Gå til innhold

Kjøp av bruktbil, hva er maks kmstand du ville akseptert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal kjøpe ny bil da jeg trenger plass til hund bak.

Ser på mange fine bruktbiler, men de har alle gått svært langt.

Om man bare er ute etter en ok bil som kan vare noen år. Hvor mange km bør være øvre grense da?

Selv er jeg helt blank, så håper det er noen som har gode innspill her :)

Anonymous poster hash: acfc2...379
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kjøpt biler som ikke har bikket 100 000.

Anonymous poster hash: 29c8b...100

Skrevet

150K er den gyldne regelen til mannen min.

Skrevet

Om man bare er ute etter en ok bil som kan vare noen år. Hvor mange km bør være øvre grense da?

Kommer jo veldig an på hvordan bilen er kjørt og holdt opp til idag. Hvis "noen år" er rundt 3-4 ville jeg akseptert opp mot 150 000.

Skrevet

En jeg kjenner som har jobbet med biler av forskjellige merker i over 20 år sier at så snart bilene tipper 100 000 kilometer begynner problemene. Uansett merke.
I tillegg er Renault og Opel noe som absolutt ikke bør kjøpes, da det alltid er problemer med dem, også før denne kilometeren. Det kan jeg dessverre skrive under på da jeg har vært så uheldig å eie begge merkene.

Biler som tåler å bli kjørt godt over 100 000 kilometer (Ut fra både egne erfaringer og hørt av andre:
Mercedes
Volvo
Volkswagen

Skrevet

Maks km stand? En god del andre ting jeg tenker som viktigere når jeg kjøper bruktbil: Rust mye/lite/hull/overflate/etc. Fri for heftelser. Har bilen vært innblandet i kollisjon, har den bulker, er reparasjoner som er gjort bra. Har bilen regkjede så er det ett pluss, om ikke så bør selger fremvise kvittering på at regreim er byttet nylig. Er det olje under bilen eller i motorrommet. Diverse annet.

Hatt en del biler som har gått langt når jeg kjøpte dem og som jeg har kjørt enda lenger. Hadde en Toyota Camry, den hadde vel gått rundt 250.000 km da jeg kjøpte den, kjørte den omtrent 50.000 km. Har også hatt en Opel Astra f, den hadde gått rundt 280.000 da jeg kjøpte den, kjørte rundt 70.000 km i den. Det var et ganske problemfritt bilhold med begge bilene, og det var ikke problemer med motorene som gjorde at jeg lot de bilene avgå med døden, men derimot diverse andre småfeil, som tilsammen ble såpass dyrt at jeg ikke gadd å bruke penger på det. Med det sagt så vil jeg påstå at km stand er relativt uvesentlig, at bilen har fulgt servicer, fått antirust behandling og generelt blitt tatt godt vare på er ting som er viktig.

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på om det er langkjøring eller bykjøring for min del. Har en 1991 mod Toyota som har gått 613.000 nå, god som gull og tror aldri jeg greier å kvitte meg med den. Ble Eu godkjent i vår uten problemer (kun vært byttet slitte bremseskiver, skifta olje og sånne småting alle bør gjøre etterhvert).

Vil helst ikke kjøpe bil som har gått lengre enn 150.000, men da jeg er student har jeg ikke råd til biler over 30.000, så de kan være vanskelige å finne.

Anonymous poster hash: 67d38...2e3
Skrevet

Jeg har kjøpt flere Volvo med mer enn 300.000km på klokka, og det har gått bra - untatt ett tilfelle. Viktigst er jo hvordan forrige eier har fulgt opp bilen og hvilken stand bilen er i nå.

Volvo og Mercedes tåler fint en halv million. Toyota & andre japser begynner gjerne å bruke olje rundt 150.000km, men det som svikter på de er rustprevensjonen, ikke mekaniske forhold.

Anonymous poster hash: 94f38...57d

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde maks på 70.000 km. Fant oss en på 62.000 :)

Skrevet

Mange biler må gjennom mange reparasjoner når de nærmer seg 100 000 km, så en bil som har bikket 100 000 og fått utført alle disse reparasjonene kan meget vel være et bedre kjøp. Sjekk verkstedshistorikk, og ikke kjøp om du ikke får dette.

Anonymous poster hash: 1a671...fcd
  • Liker 1
Skrevet

En god regel er å ikke kjøpe japser (eller asiatisk genrelt) som er kjørt opp mot 100000 km.
I tillegg så kan det være en fordel å holde seg langt unna franske biler, for enten det er nytt eller gammalt så er det å be om trøbbel.
Opel som nevnt er heller ikke noe å vurdere...

Anonymous poster hash: 4e951...7c2
Skrevet

Lurer litt på hva dere som er så bastante rundt antall kilometer baserer dette på.

Skrevet

Lurer litt på hva dere som er så bastante rundt antall kilometer baserer dette på.

Det baserer seg på manglende kunnskap om bil. Fordi man ikke er i stand til å foreta en helhetsvurdering prøver man i stedet å finne enkeltparametre man kan basere valgene sine på, gjerne noe som kan tallfestes, som km og årsmodell.

Anonymous poster hash: ebebb...b69

• Liker 1
Skrevet

Det baserer seg på manglende kunnskap om bil. Fordi man ikke er i stand til å foreta en helhetsvurdering prøver man i stedet å finne enkeltparametre man kan basere valgene sine på, gjerne noe som kan tallfestes, som km og årsmodell.

For veldig mange er det nok slik ja. Jeg velger egentlig ut fra helt andre kriterier, men det er ikke til å komme unna at enkelte merker har problemer tidligere enn andre. Og for mange merker så har kilometerstand innvirkning på slitasje i motoren og dermed også behov for å reparere.

Mannen har hatt en Citroen. 6 år gammel, og den måtte det begynne å reprareres på før den var kjørt 50000. Godt stelt, alle servicer har vært fulgt. Men registerreim, bremseskiver, vannpumpe, startmotor +++ har måttet skiftes ut. Ting som ikke hadde behøvd å skiftes ut på lenge enda, hadde han bare klart å velge et merke av høyere kvalitet.

Jeg har en helt annen bil som er kjørt litt over 100000 nå, og det har aldri vært noen ting som har måttet skiftes ut der. Samme vedlikehold på den.

Så jo, enkelte merker har mer problemer etter en viss bruk enn andre, så det bør være en ting som blir vurdert i en viss grad. Men så klart, det bør ikke være det eneste kriteriet, men det gir et greit sammenligningsgrunnlag når en skal velge mellom forskjellige bruktbiler :)

Anonymous poster hash: 4e951...7c2

Skrevet

Det som er litt bæsj med å sette maks 100k km er at ofte ligger intervall på reg-reimer rundt 80-120k km, så man risikerer å kjøpe en bil hvor dette er rett rundt hjørnet. Har man ikke peiling på bil sjekker man gjerne ikke dette heller, så får man seg en liten overraskelse når reima ryker og ventilene/stemplet/toppen ryker. (=dyrt/kondemnering)

Skrevet

Samtidig...skifte av registerreim koster hva? 5-9000kr? Det er surt, men med tanke på hva folk ellers kjøper bil for...peanuts!

Jeg så på en 2005 Avensis her om dagen. Den hadde gått 133000km, stå hos forhandler, og var i ok stand. Pris: 140000kr (med litt bonus og tectylbehandling slengt inn i prisen, verdt 8500kr).

En en generasjon eldre Avensis, fra 2001, med i underkant av 200000km, koster rundt 25000kr privat. Det er altså godt over 100000kr i forskjell for noen år, airbags og kilometer.

Man burde kanskje heller diskutere om det er verdt det.

Skrevet

Pleier å si max 200.000 når jeg evt skal ha bil. Men da skal det isåfall ha fullt servicehefte og være EU-godkjent i to år fremover og evt vært på NAF-test :)

Ellers er det som er viktigst rust. Om bilen er 100% rustfri så er det mange år igjen som oftest. Ville dog gått for en bil av kvalitetsmerke, ikke noe japsekina-tull :)

Biler som av min erfaring pleier å holde godt:

Mercedes

BMW

Audi (Dyre å fikse, men gode biler)

Ford

Volkswagen

Er jo selvfølgelig mange andre merker og som har sine eksemplarer, men ville nå gått for de merkene som er mer eller mindre kjent for å være ganske pålitelige og greie bruksbiler.

Gamle mercer er vanskelige å ta knekken på i alle fall! :) Tåler alt.

Skrevet

Samtidig...skifte av registerreim koster hva? 5-9000kr? Det er surt, men med tanke på hva folk ellers kjøper bil for...peanuts!

På biler som har gått ut første reg-reim er dette vanligvis en ganske stor kostnad i forhold til kjøpssum. Men poenget mitt er at det blir ganske mye dyrere dersom man ikke er klar over dette, og venter til denne ryker.

Skrevet

@Sjokoladenøtt, tyske biler altså? Jeg ville ikkeha rørt en eldre VW pga all sensortrøbbel de har - noen tusenlapper her og der - og fordi det generelt er en del trøbbel med motorene. MB har jo hatt et vanskelig tiår mht rust, men det er vel overstått!? De fikk seg i hvert fall en betydelig knekk i bruktmarkedet da. Audi og BMW er jo ofte rett og slett nedslitt, og svært dyre å holde på veien. Jeg kjenner flere som har brent seg på BMW enn jeg har fingre på hendene. Prøv et registerreimskifte eller tilsvarende på en Audi - et utrolig innviklet arbeid!

Anonymous poster hash: 94f38...57d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...