AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Prøver å lage budsjett og bruker Sparebnken sin app. Jeg skal legge ut er bildet av budsjettet og håper dere kan råde meg hva jeg kan kutte og hvor mye av hver post? Jeg har 3 barn i alderen 10, 9 og nyfødt. Jeg har 21000 kr utbetalt dette er inkludert barnetrygd. Faste utgifter som ikke lar seg kutte ned er ca 9000. Dette er inkludert forsikringer, husleie og nedbetaling av annen gjeld. Andre utgifter for en familie som oss i flg SiFO, kommer på 1930 kr! Det mangler drivstoff på 2230 kr fra bildet. Også satte jeg 300 kr på sparing. Jeg ligger over 7500 kr i underskudd!! Hjelp meg med å kutte av ting. Sånn at det i hvertfall går i null! Jeg har prøvd det selv, men er redd at jeg var urealistisk og blir stressa når pengene blir "borte"!Anonymous poster hash: 99c40...b33 Anonymous poster hash: 5bfc9...54e
Singha Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 (endret) Edit: Beklager, så ikke at du hadde 3 barn. Men jeg tror fortsatt det burde være mulig å kutte litt i matbudsjettet ditt. Og kanskje i media og kommunikasjon? Endret 18. august 2013 av Singha 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Ta det med ro, pust ut og sett heller opp din egen liste over hva du faktisk bruker Tviler på at du bruker 1600 kr i mnd på tlf og media? Og godt over 1000 kr på helse og hygiene, såfremst dere ikke har noen sykdommer? Var mange summer der som hørtes høye ut. Anonymous poster hash: 48fc0...09f 4
Gjest småhjerte Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Utgifter til mat er mulig å kutte. Lest flere tråder her hvor familier bruker alt fra 2000-4000kr i mnd på mat. Vet ikke hvilke tråder det var, men om du søker etter matbudsjett dukker det sikkert opp noen tips om kutting av matbudsjett. Ellers kan du sikkert kutte utgifter til abonnement på mobil. Vet ikke om barna dine har tlf enda, men det finnes som ofte billigere abonnementer. 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Ja, det kan jeg gjøre. Min bank har en sånn greie på nettbanken som aviser i detalj hva man bruker pengene på i en måned. F.eks. mat, telefoni osv. Jeg har prøvd å kutte ned mat til 4000, helse til halve beløpet osv, men telefon, TV, Internett osv, går ikke å kutte noe særlig de tre neste måneder. Etter det kan jeg begrense det til hvertfall tusenlappen. Takk for rask tilbakemelding, dere! Flere?Anonymous poster hash: 5bfc9...54e
Gjest Gresshoppesang Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Prøver å lage budsjett og bruker Sparebnken sin app. Jeg skal legge ut er bildet av budsjettet og håper dere kan råde meg hva jeg kan kutte og hvor mye av hver post? Jeg har 3 barn i alderen 10, 9 og nyfødt. Jeg har 21000 kr utbetalt dette er inkludert barnetrygd. Faste utgifter som ikke lar seg kutte ned er ca 9000. Dette er inkludert forsikringer, husleie og nedbetaling av annen gjeld. Andre utgifter for en familie som oss i flg SiFO, kommer på 1930 kr! Det mangler drivstoff på 2230 kr fra bildet. Også satte jeg 300 kr på sparing.Anonymous poster hash: 99c40...b33 Anonymous poster hash: 5bfc9...54e Dersom du er alene med omsorgen for barna, vil du få dekket noe av SFO.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 Og med en nyfødt, er det kanskje ikke nødvendig med SFO til niåringen?
Gjest Ozelot Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Er det i det hele tatt nødvendig med SFO, jeg gikk aldri på SFO og moren min er lærer på vgs, så kom mange timer hjem før henne. Det gikk kjempebra. Du kan venne dem til å være alene hjemme, det er nyttig ....
vimsefrøken Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Datteren min på 10 har aldri hatt noe ønske om å gå på SFO, hun sa alltid at hun foretrakk å ikke gå der. Og har derfor ikke gått på SFO siden hun begynte i 1.klasse. De to første årene, altså fra 6-8 sørget jeg for at besteforeldre e.l hadde mulighet til å hjelpe til. Men nå som hun er 10 klarer hun seg helt fint alene noen timer. Kommer sikkert ann på hvor ansvarlig barnet er, men lærer man dem å klare seg litt selv har de godt av det tror jeg. Og da kunne du jo spart pengene på SFO. Per nå er det en glede at hun ikke går på SFO, da har hun som regel lagd seg litt mat, skrelt poteter til middag, innimellom gjordt litt husarbeide osv den tida før jeg kommer hjem. Går kjempebra!
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Nå sjekket jeg hva vi brukte i junimåmed til mat og det var overraskende 3700 kr, selv om vi spiste ute et par ganger. Så jeg kan strengt tatt stramme matbudsjett til 300-3500 kr! Takk for tips AB Det er ikke nødvendig med SFO. De har ikle gått på SFO de siste to årene.Anonymous poster hash: 5bfc9...54e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 SFO er satt til null i budsjettet uansett. Så det er ikke med...Anonymous poster hash: 5bfc9...54e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #12 Skrevet 18. august 2013 Jeg kuttet ned mye, hele 7640 kr! "Mine tall" ser sånn ut nå, se bildet! Synes dere at det er urealistisk?Anonymous poster hash: 5bfc9...54e
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #13 Skrevet 18. august 2013 Jeg kuttet ned mye, hele 7640 kr! "Mine tall" ser sånn ut nå, se bildet! Synes dere at det er urealistisk?Anonymous poster hash: 5bfc9...54e Vanskelig å svare på siden vi ikke egentlig kjenner dine spesifikke utgifter under de forskjellige postene. Men om dette er et budsjett du har satt opp basert på dine utgifter per i dag/den siste tiden og hva du vet du kan spare inn på så er vel det vel og bra. Man kan kutte mye i matbudsjett om man planlegger for flere uker av gangen, kjøper inn stort og på tilbud og holder seg til det man har planlagt. Det tar gjerne litt mer tid enn å dra innom butikken på vei hjem fra hvornåduharvært, men man må som oftest jobbe for pengene når man ikke kan få pengen til å jobbe for seg. Det gjelder både når man skal spare og når man skal jobbe for lønna. Anonymous poster hash: fca09...1e0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #14 Skrevet 18. august 2013 Ta vare på kvitteringer og noter alle beløp i en bok i en måned - og sjekk hva det er dere bruker penger på. Først da kan du gå direkte inn og kutte ned overflødig forbruk. Hvis du ikke allerede har gjort det, så bygg deg opp en buffer på et par månedslønner - i tilfelle vaskemaskinen ryker, bilen må reparerers etc Anonymous poster hash: b2b0d...f92
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #15 Skrevet 18. august 2013 Synes tallene dine ser langt mer realistisk ut nå enn de gjorde på det første utkastet Anonymous poster hash: 48fc0...09f
Gjest Wei Wei Skrevet 19. august 2013 #16 Skrevet 19. august 2013 (endret) Du sier at at de faste utgiftene som ikke lar seg kutte ned kommer på 9000 kr. Er du sikker på det? Gå gjennom alle avtaler og abonementer og se om det finnes billigere alternativer. F.eks. strøm, forsikring, boliglån, osv. I tillegg synnes jeg at lek og fritidsposten høres dyrt ut selv etter endringer. Endret 19. august 2013 av Wei Wei
Pengebingen Skrevet 19. august 2013 #17 Skrevet 19. august 2013 Så bra at du setter opp budsjett! Det er ikke bare enkelt første gangene, og det sies at det kan ta ca tre mnd med justeringer før man har ett som faktisk er realistisk. Så når du føler at du er fornøyd, så må du forvente at det er behov for små justeringer. Men når det sitter så sitter det, og da er det digg Som å kløne med å komme seg opp på en luftmadrass - men når man først ligger der er det bare å flyte av sted og nyte utsikten Uansett. Jeg reagerer på er telefon og media. 1620 kr pr mnd? tv-lisens utgjør ca 225 kr pr mnd, mobilabonnement får man jo alt man trenger og mye mer til for 199 pr mnd (og lavere) og internett kan man vel også få for 199,- pr mnd. Så særlig mye mer enn 600-700 kroner her burde være unødvendig. Lek og fritid ser høy ut, men med tre barn så er det jo greit å ha mulighet til å gjøre noe, evt betale for fritidsaktiviteter. Det koster jo. Så det er meget mulig at den er reell. Det er selvsagt essensielt at du får det til å gå i null eller i pluss! Som Wei Wei sier må du ikke ta faste utgifter for gitt. Ofte er det der det er mest å spare! Sjekk at du kun har forsikringene du trenger og at du har beste pris på disse. Sjekk strømavtalen! Å betale for noe mer enn innkjøpspris på strøm nå er unødvendig. Alt som heter påslag er for mye. Og sist, husleia. Dersom du ikke får det til å gå opp må du tenke over om du kan bo billigere. Bil... den er høy. Har du billån?? Og her også, viktig å sjekke at du alltid har beste pris på forsikring. Dersom du sliter med å få det til å gå opp er jo bilposten ofte noe det er enkelt å gjøre noe med. Vurder sterkt om du virkelig trenger bil, i alle fall for en periode. Mens du er hjemme i permisjon f.eks. Dersom du hr lån på bilen har du for dyr bil. Hvordan ligger du an for å komme deg i pluss etter endringene? Bare å gjøre endringer til det går i pluss Kjempenyttig øvelse for alle, for plutselig blir man så klar over egne prioriteringer. Kanskje er f.eks barnas fritidsaktiviteter viktigere enn raskt bredbånd, osv osv.
Gjest Skrevet 19. august 2013 #18 Skrevet 19. august 2013 Pengebingen har mange gode tips. Ellers: Sett opp en egen konto i nettbanken din for klær og sko, og ha en fast overføring dit. Om du kjøper noe, så kan du ta penger fra den kontoen. Da har du penger klar om du har behov for regntøy og støvler eller vinterutstyr. Kjøp på tilbud, til "feil" årstid. Men kjøp kun det du virkelig har behov for. Man trenger ofte mindre enn man tror. La barna arve klær. Alt trenger ikke være nytt. Legg ut på Facebook en notis om at "det hadde vært fint om noen har vintertøy til barn str 140 (eller hva du har behov for) liggende som de kunne tenke seg å la barna mine arve". Sportsutstyr kan ofte arves eller kjøpes på Finn.no. Kommunen har en del tilbud for barn, både musikk, dans og annet, avhengig av hvor du bor. Trenger ikke være så dyrt. Ungene dør ikke om de ikke får drive med hest eller andre dyre aktiviteter. Planlegg! Løsninger i siste øyeblikk er ofte unødvendig dyre. Særlig bursdagsgaver til andre barn kan fort koste om det må kjøpes på lekebutikken i siste liten. Kjøp inn et par gaver og ha på lager. Som fargekritt, perler, modelleire, etc, som du kan få rimelig på billigbutikker. Søstrene Grene har masse fine malesaker for barn, for eksempel. Du må få budsjettet ditt til å gå såpass mye i pluss at du kan sette av penger til sparing. Du bør spare på to kontoer. Den ene skal være din krisebuffer, for uforutsette hendelser. Den røres ikke med mindre det er absolutt katastrofe! Til å begynne med så bør du jobbe med å få den opp i minst 10.000,- Deretter kan du spare noen kroner i tillegg på en annen konto som skal være mer en "forbrukssparing". Ha en reserve når du trenger reprasjon på bilen, skal på ferie med ungene, og den slags. Derfor bør budsjett (og regnskap) gi et overskudd på helst 1000,- i måneden, slik at du kan ordne en stabil økonomisk situasjon for deg og barna. Har du dyre vaner? Røyk må kuttes. Kjøp minimalt med sminke. Prøv å unngå å kjøpe klær til deg selv så lenge som mulig. Spar inn på "kos" og dropp kafe. Inviter heller jentegjengen hjem, bak ei kringle og lag kaffe. Still kontoen din slik at du ikke ser krisebufferen din. Ha en fast overføring dit, og så må du greie deg med resten. Ha en egen konto for å betale regninger, og bruk debetkontoen for innkjøp. Planlegg matlaging og handling. Høst i naturen når du kan, gøy for ungene å være med på bærturer og den slags. Dvs når minsten er stor nok. Få deg billige eller tilnærmet gratis hobbyer. Hvis du har en hageflekk, så dyrk sukkererter og annet som er godt å knaske på. Sparer innkjøp av frukt og grønnsaker. Frø kjøper du på nett fra rimelige utenlandske frøforhandlere, eller bytter til deg. Sikkert mye annet også, men mest handler det om å stille seg om til å greie seg med lite, og vite at det er mulig. Ikke være for stolt til å spare. Ta imot klær. Greie seg uten mote, osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå