Sheltay Retrac Skrevet 18. august 2013 #1 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg har et flytende vaskemiddel der det fulgte med vaskeball. Er det noe vits i å bruke den, eller er det like greit å helle vaskemiddelet i skuffen på vaskemaskinen? Hva er egentlig fordelen med vaskeballen, om det er noen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@Maja Skrevet 18. august 2013 #2 Del Skrevet 18. august 2013 Har alltid flytande vaskemiddel i skuffen på maskina, ingen problem med det. Husker det var masse snakk om vaskeballer for nokre år sia, rekner med det er ein grunn til at dei nesten er vekk no - så neppe store fordeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 18. august 2013 #3 Del Skrevet 18. august 2013 Jeg har et flytende vaskemiddel der det fulgte med vaskeball. Er det noe vits i å bruke den, eller er det like greit å helle vaskemiddelet i skuffen på vaskemaskinen? Hva er egentlig fordelen med vaskeballen, om det er noen? hvilket vaskemiddel da?? Vaskeball er helt UMULIG å få tak i... har lett lenge !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. august 2013 #4 Del Skrevet 19. august 2013 hvilket vaskemiddel da?? Vaskeball er helt UMULIG å få tak i... har lett lenge !! Ariel selges noen ganger med vaskeball på korken. For øvrig er vaskeball unødvendig hvis du har vaskemaskin produsert etter 2000. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 19. august 2013 #5 Del Skrevet 19. august 2013 Men, en ting jeg har lurt på: når en heller flytende i den vanlige skuffen...renner det ikke ned før maskinen er i gang da?Er det åpent videre inn der, eller er det en ekstra åpningsmekanisme når vannet slås på og spyler ut vaskemiddelet? Bruker faktisk vaskeball selv, for jeg vet ikke helt hvordan det funker rett i skuffen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest iGirl Skrevet 19. august 2013 #6 Del Skrevet 19. august 2013 Ariel selges noen ganger med vaskeball på korken. For øvrig er vaskeball unødvendig hvis du har vaskemaskin produsert etter 2000. ja jeg vet at produsentene ikke anbefaler vaskeball på nye vaskemaskiner... maskinen min er vel fra 2013 faktisk. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. august 2013 #7 Del Skrevet 19. august 2013 (endret) Men, en ting jeg har lurt på: når en heller flytende i den vanlige skuffen...renner det ikke ned før maskinen er i gang da? Er det åpent videre inn der, eller er det en ekstra åpningsmekanisme når vannet slås på og spyler ut vaskemiddelet? Bruker faktisk vaskeball selv, for jeg vet ikke helt hvordan det funker rett i skuffen... Nei, det er en form for sperre bakerst i såpekammeret som ikke åpner seg før hovedvasken er i gang og maskinen sender en kraftig stråle vann inn i kammeret. Grunnen til at man skulle bruke vaskeball tidligere, var at de eldre vaskemaskinene var for dårlige til å dra med seg vaskepulveret ned fra kammeret og inn i trommelen. Det endte ofte med at det lå igjen pulverrester i kammeret etter endt vask. Så kom jo de flytende vaskemidlene, som ofte bare rant rett nedi, fordi de eldre maskinene ikke hadde sånn sperre bakerst i såpekammeret. Det blir på samme måte som når du heller i skyllemiddel i skyllemiddelkammeret Endret 19. august 2013 av Minya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2013 #8 Del Skrevet 19. august 2013 Jeg tror jeg har en vaskeball liggende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 19. august 2013 #9 Del Skrevet 19. august 2013 Takk for oppklaring, Minya. Da kan jeg fortsette uten vaskeball med god samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #10 Del Skrevet 19. august 2013 ... Husker det var masse snakk om vaskeballer for nokre år sia, rekner med det er ein grunn til at dei nesten er vekk no ... Vaskemiddelet (pulver og flytende) bør doseres rett i doseringskammeret, og ikke gjennom bruk av vaskeball. Grunnen er at dagens vaskemaskiner har et lavere vanninntak enn tidligere, og bruk av vaskeball kan føre til at vaskemiddelet blir liggende uoppløst på tøyet i stedet for å bidra i vaskeprosessen. Ved å dosere direkte i doseringskammeret vil vaskemidlet fordeles godt i vannet før det kommer i kontakt med tøyet. Det sikrer dermed en jevn fordeling av vaskekraften og en optimal rengjøring av klærne. Kilde: http://www.lilleborg.no/Kunnskap/Toeyvask/Vi-anbefaler-ikke-bruk-av-vaskeball Anonymous poster hash: 8b9b1...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå