Gå til innhold

Hva kan jeg lage av mange eggehviter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage is til helga, og da får jeg 8 eggehviter til overs.

Noen som har en ide til hva jeg kan lage av de? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, tenkte litt på marengs/marengskake, men ville høre om det dukket opp andre forslag også. :P

Skrevet

Jeg har ingen oppskrifter med akkurat 8 eggehviter, men du kan jo lage ekstra store porsjoner av noe annet, eller flere forskjellige ting. Eggehviter kan forresten fint fryses, så kan du bruke dem en annen gang.

Appelsinsorbet

4 appelsiner

4 ss pernod

2 eggehviter

125 g sukker

Skrell ytterskallet av appelsinene med en potetskreller. Fjern resten av skallet med en kniv. Fjern de hvite hinnene på appelsinene. Ha appelsinkjøttet sammen med ytterskallet og pernod i en foodprocessor og kjør til en jevn blanding. Ha over i en beholder og sett i fryseren i ca 2 timer. Pisk eggehvitene til de tykner, pisk så inn sukker, litt om gangen. Vend inn den halvfrosne appelsinblandingen og ha over i en ren beholder. Sett i fryseren over natten med rør 2-3 ganger i løpet av de første 3 timene for å forhindre at den skiller seg.

Fyldig sjokolademousse

300 g hakket mørk sjokolade

3 dl kremfløte

2 ss rom

4 eggehviter

½ kopp sukker

½ kopp kremfløte, ekstra

Finriv sjokoladen i hurtigmikser, varm fløten til rett under kokepunktet og hell gradvis i mikser med sjokolade mens den går. Tilsett rom. Hell blandingen i en bolle. Visp eggehvitene stive, tilsett sukkeret gradvis. Vend eggehvitene i sjokoladen. Visp kremfløten stiv og vend den inn i sjokoladen. Hell i serveringsformer og sett i kjøleskap flere timer eller over natten.

Hasselnøttkake m/kardemommekrem

185 g hasselnøtter

6 eggehviter

185 g sukker

1 ts hvitvinseddik

½ ts vaniljeessens

½ ts kardemomme

2,5 dl kremfløte

½ ts kardemomme

2 ss sukker

Rist nøttene i ovnen 8 minutter, gni av skallet og når de er kalde males de i foodprocessor. Pisk eggehvitene stive, pisk gradvis inn sukkeret. Vend inn nøtter, eddik, vanilje og kardemomme. Fordel blandingen i to smurte og bakepapirkledte 20 cm springformer og stek ved 180 grader i 25 minutter. La stå 5 minutter og vend dem ut på rist.

Pisk fløten myk, tilsett kardemomme og sukker og pisk til stiv krem. Legg den ene bunnen på et fat og bre over en tredel av kremen, legg på den andre bunnen og ha på kren og sprøt resten ut langs kanten. La avkjøles minst 5 timer før den spises. Dryss på kakao.

Skrevet

Mousse hadde jeg glemt av, ja. :P

Skrevet

Du kan lage hjemmelagde kokosboller!

Skrevet
Du kan lage hjemmelagde kokosboller!

Har du en god oppskrift, kanskje? :-)

Skrevet

Har du en god oppskrift, kanskje? :-)

4 eggehviter

100 g. sukker

4 plater gelatin

35 - 50 gram kokosmasse

250 g mørk kokesjokolade

ca. 25 stk runde, helst usøtetede kjeks

Legg gelatinen i bløt i kaldt vann vann 10 minutter. Stivpisk eggehvitene, pisk inn sukker. Ta opp gelatinen, klem ut vannet, og smelt gelatinen i vannbad. La gelatinen avkjøle seg litt. Helles i en tynn stråle i eggehviten under pisking. La skummet stå i 5-10 minutter. Sett kjeksene på en plate/et brett, og ha ca. 1 ss skum på hver. Smelt sjokoladen i vannbad og la den avkjøle seg litt. Smøres forsiktig med kniv på skummet, og drysses med kokosmasse med en gang før sjokoladen stivner. Settes kaldt.

Skrevet

Jeg tillater meg å legge ut min oppskrift, min har riktignok ikke eggehvite i og har ikke kjeks under. :)

Kokosboller

2 dl vann

½ kg sukker

8 plater gelatin

2 ts vaniljesukker

60 g kokosfett

30 g syltevoks (kan bruke delfiafett/kokosfett istedet, syltevoksen gjør sjokoladetrekket stivere)

1 plate kokesjokolade

kokos

Kok vann og sukker i 12 minutter og avkjøl til 40 grader. Bløt gelatinen i kaldt vann, klem ut vannet og ha i en kjele med 1 dl kokende vann. Rør til gelatinen er oppløst. Sett til avkjøling en liten stund. Sukkerlaken, gelatinen og 2 ts vaniljesukker piskes meget godt. Kremen settes med skje på godt smurt papir. La stå ½ time til de er stive. Sjokolade, kokosfett og syltevoks smeltes i vannbad. Ta kremtoppene med to gafler og rull først i sjokoladen og tilslutt i kokos. Bør oppbevares i tett boks et kjølig sted.

Skrevet

Myk eggehvitekake

Ingredienser:

0,5 dl smeltet smør

2 dl sukker

1 dl melk

3 dl hvetemel

1 1/2 ts bakepulver

5 eggehviter

revet skall av 1/2 sitron

1/2 ss vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Bland smør, sukker og melk. Ha i sitronskall og det tørre. Rør i de stivpiskede eggehvitene til slutt. Stekes i smurt og strødd form ved 175 grader. Kontroller med bakepinne etter 40 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...