Gjest King James Skrevet 22. april 2004 #1 Skrevet 22. april 2004 Hvem er Norges største Konger da tenker jeg på alle konger fra Harald Hårfagre til Harald V ..under kalmar unionen og med unionene med danmark og sverge hvem er den største konge av norge mellom 860-2004?....jeg sier det står mellom mange personer der Kong Haakon VII Kong Olav V Kong Karl Joahn ( Fransk-Svensk Konge og Norsk Konge ) Kong Oscar I ( Svensk og Norsk konge ) Kong Olav Trygvasson Kong Olav Den Helige Kong Olav Kyrre Kong Christian IV ( Dansk og Norsk Konge ) nå hva mener dere hvem er norges største konger
Ingeborg Skrevet 22. april 2004 #2 Skrevet 22. april 2004 Hvilke kriterier mener du skal "kåre" den største kongen? Hvis vi skal tenke på hvem som står sterkest i folks bevissthet, tror jeg det er Haakon 7., Olav V, kong Sverre (som ikke står på di liste), Olav den Hellige og Olav Trygvason. Min stemme går til Olav den Hellige - har fått æren for å ha kristnet Norge, er helgen, opphav til et viktig pilgrimsmål også i dag (Nidarosdomen, som skal være reist over hans grav) og er tilegnet mange kirker over hele verden.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #3 Skrevet 22. april 2004 glemte jeg virkelig Kong Sverre...jaja han var jo og en stor konge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå