Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #1 Del Skrevet 22. april 2004 Etter en liten kveldstur i hagen oppdaget jeg at sneglene definitivt har begynt å dukke opp! Etter en kjapp skvising av noe som lignet en liten brunsnegl, oppdaget jeg masser av "vanlige" snegler på hagemuren. Jammen glad jeg ennå ikke har plantet ut!! Men hva spiser sneglene i hagen din? Alt mulig eller foretrekker de pesielle planter? Er det for tidlig å begynne med gift nå, eller "lønner" det seg å starte tidlig? Og hva bruker du mot snegleplagen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 22. april 2004 #2 Del Skrevet 22. april 2004 Gjess elsker snegler, lei deg noen Gjess. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. april 2004 #3 Del Skrevet 22. april 2004 Selv lusker jeg meg ut i hagen akkurat når det begynner å skumre - da kommer sneglene frem. Har med meg en melkekartong med masse salt i bunnen, så plukker jeg opp sneglene og legger de lagvis med salt oppi melkekartongen. Snegler plukker jeg fra nå av og utover i sesongen. Sorte regnsnegler lar jeg være - plukker alt som er brunt! Ser helt klart at sneglene foretrekker enkelte planter og lar andre i fred. Husker ikke helt nå hva de lar stå igjen, men husker at de hadde en oversikt på hagesenteret i fjor. Noen setter ut skåler med øl for å lokke til seg snegl, andre omringer hagen med saltstein - det skal visstnok være effektivt. Like greit å starte plukkingen av snegler med en gang - før de får formert seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2004 #4 Del Skrevet 23. april 2004 Snegler elsker margeritter. Så de skyr jeg som pesten. Stemorsblomster er ikke snegler så veldig glad i, så jeg satster på stemorsblomster som sommerblomster. De holder også lenge hvis man kniper av vsne blomster etterhvert. Salt stein i strimler rundt bedet holder sneglene vekke. Men det er vanskelig å skjære saltsteinen opp. Ellers får du gjøre som tusenvis av vestleninger en halvtime hver kveld og plukke snegelr. Jo fler du får plukket nå på våre jo færre blir det utover. Mindre "gytebestand". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #5 Del Skrevet 23. april 2004 Vil bare si at sneglene i vår hage ELSKER stemorsblomster og alle andre blomster jeg har prøvd med litt store, tykke, saftige blader. Georginer er helt tydelig en av yndlingsrettene. I fjor ble georginene aldri høyere enn 5 cm - sneglene holdt de nede. I år skal jeg lete etter blomster med smale, tynne blader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 23. april 2004 #6 Del Skrevet 23. april 2004 Som Mie sier - salt tar knekken på de. Men jeg synes det er litt grusomt.(Ja så er jeg litt bløt da, selv om jeg hater snegler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nile04 Skrevet 27. april 2004 #7 Del Skrevet 27. april 2004 Plukker snegler med pølseklype og putter dem i pose med grovsalt i bunnen, knyter for og kaster i søpla, føler meg som en morder. Kan eventullt bestikke ungene i nabolaget med å love 50 øre pr. snegl. Noen naboer koker sneglene i saltvann før de kaster dem, men det blir for heftig for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 28. april 2004 #8 Del Skrevet 28. april 2004 Her er et tips som jeg så fra frokost-tv på nrk1: Kapp av toppen på en ølboks, grav den ned i jorda slik at bare toppen av boksen synes, og ha oppi litt øl. Visstnok tiltrekkes sneglene av humla eller hva det nå er som er i ølet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 28. april 2004 #9 Del Skrevet 28. april 2004 Jeg plukker snegler for hånd - vurderer feller denne sommeren. Men jeg har alltid problemet med å ta livet av dem. Synes det bør gjøres kjapt selv om det bare er snegler det er snakk om. Å legge dem i salt hørtes ikke ut som en god måte å dø på.... Liljebiller derimot har jeg ikke problem med å avlive. De er jeg bare så RASENDE på. I fjor fant jeg en snegle som var på størrelsen av en vedig tykk langefinger :o :o ! Jeg viste den til gud og hvermann i rent sjokk, og naboen sa jeg skulle klippe hodet av den. Ja, særlig... Da hadde jeg vel spydd! Jeg kastet den isteden langt inn i lite et skogholt (vel, hverfall en samling trær) som er ved siden av hagen vår, så en stund etter var den vel tilbake igjen..... Gjess elsker snegler' date=' lei deg noen Gjess.[/quote'] Det spørs hva man synes er verst: Snegler eller illeluktende "visittkort"..... Gjess bæsjer masse og illeluktende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå