Snop Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 La det bare være sagt: jeg er et håpløst tilfelle når det kommer til husarbeid, så beklager teite spørsmål I det siste har jeg blitt betydelig flinkere til å holde det ryddig, hovedproblemet mitt nå er at jeg har en relativt liten hybel, en fluffy katt og forferdelig mye støv og hår over alt. Jeg synes det er så mye mindre støvete hos alle andre, og blir helt flau av dette. Føler jeg ligger og velter i støv når jeg legger meg om kvelden. Har ofte en skikkelig støvtørk og utlufting, men vips, så er det like ille igjen. Så da lurer jeg på tre ting. 1. Dere som har det "støvfritt" hjemme, hvor ofte tørker dere støv eller gjør noe for å holde det sånn? 2. Har dere gode tips (gjerne om rengjøringsredskaper, alt fra tv shop til støvsugere og kluter, I'm all for it!), gjerne spesielt til tekstilmøbler. Nå bruker jeg klesrulle og vanlig støvsuger til dette. 3. Hvor ofte bør jeg egentlig bruke støvsuger, feiebrett+kost og/eller vaskemopp?
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Bor du på en bitteliten hybel med hårete katt, så ville jeg vel tatt en runde hver dag... En kjapp omgang med støvsugeren går fort, også blir det mindre støv i lufta og mindre støvtørking i hyller og sånt. Mikrofiberklut som er sånn fluffy for å ta støv er genialt, går svosj over hyller og stæsj på et øyeblikk par ganger i uka? Anonymous poster hash: d8dc0...bfd
Gjest Chloe87 Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 Har det samme problemet selv, bare at håret kommer fra meg og ikke en katt, hehe. Jeg støvsuger hver dag, har liten leilighet så det går fort. Siden du bor i hybel så antar jeg det går fort for deg også.
Minya Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Jeg er definitivt i din gate når det gjelder flinkhetskala i husarbeid. To katter som røyter, pluss at jeg selv røyter like mye med mitt lange hår. Det er ikke en dag hvor det ikke er en eller annen form for pelsdott i nærheten. Den enkle metoden er sånn Jif tørrmopp. Gå en runde, så en runde til med en ny engangsmopp. Du får tatt det verste støvet og pelsen og håret og sånt da. Den tyngre metoden er å kjøre på med støvsuger så ofte du gidder. Latskapen lenge leve, så her går støvsugeren en gang hvert jubelår (omtrent en gang hver tredje uke, give or take). Er målet å ha det relativt støv- og pelsfritt, må du nok ut med støvsugeren minst tre ganger i uka, men er du mer på jakt etter en form for rutine, holder det å ta en ordentlig sveip hver fredag. Eller en annen dag som passer. Når det gjelder gode redskaper og tips om disse, så bruker jeg følgende når jeg virkelig tar i et tak; -tørrmopp, og flergangs våtmopp hvis gulvet må vaskes -støvsuger til å ta smuler, kattesand og annet rask som ikke taes med moppen (35 år gammel Nilfisk, jeg elsker den maskina!) -microfiberklut, tørr sådan, til å tørke støv av hyller og slikt -chiffongkluter til flater som må vaskes -baderomspray til bad og toalett -zalo og gaskluter til kjøkkenet -klesruller til å dra over sofaen med (Dressmann sine er aller best) For å svare på det siste spørsmålet; Kost og feiebrett kan du bruke hver dag til å ta smulene på kjøkkengulvet feks. Lager du rutine på det går det som regel fortere å bare ta det der og da. Støvsugeren drar du i gang en gang i uka som ukesrengjøring, og tørrmoppen når du føler det trengs, alt fra hver dag til tre ganger i uka. Vaskemoppen kan du dra fram etter støvsugeren eller ved behov. Og så er det helt normalt å føle at alle andre har det mye reinere og mer støvfritt, for det er utrolig mye lettere å se støvdottene hjemme hos en selv.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 Ville tatt problemet med roten og børstet katta skikkelig. I røyteperioden børstes min katt 3-4 gang for dagen og ellers tar jeg en kjapp børst daglig og ens kikkelig omgang en gang i uka. Furminator er genial. Bading gjør at en del pels løsner, men om katten ikke liker det er ikke det en god løsning og de burde uansett ikke bades kjempeofte. (Mulig du allerede børster katta mer enn nok, men da har de forrige innleggene gitt gode tips). Anonymous poster hash: f6a42...43a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Går det an å støvsuge katten? Kjøp engangsmopper og klipp i flere små deler, tre eller fire, og så bruker du de til å tørke støv med. Gå så over gulvet med engangsmopp på moppestativ. Anonymous poster hash: 8c6fe...9b6
Gjest Funky Punk Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Noen ganger så har innemiljøet mye å si. Jeg har bodd flere steder hvor vi har hatt de samme dyrene og vasket på samme måte. I den leiligheten jeg bor i nå er det helt håpløst å ha det støvfritt. Jeg kan vaske ned fra tak til gulv og senere samme dag så er det nesten like ille igjen. Når jeg bodde i min forrige leilighet så vasket jeg en gang i uka, og ei heller da var det spesielt stort behov for en vask. Jeg støvsuger skikkelig en gang i uka nå. Går over med mopp ca annenhver dag. Tørker støv kanskje to ganger i uka. Tar ikke så lang tid å bare ta det grovt...kanskje 10 minutter.
Snop Skrevet 19. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 19. august 2013 Er det like effektivt å feie gulvet som å støvsuge det, tror dere? Synes det er så mye lettere
Gjest Funky Punk Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Er det like effektivt å feie gulvet som å støvsuge det, tror dere? Synes det er så mye lettere Det er nok ikke like effektivt. Med kost og brett så får du jo bare med deg det mest synlige. Med en god støvsuger får du med mye mer enn det
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #10 Skrevet 19. august 2013 Er det like effektivt å feie gulvet som å støvsuge det, tror dere? Synes det er så mye lettere Kommer an på. Har du en god støvsuger med hepafilter så er det bedre å støvsuger, har du en billig, elendig greie (som jeg har) uten noe godt filter er det faktisk ikke noe bra å støvsuge i det hele tatt. Støvet blir blåst rett ut igjen bak på støvsugeren, enda mer finkornet enn da det kom inn og legger seg som et tynt lag overalt. Det er sånn svevestøv som ikke er bra for innemiljøet. Da er det faktisk bedre å ha store hybelkaniner i hjørnene. Det er derfor jeg omtrent kun bruker støvmopper, føler det er mye mer effektivt. Om du har en billig støvsuger kan du jo la den få litt ferie og se hvordan det blir med tørr/støvmopping og støvtørking istedet. Sett på en ren mopp på stativet når du er ferdig så er det lettere å ta den frem neste gang Anonymous poster hash: 8c6fe...9b6 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #11 Skrevet 20. august 2013 Tips til milrofoberkøuter som faltisk suger til seg støvet? Alle jeg har prøvd hittil oppfører seg som en bomullsklut....Anonymous poster hash: 2c01c...4ab
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #12 Skrevet 20. august 2013 Pleier du å flytte frem møbler og ta godt bak og under disse da? Er mange som ikke gjør det og da blir det fort støvete igjen. Anonymous poster hash: aa150...328
Gjest mariast Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Jeg er hyperallergisk mot støv og mitt beste triks er å få samboeren støvsuge.. ;-)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 La det bare være sagt: jeg er et håpløst tilfelle når det kommer til husarbeid, så beklager teite spørsmål I det siste har jeg blitt betydelig flinkere til å holde det ryddig, hovedproblemet mitt nå er at jeg har en relativt liten hybel, en fluffy katt og forferdelig mye støv og hår over alt. Jeg synes det er så mye mindre støvete hos alle andre, og blir helt flau av dette. Føler jeg ligger og velter i støv når jeg legger meg om kvelden. Har ofte en skikkelig støvtørk og utlufting, men vips, så er det like ille igjen. Så da lurer jeg på tre ting. 1. Dere som har det "støvfritt" hjemme, hvor ofte tørker dere støv eller gjør noe for å holde det sånn? 2. Har dere gode tips (gjerne om rengjøringsredskaper, alt fra tv shop til støvsugere og kluter, I'm all for it!), gjerne spesielt til tekstilmøbler. Nå bruker jeg klesrulle og vanlig støvsuger til dette. 3. Hvor ofte bør jeg egentlig bruke støvsuger, feiebrett+kost og/eller vaskemopp? Kjem katten godt hver morgen og kveld. Da kommer håret i børsten, istedet for overalt.Anonymous poster hash: 601b1...82c 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #15 Skrevet 22. august 2013 Denne tråden vil jeg og følge med på! Skyr husarbeid som pesten, og med hund, glassmøbler og sol som står på hele dagen rekker jeg ikke en gang å sette meg ned etter en stor-rengjøring før støvet svever igjen, og hybelkaninene har begynt formeringen i hjørnene... Til dyrehår og sandkorn osv som man drar inn har jeg kjøpt en sweepa-kost... (den "ekte" fra TV-shop.. Kosta skjorta, men 10 ganger enklere enn tørrmopper synes jeg iallefall og mye bedre til å få med seg alle hår o.l.) Og swiffer duster gjør iallefall krise-støvtørkinga enkel når folk ringer å sier de er 10 minutter unna og kommer innom en tur Anonymous poster hash: 6acb6...0a4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #16 Skrevet 23. august 2013 Ikke legg sammen klær i stua, det støver så innmari! Har du tørketrommel, så hold døren til rommet lukket når den går, og tørk over dette rommet oftere for det blir det mye småstøv av. Bruker du mye teppe i sofaen, så rist det ut ofte, og vask og tromle det ofte. Utrolig hvor mye støv de samler! se om katten din liker å bli støvsugd, mamma sin elsker det! Da skrur vi ned styrken til det svakeste, og går lett over pelsen Hold deg langt unna ansiktet og tuppen av halen Ha en mopp lett tilgjengelig, og lag deg en vane å sveive over gulvene ofte. Om du bare bøyer deg lett ned, så får du også tatt langt under hyller og sofaen, så du får med de verste hybelkaninene derifra også Så støvsuger du en gang i uka, og da tenker jeg du burde klare deg med det Pass forresten på å ikke ha flenellsengesett........de SUGER til seg alt som er av støv og hår :/ Sengetøy bør skiftes ca hver 14 dag. Swiffer duster er super til støvtørk i vinduskarmer, hyller og av tv Anonymous poster hash: 9f83d...f63
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #17 Skrevet 23. august 2013 Hva med en sånn robotstøvsuger som suser rundt av seg selv? Da slipper du hvert fall bruke så mye tid på støvsugingen, så trenger du bare ta en kjapp runde med støvtørking på andre overflater Anonymous poster hash: 7e9f0...202
Gjest Skrevet 23. august 2013 #18 Skrevet 23. august 2013 Uaktuelt på hybel, men jeg elsker sentralstøvsugeren min. Ingen resirkulering av hybelkaniner, de blir sendt rett ut i geografien.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #19 Skrevet 24. august 2013 Jeg vasker hele huset før helgen, som regel på torsdager. Da er huset shinet og jeg kan bruke helgen på andre ting . Ellers støvsuger jeg og vasker gulver når det trengs. Jeg er ganske nøye på å ha det ryddig og rent hos meg selv hjemme (verste jeg vet er rot og møkk). Pleier som regel bruke vaskemiddel fra Durance, så da lukter det deilig lavendel i heimen . Anonymous poster hash: 67452...a74
multekrem Skrevet 10. september 2013 #20 Skrevet 10. september 2013 Jeg tørker støv hver j@&^$$* dag jeg. Det må jeg faktisk gjøre. Må støvsuge hver dag også. Har hund og vi flere i familien og når vi beveger oss omkring så slipper vi jo fra oss støv hele hurven. Jeg føler Torky er ett must. Fiber klut også. La en tørkerull og en glassrenspray og baderomsspray stå innen håndsrekning på badet hele tiden. Dette har min tante lært meg og da sa hun, back in the day, at da sprayer du lett over speil og vask en gang om dagen etter ett dobesøk for eksempel. Da er det faktisk ALLTID fint der inne. Når når det kommer til domerker så er ett tips og legge ett lite lag med dopapir i skåla før du leverer pakken. Men etter du har tissa da. hehe kanskje litt grafic men du slipper striper og slikt i dass. og kan holde deg til vanlige rutiner hva dovask gjelder Jeg har også lært en gulvvask metode av en venn i går. Han gikk først over gulvet mitt med våt mopp med Natura Verde. Så tok han nalkosten og nalet til seg alt vannet. Da kan du nesten spise av gølvet. Det ble så rent! Og vannet er jo brunt. Jeg har jo bare støvsugd og brukt mopp og skyldt og vridd og moppa over igjen. Så kanskje tørka om det er vannete. Men det er faktisk ikke nok !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå