Lissom Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Etter å ha lest endel tråder her, ser jeg at fri bar er noe de aller fleste setter høyt på lista når de selv er gjester i bryllup. Men er det virkelig for mye å forlange at gjestene kjøper drikke selv utover kvelden? Vi skal ha middagen og festen på Månefisken i Oslo, og der får alle 4 glass vin til maten, og må kjøpe drikke (til vanlige bar-priser) i baren hvis de ønsker det. Vi er jo ikke gniene av den grunn! Har det blitt en uting at gjestene må betale alkoholen sin selv??
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes det er rart å invitere til fest og be gjestene betale for deler av festen. Synes man da heller bør skalere ned hele opplegget i stedet. Men, det er min mening. Anonymous poster hash: 98a88...1da 19
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Men må man bli full da? Syntes fire glass hørtes bra ut jeg. Om man ikke vil kjøpe mer alkhol så er det jo ingen som tvinger gjestene til det. Har man virkelig krav på gratis fyll i bryllup? Anonymous poster hash: 02295...2ea 9
Gjest Evelynita Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 (endret) Det ene bryllupet jeg har vært i fikk vi følgende: Ett glass champagne før middag, ett glass vin til hver rett (tre stk), to bonger til å bruke i baren, og resten betalte vi for. Jeg syns det var mer enn sjenerøst ihvertfall :-) Endret 18. august 2013 av Evelynita
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Etter å ha lest endel tråder her, ser jeg at fri bar er noe de aller fleste setter høyt på lista når de selv er gjester i bryllup. Men er det virkelig for mye å forlange at gjestene kjøper drikke selv utover kvelden? Vi skal ha middagen og festen på Månefisken i Oslo, og der får alle 4 glass vin til maten, og må kjøpe drikke (til vanlige bar-priser) i baren hvis de ønsker det. Vi er jo ikke gniene av den grunn! Har det blitt en uting at gjestene må betale alkoholen sin selv?? Jeg synes det er gnitent. Dere inviterer jo til fest. Før var det ikke vanlig at folk måtte betale alkoholen sin selv. Mange har gjerne reist langt og gir dyre gaver også. Ha heller festen et sted dere kan servere alkohol dere kjøper inn selv. Anonymous poster hash: 7579d...261 3
MissEi Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 4 glass er fint mener jeg. Vi skal bare ha alkohol til maten fordi vi er såpass unge at vi vet at det blri fyllefest dersom vi har fri bar å det har vi ikke lyst på ( folk ligger å spyr osv ) Skal ha en reeal fest før bryllupet
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 4 glass er fint mener jeg. Vi skal bare ha alkohol til maten fordi vi er såpass unge at vi vet at det blri fyllefest dersom vi har fri bar å det har vi ikke lyst på ( folk ligger å spyr osv ) Skal ha en reeal fest før bryllupet Et lite tips der hvis dere er bekymra for at noen av gjestene skal drikke alt for mye: broren til ei venninne av meg har en kompisgjeng som gjerne går på flatfylla når det er bryllup, noe han ikke ønsket. Så han arrangerte en uformell grillfest dagen før bryllupet hvor folk kunne ta med drikke selv. Needless to say: kompisene ble skitings. Og var rimelig ugne i bryllupet dagen etterpå, og dermed begrenset drikkingen seg ganske mye Anonymous poster hash: 17b06...ca1 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Men må man bli full da? Syntes fire glass hørtes bra ut jeg. Om man ikke vil kjøpe mer alkhol så er det jo ingen som tvinger gjestene til det. Har man virkelig krav på gratis fyll i bryllup? Anonymous poster hash: 02295...2ea ØØØØØHHH. Nå er det vel de færreste av oss som planlegger bryllup ut fra "hva har gjestene krav på". Jeg vil da håpe de fleste tenker "hva vil være hyggelig for gjestene". Og ja - jeg synes det er litt gnient med betalbar - hvis man har råd til fri bar. Aldri i verden om jeg ville reagert på om to studenter eller nyetablerte med gedigent huslån som giftet seg hadde betalbar. Men om paret bare ikke har lyst til å spandere det lille ekstra på gjestene sine, eller heller prioriterer å bruke pengene på ting som rådyr brudekjole, fancy overprisa lokale, dokurver eller gud vet hva - det synes jeg er litt ufint. Det handler ikke om hvor full folk trenger å bli, det handler ikke om tvang, og det handler ihvertfall ikke om hva folk har krav på. Det handler om at noen bruker en hel dag på dere, har pyntet seg, brukt penger på antrekk og gave, og er der for å feire dere. Da er det hyggelig å gjøre stas på dem tilbake og å gjøre ting så ålreit for dem som mulig - innenfor de rammene en selv har mulighet til. Takknemlighet kalles det. Anonymous poster hash: 17b06...ca1 10
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Etter å ha lest endel tråder her, ser jeg at fri bar er noe de aller fleste setter høyt på lista når de selv er gjester i bryllup. Men er det virkelig for mye å forlange at gjestene kjøper drikke selv utover kvelden? Vi skal ha middagen og festen på Månefisken i Oslo, og der får alle 4 glass vin til maten, og må kjøpe drikke (til vanlige bar-priser) i baren hvis de ønsker det. Vi er jo ikke gniene av den grunn! Har det blitt en uting at gjestene må betale alkoholen sin selv?? Vel, du skal ha gaver også?
mandel92 Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Fri bar er vel sviiiindyrt. Og syns ikke det er noe som gjestene kan "kreve" eller forvente. Hvis jeg noen gang skal gifte meg, så skal jeg ikke ha fri bar, ha drikke til maten skal jeg ha og kanskje dele ut noen få drikkebonger til hver, og så hvis man vil ha mer, så får de betale for det selv, jeg vil ikke at gjestene skal drikke seg dritings på min regning. Jeg var i et bryllup i sommer, der det var fri bar, og enkelte drakk så mye at det ble direkte pinlig. Man må ikke drikke seg full i bryllup, litt drikke til maten burde egentlig holde i massevis.. 4
MissEi Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 Et lite tips der hvis dere er bekymra for at noen av gjestene skal drikke alt for mye: broren til ei venninne av meg har en kompisgjeng som gjerne går på flatfylla når det er bryllup, noe han ikke ønsket. Så han arrangerte en uformell grillfest dagen før bryllupet hvor folk kunne ta med drikke selv. Needless to say: kompisene ble skitings. Og var rimelig ugne i bryllupet dagen etterpå, og dermed begrenset drikkingen seg ganske mye Anonymous poster hash: 17b06...ca1 hehe er vel det vi også tenker alla å gjøre... begrense det så mye vi kan
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #12 Skrevet 18. august 2013 Som gjest ville jeg foretrukket at det ikke var fri bar, da mange blir ekkelt fulle om de får drikke gratis. Jeg er avholds og takler ikke fulle folk, så et slikt bryllup ville blitt VELDIG ubehagelig for meg. Anonymous poster hash: cc8ef...d30 9
CathFoto Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 Vi ønsket Månefisken til vårt bryllup, men det var ikke ledig på noen av de datoene vi ønsket. Jeg spurte om hva snittprisen på åpen bar hos de endte på, og selv om de ikke kan garantere at deres bryllup er i snittet, så var i allefall ikke snittet på antall gjester vi ønsket noe skummel sum. Det er dyrt å arrangere bryllup, men som mange riktig påpeker, det er fort dyrt å være bryllupsgjest også. Dere har valgt et sted med "ut på byen"priser, da synes jeg ikke det er riktig å flytte kostnaden over på gjestene. Alternativt synes jeg bonger er et ok alternativ. 2
Lemuren Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes det holder med 4 glass vin. Bryllup er ikke en setting jeg synes et r greit å bli "dritings" i. Spørs hvor dere vil legge lista. Dersom noen har problmer med det, kan de holde seg hjemme 2
lillemeg90 Skrevet 18. august 2013 #15 Skrevet 18. august 2013 Vi ønsker ikke å ha en fyllefest og kommer derfor ikke til å ha fri bar. Jeg har vert i et bryllup d detvar fri bar, da hadde de betalt 35 000 for all drikka. Synes det er sinnsykt dyrt. Det er halvparten av vårt budsjett. 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #16 Skrevet 18. august 2013 Vel, du skal ha gaver også? Så i bytte for bryllupsgaven så skal man ha alkohol? Er det dårlig gjort å ikke gi tilbake i form av alkohol dersom man får gave? Vel, det blir ikke fri bar i mitt bryllup uansett hvor det skal holdes, så de må gjerne droppe å kjøpe gaver om det er det om å gjøre. Det er ikke derfor jeg gifter meg og holder fest. Anonymous poster hash: 53771...3eb 6
Marie90 Skrevet 18. august 2013 #18 Skrevet 18. august 2013 ØØØØØHHH. Nå er det vel de færreste av oss som planlegger bryllup ut fra "hva har gjestene krav på". Jeg vil da håpe de fleste tenker "hva vil være hyggelig for gjestene". Og ja - jeg synes det er litt gnient med betalbar - hvis man har råd til fri bar. Aldri i verden om jeg ville reagert på om to studenter eller nyetablerte med gedigent huslån som giftet seg hadde betalbar. Men om paret bare ikke har lyst til å spandere det lille ekstra på gjestene sine, eller heller prioriterer å bruke pengene på ting som rådyr brudekjole, fancy overprisa lokale, dokurver eller gud vet hva - det synes jeg er litt ufint. Det handler ikke om hvor full folk trenger å bli, det handler ikke om tvang, og det handler ihvertfall ikke om hva folk har krav på. Det handler om at noen bruker en hel dag på dere, har pyntet seg, brukt penger på antrekk og gave, og er der for å feire dere. Da er det hyggelig å gjøre stas på dem tilbake og å gjøre ting så ålreit for dem som mulig - innenfor de rammene en selv har mulighet til. Takknemlighet kalles det. Anonymous poster hash: 17b06...ca1 Helt enig i alt dette. Bryllup er dyrt uansett og drikke er noe man regner inn på samme måte som man regner inn mat. Det er alltid noen som tar noen glass for mye - det er det i middagsselskaper og byturer også. Hvis det er en reell frykt for at hele festen blir en stor fyllefest der folk ligger strødd, så ville jeg vel spurt meg selv hva slags folk man har invitert og venner man har. Det er vel sjelden hele ens familie og vennekrets er alkoholikere. Jeg kan tåle en og annen full onkel. 6
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #19 Skrevet 18. august 2013 Jeg synes det holder med 4 glass vin. Bryllup er ikke en setting jeg synes et r greit å bli "dritings" i. Spørs hvor dere vil legge lista. Dersom noen har problmer med det, kan de holde seg hjemme Det handler ikke om å bli dritings, man må/bør ha tiltro til at venner og familie oppfører seg som folk selv om drikken er gratis, det handler om å være et godt vertsskap i mine øyne. Blir alle dritings i andre middagsselskap bare fordi vertsskapet står for drikken? I bryllup hvor det er betalbar må man som regel betale for mineralvann også, så det handler like ofte om å flytte kostnader som å begrense fylla.Anonymous poster hash: 294d8...cdd 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #20 Skrevet 18. august 2013 Jeg kommer fra et annet vest-europeisk land og for meg er det helt feil å betale når man er gjest i et selskap. Jeg syns det er helt latterlig å late som man slår på stortromma og invitere 100 mennesker, pynte seg som askepott, servere 3-retters, men når festen begynner finner gjestene 2 bonger gjemt under tallerken sin... Huff. Snakk om nedtur. Flaut egentlig, da kommer det så tydelig frem at man egentlig ikke har råd til ordentlig bryllup, eller verre, er for gjerrig. I vårt bryllup var det selvfølgelig fri bar. Det var ikke så dyrt egentlig, men minst halvparten av gjestene (min del som ikke er fra Norge) har jo et sunt forhold til alkohol, de følte ikke de måtte drikke seg dritings bare fordi det var gratis. Heldigvis gjaldt det alle gjester.Anonymous poster hash: f8b0a...3e5 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå