Gå til innhold

statusjag og konkurranse blant foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det et J****** statusjag og konkurranse blant foreldre om hvem som har den fineste bilen, kuleste feriene, beste utstyret, største TV'n etc etc, altså til barna de har, eller er det bare noe jeg innbilder meg?

Selv har vi et veldig avslappet forhold til slike ting, kanskje fordi vi har det ganske romslig, men vi sammenlikner ikke oss selv og konkurrerer om hvem har råd til mest, men får mer og mer inntrykk av at mange andre er sli?

Anonymous poster hash: 26c80...03d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har jeg aldri hørt om, men så har jeg ikke barn som er i den alderen hvor de "interesserer" seg for utstyr ennå.

Håper du "bare" har vært veldig uheldig med omgangskrets, for det der hørtes bare ut som et evig mas og slit både i økonomien og generelt :fnise:

(Skulle tro de kompenserer for manglende tilstedeværelse som foreldre... :vetikke: )

Endret av minibelle
Skrevet

Mhm. Enkelte steder er det nok det. Jeg gruer meg til mote/merke-presset begynner. Jeg har ikke råd til å kjøpe merkeklær til ungen (og forøvrig synes jeg merkeklær o.l er tull).

Anonymous poster hash: 2e9bf...735
Skrevet

Merker jeg ikke noe til, vi er ikke så opptatt av fine biler og å ha nyopppusset stue annenhvert år.

Skrevet

Statusjag angående materielle ting som hus, biler, båter og elektroniske duppeditter er nesten fraværende i vår vennekrets. Snobberiet her foregår på et annet plan. Det gir ikke status å ha en gigantisk TV, har aldri hørt noen skryte av det eller beundre andres materielle ting. Hva du fyller fritiden med, og hvilke interesser du selv og barna har, kan derimot gi en viss status. Kultursnobberi :fnise:

Skrevet

Som barnløs ser jeg hvordan folk bruker barna for alt det er verdt.

Skrevet

Føler det er mer statusjag mtp fritid og interesser til familien. (Sunnhet, friluft, ferier, kvalitetstid, idrett osv)I tillegg til skoleprestasjoner og utdannelse. Men syns det hvertfall er bedre enn et rent materialistisk jag. Men her jeg bor har de fleste relativt romslig økonomi.

Anonymous poster hash: d154d...5f5

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg synes dette er et fenomen som karakteriserer samfunnet og foreldrerollen generelt, men jeg mener det ikke er materielle verdier, men kulturelle/sosiale som gjelder. Det er status å bruke mye tid med barna (og huset...), barna skal være skoleflinke og ryddige, ha gode karakterer, være "langt fremme" (hva nå det måtte bety :P ), og de skal være slanke, sterke og pene.Man har selvsagt lært de utrolig empatiske og moralsk høyverdige barna at man ikke mobber andre, og de er godt likt av alle, har mange venner fra ulike kulturer. Barna må være aktive, gjerne innen idrett, og fremfor alt skal de være ekstremt glade i "skog og mark". Det må forresten hele familien. En helg uten turer i "skog og mark" er meningsløs. I feriene skal man gå på fjelltur og hele familien skal velge seg ut fjelltopper som mål. Barna skal selvsagt elske dette. Både mor og far løper maraton og er med på sykkelløp, og barna er med på juniorvariantene. Og så elsker barna grønnsaker og fisk, og når man forteller om det, må man kjøre den obligatoriske klagen om "alle andre foreldre" som bare serverer ungene pølser og hveteboller. Alt dette skal selvsagt dokumenteres på Facebook, men så klart i passende doser og med kledelig beskjedenhet.

Bare en observasjon...

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...