Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min jobb har jeg en vaktuke hver mnd som gir meg et tilegg på 6000 før skatt. Jeg tenkte derfor å samle to vaktuker i desember, siden det er halv skatt. Men vil jeg få baksmell på dette? Har vanlig tabelltrekk.

Anonymous poster hash: c80fc...9ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan få baksmell.

For å si det på en annen måte, det har ingenting å si om du har en vaktuke i november eller desember. Kommer det på desemberlønna blir det trukket mindre skatt på forhånd, og dette blir korrigert i skatteoppgjøret slik at det blir likt samlet sett.

Anonymous poster hash: 6fd29...426
  • Liker 1
Skrevet

Eller rettelse, det blir ikke helt likt. Det lønner seg med restskatt (eller mindre penger til gode) av flere grunner, så om du setter av litt penger til en ev. restskatt, så vil det lureste være å gjøre som du tenker.

Anonymous poster hash: 6fd29...426
  • Liker 1
Skrevet

I min jobb har jeg en vaktuke hver mnd som gir meg et tilegg på 6000 før skatt. Jeg tenkte derfor å samle to vaktuker i desember, siden det er halv skatt. Men vil jeg få baksmell på dette? Har vanlig tabelltrekk.

Anonymous poster hash: c80fc...9ce

Nei, det er ikke halv skatt. Det er halvt skattetrekk. Stor forskjell, men dersom det du trenger er halvt trekk er det jo greit.

Gjest J.Bourne
Skrevet (endret)

Har det samme, og mine tillegg blir skattet med 36%, og havner ikke med under tabelltrekket. Da skal jeg vel ikke få noe smell?

Endret av J.Bourne
Gjest pellepirat
Skrevet

Som nevnt her er det halvt trekk i desember. Dette er ofte en "automatisk" ordning der man rett og slett betaler mindre skatt i desember, mot at man betaler litt mer resten av året for å kunne trekke halv i desember.

Du kan jo strengt tatt be om å få halvt trekk både november og desember, men da må du betale mer skatt resten av året igjen, hvis du vil unngå restskatt.

Hos oss er det forøvrig sånn at det er halvt trekk på mnd.lønnen, mens tillegg blir skattet vanlig.

Så hvis jeg hadde hatt to slike vaktuker som du har på desemberlønning, så ville jeg blitt skattet "vanlig" på dem uansett når de hadde blitt utbetalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...