Gå til innhold

GODE ferdigretter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller singeltråden, kunne jeg kanskje kalt denne ;)

Selv om det er mye lettvint man kan lage selv, hender det (ganske ofte...) at jeg ønsker meg noe som bare må varmes opp.

Derfor: har dere tips til noen av disse som er skikkelig gode?

Selv synes jeg at Findus sin dypfryste Thai Chicken er god.

Side orders fra Big One American Diner er også veldig godt - bla Jalapeno peppers og Mozzarella sticks, men det er jo ikke særlig sunt, og egner seg nok best for fyllemat.

Fjordland, og Toro har også noen gode ferdigretter. Er det mer usunt å spise disse, særlig i og med at det varmes i mikro, enn å lage tilsvarende retter selv?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes at spesielt Toro har en tendens til å være aaaalt for salt. Og det meste blir fort litt smakløst også. Veldig mange supper tar bare litt lenger tid å lage fra bunn av enn pose.

Og så har man jo dette eksperimentet med to planter hvor den ene fikk mikrovarmet vann og døde, imens den andre overlevde, og diskusjonen rundt næringsstoffer og jeg vet ikke hva.

Men, jeg tyr fort til litt ferdigretter selv, spesielt når mannen min jobber kveldsskift. Veldig fan av disse indiske ferdigrettene som det bare er å varme opp, er vel tre typer. De synes jeg er knallgode! :jepp:

Og så blir det fort løvstek og røstipoteter med litt frossne grønnsaker ved siden av. Eller speilegg og pytt-i-panne. Det går rimelig kjapt!

Endret av Tekola
Skrevet

Fjordland skal vel ha helt ok næringsinnhold? :) mange kommuner som bruker det som middag for hjemmeboende eldre som ikke klarer å stelle i stand mat selv.

Jeg liker veldig godt Fjordland sin laks med bygg-ris og youghurt-saus :)

Glad i ertesuppe, og liker den hermetiske på boks mye bedre enn posesuppe. Sammen med rug-knekkebrød før du faktisk i deg fullverdig protein også.

Coop har fått en pose med frosne grønnsaker + ris, genialt enkelt. Frese opp i panna med litt kylling/bacon/skinke/hva-jeg-måtte-ha og tilsett krydder som passer. Sånn halvferdig ferdigmat ;)

Anonymous poster hash: 4c8ac...885
Skrevet

Marokkansk lammegryte fra Toro er kjempegod, og faktisk ganske sunn :-)

Anonymous poster hash: a1056...851
Gjest gjest17
Skrevet

Risengrynsgrøten til Toro (Velbekomme - Er det det den heter?) er god! :-)

Skrevet

Jeg kjøper noen ganger den indiske linsesuppen til Fjordland (Toro? Usikker), synes den er ok på smak, ikke så verst næringsmessig og mettende.

Når det gjelder dette med om mikrooppvarmet mat er sunt eller ikke, strides de lærde. Så vidt jeg vet har de ikke klart å påvise noen direkte skadelige effekter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at spesielt Toro har en tendens til å være aaaalt for salt. Og det meste blir fort litt smakløst også. Veldig mange supper tar bare litt lenger tid å lage fra bunn av enn pose.

Og så har man jo dette eksperimentet med to planter hvor den ene fikk mikrovarmet vann og døde, imens den andre overlevde, og diskusjonen rundt næringsstoffer og jeg vet ikke hva.

Men, jeg tyr fort til litt ferdigretter selv, spesielt når mannen min jobber kveldsskift. Veldig fan av disse indiske ferdigrettene som det bare er å varme opp, er vel tre typer. De synes jeg er knallgode! :jepp:

Og så blir det fort løvstek og røstipoteter med litt frossne grønnsaker ved siden av. Eller speilegg og pytt-i-panne. Det går rimelig kjapt!

Tusen takk til dere alle for kjempegode tips!!!

Ja, noe av det man hører om mikromat er skummelt... Jeg tyr altfor ofte til dette. Lurer på om det kunne være sunnere å varme opp Fjordland i vannbad i kjele istedenfor...?

De indiske rettene du beskriver, hvilket merke er det? Saritas synes jeg er skuffende vonde, Fjordland sin er veldig dyr, men kanskje det finnes andre?

Takk for påminnelsen om speilegg! Å varme opp dypfryst Pytt-i-panne kan vel ikke være særlig usunt?

Fjordland skal vel ha helt ok næringsinnhold? :) mange kommuner som bruker det som middag for hjemmeboende eldre som ikke klarer å stelle i stand mat selv.

Jeg liker veldig godt Fjordland sin laks med bygg-ris og youghurt-saus :)

Glad i ertesuppe, og liker den hermetiske på boks mye bedre enn posesuppe. Sammen med rug-knekkebrød før du faktisk i deg fullverdig protein også.

Coop har fått en pose med frosne grønnsaker + ris, genialt enkelt. Frese opp i panna med litt kylling/bacon/skinke/hva-jeg-måtte-ha og tilsett krydder som passer. Sånn halvferdig ferdigmat ;)

ja, det kan jo hende de har det, men synes litt synd på de eldre som bare får Fjordland.. Synes ikke det smaker så verst, men likevel. Er det noen av dere som har funnet ferdigretter som dere synes er like gode som hjemmelaget?

Tusen takk for gode tips! Den Coop-posen (og andre frosne grønnsaker), lurer på om det er mer usunt (å steke) enn å kjøpe ferske grønnsaker i grønnsaksdisken og koke disse istedet? Noen som vet?

Skrevet

Marokkansk lammegryte fra Toro er kjempegod, og faktisk ganske sunn :-)

Anonymous poster hash: a1056...851

Den prøvde jeg i dag! takket være dette tipset :) Synes også den var kjempegod, også tror jeg den inneholder lite karbohydrater (?)

Risengrynsgrøten til Toro (Velbekomme - Er det det den heter?) er god! :-)

Enig, den smaker kjempegodt! Synes faktisk at den er minst like god som hjemmelaget grøt! Om den er mer usunn vet jeg ikke, men bør vel være noe av det samme...?

Jeg kjøper noen ganger den indiske linsesuppen til Fjordland (Toro? Usikker), synes den er ok på smak, ikke så verst næringsmessig og mettende.

Når det gjelder dette med om mikrooppvarmet mat er sunt eller ikke, strides de lærde. Så vidt jeg vet har de ikke klart å påvise noen direkte skadelige effekter.

Den linsesuppen må jeg prøve! :) Jeg håper det ikke er noen direkte skadelige effekter, tror dessverre i mitt singelliv at det blir en stund til jeg lager hjemmelaget fra bunnen av i hovedvekten av tiden...
Skrevet

Jeg liker også marokansk lammegryte og linsesuppen fra toro, har tenkt å teste ut den provence-kyllinggryta. Fjordland har en kjøttdeiggryte som jeg liker, og så i den sunnere-serien er det en rett med kyllingfilet som er god.

Skrevet

Tusen takk til dere alle for kjempegode tips!!!

Ja, noe av det man hører om mikromat er skummelt... Jeg tyr altfor ofte til dette. Lurer på om det kunne være sunnere å varme opp Fjordland i vannbad i kjele istedenfor...?

De indiske rettene du beskriver, hvilket merke er det? Saritas synes jeg er skuffende vonde, Fjordland sin er veldig dyr, men kanskje det finnes andre?

Takk for påminnelsen om speilegg! Å varme opp dypfryst Pytt-i-panne kan vel ikke være særlig usunt?

ja, det kan jo hende de har det, men synes litt synd på de eldre som bare får Fjordland.. Synes ikke det smaker så verst, men likevel. Er det noen av dere som har funnet ferdigretter som dere synes er like gode som hjemmelaget?

Tusen takk for gode tips! Den Coop-posen (og andre frosne grønnsaker), lurer på om det er mer usunt (å steke) enn å kjøpe ferske grønnsaker i grønnsaksdisken og koke disse istedet? Noen som vet?

Var Saritas jeg tenkte på. Men så har jeg vel vært så desperat etter indisk at de har gått ned på høykant :sjenert::ler:

Vi har ikke mikro, så her varmes det i vannbad eller stekeovn. Synes det funker greit :)

Fersk vs frossen aner jeg ikke :P

Skrevet

Forskjellen på å frese opp frosne grønnsaker/ris og å koke ferske blir vel omtrent som forskjellen på å koke å steke mat til vanlig.

Pga tåler lite fruktose bruker jeg ganske mye frosne grønnsaker, og fikk trøst av en ernæringsfysiolog. Især på vinteren kan visst de frosne grønnsakene ha mer næring enn ferske, for ferske blir gjerne pakka halvmodne, transportert og modna på lager. Frosne grønnsaker får vokse seg modne, kort oppkok og frosset ned beholder visst næringsinnholdet veldig godt.

Er glad i å bruke frosne erter ved siden av mat - og de varmer/koker jeg i mikroen i ei skål bare. :) Har et sånt lokk fra ikea som holder på dampen, blir knallgode og koker ikke ut noe næring.

Skrevet

Marokkanske kjøttboller eller hva det er igjen i en slags gryterett :) tror toro har den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...