Gå til innhold

Hva er det som fanger din oppmerksomhet ved en leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det? Hva er det som fanger din interesse? Når du drar på visning, hva er det du liker å se og å ikke se?

Anonymous poster hash: 58d0b...c51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker leiligheter som har litt personlighet og som virker varme. Veldig mange nybygde leiligheter appellerer ikke til meg fordi de er for kjedelige, alt er glatt og hvitt og sterilt (enda jeg er ganske minimalistisk)

Anonymous poster hash: d1791...b3c

Skrevet

For meg er beliggenheten alfa og omega. Alt annet kan endres.

• Liker 1
Skrevet

Skapplass, størrelse på bad (mange er knøttsmå og jeg har som krav at det bør være plass til vaskemaskin...) Størrelse på kjøkken (ønsker spiseplass.) - ellers kan ting som regel endres (gulv- innredning, farger osv...)

Skrevet

Utsikt! Jeg skal se ut, men ingen skal se inn.

• Liker 1
Skrevet

Planløsning, beliggenhet og pris. Alt annet kan jeg fikse på om jeg vil.

• Liker 3
Skrevet

Hvor stor bør den være? Og hvor mange soverom?

Skrevet

At det er lyst, godt med vinduer (av god kvalitet, ikke for gamle), men uten innsyn. Veranda som er vestvendt. God benkeplass på kjøkkenet og vindu på badet. Det bør også gjerne være god bodplass.

Skrevet

At jeg vet hvordan det står til med rør og elektrisk. Alt annet kan fikses på, men dette er dyrt å oppdage at ikke funker som det skal.

Om det er en "splitter ny" leilighet, så ser jeg på lysforhold, arbeidsplass på kjøkkenet, om det er mulig å møblere på en god måte og om jeg får nok lagringsplass.

Anonymous poster hash: f7d76...b84
Skrevet

Hva er det? Hva er det som fanger din interesse? Når du drar på visning, hva er det du liker å se og å ikke se?

Desse punktene er et must:

-Plassutnyttelsen må være optimal. Betaler ikke dyr kvadratpris for 10kvadrat med gang!

-El og rør må ikke være tuklet med av forrige eiger

-Veggene (særlig ytterveggen) skal gi fra seg en fin, tørr lyd når den bankes på.

-Naboene må ikke høres inn i normal aktivitet

-Det må være rom nok til å snu seg på soverommet.

-Masse lagringsplass. Gjør ikke noe om jeg må bygge den selv, bare der er plass til det.

-Utsikt og ikke innsikt. Hater at en ser rett inn til naboene og vis versa.

-Sørvendte vinduer/terasse

-Bad av ok størrelse.

-Kjøkken med ok plass til lagring og matlaging

Et pluss:

-Egen inngang (fellesganger er en luktfelle)

-Nøytrale farger på vegger og gulv

Liker ikke å se:

-Dårlig finish. Om forrige beboer er så klosset, hva kan h*n ha gjort med det jeg ikke ser?

Utrolig nok så finner jeg leiligheter, altså.. ;)

Anonymous poster hash: c2dbe...97b

• 2 uker senere...
Skrevet

At det er vegger-dør fra kjøkken. Åpne løsninger tar seg best ut i salgsannonser. At veranda ikke er fuglebrett med gjennomsiktig rekkverk.

Bad har vindu. Vaskerom. At badet ikke vil bli et pengesluk,likeledes kjøkken.

Alt på et plan. Lagringsplass. Vedovn.

At det ikke har vært røkt i leiligheten.

Anonymous poster hash: 2363c...182
  • Liker 1
Skrevet

At det er vegger-dør fra kjøkken. Åpne løsninger tar seg best ut i salgsannonser.

Anonymous poster hash: 2363c...182

Dette er hver sin smak. Jeg elsker å ha åpen løsning, hadde aldri orket å ha lukket kjøkkenløsning. Tenk så nitrist å stå alene på kjøkkenet og lage mat mens barn og mann leker i stuen. Eller når man har gjester kan man lage ferdig det siste mens man står og drikker champagne med gjestene. Ville ALDRI i livet hatt lukket løsning etter å ha hatt åpne løsning i flere år...

Skrevet (endret)

Da jeg vurderte å kjøpe en leilighet var det to-tre ting. Grei størrelse på bad (ikke knøttlite) og separat kjøkken (eget rom med dør). Måtte også være greit med lagringsplass på loft og i kjeller.

Endret av skrue
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette liker jeg

- God beliggenhet

- Balkong/veranda med ettermiddagssol

- God planløsning

- Godt med oppbevaringsplass (innvendig bod i leilighet)

- Naturlige, ordentlige materialer

- Gulv av tre (ikke laminat)

- Helst ikke åpen kjøkkenløsning

- Plass til oppvaskmaskin på kjøkkenet

- Plass til vaskemaskin på badet, ev. eget vaskerom

- Godt med naturlig lys

- God benkeplass på kjøkkenet

- Godt isolerte vegger

Dette liker jeg ikke

-Dårlig finish, f.eks. malte lister der forrige eier ikke har brukt maskeringsteip. Skeive hjørner når lister, benkeplater ++ møtes o.l. Avskalling i hjørner på fliser på badet

- Gjenboere

- Balkong med rekkverk av glass

- Støy fra naboer

- Løse ledninger, ledninger som stikker ut av veggen

- Gammelt elektrisk anlegg

- Store hull i veggen.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Praktisk planløsning pluss at man kan flytte rett inn.

Skrevet

Etter å ha bodd i litt forskjellige leiligheter har jeg følgende krav til boligen når vi en gang kjøper:

- Ikke åpen kjøkkenløsning. Det gir som regel mindre skap-/benkplass på kjøkkenet og matos i hele stua.

- God, funksjonabel planløsning.

- Pent bad som ikke trenger å pusses opp i løpet av de neste tre åra. Å pusse opp bad er noe av det dyreste som finnes, og er noe jeg helst vil slippe å tenke på med et ferskt, stort boliglån.

- Eget vaskerom hadde vært kjekt. Hvis ikke, stort bad med plass til både vaskemaskin og trommel.

- Mer enn to soverom. Skal jeg først kjøpe noe vil jeg ha plass til å ha gjester.

Ting som kan fikses med en klatt maling eller nytt gulv gjør ikke så mye, men hvis det er veldig mye jobb som skal til er det en deal-breaker for meg.

I tillegg er jeg så sær at jeg heller vil ha bedre plass enn kort reisevei til jobben. Vi har flyttet ut av storbyen til en mindre by med lavere priser, og mange av vennene mine synes jeg er gal selv om det er godt under en time inn til storbyen med bil. I tillegg er jeg så heldig at jeg har jobb i småbyen og mannen har ingenting imot å pendle til storbyen hvor han har jobb. Hvis en av oss uansett må pendle - hvorfor ikke bo der man får mest bolig for pengene?

Skrevet

God planløsning og arealutnyttelse

Godt utført håndtverk og minst mulig DIY-løsninger

Ryddig og rent

Sørvendt balkong/uteområde

Lite innsyn

Ok oppgang/inngangsparti - at nabolaget ser ok ut

Lett tilgjengelig med kollektivtrafikk men også gode parkeringsmuligheter

Godfølelsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...