Gå til innhold

Overvektig grunnet lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en myte at lavt stoffskifte utgjør så store forskjeller fra dem med høyt stoffskifte, grunnen til det er at kroppen har to utslagsgivende energiforbruk, nemlig å skape varme samt bevegelse (på begge de punkter er de fysiske lovene likt for ALLE).

De ferreste overvektige har lavt stoffskifte, det er livsstilen som har gjort dem fete. Dessuten er mange med lavt stoffskifte slanke, fordi dem har en ok livsstil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alvorlige stoffskifte-sykdommer utgjør bare noen få prosent forskjell fra det normale, forskjellen er altså ikke i seg selv noe som forklarer en umdervekt eller stor fedme da i slike tilfeller så er det livsstilen som er galt...

Skrevet

Det er en myte at lavt stoffskifte utgjør så store forskjeller fra dem med høyt stoffskifte, grunnen til det er at kroppen har to utslagsgivende energiforbruk, nemlig å skape varme samt bevegelse (på begge de punkter er de fysiske lovene likt for ALLE).

De ferreste overvektige har lavt stoffskifte, det er livsstilen som har gjort dem fete. Dessuten er mange med lavt stoffskifte slanke, fordi dem har en ok livsstil.

Takk for et lite konstruktivt innlegg. Jeg er fullt klar over at enkelte har denne oppfatningen, men jeg velger å høre på de som har satt seg skikkelig inn i dette. Leger og norsk thyreoidaforening, feks.

Anonymous poster hash: 9d910...7b7

• Liker 8
Skrevet

Det som virkelig er en myte er at alle som er tykke får lavt stoffskifte! Hovedvekten av de som får lavt stoffskifte er kvinner i 30 årene. Menn får det svært sjeldent men de blir nå feite uansett.

For å ikke snakke om at stoffskifte sykdom er følgesykdom til mange andre lidelser, f.eks. revmatisme som jeg har.

Det jeg derimot kan tro på, er at lavt stoffskifte kan forklare de ekstra 3-5kg man har(var det legen min mente i alle fall), mens resten er dårlig kosthold/inaktivitet. DET derimot kan jeg ha tro på, for jeg har alltid ikke kunne være aktiv pga. revmatisme. Tror derimot ikke på at alle som er feite automatisk får lavt stoffskifte.

Anonymous poster hash: cc42a...e1e

Anonymous poster hash: cc42a...e1e

• Liker 1
Skrevet

Jo, lavt stoffskifte kan medføre noen ekstra kilo, fedme har sin årsak i unormale og i ekstreme tilfeller voldsomt avvikende spisevaner. Veldig store mennesker har ALLTID skremmende dårlige matvaner og/eller et veldig unormalt forhold til mat og det å spise...

Når livsstilen avviker så voldsomt fra normalen blir det for dumt å forklare fedmen med dårlig stoffskifte og tro at slanke mennesker er det fordi stoffskiftet deres er bra. Bedre å fortelle dem det slik det virkelig er.

Dessuten har en stor kropp med "dårlig" forbrenning vesentlig høyere forbrenning enn en normalvektig med god forbrenning, å skape varme og bevegelse utgjør nesten alt av forbrenningen. De fysiske lovene er dog likt uavhengig av hvor god forbrenning man har.

Men for all del, de som er naiv nok til å tro det får skylde overvekten på forbrenningen sin om det gir dem en bedre følelse, riktig blir det ikke fordet.

Er tankene og følelsene sine og hva dem spiser og hvordan dem lever de heller burde fokusert på.

Skrevet

Jo, lavt stoffskifte kan medføre noen ekstra kilo, fedme har sin årsak i unormale og i ekstreme tilfeller voldsomt avvikende spisevaner. Veldig store mennesker har ALLTID skremmende dårlige matvaner og/eller et veldig unormalt forhold til mat og det å spise...

Når livsstilen avviker så voldsomt fra normalen blir det for dumt å forklare fedmen med dårlig stoffskifte og tro at slanke mennesker er det fordi stoffskiftet deres er bra. Bedre å fortelle dem det slik det virkelig er.

Dessuten har en stor kropp med "dårlig" forbrenning vesentlig høyere forbrenning enn en normalvektig med god forbrenning, å skape varme og bevegelse utgjør nesten alt av forbrenningen. De fysiske lovene er dog likt uavhengig av hvor god forbrenning man har.

Men for all del, de som er naiv nok til å tro det får skylde overvekten på forbrenningen sin om det gir dem en bedre følelse, riktig blir det ikke fordet.

Er tankene og følelsene sine og hva dem spiser og hvordan dem lever de heller burde fokusert på.

Unnskyld meg, men ingen her i denne tråden har sagt at de er overvektige på grunn av på lavt stoffskifte? Kan du forstå at tråden handler om slanking i forbindelse med lavt stoffskifte, og IKKE "buhu jeg er feit fordi jeg har så lav forbrenning"? Sånn, da kan vi gå tilbake til det faktiske temaet :)

• Liker 2
Skrevet

Virker som made4u ikke har fått med seg forskjellen mellom "dårlig forbrenning" og den medisinske, behandlingskrevende og faktisk dødelige sykdommen hypothyreose, på godt norsk kalt "lavt stoffskifte". Lav stoffskifte er en sykdom helt på linje med feks. diabetes type 1, og det er definitivt ikke noen lett bortforklaring for hvorfor man har blitt feit, lat eller noe annet.

Oppfordrer forøvrig til å bare overse made4u sine innlegg her, så gidder forhåpentligvis ikke vedkommende å poste enda mer off topic-snakk i tråden!

Anonymous poster hash: 89481...7ba
  • Liker 14
Skrevet

Jeg vet godt hva hypothyreose er jo, dog er det få her som har det heldigvis...

Desto flere er det som forklarer egen overvekt med dårlig forbrenning, selv om forbrenningen deres er helt normal og det er livsstilen og sitt forhold til mat disse bør ha fokus på. En opprydding i myter om forbrenning er i så måte et veldig aktuelt tema.

Du ber folk overse meg, vell... Jeg kan utrolig mye mer enn deg om disse emnene, således er jeg en ressurs som prøver å rydde opp i mange av mytene og de feilaktige fremstillingene som florerer i fora som dette, således så burde du ønske meg her fremfor å ønske meg bort - for jeg har som sagt mye å bidra med her.

At du trekker frem sjeldne sykdommer få her ststistisk vil ha, gjør deg mer off topic enn meg du angriper med det, da mitt budskap er mye mer aktuelt for dem som rr her som ikke er syke og har helt normal forbrenning. De som er syke får dessuten oppfølgingen og infoen de trenger fra legene sine, det er dem som tar til seg myter her som burde veiledes, jeg er i så måte en som sier klart ifra, noe som nok ikke er populært hos dem som vil ha et koseforum der det støttes opp under feilaktige myter og oppfordres til feil tankrgang og vannvittige løsninger.

Skrevet

Jeg vet godt hva hypothyreose er jo, dog er det få her som har det heldigvis...

Desto flere er det som forklarer egen overvekt med dårlig forbrenning, selv om forbrenningen deres er helt normal og det er livsstilen og sitt forhold til mat disse bør ha fokus på. En opprydding i myter om forbrenning er i så måte et veldig aktuelt tema.

Du ber folk overse meg, vell... Jeg kan utrolig mye mer enn deg om disse emnene, således er jeg en ressurs som prøver å rydde opp i mange av mytene og de feilaktige fremstillingene som florerer i fora som dette, således så burde du ønske meg her fremfor å ønske meg bort - for jeg har som sagt mye å bidra med her.

At du trekker frem sjeldne sykdommer få her ststistisk vil ha, gjør deg mer off topic enn meg du angriper med det, da mitt budskap er mye mer aktuelt for dem som rr her som ikke er syke og har helt normal forbrenning. De som er syke får dessuten oppfølgingen og infoen de trenger fra legene sine, det er dem som tar til seg myter her som burde veiledes, jeg er i så måte en som sier klart ifra, noe som nok ikke er populært hos dem som vil ha et koseforum der det støttes opp under feilaktige myter og oppfordres til feil tankrgang og vannvittige løsninger.

Og hva får deg til å vite så mye mer om dette?

Hypothyreose og forsåvidt hyperthyreose er ikke en livsstilsykdom, selv om den norske benevnelsen på sykdommen kan på sett og vis få det til å høre ut som det.

• Liker 3
Gjest Nanne70
Skrevet

Men du, made4U, hva er det egentlig du vil med denne tråden? Det eneste du har oppnådd her på KG så langt, er å markere deg som en kverulant. Du slenger rundt deg med ikke dokumenterte påstander, kommer med usakligheter, skryter av kunnskapene dine og henviser stadig til et eller annet tåkete "fagmiljø" uten å si noe som helst om hvem(eller hva) dette fagmiljøet egentlig er for noe. Jeg vet ikke hva du tror at du holder på med, men det er i alle fall ikke å spre god og nyansert informasjon og kunnskap.

Skrevet

Og hva får deg til å vite så mye mer om dette?

Hypothyreose og forsåvidt hyperthyreose er ikke en livsstilsykdom, selv om den norske benevnelsen på sykdommen kan på sett og vis få det til å høre ut som det.

Aldri sagt det er en livsstilssykdom, for det er det ikke...!!

Skrevet

Men du, made4U, hva er det egentlig du vil med denne tråden? Det eneste du har oppnådd her på KG så langt, er å markere deg som en kverulant. Du slenger rundt deg med ikke dokumenterte påstander, kommer med usakligheter, skryter av kunnskapene dine og henviser stadig til et eller annet tåkete "fagmiljø" uten å si noe som helst om hvem(eller hva) dette fagmiljøet egentlig er for noe. Jeg vet ikke hva du tror at du holder på med, men det er i alle fall ikke å spre god og nyansert informasjon og kunnskap.

Word!

Anonymous poster hash: 8d79c...0fe

• Liker 1
Skrevet

Aldri sagt det er en livsstilssykdom, for det er det ikke...!!

Så hvor har du alt vålet fra?

Skrevet

Det er ikke første emnet denne brukeren påstår å ha solide kunnskaper på og langer ut om i det vide og det brede.

Min personlige erfaring er at min vekt varierer ganske betydelig og klart med justering av Levaxin - altså om det er for høyt eller for lavt. Slik er det ikke for alle, men slik er det for meg.

Og nei, jeg er overhodet ikke overvektig, om denne brukeren hadde tenkt å anvende det som forklaring for hvorfor jeg støtter påstanden om at vekt kan påvirkes.

Made4U: Dette er virkelig ikke et forsøk på å latterliggjør deg som person, men dine innlegg generelt slår meg som banale og ikke spesielt tuftet på kunnskap. Det gjelder flere emner - så jeg gidder ikke engang diskutere dette emnet da jeg nettopp har lagt merke til dette fenomenet før.

Du fremstår ikke spesielt troverdig.

Men om andre gidder, be my guest ;)

Anonymous poster hash: ad235...9a9

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...