Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fastlønn på 35000,- i mnd. Men har vært sykemeldt siden jeg fant ut at jeg ble gravid pga komplikasjoner.

Min arbeidsgiver forskutterer min lønn.

Hvor mye vil jeg få i permisjons penger og når skal jeg søke?

Anonymous poster hash: 22727...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du det samme i sykepenger? Man får et gjennomsnitt av hva man har tjent de siste 10 mnd før man går ut i perm, eller 6 av de sist 10 mnd, kommer jo an på hvor mye man jobber. Sykepenger regnes som vanlig inntekt.

Men om NAV reduserer foreldrepengene hvis man tjener veldig bra det vet jeg ikke. Men regner med at det er en grense for hvor mye man får. Noen tjener jo 100.000kr i mnd.

Anonymous poster hash: a79f3...bd5

Skrevet

Du må forresten søke i svangerskaps uke 31, hvis du går ut i permisjon 3 uker for termin som er det normale. Eller NAV sier 6-8 uke før man går ut i perm, men søker man før 6 uker (som blir i uke 31) før så må man levere inn dokumentasjon på inntekt på nytt i uke 6. Du kan også søke senere men det er ikke anbefalt pga saksbehandlingstid.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiveren min forskutterer lønnen min så jeg får 35000,- hver mnd. Så betaler nav tilbake til firma.

Vil jeg få samme beløp i permisjons penger da?

Skrevet

Forslag?

Gjest Magdalene
Skrevet

Det kommer jo ann på om du velger 80% eller 100% lønn.

Har du fastlønn går de ut fra din siste lønnesutbealing før du ble sykemeldt ( om du kommer til å være det hele svanskerskapet). Du skal ha det samme i permisjonspenger, som det du skulle hatt om du eventuelt hadde vært i jobb.

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg glemte å nevne det med 80 og 100%.

Så lenge du har fastlønn så får du sikkert det samme beløpet, vet ikke hva som er maks å få. Hadde du hatt en variabel inntekt så hadde de regnet ut gjennomsnittet.

Det er masse info på nav.no. og hvis du er på facebook så har nav en side der som heter foreldrepenger og de kan du sende en mld til på privaten og spørre om alt mulig. Men de regner kanskje ikke ut beløp for folk. Jeg har sendt de mld to ganger på kvelden (de er ikke aktive på kvelden) og begge gangene svarte de neste norgen før kl 10. Så de er raske og svarer til man er fornøyd. Mye bedre enn å stå 30 min i tlfkø og snakke med en sur behandler som bare misforstår (min erfaring)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for rådene dine :)

Skrevet

Hvis du tjener mer enn 6G i året blir utbetalingene noe forkortet, ellers vil du få enten 100% eller 80% utbetalt alt ettersom hva du velger. Sykemelding har ingen påvirkning på permisjonsbeløpet :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...