AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Jeg er vel 25 kg over normalvektig BMI, men liker å jogge på tredemølle. Jeg har lyst å trene litt mer målrettet og ønsker noen råd fra de som har peil her inne. Jeg har jogget en stund, fra å klare å jogge i ca. 10 sekunder eller noe til å nå jogge sammenhengende i i hvert fall 20 minutter, med små gåpauser på ett min et par-tre-fireganger klarer jeg i hvert fall 40 min. Synes jeg nå klarer å holde et fint tempo (rundt 8 km/t) uten at jeg blir noe særlig andpusten. Jeg har lyst å få en joggeform hvor jeg klarer å jogge en time sammenhengende uten å måtte gå innimellom. I tillegg har jeg selvfølgelig en gang i fremtiden lyst å f.eks. klare en mil på en ok tid, men jeg vet at jeg er langt fra det nå. Får ta utholdenhet først og så hurtighet senere Spørsmålet mitt er hvordan jeg bør legge opp treningen til dette målet. En kompliserende faktor er at jeg har en travel hverdag, og treningsøktene bør ikke være for lange. Det jeg har tenkt meg til selv er tre økter: 1 dag hvor jeg løper så langt jeg klarer på 30 min, 1 dag med 4x4 intervall og 1 dag hvor jeg prøver å løpe så lenge jeg klarer (altså uten noe spesifikk tidsmål). I tillegg vil jeg trene styrke 1-2 ganger i uken - kjernemuskulatur, bein og armer. Jeg går også 2x30 minutter hverdag i rask gange (så fremt det ikke regner sidelengs). Er dette en god plan, eller bør jeg legge det opp på en annen måte? Vil jeg ha noe effekt av å bare løpe 30-40 minutter av gangen? Slike kortere treningsøkter vil passe mye bedre inn i mitt tidsskjema, slik at jeg kan trene, dusje og være ferdig på ca. en times tid. Innspill mottas med takk! Anonymous poster hash: 06dcd...ce1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Å trene seg opp til å løpe en time er ikke så komplisert egentlig. Du må bare øke litt hver uke til du kommer dit. Gjør det enklest mulig. Det er også mer inspirerende å løpe ute nå når det fortsatt er vær og føre til det. Nå når du klarer 20 min. Løp 20, gå 3 løp 10-15 el. Finn et C25K program og følg det derfra! Intervaller er fint, men prioriter langt og rolig!Anonymous poster hash: 70cc6...a37
Gjest made4u Skrevet 20. august 2013 #3 Skrevet 20. august 2013 Du har alt hatt enorm fremgang ser jeg,ofremgangen kan jo fortsette den, hvorvidt den skal det er opp til deg selv og innsatsen... Dog vil fremgangen komme senere og senere dess større kapasitet du får... Ditt mål kan du nå uten særlig treningsfaglig kunnskap, det viktigste er at du holder pulsen i gang, altså trener. Om du svømmer, danser eller går tur i fjellet blir nær det samme, alt det påvirker kondisjon - at du dog presser deg litt er det du bør ha fokus på. Treningsfaglig kan du jo finne svar for optimalisering av din trening, men nå kan du komme lenger enn i mål uten at du f.eks. kjører intervaler etc. som jo ville optimalisert det hele. Strengt tatt trenger du ikke vite noe om trening med tanke på ditt mål, det er det at du belaster kroppen som er viktig for din del. Og det gjør du jo, så du er på vei mot målet ditt og jeg er overbevist om at du etter hvert klarer dette - ha bare tålmodighet. At du spør er positivt, det viser bare din målbevissthet. Besøk gjerne sidene til www.iform.no hvor det er artikler om dette og hvor du finner mange råd og erfaringer i deres forum. Ellers er www.kondis.no et godt sted å starte.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #4 Skrevet 20. august 2013 Sjekk ut denne planen Må tilpasses det man orker i starten, men intervallene er geniale og kondisen forbedres raskt! http://www.dn.no/dnaktiv/article2590987.ece Anonymous poster hash: 5cb0e...bfb
Kicki_90 Skrevet 20. august 2013 #5 Skrevet 20. august 2013 Jeg har startet opp med denne planen: http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram Jeg løp en mil på 1 t og 15 min i fjor, men pga sykdom har jeg ikke klart en mil i år, så har valgt å bygge meg opp kondisjonsmessig med det programmet her. For min del er det enklere å ha et bestemt program å forholde seg til, uten å presse meg for hardt enda. Virker som du har hatt god fremgang allerede, men tror nok jeg ville valgt et program fremover for å ha noe konkret å forholde seg til. Ang styrketreningen så vil baseøvelser være bedre enn å bare trene kjernemusklene, bein og armer. Knebøy, markløft, benkpress og roing samt et par øvelser for å bedre løpsstyrken og spensten er fint i tillegg til løpingen.
Gjest KateW Skrevet 22. august 2013 #6 Skrevet 22. august 2013 Kicki, jeg følger også dette programmet. Jeg har bedret kondis og gått ned i vekt (dvs gått ned en klesstørrelse, jeg veier meg ikke) og er akkurat halvveis nå.
Kicki_90 Skrevet 22. august 2013 #7 Skrevet 22. august 2013 Kicki, jeg følger også dette programmet. Jeg har bedret kondis og gått ned i vekt (dvs gått ned en klesstørrelse, jeg veier meg ikke) og er akkurat halvveis nå. Så bra! Har du gjort noen endringer med kostholdet også eller? En liten avsporing, men interessant å vite.
Gjest KateW Skrevet 23. august 2013 #8 Skrevet 23. august 2013 Kostholdet mitt var rimelig bra, jeg la det om for flere år siden, og har gått ned en god del på det. Tre fire kle-størrelser. I tillegg har jeg trent jevnlig med svømming. Men etter en fjelltur tidligere i sommer oppdaget jeg at kondisen var shite. Så jeg måtte finne på noe lurt, og ble tipset det løpeprogrammet av ei venninne. Jeg er nok mer obs på mat, men ikke de store endringer, for de hadde jeg allerede inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå