Gå til innhold

Kamerat vil ikke snakke med meg mer..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten kompis-krise. Vi har kjent hverandre lenge og alltid vært gode venner. Vi sklei litt fra hverandre etter hvert, men holdt kontakten. Det ble for en stund siden en greie mellom oss, kan vel kalle det et forhold selv om vi ikke offisielt var kjærester. Det funket ikke og etter det har kontakten oss i mellom vært mer lik nada. Jeg vet at han har problemer og har flere ganger prøvd å prate med han om det, få han til å oppsøke hjelp. Men han ser det selvfølgelig ikke selv, eller bare velger å ignorere det. Det ble slutt mellom oss for et par måneder siden. Det var ikke noe stygt, vi fant bare ut at det ikke var oss to.

Det føles så tomt og trist nå, jeg vil jo ikke miste han ut av livet mitt. Han var der for meg når jeg trengte det som mest, derfor føles det uaktuelt å kutte han helt ut.

Greia er den; han ønsker ikke noe kontakt. Det er i alle fall det han sier. Det ble ganske rart mellom oss etter forholdet, naturligvis. Han sa han ikke ønsket kontakt. Senere kan vi ha kommet i prat og han sier at det ikke virker som jeg bryr meg så mye om han likevel siden jeg ikke snakket til han mer. Etter det prøvde jeg å sende han meldinger, men fikk ikke noe svar på de. Så traff jeg på han ute på byen, og han sier igjen i fylletåke at det er så dårlig av meg å ikke prate til han mer. La ut om at jeg ikke bryr meg og var en dårlig venn. Dagen etter skrev han til meg at han ikke vil jeg skal plage han. Dette var vel kanskje litt over en uke siden tror jeg.

Har tenkt mye på dette og det gnager veldig på meg. Jeg ønsker virkelig å være der for han, som en venn. For et par dager siden sendte jeg igjen en melding til han, hørte hvordan det gikk og om han ville prate. Ikke noe svar.

Det er vel sikkert noen her som har opplevd det samme, på begge sider. Hvorfor vil han ikke ha noe kontakt lenger? Og hvorfor gir han meg dårlig samvittighet, når han ikke svarer når jeg prøver å prate med han?

Som jeg skrev så vet jeg at han har problemer. Og jeg er bekymret for han. Han stilte opp for meg og jeg lovet meg selv og han at jeg aldri skulle glemme det. Hva kan jeg gjøre for å få han til å prate med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har prøvd flere ganger å ta kontakt med han. Han snur ting på hodet. Dette er merkelig.

Hvilken type problemer har han?

Skrevet

Du har prøvd flere ganger å ta kontakt med han. Han snur ting på hodet. Dette er merkelig.

Hvilken type problemer har han?

Ja det har jeg. Ga opp til slutt og da møtte jeg på han på byen noen dager etter, nar han sa jeg var en dårlig venn.. Ja det er merkelig. Han har trekt seg unna folk før og, mistet flere venner på den måten. Vi har ikke så mange felles venner så jeg vet ikke om han var på samme måte da. Virker som han vil jeg skal bevise at jeg er der for han samtidig som han ikke gir meg muligheten..

Jeg vet ikke helt, han har det vanskelig i perioder. Akkurat nå har han verken jobb eller går skole. Hengte med en del dårlige venner en periode (derfor vi mistet mye av kontaktet før), men har kuttet ut den delen. Da gikk ting nedover.. Aldri vært hos psykolog eller snakket med noen om det. Åpnet seg om noen ting med meg, men når jeg prøvde å snakke tilbake trakk han seg unna.

Skrevet

Ja det har jeg. Ga opp til slutt og da møtte jeg på han på byen noen dager etter, nar han sa jeg var en dårlig venn.. Ja det er merkelig. Han har trekt seg unna folk før og, mistet flere venner på den måten. Vi har ikke så mange felles venner så jeg vet ikke om han var på samme måte da. Virker som han vil jeg skal bevise at jeg er der for han samtidig som han ikke gir meg muligheten..

Jeg vet ikke helt, han har det vanskelig i perioder. Akkurat nå har han verken jobb eller går skole. Hengte med en del dårlige venner en periode (derfor vi mistet mye av kontaktet før), men har kuttet ut den delen. Da gikk ting nedover.. Aldri vært hos psykolog eller snakket med noen om det. Åpnet seg om noen ting med meg, men når jeg prøvde å snakke tilbake trakk han seg unna.

Hvor lenge hadde dere god kontakt?

Hvordan var han i den tiden da dere hadde mye kontakt?

Var det noe spesielt som skjedde før han begynte å henge med dårlige venner?

Når du skriver dårlige venner, er det narkotika med i bildet?

Endret han seg i tiden før han begynte å henge med dårlige venner?

Skrevet

Hvor gammel er han?

Dersom han hverken jobber eller går skole, blir han forsørget av sine foreldre eller av NAV?

Får håpe at han får kontakt med en psykolog el.l. som kan hjelpe han.

Dersom han er i kontakt med NAV, kan det hende at saksbehandleren der også ser at han har problemer og kan hjelpe han med å få hjelp.

Skrevet

Hvor lenge hadde dere god kontakt?

Hvordan var han i den tiden da dere hadde mye kontakt?

Var det noe spesielt som skjedde før han begynte å henge med dårlige venner?

Når du skriver dårlige venner, er det narkotika med i bildet?

Endret han seg i tiden før han begynte å henge med dårlige venner?

Jeg tror ikke det var noe spesielt som skjedde, han bare møtte de på videregående og synes de var kule. Det var da han endret seg. Det var derfor vi mistet mye av kontakten, jeg likte ikke de og han ville heller henge med de enn å finne på ting med meg eller de andre vennene han nå har mistet. Han trente mye, spilte fotball (kunne nå langt som var drømmen hans), flink på skolen - ellers var han en herlig gutt. En alle likte. Så begynte han å røyke hasj (var andre ting og noen ganger), feste hele tiden og ga opp alt annet. Han snakket mye tull på den tiden, ble paranoid og innbilte seg ting. Mens vi var sammen sluttet han, men det var tider da han fortsatt kunne oppføre seg paranoid og innbille seg ting. Enten går han fortsatt på noe, eller så har alt ødelagt han psykisk tror jeg..

Han har hatt en vanskelig oppvekst. Bestekompisen hans døde og for noen år siden, det var etter at han falt litt utenfor men han snakket sjeldent om det, men jeg vet det gikk veldig inn på han. Han liker generelt ikke å prate så dypt om ting, har vanskelig for å stole på andre. Han har fortalt meg at han noen ganger fikk selvmordstanker, at han angret mye på alt han ga opp osv.

Skrevet

Jeg tror ikke det var noe spesielt som skjedde, han bare møtte de på videregående og synes de var kule. Det var da han endret seg. Det var derfor vi mistet mye av kontakten, jeg likte ikke de og han ville heller henge med de enn å finne på ting med meg eller de andre vennene han nå har mistet. Han trente mye, spilte fotball (kunne nå langt som var drømmen hans), flink på skolen - ellers var han en herlig gutt. En alle likte. Så begynte han å røyke hasj (var andre ting og noen ganger), feste hele tiden og ga opp alt annet.1) Han snakket mye tull på den tiden, ble paranoid og innbilte seg ting. 2)Mens vi var sammen sluttet han, men det var tider da han fortsatt kunne oppføre seg paranoid og innbille seg ting. 3)Enten går han fortsatt på noe, eller så har alt ødelagt han psykisk tror jeg..

Han har hatt en vanskelig oppvekst. Bestekompisen hans døde og for noen år siden, det var etter at han falt litt utenfor men han snakket sjeldent om det, men jeg vet det gikk veldig inn på han. Han liker generelt ikke å prate så dypt om ting, har vanskelig for å stole på andre. Han har fortalt meg at han noen ganger fikk selvmordstanker, at han angret mye på alt han ga opp osv.

Det er trist at han har opplevd så mye vanskelig og at han har rrotet seg borti et slikt miljø og at han begynte med narkotika.

1) Var det kun når han var påvirket av narkotika at han var slik som du beskriver? Eller var han også paranoid og innbilte seg ting uten rusmidler i kroppen?

Noen psykiske sykdommer blir dessverre utløst av bruk av narkotika. Dersom han var slik som du beskriver, også på dager da han ikke hadde tatt noe narkotika, tyder det på at han har fått en alvorlig psykisk sykdom.

2) I denne perioden, hadde han flest dager som var slik at han ikke hadde paranoide tanker, men at han hadde paranoide tanker kun av og til? Er du sikker på at han ikke brukte narkotika i denne perioden, og at de paranoide tankene kom på dager da han ikke var ruset på narkotika? Merket du det tydelig når han hadde og når han ikke hadde tatt narkotika?

Det kan hende at han har fått psykose pga narkotikamisbruk.

Om du velger å ta kontakt med kommunen eller TOPS (det står forklart under her om dem), er det fint om du forklarer detaljert slik som du har fortalt her, om hans symptomer.

3) Du skriver at han kanskje er ødelagt psykisk. Men det finnes behandling, og han kan få hjelp. Det er viktig å få tidlig hjelp. TOPS er et lavterskeltilbud som du kan lese om under her. Venner kan ta kontakt med TOPS for å hjelpe venner. Du kan spørre om å få være anonym.

Du kan evt sende bekymringsmelding anonymt til kommunen, for å få de til å hjelpe han til å få hjelp, eller

snakk med/send e-post til TOPS-teamet

"Rask hjelp til unge med psykose

Det nyoppretta TOPS-teamet ved Haukeland universitetssjukehus er eit lågterskeltilbod til unge som er i ferd med å utvikle ei psykoseliding. – Ungdom og pårørande kan ta direkte kontakt med oss, så kan vi raskt hjelpe vidare til rett behandling.

Ungdom med psykoselidingar og deira pårørande har no fått eit nytt lågterskeltilbod gjennom det nystarta TOPS-teamet.

Det seier Else-Marie Løberg som er leiar for TOPS (Tidleg Oppdaging av Psykose) ved Haukeland universitetssjukehus. Teamet held til i Sandviken og er del av Avdeling for Tidleg Psykose.

Snarveg til hjelp

TOPS-teamet gjer at det no finst ein snarveg inn i spesialisthelsetenesta for ungdom som treng hjelp til behandling av psykoselidingar.

– Dei fleste psykoselidingar oppstår i sein ungdom eller ung vaksen alder. Dette nye tilbodet skal bidra til at unge ikkje går lenge med ubehandla psykose, men får den hjelpa dei treng raskt, seier seksjonsleiar Else-Marie Løberg.

Gjer som Stavanger

I Stavanger har eit tilsvarande team (kalla TIPS) arbeidd på same måte i ti år, og dei kan vise til betre behandlingsresultat grunna lågterskeltilbodet.

- Målsettinga vår er at unge ikkje skal gå lenge med ubehandla psykose, men at dei innan kort tid skal få den hjelpa dei treng. Då aukar sjansen for å bli frisk, seier Løberg.

Vanskeleg å oppdage

- Fordi ein psykose oftast utviklar seg gradvis, kan psykosar hos unge vere vanskeleg å oppdage. Når psykose over tid ikkje blir behandla, fører dette til større liding for pasienten og mindre sjanse for å bli frisk, fortel ho.

Ta kontakt

TOPS har direktenummer alle kan ringe, og dei tar ei vurdering om det er fare for psykose. Dei som treng hjelp blir raskt sett i kontakt med rett eining i spesialisthelsetenesta for utgreiing og behandling.

Nummeret til TOPS er 55 95 85 85

"

http://www.helse-bergen.no/aktuelt/nyheter/Sider/rask-hjelp-til-unge-med-psykose.aspx

Skrevet

Det er trist at han har opplevd så mye vanskelig og at han har rrotet seg borti et slikt miljø og at han begynte med narkotika.

1) Var det kun når han var påvirket av narkotika at han var slik som du beskriver? Eller var han også paranoid og innbilte seg ting uten rusmidler i kroppen?

Noen psykiske sykdommer blir dessverre utløst av bruk av narkotika. Dersom han var slik som du beskriver, også på dager da han ikke hadde tatt noe narkotika, tyder det på at han har fått en alvorlig psykisk sykdom.

2) I denne perioden, hadde han flest dager som var slik at han ikke hadde paranoide tanker, men at han hadde paranoide tanker kun av og til? Er du sikker på at han ikke brukte narkotika i denne perioden, og at de paranoide tankene kom på dager da han ikke var ruset på narkotika? Merket du det tydelig når han hadde og når han ikke hadde tatt narkotika?

Det kan hende at han har fått psykose pga narkotikamisbruk.

Om du velger å ta kontakt med kommunen eller TOPS (det står forklart under her om dem), er det fint om du forklarer detaljert slik som du har fortalt her, om hans symptomer.

3) Du skriver at han kanskje er ødelagt psykisk. Men det finnes behandling, og han kan få hjelp. Det er viktig å få tidlig hjelp. TOPS er et lavterskeltilbud som du kan lese om under her. Venner kan ta kontakt med TOPS for å hjelpe venner. Du kan spørre om å få være anonym.

Du kan evt sende bekymringsmelding anonymt til kommunen, for å få de til å hjelpe han til å få hjelp, eller

snakk med/send e-post til TOPS-teamet

"Rask hjelp til unge med psykose

Det nyoppretta TOPS-teamet ved Haukeland universitetssjukehus er eit lågterskeltilbod til unge som er i ferd med å utvikle ei psykoseliding. – Ungdom og pårørande kan ta direkte kontakt med oss, så kan vi raskt hjelpe vidare til rett behandling.

Ungdom med psykoselidingar og deira pårørande har no fått eit nytt lågterskeltilbod gjennom det nystarta TOPS-teamet.

Det seier Else-Marie Løberg som er leiar for TOPS (Tidleg Oppdaging av Psykose) ved Haukeland universitetssjukehus. Teamet held til i Sandviken og er del av Avdeling for Tidleg Psykose.

Snarveg til hjelp

TOPS-teamet gjer at det no finst ein snarveg inn i spesialisthelsetenesta for ungdom som treng hjelp til behandling av psykoselidingar.

– Dei fleste psykoselidingar oppstår i sein ungdom eller ung vaksen alder. Dette nye tilbodet skal bidra til at unge ikkje går lenge med ubehandla psykose, men får den hjelpa dei treng raskt, seier seksjonsleiar Else-Marie Løberg.

Gjer som Stavanger

I Stavanger har eit tilsvarande team (kalla TIPS) arbeidd på same måte i ti år, og dei kan vise til betre behandlingsresultat grunna lågterskeltilbodet.

- Målsettinga vår er at unge ikkje skal gå lenge med ubehandla psykose, men at dei innan kort tid skal få den hjelpa dei treng. Då aukar sjansen for å bli frisk, seier Løberg.

Vanskeleg å oppdage

- Fordi ein psykose oftast utviklar seg gradvis, kan psykosar hos unge vere vanskeleg å oppdage. Når psykose over tid ikkje blir behandla, fører dette til større liding for pasienten og mindre sjanse for å bli frisk, fortel ho.

Ta kontakt

TOPS har direktenummer alle kan ringe, og dei tar ei vurdering om det er fare for psykose. Dei som treng hjelp blir raskt sett i kontakt med rett eining i spesialisthelsetenesta for utgreiing og behandling.

Nummeret til TOPS er 55 95 85 85

"

http://www.helse-bergen.no/aktuelt/nyheter/Sider/rask-hjelp-til-unge-med-psykose.aspx

Tusen takk for det svaret. Det er langt unna meg, men kan jo fortsatt prøve. Sånn jeg forsto det så kontakter de fastlegen hans?

Jeg merket veldig godt når han hadde ruset seg, så jeg ville nok merket det. Jeg vet han løy for meg om det flere ganger, merket det godt, så er ganske sikker på at han ikke gjorde det. Likevel kunne han bli sånn, også som det står på siden der. Snakket usammenhengende, konsentrasjonsvansker, innbilte seg ting osv... Men det var ikke hele tiden da, det kom i perioder. Men hørte det ofte når jeg snakket med han på telefonen den tiden han drev med tull.. Det var ikke så mye etter han sluttet, men fortsatt litt. Han sluttet og helt å røyke, luktet aldri røyk på han heller. Da var vi ofte sammen. Blir veldig trist her nå.

Skrevet

Tusen takk for det svaret. Det er langt unna meg, men kan jo fortsatt prøve. Sånn jeg forsto det så kontakter de fastlegen hans?

Jeg merket veldig godt når han hadde ruset seg, så jeg ville nok merket det. Jeg vet han løy for meg om det flere ganger, merket det godt, så er ganske sikker på at han ikke gjorde det. Likevel kunne han bli sånn, også som det står på siden der. Snakket usammenhengende, konsentrasjonsvansker, innbilte seg ting osv... Men det var ikke hele tiden da, det kom i perioder. Men hørte det ofte når jeg snakket med han på telefonen den tiden han drev med tull.. Det var ikke så mye etter han sluttet, men fortsatt litt. Han sluttet og helt å røyke, luktet aldri røyk på han heller. Da var vi ofte sammen. Blir veldig trist her nå.

Tilbudet er for hele landet.

De sørger for å få hjulpet vennen din. Og du får være anonym. Det er fint at du ønsker å prøve å kontakte TOPS. TOPS kontakter lege/spesialisthelsetjenesten i hans hjemby slik at han får hjelp der han er.

Jeg burde kanskje ikke ha spurt så mye, da det kanskje var grunnen til at du tenkte mye på det og ble trist. Jeg ber om unnskyldning for det.

I hverfall kan du hjelpe han til å få hjelp, og det er jo bra.

Du er kanskje trist både fordi han har det vanskelig og at han er syk, og at du savner han. Får han god hjelp, så er det sjanse for at han blir bedre og blir seg selv igjen. Jeg håper det.

Skrevet

Tilbudet er for hele landet.

De sørger for å få hjulpet vennen din. Og du får være anonym. Det er fint at du ønsker å prøve å kontakte TOPS. TOPS kontakter lege/spesialisthelsetjenesten i hans hjemby slik at han får hjelp der han er.

Jeg burde kanskje ikke ha spurt så mye, da det kanskje var grunnen til at du tenkte mye på det og ble trist. Jeg ber om unnskyldning for det.

I hverfall kan du hjelpe han til å få hjelp, og det er jo bra.

Du er kanskje trist både fordi han har det vanskelig og at han er syk, og at du savner han. Får han god hjelp, så er det sjanse for at han blir bedre og blir seg selv igjen. Jeg håper det.

Jeg skal kontakte de så får jeg i alle fall prøvd, om det er det det er.

Jeg blir trist fordi jeg ikke vil han skal ha det sånn og fordi han ikke lar meg være der for han. Hadde vi aldri prøvd ut forholdet hadde jeg kanskje fortsatt fått pratet med han. Men som jeg skrev er han ikke sånn hele tiden. Det kommer og går, og mye sjeldnere nå som han har sluttet med de greine. Har det noe å si? Uansett har han det vanskelig.

Men er det noe annet jeg kan gjøre for han?

Skrevet

Jeg skal kontakte de så får jeg i alle fall prøvd, om det er det det er.

Jeg blir trist fordi jeg ikke vil han skal ha det sånn og fordi han ikke lar meg være der for han. Hadde vi aldri prøvd ut forholdet hadde jeg kanskje fortsatt fått pratet med han. Men som jeg skrev er han ikke sånn hele tiden. Det kommer og går, og mye sjeldnere nå som han har sluttet med de greine. Har det noe å si? Uansett har han det vanskelig.

Men er det noe annet jeg kan gjøre for han?

Det er fint at du kontakter de.

Det er bra at han har sluttet med narkotika, og det er sikkert naturlig at symptomene kommer sjeldnere når han ikke bruker narkotika. Det finnes effektive medisiner som kan hjelpe veldig bra. Og så er det større sjanse for å bli bra, jo hurtigere man kommer i behandling.

Kan du også forklare de om dette med at du tar kontakt og at han beskylder deg for å ikke ta kontakt?

Mest mulig informasjon vil hjelpe de til å finne ut hvilken sykdom det er og hvilken hjelp han må få.

Det finnes flere forskjellige psykoselidelser.

Det er ikke lett for deg, når han ikke vil snakke med deg. Jeg forstår deg godt. Det at du kontakter TOPS, er den viktigste hjelpen du kan gi han akkurat nå. Jeg tror at etter en tid, når han har kommet i gang med å få hjelp fra helsevesenet, vil dere kunne ha kontakt igjen slik at du får sjansen til å hjelpe han på andre måter, og at dere kan være der for hverandre.

Jeg ønsker deg lykke til, og sender en klem :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...