Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant nettop ut at jeg er gravid, fire uker på vei. Allerede har jeg lagt på meg over 3 kg! Jeg er slank, spiser sunt og går en del turer. Trodde ikke det var normalt å legge på seg så mye, noen andre som gjorde det? Håper ikke det fortsetter slik gjennom hele svangerskapet. (Gravid for første gang)

Anonymous poster hash: a736b...2ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg la på meg i rykk og napp gjennom hele svangerskapet. Noe kom veldig tidlig som med deg.

Råder deg til å ikke bry deg så mye om vekten så lenge du spiser sunt. Den går sin gang uansett.

Jeg la på meg 13 kg under svangerskapet, alt gikk vekk etter 3 uker, da veide jeg mindre enn før jeg ble gravid. Angrer nå på alt energien jeg brukte på vektoppgang da jeg var gravid :)

Anonymous poster hash: 6998f...a5d

Skrevet

Det gjorde jeg også første gangen:) Verste var at jeg skulle gifte meg på den tiden også, og jeg fikk såvidt på meg kjolen... :rodme: Jeg endte opp med å veie 25 kilo mer enn startvekt, men mye av det var heldigvis vann som forsvant etter en uke.

Kan trøste deg med at alt i mitt tilfelle i hvert fall, så forsvant alle kiloene og mer til i perioden etter fødsel. Og jeg er nå 12 uker på vei med nummer to, og har ikke lagt på meg denne gangen. Har ikke fått samme ulvehunger som sist:)

Skrevet

Om du merker du spiser litt ekstra pga kvalme e.l så er ikke det så rart - mange legger jo også på seg en 2-3 kg som de tar av og på ila sykluser uten å være gravide.

Om du ikke har kvalme å stille ville jeg bare spist som normalt, beveget meg som normalt - da er det jo ikke "vanskelige kilo" en legger i monn på seg.

Jeg tror nok de som sliter mest med å ta av mye vekt etter fødsel er de som av ulike grunner har spist for mye, altså at det er mat og ikke vann/rene graviditetskilo om du forstår.

Man blir heller ikke stor av å måtte være stillesittende - det er en myte dette med aktivitet og vekt. Det har med kost å gjøre.

Jeg ville ikke brydd meg sålenge du vet at kostholdet er normalt i mengde, og du plutselig ikke har gitt deg selv lov til å "ha lyst" på litt ekstra hver eneste dag. Det kan være ganske mye mer vanskelig å ta av enn det var å legge det på, gravid eller ikke ;)

Anonymous poster hash: c10ac...7a4
Skrevet

Når du bare er 4 uker på vei, skyldes nok de 3 kiloene helt andre ting.

Anonymous poster hash: ee96a...fd2
  • Liker 7
Skrevet

Jeg gikk opp 4 kg den første uka men jeg hadde sluttet på en medisin som tilfeldig reduserer apetitten (medisin for en sykdom jeg har, ikke slankepille).

Anonymous poster hash: 1a59a...598
Skrevet

TS her: Jeg har hatt enorm matlyst den siste tiden, har nok spist to brødskiver ekstra hver dag, så det har vel hatt litt å si.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det skjer masse i kroppen din akkurat no. Du får meir væske i kroppen, det skal produserast masse nytt blod og morkake og det heile skal utvikle seg. Det høyrest heilt normalt ut, og sidan du elles er normalvektig ville ikkje eg stressa ein millimeter med dette viss eg var deg. Lykke til! :)

Skrevet

Jeg gikk opp 7,5 kilo de første 5 ukene :rodme: Visste ikke at jeg var gravid, og tenkte nok ikke over at det ble litt ekstra av både det ene og det andre i jula.. :P Totalt gikk jeg opp 15kg, så det trenger ikke være noen krise at du har gått opp 4 allerede :) Så fort jeg visste jeg var gravid, og passet bedre på (mer bevisst på hvor mye mat jeg faktisk spiste til hvert måltid), så gikk det sakte men sikkert resten av svangerskapet.

Skrevet

TS her: Jeg har hatt enorm matlyst den siste tiden, har nok spist to brødskiver ekstra hver dag, så det har vel hatt litt å si.

Da er det årsaken.

Gravide trenger omlag tilsvarende 1 brødskive og ett melkeglass hver dag - men ikke helt i starten.

Vektoppgangen, om du ikke sliter med kvalme og føler du må spise for å unngå kvalme/ubehag - "skal" begynne først etter endel uker.

Jeg ville ikke jobbet for å la være å spise i den forstand, men jeg ville tenkt litt på at dersom det bare er "åh nå har jeg lyst på mer" og skrider over dagsbehovet til en voksen normalt aktiv kvinne som er ca 2000 kalorier daglig - så ville jeg vurdert om det var verdt alle kiloene ekstra på slutten som er sinnsykt vanskelig å ta av for mange.

Du vet best selv om du trenger de ekstra skivene - eller om du bare har lyst på for "moro skyld". Er det førstnenvte spiser du selvsagt, og om du tidligere har ligget i kaloriunderskudd og er veldig slank/tynn så skal du faktisk ideellt sett legge på deg mer enn snittet.

Så er du litt undervektig/slank/tynn(BMI på nedre del til under normal) så skal du absolutt ha ekstra mat hver dag :)

Så dette kommer an på formen din, og hva vekten din er før graviditet.

Skrevet

3 kg er så lite at det kan være naturlig variasjon, behøver ikke ha noe med graviditeten å gjøre.

Anonymous poster hash: ce5ef...491
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er nok naturlig variasjon/at du ikke har veid deg på en stund og veide mer enn du trodde. Det er ingenting som skjer de to første ukene etter befruktning som gjør at man legger på seg 3 kg.

• Liker 1
Skrevet

Ts her: jeg veier meg hver dag 😜 så på 1,5 uke har jeg lagt på meg 3,4 kg.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Ts her: jeg veier meg hver dag så på 1,5 uke har jeg lagt på meg 3,4 kg.

OK. Men da er det fordi du har spist (mye) mer enn vanlig, ikke fordi du er gravid. Fosteret er bare en mikroskopisk celle, og graviditetssymptomer får de færreste før etter 5-6 uker (3-4 uker etter befruktning).

Skrevet

Dette er nok ikke graviditetskilo, siden du kun er 4 uker på vei. det betyr jo at du er rundt IKM nå.

Sikkert litt sommerkilo? =)

Anonymous poster hash: 2fb4a...000
Skrevet

Jeg også veier meg hver dag, og jeg har gått opp og ned 3-4 kg i løpet av 14 dager uten å ha gjort noe spesielt flere ganger. Vann+tilfeldigheter er vanligvis svaret.

Anonymous poster hash: ce5ef...491

Skrevet

Det har nok ingenting med graviditet å gjøre, du har jo så vidt blitt gravid.

Anonymous poster hash: dd381...ad9

Skrevet

Det skjer masse i kroppen din akkurat no. Du får meir væske i kroppen, det skal produserast masse nytt blod og morkake og det heile skal utvikle seg. Det høyrest heilt normalt ut, og sidan du elles er normalvektig ville ikkje eg stressa ein millimeter med dette viss eg var deg. Lykke til! :)

Men disse tingene skjer etter hvert, ikke når hun bare er 4 uker. Derfor er det nok noe annet det skyldes. Men etter hvert vil man jo legge på seg av disse grunnene. Men man bør unngå å spise mye mer enn vanlig første tiden siden det lille embryoet ikke trenger særlig mye mer på starten.

Anonymous poster hash: dd381...ad9

Skrevet

Du bør virkelig ikke veie deg hver dag, spesielt ikke under graviditet når fokuset bør være på helse og ikke vekt.

Men som du har sagt så har du jo spist ekstra i det siste.

Det interessante her er hva din BMI er før du ble gravid. Det tilsier enten at du bør passe litt på, eller faktisk spise ekstra.

3,4 kg sier ingenting, og kan dessuten være litt slingringsmonn på vekta. Min viser forskjellig hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...