Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Jeg var i forhold som varte 3 år, 2 år som samboere. Det tok slutt fordi hadde ulike fremtidsønsker. Og for andre grunner som førte med seg småkrangling å irritasjon. Den ene grunnen var så "stor" at det ikke var mye vits i å prøve å fikse de andre problemene.Vi hadde fritidsaktiviteter og jobb, godt forhold til familie og folk rundt men var mye alene bare vi to. Pleide kjærligheten.. Så var jeg singel 2 år, før jeg var i et forhold som varte 2 år, nesten 1,5 år som samboere. Vi hadde like fremtidsønsker, men forholdet tok slutt fordi det bare ble løst snakk, planer og ønsker ble ikke satt ut i liv. Vi ble negativt påvirket av ting utenfor, vi fikk liksom aldri tid til å fokusere på oss to.Vi gikk litt oppå hverandre, lite fritidsaktiviteter og jobb. Dårlig forhold til flere i hans nærmiljø (familie/slekt, bekjente-sykdom/narkotika osv), måtte forholde oss til deres problemer osv. Døgnryttmen ble ofte snudd på hodet, mangel på faste rutiner sløvet oss.. Kjærligheten ble ikke pleiet. Men vi opplevde mye iløpet av tiden vi var sammen, og holdt sammen. Nå er det nesten 1 år siden siste forhold tok slutt. Jeg har hatt kontakt med begg eksene. Møtte den siste flere ganger. Hadde det godt når det bare var oss to, men tanken på at flere i hans "nærmiljø" alltid vil være en del av han gjorde at jeg ikke så for meg at det kunne bli oss igjen. Men nå han har brutt med noen av dem som påvirket oss verst. Han har fått flere faste rutiner.. Begges liv er mer på rett kjøl nå. ..og jeg er veldig fysisk tiltrukket av han. Jeg ønsket i lang tid å bli sammen med første eks, etter hvert som fremtidsønskene våre ble mer og mer like. Det føltes som at han var den eneste orntlige kjæresten jeg hadde hatt og jeg så ikke for meg annet enn å være sammen med han igjen. Alle slå opp-grunnene var som jeg så det borte. Møttes en sjelden gang iblandt, da så jeg bare på han som venn. Men i sommer var vi 2-3 uker daglig sammen. Det var en spenning da vi møttes, begge var intresserte, men så etter hvert jeg ble usikker. Følelsene kom ikke tilbake som jeg regnet med fra min side. Mest forutsigbart, stabilt forhold ville jeg nok fått med første eks. Mest lidenskapelig forhold ville jeg fått med andre eks. Tror jeg og andre eks kunne fått det bra hvis ditt og hvis datt. Men det er jo skummelt å satse på at ting går som de "bør" i fremtiden, når de ikke har gjort det før. Jeg og første eks kunne fått det bra hvis jeg bare fokuserte på han, at følelsene kom tilbake osv. Men følelsene er mer tilstede for andre eks, akkurat nå. Dere tenker kanskje at ingen av dem er min rette? Hva mener dere som tenker at en av de muligens er den rette, og hva må til får og få det til?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Vet du om en eller begge to av dine 2 ekser ønsker et fast forhold med deg?
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Den ene gjør det. Den andre har jeg ikke snakket direkte om det med i det siste, men det er sannsynlig at han og ønsker.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Er begge to i fast arbeid? Har begge to et stabilt liv? Har begge to kontakt med sin familie og venner? Det ble vanskelig for meg å lese hovedinnlegget. Kan du sortere hva som handler om eks nr 1 og hva som handler om eks nr 2 så er det lettere å få oversikt over mennene
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Den ene gjør det. Den andre har jeg ikke snakket direkte om det med i det siste, men det er sannsynlig at han og ønsker. Jeg ville ikke satset på nr 2. Det hørtes ut som mye kaos og negativt med han. Kan du fortelle mer om nr 1? Hvordan er hans personlighet? Fortell gjerne også om hans kontakt med venner og familie, om han er i jobb og trives i jobben, fritidsinteresser, evt alkohol/rus-bruk?
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Er begge to i fast arbeid? Har begge to et stabilt liv? Har begge to kontakt med sin familie og venner? Det ble vanskelig for meg å lese hovedinnlegget. Kan du sortere hva som handler om eks nr 1 og hva som handler om eks nr 2 så er det lettere å få oversikt over mennene Eks 1 har fast jobb. Han har et nokså stabilt liv, med litt dårlige uvaner (festing, junkfood, lite trening). Han har god kontakt med familie, og sine få venner. Eks 2 har ikke hatt fast jobb på svært lenge. Det er nok mye av grunnen til at ting ikke fungerte. Han har så vidt startet i litt jobb de siste par månedene. Han har også tatt tak i en del andre ting, og livet er mer stabilt enn på lenge. Han har god kontakt med enkelte i familien, og noen venner. Men det er veldig turbulent med andre, når man minst aner det dukker det opp ny drit å forholde seg til.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Er begge to i fast arbeid? Har begge to et stabilt liv? Har begge to kontakt med sin familie og venner? Det ble vanskelig for meg å lese hovedinnlegget. Kan du sortere hva som handler om eks nr 1 og hva som handler om eks nr 2 så er det lettere å få oversikt over mennene Evt kanskje du kan gi hver sin farge på teksten i hovedinnlegget ang eks 1 og eks 2 Eks 1 har fast jobb. Han har et nokså stabilt liv, med litt dårlige uvaner (festing, junkfood, lite trening). Han har god kontakt med familie, og sine få venner. Eks 2 har ikke hatt fast jobb på svært lenge. Det er nok mye av grunnen til at ting ikke fungerte. Han har så vidt startet i litt jobb de siste par månedene. Han har også tatt tak i en del andre ting, og livet er mer stabilt enn på lenge. Han har god kontakt med enkelte i familien, og noen venner. Men det er veldig turbulent med andre, når man minst aner det dukker det opp ny drit å forholde seg til. Takk! Nr 2 er bare å glemme synes jeg. Festing, nevner du om nr 1. Drikking? Hvor ofte fester han? Drikker han seg veldig full? Drikker han kun en kveld i blandt, eller er det festing fra fredag til søndag?
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Jeg ville ikke satset på nr 2. Det hørtes ut som mye kaos og negativt med han. Kan du fortelle mer om nr 1? Hvordan er hans personlighet? Fortell gjerne også om hans kontakt med venner og familie, om han er i jobb og trives i jobben, fritidsinteresser, evt alkohol/rus-bruk? Det er nr 2 jeg føler mest for nå da. Dessverre, på en måte, for det er mest uforutsigbart... Nr 1 er veldig snill og god. Liker å spille tvspill, dataspill og se filmer/tv. Han drikker mer og oftere enn jeg egentlig synes er greit. Men det gjør "de fleste"... Men han setter pris på å være ute i frisk luft også, finne på ting. Nr 2 er sløv, men i ferd med å våkne. Veldig snill han også, men får ikke helt vist alle de gode sidene. Han er lei av den sløve stilen med tv og lite fysisk aktivitet, og liker godt å finne på ting, være utendørs, men også ha rolige kvelder inne. Vi har et likt forhold til alkohol.
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Jeg var i forhold som varte 3 år, 2 år som samboere. Det tok slutt fordi hadde ulike fremtidsønsker. Og for andre grunner som førte med seg småkrangling å irritasjon. Den ene grunnen var så "stor" at det ikke var mye vits i å prøve å fikse de andre problemene.Vi hadde fritidsaktiviteter og jobb, godt forhold til familie og folk rundt men var mye alene bare vi to. Pleide kjærligheten.. Så var jeg singel 2 år, før jeg var i et forhold som varte 2 år, nesten 1,5 år som samboere. Vi hadde like fremtidsønsker, men forholdet tok slutt fordi det bare ble løst snakk, planer og ønsker ble ikke satt ut i liv. Vi ble negativt påvirket av ting utenfor, vi fikk liksom aldri tid til å fokusere på oss to.Vi gikk litt oppå hverandre, lite fritidsaktiviteter og jobb. Dårlig forhold til flere i hans nærmiljø (familie/slekt, bekjente-sykdom/narkotika osv), måtte forholde oss til deres problemer osv. Døgnryttmen ble ofte snudd på hodet, mangel på faste rutiner sløvet oss.. Kjærligheten ble ikke pleiet. Men vi opplevde mye iløpet av tiden vi var sammen, og holdt sammen. Nå er det nesten 1 år siden siste forhold tok slutt. Jeg har hatt kontakt med begg eksene. Møtte den siste flere ganger. Hadde det godt når det bare var oss to, men tanken på at flere i hans "nærmiljø" alltid vil være en del av han gjorde at jeg ikke så for meg at det kunne bli oss igjen. Men nå han har brutt med noen av dem som påvirket oss verst. Han har fått flere faste rutiner.. Begges liv er mer på rett kjøl nå. ..og jeg er veldig fysisk tiltrukket av han. Jeg ønsket i lang tid å bli sammen med første eks, etter hvert som fremtidsønskene våre ble mer og mer like. Det føltes som at han var den eneste orntlige kjæresten jeg hadde hatt og jeg så ikke for meg annet enn å være sammen med han igjen. Alle slå opp-grunnene var som jeg så det borte. Møttes en sjelden gang iblandt, da så jeg bare på han som venn. Men i sommer var vi 2-3 uker daglig sammen. Det var en spenning da vi møttes, begge var intresserte, men så etter hvert jeg ble usikker. Følelsene kom ikke tilbake som jeg regnet med fra min side. Mest forutsigbart, stabilt forhold ville jeg nok fått med første eks. Mest lidenskapelig forhold ville jeg fått med andre eks. Tror jeg og andre eks kunne fått det bra hvis ditt og hvis datt. Men det er jo skummelt å satse på at ting går som de "bør" i fremtiden, når de ikke har gjort det før. Jeg og første eks kunne fått det bra hvis jeg bare fokuserte på han, at følelsene kom tilbake osv. Men følelsene er mer tilstede for andre eks, akkurat nå. Sånn, hver sine farger.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Det er nr 2 jeg føler mest for nå da. Dessverre, på en måte, for det er mest uforutsigbart... Nr 1 er veldig snill og god. Liker å spille tvspill, dataspill og se filmer/tv. Han drikker mer og oftere enn jeg egentlig synes er greit. Men det gjør "de fleste"... Men han setter pris på å være ute i frisk luft også, finne på ting. Nr 2 er sløv, men i ferd med å våkne. Veldig snill han også, men får ikke helt vist alle de gode sidene. Han er lei av den sløve stilen med tv og lite fysisk aktivitet, og liker godt å finne på ting, være utendørs, men også ha rolige kvelder inne. Vi har et likt forhold til alkohol. Du nevnte tidligere lidenskap i forhold til nr 2. Men velger du han så velger du et utrygt forhold. Lidenskap kan du oppleve med en ny mann også, eller evt nr 1. Ang nr 1 er det ikke bra at han drikker mer og oftere enn du synes er greit. Men allikevel høres nr 1 mye bedre ut enn nr 2. Det beste ville være å finne en ny som er uten alkoholproblemer/rusproblemer, og som har et ok liv med jobb, sunne fritisdinteresser, god kontakt med venner som er uten rusproblemer, familie, og med en god personlighet. Det er viktig at han behandler deg med respekt og kjærlighet. Du nevner at "de fleste" drikker. Men det er bedre å finne en som ikke drikker
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Sånn, hver sine farger. Fint Takk! Jeg synes det høres ut som om du og nr 1 (rosa tekst) hadde det fint sammen, også i sommer. Det tar ofte litt tid før følelsene er på plass. Hvordan er han når han drikker? Drikker han mye og blir veldig full? Hender det at han er voldelig (fysisk, eller psykisk med kjefting utskjelling el.l)? Jeg er svært skeptisk i forhold til det at han drikker ofte. Kan du si noe om hvor ofte og hvor full han evt er, og hvordan han behandler deg når han har drukket, og ellers?
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Det som for meg er for mye og ofte drikking, er i andres målestokk moderate mengder eller mindre tenker jeg. Så der kan jeg jobbe mer med meg selv. Jeg er totalavholds, mens eks 1 blir full 1-2 ggr hver måned. I tillegg drikker han et par glass så godt som hver helg, og til middag en gang i blant. Liker ikke å være i nærheten av folk som drikker. Synes det er utrivelig, selv om ikke de er utrivelige. Han blir bare annerledes... Ikke voldelig på noe vis nei. Men kan si ting som irriterer osv. Han hadde hatt et par seriøse forhold før vi møttes. Jeg lærte mye om forhold, tålmodighet osv. av han. Og mer lidenskap kan man få inn i ethvert forhold ja. Ang eks 2 er jeg spent på hvordan ting blir når han har vært i fast jobb lenge, når han har revet seg enda mer løs fra folk som ikke er helt bra, og kommet skikkelig inn i vanlig hverdag. For før han sluttet å jobbe, og ble sløv.. Så var han så god! Han skilte seg ut fra andre gutter, var en god venn, stilte opp, var omgjengelig... Vi har en del felles livserfaring. Jeg er den første han har hatt et voksent forhold til... Han visste ikke helt hvordan et forhold burde være. Føler jeg har lært han en del. Takk for svar! Veldig fint at du stiller litt spm, så jeg får tenkt over litt..
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Unnskyld mine personlige spørsmål, men hvordan har sexen vært? Tenner du på begge? En kar kan være så snill og omtenksom som bare juling, men uten tenning har man ingenting, mener jeg. Han trenger jo ikke se ut som en gud og gjøre deg kåt konstant, men det bør jo være noen skikkelige gnister der. Ting går i dalbaner også, det må man bare regne med. Men jeg ville ikke gått inn i et forhold uten at denne biten var på plass. Anonymous poster hash: 0f904...eea
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 Det som for meg er for mye og ofte drikking, er i andres målestokk moderate mengder eller mindre tenker jeg. Så der kan jeg jobbe mer med meg selv. Jeg er totalavholds, mens eks 1 blir full 1-2 ggr hver måned. I tillegg drikker han et par glass så godt som hver helg, og til middag en gang i blant. Liker ikke å være i nærheten av folk som drikker. Synes det er utrivelig, selv om ikke de er utrivelige. Han blir bare annerledes... Ikke voldelig på noe vis nei. Men kan si ting som irriterer osv. Han hadde hatt et par seriøse forhold før vi møttes. Jeg lærte mye om forhold, tålmodighet osv. av han. Og mer lidenskap kan man få inn i ethvert forhold ja. Ang eks 2 er jeg spent på hvordan ting blir når han har vært i fast jobb lenge, når han har revet seg enda mer løs fra folk som ikke er helt bra, og kommet skikkelig inn i vanlig hverdag. For før han sluttet å jobbe, og ble sløv.. Så var han så god! Han skilte seg ut fra andre gutter, var en god venn, stilte opp, var omgjengelig... Vi har en del felles livserfaring. Jeg er den første han har hatt et voksent forhold til... Han visste ikke helt hvordan et forhold burde være. Føler jeg har lært han en del. Takk for svar! Veldig fint at du stiller litt spm, så jeg får tenkt over litt.. Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg håper at også andre på Kg gir deg gode innspill. Jeg tror at du ville få det best sammen med nr 1. Er det han som har sagt at han ønsker et fast forhold til deg? Mye av det du skriver om nr 1 her, høres bra ut. Du nevner at du ikke liker å være i nærheten av folk som drikker. Det har kanskje med tidligere erfaringer å gjøre? Slik er det for meg. Mange som har vokst opp med utrygghet pga dysfunksjonell familie pga drikking eller andre ting, søker dessverre utrygge forhold (som eks nr 2 er utrygt forhold), og ofte blir man glad i noen som man kan redde (som eks nr 2). Jeg vet ikke om din fortid stemmer overens med dette. Nevner det i tilfelle det er slik, og du ønsker å lese mer om dette. Her kan du lese litt om dette: http://rosenbehandling.com/medavhengighet-barn-av-alkoholikere-rusmisbrukere-og-psykisk-syke-foreldre/ Ellers kan du google også lese om Voksne barn av alkoholikere (VBA) dersom du ønsker det. Det finnes også grupper der man kan møte andre med samme erfaringer. VBA syptomene og gruppene er også for de som har vokst opp med annen dysfunksjonalitet enn alkoholisme; f.eks psykisk eller fysisk vold. Har man vokst opp med en dysfunksjonell familie, har man ofte mange mønstre som det er viktig å gjøre noe med. Men man må lære om dette og finne mønstrene. Eksempler på mønstre er å velge utrygge forhold, velge en som er avhengig av alkohol eller er arbeidsnarkoman f.eks, å forveksle medlidenhet med kjærlighet, og det å skulle redde noen (bli sammen med en man ønsker å redde) Dette ble langt. Jeg vet ikke om dette gjelder deg. Jeg ønsker deg lykke til, og håper at du velger det som blir best for deg
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #15 Skrevet 19. august 2013 Her er linker med info om VBA, for den som er intr i å lese http://www.acanorge.org/noeformeg/ http://www.acanorge.org/problemet/ http://www.acanorge.org/losningen/
Gjest Bertine Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 AB, lite å utsette på sexen med noen av dem. Men føler meg mest tiltrukket av eks 2 nå, selv om jeg også var veldig tiltrukket av eks 1 da vi var sammen. Jeg har erfaring med dysfunksjonelle relasjoner ja. Ingen av foreldrene mine drikker, men andre nære familiemedlemmer gjør/har gjort. Kjenner meg igjen i medavhengighet (eks 2 er også medavhengig, så vi hadde noe felles. Samtidig som han satt mye dypere i det, og jeg ønsket å "redde" han ja) At han nå har kommet seg mer opp på beina, og bare vil fortsette i riktig retning, gjør meg interessert. Det er mulig jeg forveksler medlidenhet og kjærlighet ja, men da i en miks. Jeg var jo glad i han, og interessert i han, før jeg visste noe om at han hadde så mye trøblete utfordringer med folk rundt. Da vi ble kjent nevnte han ikke noe om alt det.. Ikke før vi hadde vært sammen en stund, begynte jeg å få høre om alt.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 Leste på ACAs nettside: "vi ble avhengige av spenning i alt vi gjorde, og foretrakk konstant uro fremfor relasjoner som lot seg utvikle." Dette kjente meg igjen i. Fikk litt panikk da jeg så for meg hvordan forholdet til eks 1 kan bli. A4 med jobber man trives i, et lite hus, et par barn, sydentur en gang i året, hytteturer når man har fri.. Forutsigbart, trygt.. ...kjedelig... Men det er jo egentlig det jeg lengter etter. Et vanlig liv, med en stabil mann.
Gjest anonym Skrevet 19. august 2013 #19 Skrevet 19. august 2013 AB, lite å utsette på sexen med noen av dem. Men føler meg mest tiltrukket av eks 2 nå, selv om jeg også var veldig tiltrukket av eks 1 da vi var sammen. Jeg har erfaring med dysfunksjonelle relasjoner ja. Ingen av foreldrene mine drikker, men andre nære familiemedlemmer gjør/har gjort. Kjenner meg igjen i medavhengighet (eks 2 er også medavhengig, så vi hadde noe felles. Samtidig som han satt mye dypere i det, og jeg ønsket å "redde" han ja) At han nå har kommet seg mer opp på beina, og bare vil fortsette i riktig retning, gjør meg interessert. Det er mulig jeg forveksler medlidenhet og kjærlighet ja, men da i en miks. Jeg var jo glad i han, og interessert i han, før jeg visste noe om at han hadde så mye trøblete utfordringer med folk rundt. Da vi ble kjent nevnte han ikke noe om alt det.. Ikke før vi hadde vært sammen en stund, begynte jeg å få høre om alt. Hmm, vanskelig å si...Jeg tenkte at du virker mer interessert i nr 2..har du elsket noen av dem, eller blir det for sterkt ord å bruke? Har de elsket deg?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #20 Skrevet 19. august 2013 AB, lite å utsette på sexen med noen av dem. Men føler meg mest tiltrukket av eks 2 nå, selv om jeg også var veldig tiltrukket av eks 1 da vi var sammen. Jeg har erfaring med dysfunksjonelle relasjoner ja. Ingen av foreldrene mine drikker, men andre nære familiemedlemmer gjør/har gjort. Kjenner meg igjen i medavhengighet (eks 2 er også medavhengig, så vi hadde noe felles. Samtidig som han satt mye dypere i det, og jeg ønsket å "redde" han ja) At han nå har kommet seg mer opp på beina, og bare vil fortsette i riktig retning, gjør meg interessert. Det er mulig jeg forveksler medlidenhet og kjærlighet ja, men da i en miks. Jeg var jo glad i han, og interessert i han, før jeg visste noe om at han hadde så mye trøblete utfordringer med folk rundt. Da vi ble kjent nevnte han ikke noe om alt det.. Ikke før vi hadde vært sammen en stund, begynte jeg å få høre om alt. Takk for det du deler! Det er positivt at det går fremover med nr 2., i livet hans. Jeg hadde aldri greid å være trygg på at en som har misbrukt rusmidler tidligere ikke faller tilbake til gamle destruktive mønstre. Ønsker du barn med tiden? Om du gjør det, vet du om nr 1 og nr 2 ønsker seg barn? Hvis du planlegger barn, hvem blir det best for barn å vokse opp sammen med? Jeg håper at du velger det som blir best, og at det blir trygt og godt. Du bør også tenke på hva som er best og tryggest for deg i en tenkt situasjon som f.eks at du er avhengig av at din kjære stiller ekstra mye opp for deg (om du blir syk eller om noe skjer): Den trygge mannen eller den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå