Gå til innhold

Ble førstemann sjalu da ny baby kom i hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan reagerte deres første da dere fikk en liten baby i hus?

Hvor gammel var førstemann da?

Anonymous poster hash: 07ae5...463

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Hvordan reagerte deres første da dere fikk en liten baby i hus?

Hvor gammel var førstemann da?

Anonymous poster hash: 07ae5...463

Han ble storebror i juni, tre år gammel. Til å begynne med var det litt sårt at jeg brukte så mye tid på amming. Det tok ikke lang tid før han ble vant til det. Nå gir han beskjed om at hun må få pupp om hun gråter. Han har hele tiden vært med på bleieskift etc. Han får også holde henne nesten når han vil. Vi passer også på at han får masse alenetid med pappa, men også hos mormor og morfar. Jeg prøver når jeg kan :) Nå er han veldig kjærlig med henne. Kysser, klemmer, prater med henne, finner smokk, koseklut, leker osv.

Han har ikke vist noe særlig sjalusi. Tok litt lett til tårene om verden gikk han imot de første ukene og var (er) til tider veldig høylydt. Er faktisk positivt overrasket over hvor enkel overgangen har vært til nå :)

Skrevet

Min var 7 år gammel da søsteren hans kom, med andre ord en stor gutt det går an å snakke med og få han til å forstå ting. Vi forberedte ham på at lillesøster kom til å ta og kreve en god del oppmerksomhet og at vi voksne må reagere på det siden hun er helt hjelpeløs. Det skjønte han.

Så kom realiteten. Når han møtte henne var det helt fint og jeg var så lettet. Dessverre varte det ikke lenge, for det ble en voldsom reaksjon når andre besøkte oss for å hilse på babyen. Han ble utrolig tverr, trassig og avvisende. Husker han løp ut av rommet og gjemte seg, så mannen min snakket med ham.

Gutten fortalte noen uker senere at det var den verste dagen i hans liv. Alle var så oppslukt av babyen og han følte at ingen brydde seg om han lengre (stemmer ikke, alle forsøkte å inkludere ham, jeg ignorerte babyen omtrent når han besøkte oss på sykehus). Det er stor forskjell mellom å vite at ting blir annerledes og være forberedt, men når situasjonen er der føles det likevel sårt. Heldigvis har ting gått seg til og han er glad i lillesøsteren.

Jeg tror det er enklere sånn sett med mindre søsken, de glemmer fort tiden der babyen ikke fantes.

Skrevet

Jenta mi var 1 år og 9 mndr da hun ble storesøster, det var ikke noe problem. Lillebror var kjempespennende og fikk mye kos og stell :)

Skrevet

Det er 16 måneders mellomrom mellom eldste og mellomste. Den første tiden, syntes han at det var spennende og så og tok på lillebror hele tiden. Men stakkars liten kunne ikke forstå at "mamma må amme".. Ble mye hyling og gråting fra alle tre! Mannen jobbet mye. Til den dag i dag, ti år senere, tenker jeg noen ganger at eldste sønnen min er innesluttet og sensitiv pga tapt alene tid med mamma, og sjalusi på lillebror. Men han er veldig veldig glad i lillebroren sin over alt på jord og de er bestevenner!

Nå da lillesøster ble født i april, var de så store at de synes det er stas med baby i huset. De slåss om å holde henne. Nå som de er på ferie, spør de hele tiden om hvordan det går med henne og sier at de savner henne!

Så om jeg, vêr ikke helt om jeg vil, skulle få et fjerde barn, skal jeg hvertfall vente til mini er 5 eller no!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...