Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne på voksenopplæring om litt (de seks fagene for å kunne få studiekompetanse), og lurer på om noen som har erfaring med voksenopplæring kan fortelle meg litt om sine erfaringer? :)

Tusen takk! :blomst:

Anonymous poster hash: 1c783...756
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok voksenopplæring for noen år siden, de samme seks fagene du skal ta. Vi var en veldig fin klasse, bare voksne fra 23-45 år. Ikke alle tok alle fagene, noen delte de på to år.

Jeg synes det var mye lettere å være en seriøs elev som voksen enn når jeg var ungdom. Vi kunne velge mellom å ha elevstatus ( fravær ble ført, og vi ble trukket ut til eksamen) eller privatiststatus.

Anonymous poster hash: e46e4...b05
Skrevet

Takk for svar!

Jeg har aldri gjort dette før og jeg kjenner ingen (tror jeg) som har gått på VO så jeg er veldig spent... Jeg aner ikke hva konseptet er i det hele tatt, og blir veldig glad for all form for informasjon og andres erfaringer! :)

Jeg skal fordele fire fag over to år (to pr. år), har alt tatt samfunnsfag og historie som privatist. Jobber 100% stilling på dagtid, så skal gå på kvelden.

Gru-gleder meg voldsomt!

TS

Skrevet

Ja. Tok voksenopplæring året som gikk, altså 2012/1013.

Tok fagene norsk og historie.

Syntes det var fint å gå på voksenopplæring.

Hvilken skole skal du gå på? :)

Anonymous poster hash: cd145...843
Skrevet

Jeg vil være så anonym som mulig, så vil helst ikke si hvor jeg skal gå ;)

Hvordan var klassen? Hvor mange var dere? Hvordan var undervisningen lagt opp? Hadde dere prøver/prosjekter/etc?

Vær så snill å skriv så mye som mulig! Jeg vet INGENTING og all info taes i mot med stor takk!

TS

Skrevet

Hvordan var klassen? Hvor mange var dere? Hvordan var undervisningen lagt opp? Hadde dere prøver/prosjekter/etc?

Vær så snill å skriv så mye som mulig! Jeg vet INGENTING og all info taes i mot med stor takk!

TS

Vi fungerte som en vanlig vg.klasse, bare vi var kun voksne. Vi hadde vanlig undervisning, prøver, prosjekter, tentamener og eksamener.

Skrevet

Hei. Jeg gikk ett år. Veldig fint opplegg, gled deg!

Anonymous poster hash: 94685...691

Skrevet

Jeg har gått tidligere og tatt et fag, og skal gå i år på samme sted. Jeg tar to fag i år. Opplæringen er ikke noe spesielt tilrettelagt for voksne som har vært utenfor skolesystemet i flere år. Ting går fort syns jeg, men det er sikkert individuelt. Der jeg går har jeg elevstatus, blir ført fravær og må ha karaktergrunnlag for å få standpunktkarakter. Syns det er greit. Har en mer moden innstilling til skole nå enn tidligere, som ble nevnt over.

Anonymous poster hash: b5d42...1cd
Skrevet

Tusen takk for svar!

Hva tror dere er best av å ha elevstatus eller privatiststatus, hva er liksom fordelen og bakdelen med det ene og det andre...? Hadde dere gruppeoppgaver?

Jeg gleder meg veldig, men er litt nervøs også. Jeg droppet ut av VGS fordi jeg rett og slett ikke fikset systemet. Har vært fem-seks år i full jobb nå. Tror dere det blir en veldig overgang? Er det noen her som har hatt full jobb ved siden av?

TS

Skrevet

Noen flere? :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Hva tror dere er best av å ha elevstatus eller privatiststatus, hva er liksom fordelen og bakdelen med det ene og det andre...? Hadde dere gruppeoppgaver?

Jeg gleder meg veldig, men er litt nervøs også. Jeg droppet ut av VGS fordi jeg rett og slett ikke fikset systemet. Har vært fem-seks år i full jobb nå. Tror dere det blir en veldig overgang? Er det noen her som har hatt full jobb ved siden av?

TS

Elevstatus: Det blir ført fravær, er en grense på hvor mye du kan være borte for å kunne få en standpunktskarakter. Du må ha prøver og tentamener. Man blir trukket ut til en skriftlig og en muntlig eksamen, men man må ha norsk (bokmål og nynorsk) eksamen.

Privatist: Du kan komme og gå som du vil, du trenger ikke prøver eller tentamener. Men du må ha alle eksamener i alle fag, muntlig og skriftlig.

Gjest badeand1
Skrevet

Hvordan melder man seg opp? Tror jeg kanskje kan få til en avtale med Nav men hva gjorde dere?

Skrevet

Hvordan melder man seg opp? Tror jeg kanskje kan få til en avtale med Nav men hva gjorde dere?

Jeg kontaktet skolen og fikk litt informasjon og et papir jeg skulle fylle ut om tidligere skolegang ol. Så fikk jeg et brev etter noen uker at jeg hadde rett på voksenopplæring og når jeg kunne begynne.

Gjest badeand1
Skrevet

Åh, er det så lett :D Håper det er like lett her jeg bor. Vet om ei som gikk på voksenopplæring i vinter men tror aldersgrensen her er 25 :/

Skrevet

jeg er under 25 og kom inn på restplass. Bare å søke, du har ingenting å tape!

Gjest badeand1
Skrevet

Ikke for seint altså? Med tanke på at skolen har startet og sånn.

Skrevet

Søk! I verste fall får du avslag, i beste fall kommer du inn på testplass.

Skrevet

Jeg vurderer også å ta voksenopplæring men vet lite om det. Synes det hørtes fryktelig kleint ut med prosjekter og gruppeoppgaver når man er voksen. 30-40åringer som lager power point-presentasjon om økosystemer og sånn... Skulle ønske det ble lagt opp annerledes enn vanlig VGS.

Vet forresten noen om man må ha språkfag (tysk, fransk, spansk) for å bestå? Og er det sånne valgfag som man hadde på VGS (psykologi, økonomistyring, rettslære osv), eller er det kun vanlige fag som norsk og matte?

Skrevet

Jeg vurderer også å ta voksenopplæring men vet lite om det. Synes det hørtes fryktelig kleint ut med prosjekter og gruppeoppgaver når man er voksen. 30-40åringer som lager power point-presentasjon om økosystemer og sånn... Skulle ønske det ble lagt opp annerledes enn vanlig VGS.

Vet forresten noen om man må ha språkfag (tysk, fransk, spansk) for å bestå? Og er det sånne valgfag som man hadde på VGS (psykologi, økonomistyring, rettslære osv), eller er det kun vanlige fag som norsk og matte?

Voksenopplæring for å få generell studiekompetansen er fagene norsk, samfunnsfag, matte, engelske, naturfag og historie. Vi hadde lite med gruppeoppgaver og prosjekter, men hadde litt i naturfag, men som sagt lite. Jeg har gått sykepleien etterpå og der var det MYE gruppeoppgaver og prosjekter, så det kommer ofte igjen og igjen.

Skrevet

TS

Jeg har også tatt voksenopplæring.

Og jeg må si at du har mer enn nok å sette fingra i, de 6 fagene er mye, selv om man er flink eller ikke.

Vi var vel ca 30 stk egentlig, men var vel 15 som var der hele tiden. Alle har jo ikke alle fagene heller.

Vi hadde noen prøver, tentmen, for å se hvordan man ligger ann, for de telles ikke. Kun eksamen på slutten av året som teller.

Ingen prosjekter,

Hadde mest undervisning på tavla, i hver time i historie og norsk, stooort pensum!

Man må jobbe mye hjemme med oppgaver, innleveringer i norsk feks for å øve på å skrive, og det hjelper helt utrolig. Det er en fin måte å lære på:-)

Vi hadde lesedag, altså ingen unervisning 1 dag i uka.

Bare rams opp spørsmål om du lurer på noe spesifikt, så skal jeg svare deg-) :-)

Anonymous poster hash: 8de2f...462

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...