Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Jeg og samboeren har en diskusjon gående. Tidligere har vi enten feiret jul hver for oss, jeg hos mine foreldre og han hos hans - eller sammen hos både mine og hans. Han spør hvilke planer jeg har for julen, og jeg sier at jeg helt ærlig har lyst å være hjemme alene (mens han da er hos foreldrene sine, som han vil). Jeg lager meg deilig julemiddag og ser en god film. Dette har jeg oppriktig lyst til. Han mener jeg er merkelig, og at tanken på at jeg sitter der alene er deprimerende. Jeg skjønner ikke dette ?! Det er flere grunner til at jeg ikke ønsker å være hos min egen eller hans familie, jeg er ikke 100% komfortabel noen av stedene. Han tror også at hans familie vil bli "snurt" og fornærma for at jeg heller "sitter hjemme" enn å dra til dem. Er det noe galt med at jeg vil være hjemme alene ?
Mr.Omg Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Det er mange som feirer jul alene, så det er jo ikke noe galt i å gjøre det. Har du lyst, har du lov Men hvis han syns det er så deprimerende at du er alene, så kan jo dere feire den sammen, bare dere to
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Det er mange som feirer jul alene, så det er jo ikke noe galt i å gjøre det. Har du lyst, har du lov Men hvis han syns det er så deprimerende at du er alene, så kan jo dere feire den sammen, bare dere to Godt forslag, men for han handler det om å være rundt familie osv. Jeg har ikke helt det samme forholdet til min familie (eller hans forsåvidt) som han har, så derfor koser jeg meg aller mest alene
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Jeg er enig med han. Dessuten klarer jo ikke han å kose seg når han vet du sitter alene hjemme. Vil du ikke være med familien din så får du bli med til hans og knytte litt bånd. Anonymous poster hash: 0f5ee...db6
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Jeg er enig med han. Dessuten klarer jo ikke han å kose seg når han vet du sitter alene hjemme. Vil du ikke være med familien din så får du bli med til hans og knytte litt bånd.Anonymous poster hash: 0f5ee...db6 Jeg har vært hos familien hans 2 juler og kjent dem i mange år, de båndene som noen gang vil knyttes har blitt knyttet for lenge siden Men jeg skjønner jo hva du mener. Synes bare at jeg burde få gjøre som JEG vil, ikke hva andre vil at jeg skal gjøre. Er det såå egoistisk av meg, at jeg vil være hjemme hos meg selv ?
Testosteron Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Synes bare at jeg burde få gjøre som JEG vil, ikke hva andre vil at jeg skal gjøre. Er det såå egoistisk av meg, at jeg vil være hjemme hos meg selv ? Nei. Jeg syns ikke det. Når du ikke trives verken hos dine foreldre eller hans foreldre, så bør de respektere at du velger å være hjemme hos deg selv, hvor du trives utmerket. Samboeren din kan velge om han enten drar hjem til sine foreldre eller blir hos deg, men jeg syns ikke han kan kritisere deg for at du velger det alternativet som passer deg best. Han gjør jo det samme selv. 3
skreppamedleppa Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 I forfjor hadde vi det på samme måte her i huset. "jeg vil ikke ha noe av at du sitter her aleine" var frasen som gjekk igjen enda jeg viste utmerkede godt at det var noe jeg selv ville, noe jeg ønsket meg. (Vanligvis er det kun oss to på julaften pga av at ingen av oss to føler oss særlig komfortabel med sin egen familie). Det er nok ikke så sosialt akseptert å ville være aleine i julen, men samtidig er det faktisk noe noen av oss tør å si, at alle disse juleselskapene og fly fra den ene familien til den andre kan være slitsomt. For noen er det luksus for andre et mareritt å være aleine. Det er nok mange som blander begrepene å være frivillig aleine og det å være ufrivillig ensom og kanskje spesielt i julen der det oftest handler om den siste kategorien. Julen er så spikke full av tradisjoner, kanskje for full at det ikke skapes rom for stillhet og tanken på å gjøre noe annerledes. Jeg så en tråd på et annet forum hvor det ble skrevet “Feire jul alene? Jeg skal ikke det, men jeg tenker at det hadde vært deilig. Er det noen andre her som har tenkt tanken? Det blir så voldsomt fokusert på de ufrivillige ensomme i julen, og ære være for det. Men hva med de som faktisk ønsker stillheten?”, . Første svar var “Jeg har også mange ganger tenkt at det kunne ha vært litt deilig.”, fler positive respons kom. Jeg tror en del kunne tenkt seg det, men det skorter kanskje på sosial aksept. I vår hektiske tid er det en stor luksus å ha tid for seg selv. Dette søker mange som feirer jul alene. I istedenfor blir ofte jula til den tiden da flest mennesker tilbringer tid med mennesker som de ikke liker. For hva det er verdt, jeg mener ikke du er rar, eller at det er noe galt med valget ditt, problemet kan nok dog være å forklare det til han på en slik oppriktig måte at han skjønner at det ikke blir deprimerende for deg, her har jeg i midlertid få tips, jeg var aleine på julaften, storkoste meg men jeg tror fremdeles ikke at samboeren min forstår at det kan være mulig, men han respekterte valget mitt, det synes jeg mannen din også burde. 1
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Nei. Jeg syns ikke det. Når du ikke trives verken hos dine foreldre eller hans foreldre, så bør de respektere at du velger å være hjemme hos deg selv, hvor du trives utmerket. Samboeren din kan velge om han enten drar hjem til sine foreldre eller blir hos deg, men jeg syns ikke han kan kritisere deg for at du velger det alternativet som passer deg best. Han gjør jo det samme selv. nettopp!! Jeg vil jo bare ha en hyggelig kveld, hvor JEG har det fint og er komfortabel. Synes ikke det er så himla frekt av meg. Han mener da at jeg er sær og unormal - "en ung, sosial, normal jente som sitter alene på julaften ??!? "
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 I forfjor hadde vi det på samme måte her i huset. "jeg vil ikke ha noe av at du sitter her aleine" var frasen som gjekk igjen enda jeg viste utmerkede godt at det var noe jeg selv ville, noe jeg ønsket meg. (Vanligvis er det kun oss to på julaften pga av at ingen av oss to føler oss særlig komfortabel med sin egen familie). Det er nok ikke så sosialt akseptert å ville være aleine i julen, men samtidig er det faktisk noe noen av oss tør å si, at alle disse juleselskapene og fly fra den ene familien til den andre kan være slitsomt. For noen er det luksus for andre et mareritt å være aleine. Det er nok mange som blander begrepene å være frivillig aleine og det å være ufrivillig ensom og kanskje spesielt i julen der det oftest handler om den siste kategorien. Julen er så spikke full av tradisjoner, kanskje for full at det ikke skapes rom for stillhet og tanken på å gjøre noe annerledes. Jeg så en tråd på et annet forum hvor det ble skrevet “Feire jul alene? Jeg skal ikke det, men jeg tenker at det hadde vært deilig. Er det noen andre her som har tenkt tanken? Det blir så voldsomt fokusert på de ufrivillige ensomme i julen, og ære være for det. Men hva med de som faktisk ønsker stillheten?”, . Første svar var “Jeg har også mange ganger tenkt at det kunne ha vært litt deilig.”, fler positive respons kom. Jeg tror en del kunne tenkt seg det, men det skorter kanskje på sosial aksept. I vår hektiske tid er det en stor luksus å ha tid for seg selv. Dette søker mange som feirer jul alene. I istedenfor blir ofte jula til den tiden da flest mennesker tilbringer tid med mennesker som de ikke liker. For hva det er verdt, jeg mener ikke du er rar, eller at det er noe galt med valget ditt, problemet kan nok dog være å forklare det til han på en slik oppriktig måte at han skjønner at det ikke blir deprimerende for deg, her har jeg i midlertid få tips, jeg var aleine på julaften, storkoste meg men jeg tror fremdeles ikke at samboeren min forstår at det kan være mulig, men han respekterte valget mitt, det synes jeg mannen din også burde. Der sier du det akkurat som det er! Jeg er ikke ensom! Jeg bare ønsker meg litt kvalitetstid med meg selv, for jeg trives i mitt eget selskap!! Det virker som om det er helt "fjernt" for han at noen kan ønske å være alene på julaften, men som du sier - jeg er ikke ufrivillig ensom. Jeg har både familie og venner jeg kunne dratt til om jeg ønsket, jeg har bare ikke LYST. Godt å høre at jeg ikke er alene
skreppamedleppa Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Der sier du det akkurat som det er! Jeg er ikke ensom! Jeg bare ønsker meg litt kvalitetstid med meg selv, for jeg trives i mitt eget selskap!! Det virker som om det er helt "fjernt" for han at noen kan ønske å være alene på julaften, men som du sier - jeg er ikke ufrivillig ensom. Jeg har både familie og venner jeg kunne dratt til om jeg ønsket, jeg har bare ikke LYST. Godt å høre at jeg ikke er alene Du er på ingen måte aleine, uff jeg vet akkurat hvor vanskelig den infoen kan være å trenge gjennom til andre. Som at de stikker fingrene i ørene og sier "bla bla bla" når du snakker til de fordi de selv ikke kunne tenkt seg tanken. For hva det er verdt jeg håper inderlig du får den julaften du har lyst på
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Du er på ingen måte aleine, uff jeg vet akkurat hvor vanskelig den infoen kan være å trenge gjennom til andre. Som at de stikker fingrene i ørene og sier "bla bla bla" når du snakker til de fordi de selv ikke kunne tenkt seg tanken. For hva det er verdt jeg håper inderlig du får den julaften du har lyst på så hyggelig! tusen takk, og det håper jeg og
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Du er på ingen måte aleine, uff jeg vet akkurat hvor vanskelig den infoen kan være å trenge gjennom til andre. Som at de stikker fingrene i ørene og sier "bla bla bla" når du snakker til de fordi de selv ikke kunne tenkt seg tanken. For hva det er verdt jeg håper inderlig du får den julaften du har lyst på Hahaha. Anonymous poster hash: 12b67...258
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Ts er et voksent menneske og velger selv hvordan ho vil disponere jula si. Knytte bånd kan ho gjøre med familien ellers i året og ikke nødvendigvis på julaften. Jeg måtte litt mostand den ganga jeg ikke ønska noe tradisjonell julefeiring. Men familien min er vant med det nå. Samboer syns og det var fælt at jeg ville sitte alene. Men jeg forklarte han det at dette var mitt valg og om jeg ønska å ha julefeiring så hadde jeg hatt det. Jeg sitter ikke alene på julaften fordi jeg ikke har noe annet valg, men fordi jeg VELGER å være alene. I fjor feira jeg. I år har jeg lyst å gjøre som deg ts:) og det er det jeg skal gjøre. Og ut å ta ei øl eller to på kvelden. Vi har et par utesteder her som er oppe på julaften. pleier å være godt med folk når folk er ferdige med julefeiringa:)
Fluffe Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 (endret) Jeg og samboeren har en diskusjon gående. Tidligere har vi enten feiret jul hver for oss, jeg hos mine foreldre og han hos hans - eller sammen hos både mine og hans. Han spør hvilke planer jeg har for julen, og jeg sier at jeg helt ærlig har lyst å være hjemme alene (mens han da er hos foreldrene sine, som han vil). Jeg lager meg deilig julemiddag og ser en god film. Dette har jeg oppriktig lyst til. Han mener jeg er merkelig, og at tanken på at jeg sitter der alene er deprimerende. Jeg skjønner ikke dette ?! Det er flere grunner til at jeg ikke ønsker å være hos min egen eller hans familie, jeg er ikke 100% komfortabel noen av stedene. Han tror også at hans familie vil bli "snurt" og fornærma for at jeg heller "sitter hjemme" enn å dra til dem. Er det noe galt med at jeg vil være hjemme alene ? Nå har ikke jeg type mere. Men jeg kommer til å sitte alene på julaften i år(eller strengt talt så har jeg masse dyr) Syntes det er deilig å tenke på at man slipper masse mas jeg da Endret 20. august 2013 av mirandaa
MilleVanille Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart av deg. Men hvis familieforholdene ikke er så bra derimot, forstår jeg det godt.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2013 #16 Skrevet 20. august 2013 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt rart av deg. Men hvis familieforholdene ikke er så bra derimot, forstår jeg det godt. Hvorfor er det rart?
MilleVanille Skrevet 20. august 2013 #17 Skrevet 20. august 2013 Hvorfor er det rart? Å være alene på selveste julaften, synes jeg høres veldig trist ut.
Gjest celine Skrevet 20. august 2013 #18 Skrevet 20. august 2013 Høres helt greit ut, så lenge det er noe man har valgt selv Min mor har vært alene i julen flere år. Ikke fordi hun ikke har blitt bedt noe sted, men fordi hun har ønsket det selv. Hun lager seg litt god mat, setter på sølvguttene, tenner lys og bare koser seg. Dette er noe vi andre bare må respektere at hun ønsker
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #19 Skrevet 20. august 2013 Det er ikke noe galt med det i det hele tatt. Men kanskje det blir feil for samboeren din. Kona foreslo for mange år siden at vi skulle feire jul hjemme med ungene alene... det ble helt feil for meg da jeg var vant med å være mange tilstede. Hun er vokst opp med å feire med sin mor , far og søster fra de var liten av. Og så treffe familie på første og andre juledag. Nå syns jeg det er kjempekos å bare være oss. Vi har gjort litt av hvert i løpet av årende, feiret med ulike kombinasjoner av familiemedlemmene. Jeg trives egentlig best med å være bare oss. Helt alene syns jeg blir stusselig, men det vet jeg ikke sikkert for det har jeg aldri prøvd. Vi starte julefeiring sammen, når hun var gravid med førstemann, og da ville hun være sammen med sin familie. Så var vi hos min famile neste år. Og så har det vært mange kombinasjoner. Gjør julen akkurat som du vil. Det er din jul og kommer bare en gang i året. Anonymous poster hash: 44b42...ebc
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #20 Skrevet 20. august 2013 Selv syns jo jeg det er litt rart, men det er kanskje fordi jeg ikke er vandt med det selv! Kosekveld hjemme alene kan jo man ha når som helst, er jo bare jul en gang i året! Men såklart gjør jo som du selv vil, og om du trives best sånn er det vel jo egentlig helt greit! Anonymous poster hash: 4616b...591
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå