AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Noen som har vett på NAV-regler? Min samboer får 3992 kr i mnd. i dagpenger. Dette er jo ikke mer penger enn husleie for et lite telt.... NAV sier at siden han bor sammen med meg (som er etablert i eget hus), så blir det så lite penger... Da husleie, strøm, forsikring, tv og internett denne måneden er betalt, sitter han igjen med 500 kr som skal gå til hans telefon, mat & husholdingsartikler, klær, bensin og frynsegoder. M.a.o, jeg må forsørge han som han var ungen min, på min usle 14 000 månedslønn... Vi lider ingen nød. Men det er jo rart (og irriterende) at den ene samboeren skal ha forsørgerplikt overfor den andre. Er dette virkelig lov? Andre som har samme erfaring? Det er svært vanskelig å få seg jobb i dette bygdesamfunnet foruten om på vinteren da han har sesongarbeid. Resten av året er en lidelse for oss som par og for han som ønsker å jobbe. Anonymous poster hash: 20f9b...834
juliane Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Er det dagpenger eller sosialstønad han mottar? Dagpenger regnes ut fra tidligere inntekt, helt uavhengig av livssituasjon. Mener du at han ønsker sosialstønad utover dagpengene fordi han har for lite grunnlag for dagpenger? 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Noen som har vett på NAV-regler? Min samboer får 3992 kr i mnd. i dagpenger. Dette er jo ikke mer penger enn husleie for et lite telt.... NAV sier at siden han bor sammen med meg (som er etablert i eget hus), så blir det så lite penger... Da husleie, strøm, forsikring, tv og internett denne måneden er betalt, sitter han igjen med 500 kr som skal gå til hans telefon, mat & husholdingsartikler, klær, bensin og frynsegoder. M.a.o, jeg må forsørge han som han var ungen min, på min usle 14 000 månedslønn... Vi lider ingen nød. Men det er jo rart (og irriterende) at den ene samboeren skal ha forsørgerplikt overfor den andre. Er dette virkelig lov? Andre som har samme erfaring? Det er svært vanskelig å få seg jobb i dette bygdesamfunnet foruten om på vinteren da han har sesongarbeid. Resten av året er en lidelse for oss som par og for han som ønsker å jobbe. Anonymous poster hash: 20f9b...834 Det høres mer ut som at de regner med at han skal få bo gratis hos deg siden du eier huset dere bor i. Det vil si at de ikke regner med husleie i stønaden. Har han dokumentert at han må betale husleie hos deg da? Anonymous poster hash: 3eef9...f58 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Dagpengene er basert på opptjent grunnlag, og da har han vel ikke tjent mer? Økonomisk sosialhjelp er noe annet, er det det du snakker om. Dagpenger påvirkes ikke av samboerskap, men det gjør sosialhjelp. Høres ut som han trenger en god plan for å komme seg ut av sesongarbeidet. Anonymous poster hash: 7056f...31c 4
Pusenfryd Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Jupp... jeg fikk avslag på nødstøtte når jeg var helt blakk, fordi jeg var samboer. Samboeren min har samme lønn som deg, han er selv "bare" lærling. Husleien kunne jeg utsette mente de og selv om jeg og samboer har seperat økonomi mente de at han skulle betale for meg... *sukk*
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Er det dagpenger eller sosialstønad han mottar? Dagpenger regnes ut fra tidligere inntekt, helt uavhengig av livssituasjon. Mener du at han ønsker sosialstønad utover dagpengene fordi han har for lite grunnlag for dagpenger? Han mottar som sagt dagpenger, basert på jobbgrunnlaget tidligere i år. Så har vel ikke krav på mer. Har ikke enda tenkt på å søke mer stønad utover det. Det er bare så rart at forsørgingsplikt blir liggende på meg. Men viss han hadde bodd alene hadde han fått mer. Anonymous poster hash: 20f9b...834
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Ja, husleie og faste utgifter er dokumentert. Bare så synd at reglene er slik at de skal ta fra mine penger og at jeg må forsørge ham som han var ungen min. Jo, dagpenger påvirker samboerskap, sier de. Har selv vært å spurt dem. (Håper jo at jobbsituasjonen endrer seg så klart, men det er jo en annen sak.) Anonymous poster hash: 20f9b...834
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Ja, husleie og faste utgifter er dokumentert. Bare så synd at reglene er slik at de skal ta fra mine penger og at jeg må forsørge ham som han var ungen min. Jo, dagpenger påvirker samboerskap, sier de. Har selv vært å spurt dem. (Håper jo at jobbsituasjonen endrer seg så klart, men det er jo en annen sak.)Anonymous poster hash: 20f9b...834 Dagpenger regnes ut fra hva han har tjent de siste 12 mnd eller siste 3 årene. Så tar de det beste utfallet. Han får bare 62.5% av det. Han hadde ikke fått noe mer i dagpenger selv om han ikke bodde sammen med deg, da må det være snakk om andre stønader han skal få i så tilfelle. Uansett dagpenger utbetales jo hver 14 dag. Regner med 3995 er ukes satsen? Eller hadde han ingen jobb i fjor? Anonymous poster hash: 273ea...844 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Dagpenger har da ingenting med samboerskap å gjøre?! Det er nok heller det at han har sesongarbeid som gjør at beløpet blir så lavt - det er hva han har tjent i forrige kalenderår (eller snittet av 3 forrige år, om det blir høyere) som er grunnlaget dagpenger beregnes utfra. Ingen samordning eller avkorting pga av samboere. Han kan derimot få graderte dagpenger om han ikke har hatt full stilling. Les loven selv her - http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html Anonymous poster hash: 96553...b16 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Han mottar som sagt dagpenger, basert på jobbgrunnlaget tidligere i år. Så har vel ikke krav på mer. Har ikke enda tenkt på å søke mer stønad utover det. Det er bare så rart at forsørgingsplikt blir liggende på meg. Men viss han hadde bodd alene hadde han fått mer. Anonymous poster hash: 20f9b...834 Ja, husleie og faste utgifter er dokumentert. Bare så synd at reglene er slik at de skal ta fra mine penger og at jeg må forsørge ham som han var ungen min. Jo, dagpenger påvirker samboerskap, sier de. Har selv vært å spurt dem. (Håper jo at jobbsituasjonen endrer seg så klart, men det er jo en annen sak.) Anonymous poster hash: 20f9b...834 Da må dere ha snakket forbi hverandre eller noe.... Han hadde IKKE fått mer i dagpenger om han hadde bodd alene. Hans husleie og faste utgifter PÅVIRKER IKKE hans dagpengesats. Det kan derimot tenkes at om han prøver å søke sosialstønad for å dekke resten av sine leveutgifter at du som samboer vil få forsørgeransvar for din samboer. Har en sterk mistanke om at du har misforstått og/eller at dere har snakka forbi hverandre på NAV. Anonymous poster hash: 96553...b16 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Som andre påpeker er det ikke sammenheng mellom størrelsen på dagpenger og sivilstand. Det må derfor være enten en ansatt som ikke kan jobben sin eller en stor misforståelse. Om det er økonomisk sosialstønad som er søkt så har ikke samboere forsørgerplikt for hverandre slik ektefeller har. Om en søknad om økonomisk sosialstønad blir avslått på grunnlag av at samboer skal forsørge den andre, så må det klages. I første omgang går klagen til NAV sosial lokalt som avslo søknaden, for deretter å videresendes til Fylkesmannen om den på nytt avslås. Det er mange sosialkontor som fortsatt prøver seg på at samboere har gjensidig forsørgerplikt, noe de altså ikke har. Det ble sendt ut påminnelse om dette fra departementet for en god stund siden, og det står klart i rundskrivet. Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt. Samboers inntekt kan ikke trekkes inn ved vurderingen av en søkers økonomi. Her er det med andre ord forskjell mellom ektefeller og samboere. Dersom samboeren rent faktisk forsørger søker, kan dette legges til grunn ved vurdering av søkers behov for økonomisk stønad, forutsatt at slik forsørgelse ikke er et resultat av at søknad om økonomisk stønad er blitt avslått tidligere. Rundskriver finnes her Når han har så lav inntekt sier det seg selv at han har krav på supplerende hjelp. Mitt råd er at han søker supplerende sosialhjelp ved siden av dagpengene. Det er hans inntektsopplysninger og utgifter som skal dokumenteres, ikke dine. Du skal faktisk holdes helt utenfor hans søknad. Det eneste de skal vite om deg er at dere bor sammen i ekteskapslignende forhold, altså deler husholdning. Ønsker dere lykke til. Det er ikke meningen at du skal forsørge ham på din inntekt, selv om du sitter med hus og lønn. Anonymous poster hash: de78e...e79
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Men man vil likevel få mindre i stønad til livsopphold, da "stordriftsfordel" slår inn. Når det kommer til husleie, så vil han ikke få dekket spesielt mye, med mindre dere har leieavtale som tilsier hans husleie. Har dere ikke dette fra før av, så regner de med at han bor gratis i ditt hus, siden huset kun står på deg og han ikke har noen forpliktelser eller rettigheter via eierskap eller leieavtale. Anonymous poster hash: c6ac9...4df 2
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Nu, det er nå bare å lage en liten leiekontrakt da, eller at han skal ha ansvaret for strømmen eller noe og søke sosialetaten om det. For det er rett og rimelig at han ikke skal bo gratis, men bidra litt og det vet de på sosialen også.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #14 Skrevet 20. august 2013 Noen ganger lurer jeg på hvorfor samboere plutselig har separat økonomi så fort det kommer til stønader fra det offentlige? Anonymous poster hash: d3c74...82b 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #15 Skrevet 20. august 2013 Nu, det er nå bare å lage en liten leiekontrakt da, eller at han skal ha ansvaret for strømmen eller noe og søke sosialetaten om det. For det er rett og rimelig at han ikke skal bo gratis, men bidra litt og det vet de på sosialen også. For sent å gjøre det nå som han allerede er i NAV-systemet. Anonymous poster hash: c6ac9...4df 2
Odelsguten Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Det er svært vanskelig å få seg jobb i dette bygdesamfunnet foruten om på vinteren da han har sesongarbeid. Resten av året er en lidelse for oss som par og for han som ønsker å jobbe. Anonymous poster hash: 20f9b...834 Det er jo mulig å flytte fra bygdesamfunnet, eller pendle til andre steder. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #17 Skrevet 21. august 2013 Det er jo mulig å flytte fra bygdesamfunnet, eller pendle til andre steder. Dette er faktisk hovedsaken her. Dere kan ikke bli boende på et sted hvor dere ikke klarer å forsørge dere året rundt. Så det er bare å begynne og se seg om etter jobber et annet sted, og flytte dit jobbene er. Evt. må han bli pendler store deler av året, med den slitasjen og de ekstra kostnadene det gir. Anonymous poster hash: c6ac9...4df 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Skrevet 21. august 2013 Noen ganger lurer jeg på hvorfor samboere plutselig har separat økonomi så fort det kommer til stønader fra det offentlige? Anonymous poster hash: d3c74...82b Fordi de heller ikke får noen av fordelene med å være gifte, og da er det ikke riktig at man skal få ulempene? Min samboer feks har ikke mulighet til å forsørge meg, grunnet gjeld. Hadde vi vært gift hadde han han hatt plikt til dette, og fått fradrag i sine trekk pga det og også fått skatteklasse 2, men siden han ikke får det, må jeg greie meg selv. Derimot får samboere noe mindre stønad, fordi de har noen å spleise på daglige utgifter med, og det er helt ok, siden det er en fordel jeg faktisk har. Anonymous poster hash: 97237...d68 1
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 For sent å gjøre det nå som han allerede er i NAV-systemet.Anonymous poster hash: c6ac9...4df Nei, men vil ta en seks ukers tid.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 Takk til alle som har svart. Skal prøve finne mer ut av dette. Det er dagpenger han mottar, ja og på NAV sa de at han ville få mer penger om han bodde alene. Hvordan de beregner vet jeg ikke. Ja, men å flytte er enklere sagt enn gjort. Jeg har kjøpt et hus her som jeg driver å betaler ned lån på. Har jobb, all familie og omgangskrets her + katter som har bodd på gården sin i mange år. Jeg er m.a.o. veldig etablert til dette stedet. Men om flytting er eneste mulighet, så..... Anonymous poster hash: 20f9b...834
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå