jordbærkyss Skrevet 19. august 2013 #1 Skrevet 19. august 2013 Jeg lurer på en ting.. Og jeg har ikke funnet noe ordentlig svar noen steder. Hvis man først tar en bachelor i kjemiingeniør med bioteknologi eller ingeniør-fornybar energi, og deretter tar en master på 2 år på NTNU f.eks., er man sivilingeniør da? Hva er forskjellen på å gå rett på sivilingeniørstudiene på NTNU eller å gå 3 år på høgskolen i sør trøndelag og deretter 2 år på NTNU? Er det stor forskjell i inntekt osv? Hva kan man "kalle" seg når man tar 3+2 år isteden for 5 år på NTNU? Drømmen har jo vært å gå på siv.ing på NTNU, men jeg får aldri i verden 4 i R2. Så det er ikke noen mulighet.
Gjest Solsmil Skrevet 19. august 2013 #2 Skrevet 19. august 2013 Man blir ingeniør når man tar bachelor, og Siv.ing når man tar master. Man trenger heller ikke gå på NTNU for å bli sivilingeniør, man trenger bare master.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #3 Skrevet 19. august 2013 På noen av Siv.ing-linjene er det mulig å starte rett i fjerde klasse hvis man har bachelor fra høyskole. Men jeg vet ikke hvordan opptakskravene er, eller på hvilke linjer det er mulig (unntatt kom.tek)Anonymous poster hash: fdfe5...034
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #4 Skrevet 19. august 2013 Jeg lurer på en ting.. Og jeg har ikke funnet noe ordentlig svar noen steder. Hvis man først tar en bachelor i kjemiingeniør med bioteknologi eller ingeniør-fornybar energi, og deretter tar en master på 2 år på NTNU f.eks., er man sivilingeniør da? Hva er forskjellen på å gå rett på sivilingeniørstudiene på NTNU eller å gå 3 år på høgskolen i sør trøndelag og deretter 2 år på NTNU? Er det stor forskjell i inntekt osv? Hva kan man "kalle" seg når man tar 3+2 år isteden for 5 år på NTNU? Drømmen har jo vært å gå på siv.ing på NTNU, men jeg får aldri i verden 4 i R2. Så det er ikke noen mulighet. Hva mener du med dette? At det er vanskeligere å komme RETT inn på NTNU enn å først komme inn i Sør-Trøndelag? Anonymous poster hash: 45607...50d 1
Black March Skrevet 19. august 2013 #5 Skrevet 19. august 2013 (endret) Hva mener du med dette? At det er vanskeligere å komme RETT inn på NTNU enn å først komme inn i Sør-Trøndelag? Anonymous poster hash: 45607...50d NTNU har ett mattekrav. Hvis du har 5.5 i snitt men kun 3 i R2 matte kommer du ikke inn. Ferdig med det Men du kan ofte fint komme inn med 4.5 i snitt og 4 i R2 matte. Men for å svare på spørsmålet så tror jeg forskjellen er svært liten. Jeg er en av dem som tror studiested generelt sett har svært mye å si! Men forskjellen på HiST Bachelor med NTNU Master kontra 5 år på NTNU vil være så marginal at jeg tør påstå den er uten betydning. I alle fall i forhold til videre jobb. Endret 19. august 2013 av Black March
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 NTNU har ett mattekrav. Hvis du har 5.5 i snitt men kun 3 i R2 matte kommer du ikke inn. Ferdig med det Men du kan ofte fint komme inn med 4.5 i snitt og 4 i R2 matte. Men for å svare på spørsmålet så tror jeg forskjellen er svært liten. Jeg er en av dem som tror studiested generelt sett har svært mye å si! Men forskjellen på HiST Bachelor med NTNU Master kontra 5 år på NTNU vil være så marginal at jeg tør påstå den er uten betydning. I alle fall i forhold til videre jobb. Men er det ikke karakterene fra bacheloren som gjelder i opptak til master på NTNU? Gjelder mattekarakteren fra videregående utenom da, mener du? Anonymous poster hash: 45607...50d
Black March Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Men er det ikke karakterene fra bacheloren som gjelder i opptak til master på NTNU? Gjelder mattekarakteren fra videregående utenom da, mener du? Anonymous poster hash: 45607...50d Usikker, men det er irrellevant slik som jeg ser det. I løpet av 3 år kan man uansett forbedre matte eventuelt andre karakterer for å komme inn, eller i alle fall oppfylle de grunnleggende kravene.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Usikker, men det er irrellevant slik som jeg ser det. I løpet av 3 år kan man uansett forbedre matte eventuelt andre karakterer for å komme inn, eller i alle fall oppfylle de grunnleggende kravene. Ja, okay. Anonymous poster hash: 45607...50d
Cata Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Sivilingeniør blir man vel strengt tatt ikke lenger. Den tittelen forsvant så vidt jeg vet da NTNU gikk fra å være 4,5 år til å bli 5 årig masterstudie. Men bortsett fra det så skal de to utdanningsløpene være likeverdige, så man blir akkurat like mye master om man har gått på HiST først og så fortsetter på NTNU. Avsluttende masterstudie blir det samme.
jordbærkyss Skrevet 19. august 2013 Forfatter #10 Skrevet 19. august 2013 Her var det mange bra svar. Tusen takk!! Da blir det nok 3 år på HiST og 2 år på NTNU etter det.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 Sivilingeniør blir man vel strengt tatt ikke lenger. Den tittelen forsvant så vidt jeg vet da NTNU gikk fra å være 4,5 år til å bli 5 årig masterstudie. Men bortsett fra det så skal de to utdanningsløpene være likeverdige, så man blir akkurat like mye master om man har gått på HiST først og så fortsetter på NTNU. Avsluttende masterstudie blir det samme. Dette stemmer ikke helt, overgangen fra siv.ing til master kom noen få år etter dette. Så det finnes noen årskull med siv.inger som har gått fem år, litt usikker på hvordan det er nå, men selv har jeg begge titlene på vitnemålet (mulig det var en overgangsfase). Ellers er det vel ikke stor forskjell på om man går fem år på NTNU eller kjører 3+2 år løpet. Ulempen kan være at man faller ut av klassemiljøet på NTNU nå man kommer inn sent, men ingeniørstudiet kan være like bra. Har også hørt at mange arbeidsplasser synes ingeniørbakgrunnen er positiv da denne er litt mer praktisk enn NTNU studiet (som har veldig generelle fag det første året). Anonymous poster hash: 06fda...ec7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 Man blir sivilingeniør om tar bachelor på hist og så masteren på ntnu, men mange av ntnu-studentene ser ned på de som gjør dette, og føler egentlig at de jukser i og med at det er lettere å studere og komme inn på hist. Anonymous poster hash: 13215...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2013 #13 Skrevet 20. august 2013 Jeg vil påstå at det er vanskeligere å komme inn på toårig master på ntnu enn å komme inn på det femårige løpet. For å i det heletatt få lov til å søke må du ha over C i snitt ved høyskolen og det i seg selv krever mer arbeid enn å få fem i snitt på vgs. Ved power enginneering som jeg studerer var det 72 kvalifiserte søkere på 15(ish) plasser i 2012, og slik går visa igjennom alle teknologistudiene. Nå er mangelen på ingeniører så stor at det er liten til ingen forskjell i lønn på ma og ba, og du stiller vesentlig sterkere med ba og 2 års jobberfaring. pluss regnestykket med to år i jobb og 410k som startlønn vil du tjene 820k istedenfor å låne 180k, det er differanse på en million kroner. Anonymous poster hash: 8a24d...f46 1
jordbærkyss Skrevet 20. august 2013 Forfatter #14 Skrevet 20. august 2013 Jeg vil påstå at det er vanskeligere å komme inn på toårig master på ntnu enn å komme inn på det femårige løpet. For å i det heletatt få lov til å søke må du ha over C i snitt ved høyskolen og det i seg selv krever mer arbeid enn å få fem i snitt på vgs. Ved power enginneering som jeg studerer var det 72 kvalifiserte søkere på 15(ish) plasser i 2012, og slik går visa igjennom alle teknologistudiene. Nå er mangelen på ingeniører så stor at det er liten til ingen forskjell i lønn på ma og ba, og du stiller vesentlig sterkere med ba og 2 års jobberfaring. pluss regnestykket med to år i jobb og 410k som startlønn vil du tjene 820k istedenfor å låne 180k, det er differanse på en million kroner. Anonymous poster hash: 8a24d...f46 Ok, da vet jeg det! Blir vanskelig å velge hva jeg skal gjøre. Men det får jeg vel ta når den tid kommer. (Jeg ble akkurat ferdig på vgs, men skal ha et friår før jeg starter).
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 njæ, om kravene er så mye hardere har stort å si på hvilket studie du skal søke. Husk også at mattekarakterene fra Bachelor telles DOBBELT når du søker deg inn på NTNU sitt Masterprogram Dvs, har du f.eks A i Matte 1, 2, 3 fra høgskolen, så får du plutselig 12-15 ekstra poeng.. Noe som fort kan dra snittet dit fra f.eks C til B Leksa er altså å gjøre det så bra som mulig i matematikk, dersom du har planer om å søke deg til NTNU senere :-) En annen ting som også skal nevnes er at NTNU anbefaler deg (som ferdig ingeniør) å starte på tredje året, i stedet for fjerde. Så mange kan forvente seg å bruk 2.5 til 3 år på Mastergraden. Anonymous poster hash: 144de...a13 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Anbefaler deg å jobbe mye med matten. Det er en grunn til at kravet er der, du vil slite på Siv.ing-studiet hvis du ikke har et godt grunnlag i matte.Anonymous poster hash: 922d3...743
AnonymBruker Skrevet 23. august 2013 #17 Skrevet 23. august 2013 TS: Jeg tok bacheloren min på HIST. Hadde egentlig tenkt å søke meg til NTNU, men fikk HIST varmt anbefalt av en slektning. Hadde noen kjempefine år der! Planen var å hoppe over til NTNU og master etter at jeg var ferdig (mange gjorde det ), men så endte det med at jeg gikk ut i jobb istedet. Da jeg gikk på HiST var det ordninger for de som ønsket å fortsette på master på NTNU. På datalinjen jeg gikk var det en ekstra matteeksamen man måtte ta husker jeg. Mulig det er slik fortsatt Du får den samme graden som de som har gått hele veien på NTNU (dvs master) når du er ferdig. Det fine med HIST er at man har en utdannelse etter 3 år Lykke til på HiST! En av de fineste periodene i livet mitt Anonymous poster hash: dc183...ead
AnonymBruker Skrevet 24. august 2013 #18 Skrevet 24. august 2013 Har svart før i denne tråden og er selv siv.ing og trives med det. Men kjenner de som angrer på siv.ing, dvs de ønsket at de hadde startet på 3årig da de etterhvert innså at fem år var lenge og ganske tøft. Bedre å ha utdannelse etter tre og da kunne velge to til om man føler for det. Men er man klar for fem så er siv.ing et bra valg altså, godt miljø og så er nok NTNU eller NTH som mange av den eldre garde fremdeles sier et pluss selv om man kan få lik utdannelse andre steder.Anonymous poster hash: 06fda...ec7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2019 #19 Skrevet 28. desember 2019 Til TS: Har du fått noen erfaringen og dele med en vordende student? Anonymkode: 7f88a...24b
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #20 Skrevet 2. januar 2020 Jeg tok først 3 årig ing så to årig påbygning til siv ing. Det jeg kan si er at de beste på ing studiet var på siv ing nivå mens de dårlige på ing studiet var mye dårligere enn de dårligste på siv ing studiet. I arbeidslivet spiller det overhode ingen rolle om du går 2+3 eller 5. Anonymkode: e7f90...b2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå