Gå til innhold

Hvordan få i seg sunn fisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags fisk kan man spise som både er sunn og ikke minst enkel?

Jeg er ingen hobbykokk. Bare det å steke eller koke er noe jeg kvier meg for. Å kjøpe noe ferskt fra en fiskedisk er en skremmende tanke. Så type påleggsfisk er det greieste, men er også innstilt på å gjøre noe mer innsats.

Hvilke typer anbefales som fet omega 3 fisk?

Oppdrettsfisk er jo ikke så bra, men både salmalaks og røkelaks er godt og enkelt. Bør man likevel spise dem som del av et sunt kosthold?

Hvilke andre fiskeslag er oppdrettsfisk? Ørret og noe torsk?

Makrell i tomat, og sursild er veldig godt, men selv når jeg erstatter lake og tomatsaus med egen sunnere variant, føles denne hermetikkfisken ikke veldig sunn? Jeg prøvde å lage egen sursild med sild fra både fra kjøle- og frysedisk, men syns de smakte tran.

Og magrere fisketyper?

Tunfisk? Også hermetisert. Spise likevel?

Hvilke frosne (posjonspakkede) (middags)fisk kan anbefales?

Jeg liker veldig godt fiskekakene med 80% fisk. De er enkle og greie å spise, men jeg syns de er dyre.

Man hører egentlig sjeldent at reker anbefales av kostholdsbevisste. Hvorfor ikke? Det må vel være bra mat?

Alle forslag mottas med takk! :)

Anonymous poster hash: ce510...973
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Røkelaks er sunt ja. Du kan f.eks. kjøpe tortillalefser og smøre dem med litt philadelfiaost. Legge på salat, agurk og røkelaks og litt pepper. Rulle dem sammen og lage wraps.

Tunfisk kan du ha oppi salat med kikerter, paprika, tomat og andre gode saker. Jeg pleier å ha på litt balsamicoeddik også.

Av middagsfisk så er hyse og kolje mine favoritter. Spesielt røkt kolje. Fiskekaker kan være greit hvis de er grove med grønnsaker i.

Nå ble jeg sulten:P

Gjest abcdefgh
Skrevet (endret)

Et tips : Sild har høyt innhold av Omega 3. Se etter Røykt Møresild fra Sunnmøre Røykeri. Bare og hive til trekking i 10-12 min og servere med poteter og fett f.eks . Godt , sunt og veldig enkel tilbereding.
Ellers er det bare laks og ørret som er oppdrettsfisk , men du kan godt spise det som en del av et sunt kosthold
.
Enkel lakserett som er idiotsikker om man er dårlig på kjøkkenet er :Laksefilet. Ta på salt , pepper og smør et godt lag med creme fraiche på fileten. Deretter ca 12 ? min på 200 grader i ovn.. Ta den når den ser litt grillet ut.

Ellers styr unna Findus fiskepinner o.l ferdiggreier. Lavt fiske innhold og ofte dårlig fisk i. Er selvfølgelig bedre enn ingenting , men sats på rene fiskefileter når du først skal ha fisk slik du får i deg mest mulig av de sunne stoffene.Vet ikke om du bor langs kysten , men om du gjør så se etter lokale fiske produsenter i butikken

Når det kommer til fiskekaker er det ingen som slår mine hjemmelagede av hyse :D

Endret av abcdefgh
Skrevet

Både laks, sild og makrell, som her er nevnt, er blandt de sunneste fiskene man kan spise.

Om du spiser dem i form av røkt laks, hermetisk som i makrell i tomat eller i lake som sursild, eller om du tilbreder dem som middag går nær sagt ut på det samme og det ene er ikke bedre og sunnere enn det andre. Få om noen pålegg er sunnere enn de overnevnte, makrell i tomat er muligens det sunneste pålegget man finner av alt man kan velge.

Med begrensede kokkekunnskaper skjønner jeg at fersk fisk skremmer deg, da er fiskepåleggene ideelle for din del. Dog burde du avgjort lære deg noen enkle fiskeretter, kanskje kjenner du noen som er flink på kjøkkenet du kan få være med og tilbrede fiskeretter med?

Hva gjelder fisk er jeg i den heldige situasjon at jeg har vokst opp med fiske og elsker fortsatt og fiske, har flere fiskestenger og kjøpte nylig nytt fiskeutstyr som jeg skal bruke neste helg eller helgen deretter. Bror min er enda ivrigere og har mange spesialstenger og for han er fiske blitt en dyr hobby, en god stang med snelle koster pluss 10.000 og øvrig utstyr er ei heller billig.

Å tilbrede fisk er ikke så vanskelig som mange tror, skjønner at fersk fisk skremmer noen der den ligger i frysedisken eller er nyfanget. Dog trenger man ofte ikke mer enn litt mel med salt og pepper i som fisken vendes i, før den legges i stekepannen der den stekes i smør (ørret kan tilbredes slik), servert med agurksalat og med rømme til samt noen kokte poteter så har man en enkel middag og det å koke potetene er det som tar lengst tid da ørreten tilbredes på ca 5-8 minutter.

Gjest Anarkist
Skrevet

Oppdrettsfisk er vel itte sunt akkurat...

Skrevet

Jeg spiser heller egenfisket fisk ja, men er ikke skremt fra å spise røkelaks som er fra oppdrettsnæringen heller, og ja jeg har fulgt kritikken av oppdrettsfisken. Men jeg røyket i 15 år før jeg stumpet røyken for fire år siden, snuse gjør jeg nå så nikotinen har fulgt meg likevell. Heller ikke noe imot å drikke gift (alkohol) innimellom, og gjør ellers mye som ikke er bra og sunt...

Laks er en sunn fiskesort da, og jeg foretrekker jo villaks fremfor oppdrettslaks. Dog gidder jeg ikke bekymre meg for oppdrettsfisken, så mye laks spiser jeg ikke at det plager meg, er mange matvarer som da kunne blitt belyst negativt tilsvarende oppdrettslaksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...