Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2004 #1 Skrevet 22. april 2004 Det irriterer meg at enkelte aktive brukere her inne ikke kan forskjellen på et og ett. Særlig når man konsekvent skriver ett, som naturlig nok blir feil i omtrent 93,7 % av tilfellene (rundt regnet). Sånn! Det var ett surt oppstøt...
birgitte242 Skrevet 22. april 2004 #2 Skrevet 22. april 2004 Har lagt merke til det samme selv... Det er jammen meg godt at noen tar tak i problemet. Det ville vært på sin plass med en liten innføring i korrekt bruk av et/ett siden enkelte faste brukere tydeligvis ikke vet forskjellen
Arkana Skrevet 22. april 2004 #3 Skrevet 22. april 2004 Ja, dessverre irriterer jeg meg over andres skrivefeil, og særlig også bruk av SMS-språk her hvor det egentlig er unødvendig.
Grooo Skrevet 22. april 2004 #5 Skrevet 22. april 2004 *rekker opp hånda* Jeg vet jeg gjør feil her, kan noen forsøke å forklare meg reglene med t-skje metoden??? På forhånd tusen takk *ler*
Tusenfryd Skrevet 22. april 2004 #6 Skrevet 22. april 2004 Ett er bestemt, et er ubestemt? Der er et hus (et hvilket som helst hus) Der er ett hus ( det er det ene huset)
Nala Skrevet 22. april 2004 #7 Skrevet 22. april 2004 Den enkleste forklaringa er at et er den ubestemte artikkel, for eksempel "Jeg bor i et hus" mens ett er tallord, for eksempel "Vi har bare ett hus, ikke to".
Grooo Skrevet 22. april 2004 #8 Skrevet 22. april 2004 Ja... Kan jo egentlig reglene, og det går som regel bra når jeg tenker meg om tror jeg. Men jeg skriver vist ofte feil når jeg bare skriver i vei uten å legge merke til at jeg bruker det ordet...
tuji Skrevet 22. april 2004 #9 Skrevet 22. april 2004 Jeg har også lagt merke til at enkelte ikke kan forskjellen, faktisk er det måten jeg kjenner igjen spesielle brukere på. Selv kan jeg selvfølgelig forskjellen
Ingeborg Skrevet 22. april 2004 #10 Skrevet 22. april 2004 Helt enig i at den feilen er skrekkelig irriterende.
Gjest gjest1 Skrevet 22. april 2004 #11 Skrevet 22. april 2004 Helt enig i at den feilen er skrekkelig irriterende. Men eg kan nok ikkje skrive under på at eg aldri skriv feil sjølv.. :oops:
lille mor Skrevet 22. april 2004 #12 Skrevet 22. april 2004 :o :o :o Dere har mye å tenke på skjønner jeg!!!! Er det mulig? Bare for ordens skyld, er dette en ironisk tråd? :klø:
Nilma Skrevet 23. april 2004 #13 Skrevet 23. april 2004 Folk som ikke kan forskjellen på et og ett er nesten like irriterende som dem som ikke vet forskjell på da og når. Den gang - da Hver gang - når Den gang - da Hver gang - når Den gang - da Hver gang - når o.s.v. Denne læresetningen fra barneskolen kan gjentas etter behov.
Ingeborg Skrevet 23. april 2004 #14 Skrevet 23. april 2004 :o :o :o Dere har mye å tenke på skjønner jeg!!!! Er det mulig? Bare for ordens skyld, er dette en ironisk tråd? :klø: Nei, for min del er i hvert fall ikke denne tråden mye ironisk. Jeg jobber med språk til daglig, nemlig - og sånne feil kan bli ganske irriterende i lengden.
Usikker Skrevet 23. april 2004 #15 Skrevet 23. april 2004 Bare for ordens skyld' date=' er dette en ironisk tråd? :klø:[/quote'] Trøffer'n har da aaaaldri vært irionisk - har han :klø: Da er vi to da Tuji :oops: Jeg er av dem som irriterer meg over skrivefeil - og "dårlig norsk". Kan kanskje skyldes at dette (altså skriftlige uttrykksmåter/rettskriving) er en del av mine arbeidsoppgaver på jobben. Noen ganger irriterer det meg at jeg ser mer på skriveleifene - enn på innholdet, men "automatisk" så ser jeg skrivefeil........... vet egentlig ikke hvorfor. "Det er bare sånn" Ha ne kjemphygelig dga alle sammen
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #16 Skrevet 23. april 2004 Ordet er "et" både i bestemt og ubestemt form "Ett" er et tallord (som to og tre) og har ingenting med ordet "et" å gjøre!
Gjest Madam Felle Skrevet 23. april 2004 #17 Skrevet 23. april 2004 Nei, for min del er i hvert fall ikke denne tråden mye ironisk. Jeg jobber med språk til daglig, nemlig - og sånne feil kan bli ganske irriterende i lengden. Ja, for det er jo selvfølgelig det viktigiste i verden, at folk klarer å skrive riktig.
Ingeborg Skrevet 23. april 2004 #18 Skrevet 23. april 2004 På ingen måte det viktigste i verden - men det blir litt sånn som Usikker sier, noen ganger ser jeg nesten mer på feilene enn på det folk skriver. Det er ikke noe jeg ønsker å gjøre, det bare blir sånn.
Gjest Anonymous Skrevet 23. april 2004 #19 Skrevet 23. april 2004 Ja' date=' for det er jo selvfølgelig det viktigiste i verden, at folk klarer å skrive riktig. [/quote'] Det er ingenting som er "det viktigste i verden", men mange ting kan være viktige likevel. Hva har vi regler for om ingen skal følge dem?
Suzy Skrevet 23. april 2004 #20 Skrevet 23. april 2004 Godt sagt!!! Det tryggeste er å ikke bruke tallordet "ett" - da unngår du i alminnelighet feilene...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå