Gå til innhold

Hvorfor serverer man varme drikker i glass på kafé?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt merke til at vanlige kaffedrikker oftest blir servert i kaffe- eller espressokopp, mens jeg har fått f.eks. americano og caffe latte i store, varmeledende glass. Vet noen hva som er greia med at jeg må svi fingertuppene av meg i et forsøk på å bære glasset fra disken til bordet?

Anonymous poster hash: 52e34...a1b
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Dette vil jeg også gjerne vite, jeg har aldri fått noen god forklaring på dette glasstøyset. Noen sa til meg en gang at en del kaffedrikker serveres i glass så kunden skal kunne beundre lagene av kaffe og melk og så videre, men hvorfor i heiteste lages ikke kaffeglassene da MED hank?

Kaffe latte er i det minste ikke helt lavavarmt, hvis den blir laget av en barista og ikke en hvemsomhelst med dårlig opplæring som svir melken, men man får jo kokende tevann i hankeløse glass også. :frustrert:

(Redigert for skrivefeil.)

Endret av Karmosin
Skrevet

Hm, for at det skal se fint ut muligens. Og i Norge serveres jo ofte kaffen mye varmere enn det som er standard i mange andre land. Det kan blir varmt, men har lært meg å ta tak i øverste del, og går så fort jeg kan bort til sitteplass.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Dette har jeg også irritert meg over lenge... Til og med te får man jo gjerne i glass!

• Liker 1
Skrevet

Lurer på det samme!

Og ved et sted, får vi alltid TE i glass. Hvorfooor?

Skrevet

First world problem...

Saken er at mange har misforstått dette, de er opptatt av at det skal se fint ut.

Ellers er det praktiske sider ved dette dersom de følger ordentlig etikette:

Kaffe latte skal serveres i høye tynne glass, men ikke være kokende varm.

Den skal helst være rundt 82-83 grader.

Americano skal ikke serveres i glass! Den skal serveres i en kopp!

Ofte har glasset og/eller koppen kanter som er enten avrundede eller kantete,

dette preger smaksopplevelsen - te blir derfor veldig generelt, og det kommer an på type te.

• Liker 4
Skrevet

Kanskje noen kan lage gjennomsiktige kopper (altså med håndtak) og prøve å få det innført her i Norge ::)

Anonymous poster hash: 4355b...a29
Skrevet

Vanlig svart kaffe i glass er hvertfall irriterende. Får jo nesten ikke med meg kaffen bort til bordet :( Neste gang jeg får kaffe i glass skal jeg spørre om å få kopp i stedet.

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Vanlig svart kaffe i glass er hvertfall irriterende. Får jo nesten ikke med meg kaffen bort til bordet :( Neste gang jeg får kaffe i glass skal jeg spørre om å få kopp i stedet.

Det har jeg adri sett før, hvor får du det hen?

Mange steder serverer latten i kopper og jeg liker ikke det jeg.... Koppene er omtrent bestandig så små så kaffen blir så mye mindre enn når man får den i glass. Med untak av Wayne`s da! Der får man alle kaffene i enorme kopper :laugh:

Endret av NozMonster
Skrevet

Kanskje noen kan lage gjennomsiktige kopper (altså med håndtak) og prøve å få det innført her i Norge : :)

Anonymous poster hash: 4355b...a29

Tja, det fåes jo kjøpt rundt omring. Men ja det hadde vært veldig kjekt. Men med tanke på kutymen rundt dette, så er det ikke sikkert.

Skrevet

Jeg pleier faktisk å be om å få kaffen i papp (bestiller stort sett bare vanlig kaffe).

Men har sett cafeer med store kopper og. Kaffebrenneriet f.eks.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

dingdingding! de glassene er ikke varme på undersiden hvis det er kaffeglass :) enklere å bære når du kan holde hånda under ;)

Skrevet

Er vel ikke verre enn at man bruker en serviett for å beskytte fingertuppene? Skjønner irritasjonen, altså, men det å unngå å brenne seg er jo ikke akkurat noe uoverkommelig problem.

Skrevet

Må si jeg jeg synes det er bedre med litt for varm kaffe enn lunka. Kom inn på kafe for en stund siden etter å ha blitt våt og iskald av regn. Da var det litt nedstur med pisslunka Latte.

• Liker 1
Skrevet

Det har jeg adri sett før, hvor får du det hen?

Kanskje bare på UiO man får det. Mener det er der jeg har fått det flere ganger. Når jeg tenker meg om er jeg jo aldri det lenger da, så er ikke no problem lenger :fnise:
Skrevet

Er vel ikke verre enn at man bruker en serviett for å beskytte fingertuppene? Skjønner irritasjonen, altså, men det å unngå å brenne seg er jo ikke akkurat noe uoverkommelig problem.

Teglasset mitt skled ut av løsnet serviett en gang... Jeg bærer og holder glasset helt øverst på kanten der væsken ikke når. Må kjøpe meg noe sånt som dette, tenker jeg. Irriterende nok finner jeg bare slike holdere en gros.

Skrevet (endret)

Vi har jo også øl glass f.eks, mørkt øl i et type glass, lyst øl i en annen type. Hvitvin i et type glass, rødvin i et annet. Grunnen er av den samme som med kaffe. Det er jo stor forskjell på Latte og mocca konta Americano og cortado.(og Americano skal da som sagt aldri i glass :fy_fy: ) Vi har forskjellige typer drikkeglass/kopper etter ulike typer drikker. En kaffe skal heller ikke være for kalt, kald kaffe: YUCK eller for varm, kaffelatte eller mocca som lukter grøt er ikke godt!. En kaffe er ikke bare en kaffe og vin er ikke bare vin. At det kunne vært hank på glassene er jo en annen ting igjen

Endret av skreppamedleppa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...