Saeria Skrevet 25. april 2004 #21 Skrevet 25. april 2004 Jeg hadde tenkt meg saltvann' date=' mye for all usikkerhet osv som er forbundet med silikon... Men da jeg var til konsultasjon (Fana) mente legen at resultatet ville bli best om jeg la inn dråpeformet silikon[u']gele. De er like sikre som saltvann, og siden silikonen er som gele, kan den ikke "flyte rundt". (Skjønner hva jeg vil fram til?) Så jeg valgte å stole på han. Nå ca en mnd etter inngrepet, er egentlig den eneste forandringen jeg merker at jeg har fått større bryster og føler meg mer kvinnelig.... (Som jo var poenget med at jeg ville legge inn proteser...) Her er en lite undersøkelse som ble utført angående silikongeleimplantater som lekker. Selv om denne typen gel normalt ikke flyter rundt/lekker utenfor implantatets "område", viste det seg faktisk at 73 av 344 kvinner alikevel hadde litt silikongel utenfor dette området i brystet. (Les: Results) Jeg leste et annet sted på FDA sine sider, at selv om geleen ikke skal flyte ut, så kan det i noen tilfeller alikevel gjøre det. Da særlig hvis kvinnen ikke har oppdaget lekkasjen, og går med silikongele utenfor implantatet over lang tid. Undersøkelsen har sine svakheter, i og med at det ikke er så fryktelig mange kvinner og implantater med i undersøkelsen. Alikvel gir den en liten pekepinn om at silikon gel i få tilfeller KAN lekke ut i omkringliggende vev. Det rammer ikke mange, men jeg er litt paranoid på det området. :oops: Dessuten leste jeg i avisen for noen dager siden, at leger holder på å prøve ut innlegging av fettvev fra kvinners egen kropp og inn i brystet i Japan. Flere kvinner har fått lagt inn sitt eget fettvev for å øke bryststørrelsen, og so far, so good. Kanskje dette er fremtiden innen brystkirurgi?
Naken Skrevet 25. april 2004 Forfatter #22 Skrevet 25. april 2004 Takk for alle svar. Lurer på en ting til; Hva med mammografi? Jeg har en mormor som har hatt brystkreft og er jo derfor litt på vakt ovenfor det. Er det ikke fare for at silikon/ saltvann "blender" når man undersøker? Er det ene bedre enn det andre på dette området?
Saeria Skrevet 25. april 2004 #23 Skrevet 25. april 2004 Jeg leste faktisk litt om det også på FDA sine sider. :D Det stod at implantater gjorde at mammografi ble litt vanskeligere å utføre, og at man måtte regne med at undersøkelsen tok litt lenger tid enn hos en kvinne uten implantater. Jeg tror ikke det ene er bedre enn det andre på det området, men det skal jeg ikke si sikkert. Jeg også må være litt på vakt, hvis jeg legger inn saltvann. Min tante, som er mammas tvilling, har nemlig blitt behandlet for brystkreft. Her var det mammografi som gjorde at de oppdaget svulsten på et veldig tidlig stadie, sånn at de fikk gjennomført en forholdsvis kort og vellykket behandling. Hun fikk beholde brystet sitt, og er per i dag frisk.
Saeria Skrevet 27. april 2004 #24 Skrevet 27. april 2004 Og her er artikkelen som denne nyheten om fettvev i brystet i stedet for silikon er basert på. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #25 Skrevet 30. april 2004 tror man slipper vanlig mammografi, bruker ultralyd istedet. jeg har ihvertfall ikke sjans til å få klemt puppene mine mellom to plater, og før jeg la inn silikon var det ikke nor å legge der, hehehe
Gjest Norsk uutvikling Skrevet 1. mai 2004 #26 Skrevet 1. mai 2004 Jeg har stor tro på eget fettvev versus silikon/saltvann. Men når kommer DET alternativet til Norge? Om 30 år? Når vin kan kjøpes på butikken (dvs.aldri)? (Dumt at Norge alltid henger så lenge etter i alle utviklinger- også denne. Det er sjelden Norge fronter ny utvikling innen medisin...Karolinska sjukhus i Sverige satser mye mer på forsking også omkring dette...Mens vi i Norge må se til andre hele tiden.)
Saeria Skrevet 1. mai 2004 #27 Skrevet 1. mai 2004 Først og fremst tror jeg leger, forskere og andre i det medisinske fagmiljøet må se an resultatene av utprøvingene når det gjelder fettvev. En vet jo ikke vor stor fare det er for at vevet som blir lagt inn i brystene blir nekrotisk. Det kan jo være at det varierer fra kvinne til kvinne, men jeg er optimistisk på at de finner en løsning på den problemstillingen. Hvis det viser seg at forsøk med eget fettvev og stamceller lykkes, og blir standard over store deler av verden, er det ikke tvil om hva jeg en gang i fremtiden evt. velger.
pusur Skrevet 1. mai 2004 #28 Skrevet 1. mai 2004 Var på Fana Medisinske senter å opererte meg på onsdagen. Legen anbefalte meg saltvann, og var liksom ikke interressert å vurdere silikon heller. Han sa at det viste seg at når man gikk inn i brystet etter en tid hadde protesen lekket og det var en eneste suppe der inne. Jeg valgte dermed metoden der man går inn under armen og fikk lagt inn saltvannprotese. En saltvannsprotese som er lagt inn på korrekt måte skal ikke kjennes noe særlig forskjellig ut i forhold til silikon. Er veldig fornøyd med Fana og de er spesialister med høyere kompetanse enn mange av de andre klinikkene. Derfor kan de både tilby og anbefale å få gjort ingrepet under armen. Å få protesen lagt inn under hudfolden er letteste måte å gjøre det på, og er metoden som blir brukt av de fleste andre klinikker. Så jeg tror ikke man skal stole blindt på at silikon er ufarlig/ikke lekker bare fordi de fleste klinikker tilbyr det. Disse klinikken er jo ikke de med mest kompetanse. -pusur-
Saeria Skrevet 2. mai 2004 #29 Skrevet 2. mai 2004 Hei, pusur! Først og fremst gratulerer med nye bryster! :D Håper du er fornøyd med de. Jeg lurer egentlig bare på noen ting. Gjorde det veldig vondt etter operasjonen, og la du inn mye?
pusur Skrevet 2. mai 2004 #30 Skrevet 2. mai 2004 Hei Saeria. Jeg annser ikke meg selv som pysete, men det var veldig vondt de to første dagene, spesielt dag to. Det verste var med det samme jeg hadde reist meg opp av senga, da ble de veldig vond og det ble vanskelig å puste. Men denne metoden er jo litt mer smertefull, sier de. Fikk 270 ml protese fylt til 300ml De er jo enda hard og står rett ut, men om noen uker så blir de nok så fine at! -pusur-
Saeria Skrevet 2. mai 2004 #31 Skrevet 2. mai 2004 Hei, igjen pusur. Takker for svar. :D Det ser nok ut til at jeg også kommer til å anskaffe meg nye og større bryster om noen år. Det er fremdeles penga, det står på. Må ha jobb først, og da må jeg ha en utdannelse. :-) Men jeg gleder meg til den dagen, ja. Godt du er fornøyd, hvertfall.
snexi Skrevet 2. mai 2004 #32 Skrevet 2. mai 2004 Dette tema interesserer meg også. Spørsmål til Pusur; Hvordan er det med bedøvelse ( er så redd narkosen jeg da) Fikk du full narkose? og hvor lang tid tok inngrepet? Det blir Fana klinikken som blir aktuelt for meg også, og jeg tror nok jeg ville valgt saltvann. Er det sånn at de må byttes ut etter noen år? eller er de evigvarende? Til slutt lurer jeg på om det er stor forskjell i pris på saltvann kontra scilikon? Håper du vil svare meg også
Saeria Skrevet 2. mai 2004 #33 Skrevet 2. mai 2004 Når det gjelder hvor lenge saltvannsprotesene varer, så har de visstnok livstidsgaranti. Det betyr at en mest sannsynlig ikke trenger å skifte dem ut. Ellers så har jeg lagt inn en masse info her som jeg fikk da jeg sendte en forespørsel til klinikken for meg og noen andre Kg'ere. Infoen ligger ca. på midten av siden.
pusur Skrevet 3. mai 2004 #36 Skrevet 3. mai 2004 Heisann Snexi. Fana er et godt valg, er kjempefornøyd med de. De har god tid til deg og du føler du blir tatt vare på. Jeg kom inn til klinkken kl 8 om morgenen. Da ble det tatt blider og tegnet på brystene. Deretter ble jeg operert i full narkose. Sov veldig godt gjennom det hele Jeg var ferdig i 10 tida, så selve operasjonen tok vel ikke stort mer enn 1 time. Våknet første gang ca 10.15 tror jeg. Deretter lå jeg der å hvilte meg til kl 13 før jeg dro til hotellet. Saltvannsprotesene er veldig sikker og har livstidgaranti :enig_animasjon: Vet ikke helt om det er forskjell i prisen, tror ikke det. Jeg betalte 28.000 kr for operasjonen. -pusur-
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #37 Skrevet 3. mai 2004 Hva er forskjellene? Dere som har en av delene,- hvorfor valgte dere det fremfor det andre? Jeg synes allerede puppene mine er blitt alt for slappe, og nå skal jeg gå ned 10-15 kilo, så da blir vel resultatet vrengte raggsokker Jeg har så lyst til å gjøre noe med det, men så tenker jeg på rissikoen med det...,- spesielt det med at man kanskje ikke kan amme,- hvor vanlig er det? Og følsomheten,- vil nødig miste den. Sengekosen hadde mistet en dimensjon da Noen som vet? Erfaringer? Hei! Har selv salvannsinnlegg og gjorde inngrepet for snart to år siden når jeg bodde i USA. Som tidligere nevnt her i tråden er det restriksjoner på bruk av silikon i USA, og det var årsaken til at jeg har saltvann. Men jeg er veldig godt fornøyd og ikke hatt noen problemer i det hele tatt. Mine er lagt inn gjennom armhulen og plassert under muskelvevet. Størrelsen er 370 overfyllt til 400ml. Overfylling er nødvendig for å få bedre fasong og "konsistens". Har også hørt at man kan høre skvulpelyder hvis det ikke er fyllt i nok væske...
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #38 Skrevet 5. mai 2004 Jeg har tenkt å operere med på Fana i august! Jeg håper på å ha tjent nesten alt det jeg trenger iløpet av sommeren, hvis ikke kan jeg bare ta opp sånn superrasktlån. Jeg både gleder meg og gruer meg! Er det normalt det? Det står på alle internetsidene at om du er i tvil så bør du vente.. Men litt tvil har man vel alltid? Vil de bli fine, vil jeg velge feil størrelse, kommer det til å skje noe galt under operasjonen, hjelp hjelp hjelp, arr, hjelp... Eller er dette sånn tvil som de mener man bør legge til grunn for å ikke operere seg? For bortsett i fra de tankene så tenker jeg "gleder meg til å føle meg velproposjonert og normal!" og all slags andre kjekke ting. Dette er en sesong jeg som regel pleier å bli mer og mer deppa, jo mindre klær jentene tar på seg og jo flottere former som kommer frem i lyset, og jo nærmere bikini-shoppingen kommer. Men denne våren er jeg bare dritglad, for jeg gleder meg til neste år, når jeg også skal glede meg til å ligge på stranden!!! Men er det noen av dere som har operert dere på Fana som kan hjelpe meg med veien...? Jeg har tenkt å ta buss når jeg skal på konsultasjon, men jeg er usikker på hvor klinikken ligger...
Saeria Skrevet 5. mai 2004 #39 Skrevet 5. mai 2004 Fana medisinske ligger et stykke utenfor nesttun sentrum, nemlig i Osveien. Kanskje du kan ta en av 20 bussene? Jeg tror jammen det er lurt å spørre en sjåfør. Jeg mener å huske at Kystbussen kjørte forbi klinikken på vei til Haugesund når jeg reiste til mamma i julen i fjor. Så da må du kanskje ta en av Os rutene? Uansett så ha de nok peilig på busstasjonen. Du kan evt. ringe Gaias kundesenter på tlf. 815 44 300, eller maile de på: [email protected]
¤Tiili¤ Skrevet 5. mai 2004 #40 Skrevet 5. mai 2004 Jeg har grudd meg i mange år for og gå til legen og få hjelp for brystene mine. Har medisinsk problem med de, så jeg får dekket en god del. Legen har nå fått søknaden på plass på sykehuset, og jeg er nå på venteplass!Endelig!!Så nå ser jeg frem til og få ordnet de!Utfra det jeg har lest her, vil jeg nok heller ha saltvann enn silikon. Takk for mange tips! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå