AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Ok, jeg har et problem jeg tror er ganske vanlig. Jeg bruker så mye tid på å gå over sosiale situasjoner jeg har opplevd igjen og igjen, spesielt situasjoner jeg mener jeg kan ha "dummet" meg ut. Hvordan legger jeg dem bak meg med EN gang, i stedet for å stadig vekk tenke tilbake og mentalt sett selvskade meg selv med dem? Det hjelper jo ingenting å tenke tilbake på det som har skjedd, og av og til føler jeg meg som en taper pga jeg ofte tenker over flere situasjoner samtidig og trekker konklusjonen at jeg er ubrukelig sosialt og ellers.Anonymous poster hash: 06566...a23
Alja Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Just do it. Bare gi faen. Tenk på alt det dritet andre folk gjør som til og med blir et samtaleemne. Jeg er akkurat som deg, men det løsnet litt da jeg tok det opp med en venninne som en gang var der jeg mener å ha dummet meg ut. Hun bare "Hææ? Det husker jeg ikke. Alle snakket jo om Kine som gjorde ditt og datt den kvelden!" 1
Gjest Elseby13 Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Jeg kunne ha vært deg ts. For meg hjalp det å bli eldre. Jeg vet ikke hvir gammel du er, men da jeg var i begynnelsen av 20-årene var jeg som deg. Kunne gruble i dagesvis over en kommentar. Når man blir eldre, ser man ting i perspektiv og innser at livet er for kort til å ikke gi faen.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Just do it. Bare gi faen. Tenk på alt det dritet andre folk gjør som til og med blir et samtaleemne. Jeg er akkurat som deg, men det løsnet litt da jeg tok det opp med en venninne som en gang var der jeg mener å ha dummet meg ut. Hun bare "Hææ? Det husker jeg ikke. Alle snakket jo om Kine som gjorde ditt og datt den kvelden!" Kloke ord! Hos noen kan dette som ts skriver om være en bekymringsangst. Og ditt råd er et svært godt råd! Jeg anbefaler også I. Wilhelmsens bok Livet er et usikkert prosjekt, der forfatteren gir hjelp i forb m ulike typer angst inkl bekymringsangst, sykdomsangst osv og depresjon.
Alja Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Kloke ord! Hos noen kan dette som ts skriver om være en bekymringsangst. Og ditt råd er et svært godt råd! Jeg anbefaler også I. Wilhelmsens bok Livet er et usikkert prosjekt, der forfatteren gir hjelp i forb m ulike typer angst inkl bekymringsangst, sykdomsangst osv og depresjon. Jeg vet ikke om du var veldig ironisk nå eller. Men jeg mener i alle fall det. Slipp kontrollen, senk skuldrene og le av det hele. Bruk noen minutter på å skamme deg, så bare gir du slipp på det å gir faen Jeg tror det handler en del om selvdisiplin og selvkontroll akkurat det å klare å gi faen i hva andre tenker om deg. Man blir jo faktisk svett og sliten av å gå å dvele på slike ting. I know the feeling. It's hard.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 Jeg vet ikke om du var veldig ironisk nå eller. Men jeg mener i alle fall det. Slipp kontrollen, senk skuldrene og le av det hele. Bruk noen minutter på å skamme deg, så bare gir du slipp på det å gir faen Jeg tror det handler en del om selvdisiplin og selvkontroll akkurat det å klare å gi faen i hva andre tenker om deg. Man blir jo faktisk svett og sliten av å gå å dvele på slike ting. I know the feeling. It's hard. Nei. Jeg var ikke ironisk. Ditt råd om å gi faen (/gi blaffen for de som ikke bruker slike ord) er faktisk et svært godt råd i forhold til mange typer angst Mange bekymrer seg for om de har gjort eller sagt noe som andre kan ha oppfattet anderledes enn de mente det. Det beste er å jage slike og andre søppel- tanker bort. Sett de på et tog og send de vekk (fritt etter Hr Wilhelmsen, fra en annen bok) Jeg tror at jeg elsker Wilhelmsen
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Jeg tror at jeg elsker Wilhelmsen Fordi han skriver så gode bøker som hjelper mange
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes Wilhelmsen er en useriøs fyr som kommer med en del lettvinte påstander som passer en del, men langt fra alle (beklager om dere blir støtt - har all respekt for de som finner det nyttig. Men jeg gjør det ikke). Jeg kan anbefale 8-ukers kurs i mindfulness hvor en lærer seg å få et annet forhold til tanker og følelser - og at en kan gjøre mer med de enn å kalle de for "søppel" og sette de "på et tog". En vil også lære seg å gi slipp - og på å få et mer vennlig forhold til seg selv. Anbefales :-) Anonymous poster hash: 608ec...612
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes Wilhelmsen er en useriøs fyr som kommer med en del lettvinte påstander som passer en del, men langt fra alle (beklager om dere blir støtt - har all respekt for de som finner det nyttig. Men jeg gjør det ikke). Jeg kan anbefale 8-ukers kurs i mindfulness hvor en lærer seg å få et annet forhold til tanker og følelser - og at en kan gjøre mer med de enn å kalle de for "søppel" og sette de "på et tog". En vil også lære seg å gi slipp - og på å få et mer vennlig forhold til seg selv. Anbefales :-) Anonymous poster hash: 608ec...612 Mindfulness er også veldig bra. Fint at du deler dette! Jeg har selv opplevd å få hjelp ved å bruke Wilhelmsens teknikker fra den nevnte boken. (Jeg er ikke støtt) Ikke alt passer for alle, slik er det bare. Metakognitiv terapi er også bra.
Gjest Svampebob1 Skrevet 19. august 2013 #11 Skrevet 19. august 2013 (endret) Ok, jeg har et problem jeg tror er ganske vanlig. Jeg bruker så mye tid på å gå over sosiale situasjoner jeg har opplevd igjen og igjen, spesielt situasjoner jeg mener jeg kan ha "dummet" meg ut. Hvordan legger jeg dem bak meg med EN gang, i stedet for å stadig vekk tenke tilbake og mentalt sett selvskade meg selv med dem? Det hjelper jo ingenting å tenke tilbake på det som har skjedd, og av og til føler jeg meg som en taper pga jeg ofte tenker over flere situasjoner samtidig og trekker konklusjonen at jeg er ubrukelig sosialt og ellers.Anonymous poster hash: 06566...a23 Jobb med selvfølelsen din. Prøv å se etter de positive egenskapene dine også. Vær ærlig mot deg selv, men prøv å se hva positivt andre har igjen for å være med deg. Det er mest sannsynlig lassevis du ikke har tenkt på der engang. Og er det noe du er misfornøyd med i deg selv, så se om det er noe du kan/trenger å forbedre. Bygger du opp en aksept for hvem du er på godt og vondt, så slipper du å gå igjennom slike ting så grundig, etterhvert. Endret 19. august 2013 av Svampebob1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå