AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Hun er bare søt, bryr seg masse om barnebarnet sitt og er flink med babyen og til avlastning for oss. Det er mamma jeg blir litt såret over. Hun har en hobby og bryr seg kun om den. Hvis vi snakker i telefonen så prater hun i vei om hobbyen sin, og jeg må avbryte for å prøve å fortelle ting om barnebarnet. Også når vi er sammen snakker hun mest om hobbyen og er ikke like flink til å ta hensyn til hva som er best for babyen. Feks være inne istedet for ute i sola, spise i forhold til hva som er best for babyen osv. Forskjellen i forhold til svigermor som er så oppriktig interessert, og tar så mye hensyn hun kan, blir bare så stor at det er litt sårt når det gjelder min egen mor. Vi har inkludert begge familiene like mye fra starten og ante ikke at det kunne bli sånn. Så hvordan er det best å håndtere dette? Ta enda mer initiativ selv, eller bare godta at hun kanskje ikke er så interessert og "hun opp?" Jeg syntes det er litt synd for jeg tror ikke forholdet mellom barnet mitt og mormor blir like godt som det kunne vært da. Kanskje er det bare svigermor som kan passe fordi hun er den eneste barnet er trygg på. Da vil jo sjevheten bare bli større og større. Dessuten syntes jeg mamma er så oppslukt av interessen sin at det er litt usunt, uavhengig av at jeg har fått barn. Skulle gjerne "fått henne ut av det." Det vet jeg andre som kjenner mamma er enige i, og flere vil nok si at hun har forandret seg. Noen med erfaringer? Også lurer jeg tilslutt på hvordan forholdet til deres mødre ble etter dere fikk barn? Forandret forholdet seg til det bedre, verre eller forble likt? Jeg trodde egentlig man gjerne knyttet sterkere bånd til sin egen mor i denne perioden av livet. Anonymous poster hash: a1481...2cd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 "Gi henne opp" skulle det stå. TsAnonymous poster hash: a1481...2cd
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Hvordan hadde du håndtert det om det var motsatt, og det var svigermor som ikke viste interesse? Jeg heller nok mot en light versjon av å gi henne opp; slutte å pushe og legge til rette, og heller vente på at hun skal finne ut av det selv. Jeg har måttet forholde meg til av og på besteforeldre i mange år, og da har jeg latt de styre skuta helt selv. De har alltid kommet til åpne dører og vennlighet, men jeg sluttet tidlig å legge til rette for samvær. (dette er besteforeldre på farssiden, hvor faren ikke lenger er involvert). Jeg har valgt å ikke bruke tid på det, og heller la barnet mitt bygge en god relasjon til de som ØNSKER å være i livet vårt Anonymous poster hash: f3698...a6f
Nektarin Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Min mor er som din - seg og sitt først. Barn og barnebarn er visst ikke en del av dette. Jeg har gitt henne opp, hun har vært bestemor i mange år, har mange barnebarn og viser ingen tegn til å ville være mer deltakende i noens liv. Heller ikke hos de som bor 500 meter unna.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Vel, at DU har fått barn er veldig spennende for DEG. For mange andre er det gørrkjedelig, skjønner godt at moren din synes hobbyen sin er mye mer spennende enn en baby. Og hun klarer helt sikkert å ta vare på barnet dersom hun ønsker å passe det, hun har jo hatt barn selv så helt på jordet kan hun da umulig være Anonymous poster hash: 9e373...f1d 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #6 Skrevet 19. august 2013 Vel, at DU har fått barn er veldig spennende for DEG. For mange andre er det gørrkjedelig, skjønner godt at moren din synes hobbyen sin er mye mer spennende enn en baby. Og hun klarer helt sikkert å ta vare på barnet dersom hun ønsker å passe det, hun har jo hatt barn selv så helt på jordet kan hun da umulig være Anonymous poster hash: 9e373...f1d Du mener hobbyer er viktigere enn familie, og barnebarna? Jaja. Du demostrerer dagens egoisme. Meg, meg, meg også litt mer meg, og selvfølgelig er det ikke plass til deg!Anonymous poster hash: 094ac...9b7 5
ViljaH Skrevet 19. august 2013 #7 Skrevet 19. august 2013 Du må bare akseptere at slik er hun, og la henne i hovedsak definere bestemor-rollen sin. Heldige barnet har iallefall 1 bestemor som definerer rollen sin på en måte som er god for dere
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #8 Skrevet 19. august 2013 Selvsagt bør interessen for barnebarn være større enn interessen for en hobby! Min mor er normalt interessert mens min svigermor er så overinteressert at hun er slitsom. Hun forventet at hun skal få være med på fødselen uten å spørre og forventet å bo hos oss i noen uker etter fødselen, igjen uten å spørre. Er glad for at hun nevnte det med så jeg kunne si "nei takk vi klarer oss men ringer om vi trenger hjelp" og selvsagt er hun hjertelig velkommen på besøk i noen timer. Hun forventet at hun skulle få velge vogn og mye mer, hun ble sur når vi tilfeldig kjøpte en vogn på salg (akkurat den vi ville ha) uten å involvere henne. Jeg syns at hun burde blitt glad på våre vegner for at vi fikk kjøpe den rette vognen på salg, ikke få det til å dreie seg om henne. Hun oppfører seg som at det er hun som skal få baby, men hun har heldigvis roet seg i det siste, forhåpentligvis i lang tid fremover. Men er sikkert verre om sin egen mor har null interesse for babyen. Har hun alltid vært veldig opptatt av seg selv? Eller er det noe som du kun har merket med tanke på babyen? Jeg trur at jeg hadde nevnt for min mor at det sårer at hun viser så lite interesser for sitt barnebarn, og hjelper ikke det så hadde jeg prøv å få litt avstand til henne for min egen del men også så hun kanskje åpner øynene. Å f.eks slutte å ta kontakt med henne men svare nå hun ringer ol. Kanskje prøve å ikke nevne babyen så hun kanskje tenker "oj lurer på hvordan babyen har det siden ... ikke har nevnt noe". Og nytter det ikke så får det kanskje bare være sånn? Synd men noen ganger blir ting ikke som man vil Kjempe bra at svigermora di er en flott bestemor iallefall Anonymous poster hash: f55fe...b75 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #9 Skrevet 19. august 2013 Du mener hobbyer er viktigere enn familie, og barnebarna? Jaja. Du demostrerer dagens egoisme. Meg, meg, meg også litt mer meg, og selvfølgelig er det ikke plass til deg!Anonymous poster hash: 094ac...9b7 Jeg mener det må være lov til å ha andre interesser enn barnebarn, det er ikke hun som har valgt at dette skal skje, og kanskje synes hun ikke det er så veldig stas. La hun involvere seg så mye som hun vil. Anonymous poster hash: 9e373...f1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå