Gå til innhold

Liker valpen buret sitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en valp på fire måneder. Ca den første måneden vi hadde ham hadde vi han i et lukket bur om natta, men etter blant annet å ha lest en del på nett ville vi gi ham mulighet til å velge mer selv hvordan og hvor han ville ligge, så vi åpna opp buret.

Så sånn har han hatt det i litt over en måned nå. Når vi legger oss legger han seg på gulvet på soverommet. Han kan gå hvor han vil i leiligheten, også ut i stua, på kjøkkenet og drikke vann etc. Men jeg tror ikke han drikker vann hele natta (jeg sover svært lett, våkner av at han skifter stilling), eller at han går ut i noen andre rom i det hele tatt.

Og hver morgen ligger han i buret sitt. Dørene er åpne. Betyr det at han føler seg trygg i buret, siden han iløpet av natta selv velger å ligge der? Eller har han blitt helt hjernevaska den første tiden her og tror han må? Planen var å flytte det ut i stua etter hvert så han kunne ha det som plassen sin (det er veldig stort, så det tar mye plass, selv om det er mye liggeplass andre steder på soveommet også).

Vil han savne å ha det på soverommet hvis vi flytter det? Hvorfor ligger han der hver morgen (og sover der fra kanskje sånn fem-sekstida) når han ikke må?

Han har aldri tissa inne om natta, selv da han var liten og sov i et gigabur og dermed kunne ha tissa i andre enden unna der han sov. Vil jo at han skal velge det han syns er best, og syns det er litt rart at han ser ut til å gjerne ligge der selv når han ikke har noen stengte dører.

Anonymous poster hash: 334b1...133
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du skriver LUKKET Dør første mnd. sier det seg selv at hunden har lært at døra er lukket.Mao den får ikke stukket av,tisset eller gjort normale ting.

Tror heller det høres ut som en usynlig grense dere har lært opp hunden til å ikke tråkke over.

Jeg synes ikke det høres positivt ut,med en ny liten valp som blir lås inne i et bur om natten -sorry!

• Liker 1
Skrevet

Men han ligger jo ikke der hele natta. Jeg finner ham der om morgenen, eller fra sånn sekstida, da, jeg hører han går inn der, eller strekker seg der inne. Han ligger gjerne og sover på ryggen eller noe, og ser veldig avslappa ut. Ellers om natta sover han andre steder på gulvet, og før vi slukker vandrer han i resten av leiligheten. Hvis han hadde følt det var en grense der hadde han vel ligget der hele natta og aldri noe annet sted på soverommet? Virker veldig som han går inn fordi han vil, eller kanskje fordi kjølehåndklet hans ligger der. Syns bare det er litt rart at han velger det i det hele tatt når han ikke gjør det resten av natta, bare på morgenen.

Dette med bur i starten gjorde vi pga at oppdretter anbefalte det, men så begynte vi å føle at det var feil, derfor åpna vi det opp.

• Liker 2
Skrevet

Det er nok der han føler seg tryggest, og den eneste plassen som er kun hans. Tror ikke det er noe negativt, høres heller ut som dere har en rolig og avslappet hund. :)

Anonymous poster hash: d0230...4db
  • Liker 2
Skrevet

Hvis han hadde hatt et anstrengt forhold til buret, hadde han nok ikke ligget der så mye, når døra er åpen. Det er jo fint at han kan velge selv om han vil ligge i buret, eller andre steder.

Har selv en hund som elsker buret sitt. Der sover han godt, der finner han ro. Han tusler også litt rundt omkring i løpet av natta, men ligger nesten alltid i buret hver morgen.

• Liker 2
Skrevet

Tror du kan slappe av så lenge hunden legger seg der av seg selv og døren er åpen. Du kan jo rope valpen til deg for frokosten slik at han selv lærer at han kan gå ut av buret av seg selv. :)

Skrevet

Tusen takk for svar, godt å høre at flere mener han liker seg der. Han ser i alle fall veldig avslappa ut, der han ligger på ryggen og brummer og småbjeffer for seg selv. Spørs om han velger å ligge der når vi flytter det ut i stua, da. Det er jo best å ligge i samme rom som oss!

Men bra at noen av dere tror han velger det selv, siden han ikke er der hele natta!

Gjest Hyssingen
Skrevet

Et åpent bur er som en vanlig seng med tak, så ikke tenk på det. Min legger seg i senga si titt og ofte, dag og natt, ikke noe problem.

Skrevet

Takk for svarene! Han kommer forresten ut i stua til meg etter hvert når jeg står opp, så han vet han gå ut og inn. Han er skikkelig B-hund, jeg står opp fordi jeg vet han må ut, og han kommer tassende og gjesper mens han lurer på hva som er vitsen med å stå opp nå. Etter 8-9 timer. :fnise:

Nå har i forøvrig flytta buret inn på stua for å få bedre plass, så nå ligger han på et teppe og ellers litt rundt om kring på gulvet på soverommet om natta. Men han velger ofte buret om dagen, for å spise på lekene sine og sånne ting. Så jeg tror nok han er trygg der. :) Da har vi forhåpentligvis ikke ødelagt ham med tiden han var i stengt bur.

Skrevet

Min velger seg også gjerne steder med tak over for å sove, men hadde jeg puttet han i et bur og lukket døren dukker panikken opp, så lenge han selv kan velge ser jeg jo ikke problemet. Det er vel hund i lukket bur som er greia!

Litt som at jeg gjerne kan være på pc'rommet og gå/komme som jeg vil, men hadde nok ikke vært like lykkelig om døra var lukket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...