraskende men heller ingen oppsiktsvekkende sak man kan bruke som belegg for å si at troende på generell basis er dumme. (Nei jeg er ikke religiøs selv, så det er sagt). 4
Gjest JakeGreen Skrevet 20. august 2013 #10 Skrevet 20. august 2013 Ikke særlig overraskende, men jeg må nytte anledningen til å påpeke at jeg synes mange av ateistene jeg møter er også rimelig ignorante og ureflekterte. 9
Gjest Badebuksa Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Det er mer logisk at ingen skapte noen, at vi egentlig ikke eksisterer, moral er relativt osv? Det er mer logisk at det overhodet ikke er noen holdepunkter? Hvis man graver litt, finner man ut at dawkinsfans og hawkingfans egentlig er av de mer uintelligente personlighetene. Hvis man virkelig skal gå inn i rollen som ateist, tror man ikke på noenting. Annet enn at man ikke tror på noenting. Hawking sitt "bevis" på at universet skapte seg selv er at det finnes tyngdekraft. Hehehe.. Jaja. 3
Mann 42 Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Det er mer logisk at ingen skapte noen, at vi egentlig ikke eksisterer, moral er relativt osv? Det er mer logisk at det overhodet ikke er noen holdepunkter? Hvis man graver litt, finner man ut at dawkinsfans og hawkingfans egentlig er av de mer uintelligente personlighetene. Hvis man virkelig skal gå inn i rollen som ateist, tror man ikke på noenting. Annet enn at man ikke tror på noenting. Hawking sitt "bevis" på at universet skapte seg selv er at det finnes tyngdekraft. Hehehe.. Jaja. Og du er det ufrivillig komiske eksemplet på akkurat det forskningsartikkelen handler om. 28
Alina X Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Vi har det for godt her i vesten,derfor har vi mistet troen,vi "trenger"ikke Gud lengre. Men når vi har det vanskelig,ja da skal vi i kirka og be... Ateister er hyklere. 2
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Vi har det for godt her i vesten,derfor har vi mistet troen,vi "trenger"ikke Gud lengre. Men når vi har det vanskelig,ja da skal vi i kirka og be... Ateister er hyklere. Kan ikke huske å noengang satt mine ben i kjærka for å be. Hva slags ateister er det du omgås egentlig? 14
-Artemis Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Kan ikke huske å noengang satt mine ben i kjærka for å be. Hva slags ateister er det du omgås egentlig? Kan heller aldri huske å noengang ha satt mine ben i noen kirke for å be. Kommer heller aldri til å gjøre det den gangen jeg får det vanskelig. 4
Alina X Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Neida,dere har jo ikke trengt det enda....until one day;-) 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 I Sovjet var alle intelligente mennesker. Anonymous poster hash: 5c8e1...f96 3
Mann 42 Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Vi har det for godt her i vesten,derfor har vi mistet troen,vi "trenger"ikke Gud lengre. Men når vi har det vanskelig,ja da skal vi i kirka og be... Ateister er hyklere. Ateister tror ikke på noen gud. Det er ikke det at vi ikke TRENGER gud, vi tror ikke at det fins noe slikt. Og hvordan det skulle gå til at en person som ikke tror på en gud plutselig skulle erverve seg en sånn irrasjonell tro når noe går galt i livet, går litt over min forstand. Mange apostater er kanskje hyklere. De som tror LITT, men som av forskjellige grunner ikke vil tro så mye. Jeg kan godt se for meg at DE ville søke til barnetroen når ting skjærer seg. Men det er ikke ateister. Det er viktig at du ser forskjellen. Ateister er ikke gudetroende som er svake i troen. Vi er tvert imot overbevist om at det ikke finnes noe å tro PÅ. 14
Lutetium 71 Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Neida,dere har jo ikke trengt det enda....until one day;-) Hvorfor skulle vi det? Tror du trenger å se litt på den grimme realitet. 1
Mann 42 Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Hvorfor skulle vi det? Tror du trenger å se litt på den grimme realitet. Jeg likte måten Hitchens møtte sin grimme skjebne på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå