AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #1 Skrevet 18. august 2013 Var først 50 % sykmeldt i noen uker, da førte jeg opp alt jeg skulle ha jobbet, og leverte timer. Så fikk jo da arbeidsgiver tilbake fra NAV vil jeg tro. Så hadde jeg 4 uker ferie, hvorpå lege antydet at jeg kanskje kom til å bli fullt sykemeldt etterpå, men vi fikk se. Det ble jeg etter ferien. Legen sa vi har to alternativ, hun kunne tilbakedatere sykmeldingen til å henge sammen med den andre, eller starte en ny en fra i dag. Jeg har hørt om dette med sykmelding og ferie, at man da får ferien til gode, men jeg spilte litt uvitende og lot legen avgjøre. Sa jeg pleier ikke å vere mye sykmeldt, så dette vet vel hun best hva som blir mest riktig? Hun bablet noe om ferie, jeg bare gjentok meg at dette vet hun best hva som pleier å bli gjort og trakk på skuldrene (mens jeg krysset fingrene ) Hun tilbakedaterte, og dette vil vel da si at jeg har de 4 ukene til gode, og kan bake dem inn i permisjonen? (Tenker å ta dem rett etter mine obligatoriske 6 uker er ferdige, slik at jeg rekker å få tatt dem i år så en slipper overføring, er ikke det lurest? ) MEN så er det jo spørsmålet med ferien min da, har jo ikke jobbet, så ikke ført opp noen timer. Men da skal jeg vel strengt tatt ha lønn for de fire ukene....? Eller får jeg dem tilbakebetalt fra NAV? Jeg aner virkelig ikke, ikke snakket med arbeidsgiver om dette enda, tenkte jeg skulle finne ut litt på egenhånd først Har jo fått feriepenger såklart, men med timebasert lønn kommer jo feriepengene alltid oppigjen på og virker ikke inn på lønningene sånn sett. Noen som vet? Ble mye babling her nå, håper dere forstår hva jeg prøver å få frem Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #2 Skrevet 18. august 2013 Arbeidsgiver skal dekke de første 16 kalenderdagene, etter det overtar nav. For å få ferien "til gode" må man 1) være 100% sykemeldt i mer enn 6 dager og 2)avtale/avklare dette med arbeidsgiver. Husk at om du velger å ta ut ferie inni permisjonen så vil du ikke få noen utbetaling da så lurt å spare feriepengene... Anonymous poster hash: bf191...6ce
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #3 Skrevet 18. august 2013 Du skal ha sykepenger fra NAV for disse ukene, minus arbeidsgiverperioden på 16 dager, for de dagene får du lønn/sykepenger fra arbeidsgiver. Hvis du ikke har fastlønn så gjør de en beregning på det, det skal ikke du gjøre selv. Anonymous poster hash: dec14...58d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #4 Skrevet 18. august 2013 Du skal ha sykepenger fra NAV for disse ukene, minus arbeidsgiverperioden på 16 dager, for de dagene får du lønn/sykepenger fra arbeidsgiver. Hvis du ikke har fastlønn så gjør de en beregning på det, det skal ikke du gjøre selv. Anonymous poster hash: dec14...58d Arbeidsgiver har allerede fått tilbake fra de 16 første dagene, det gjorde vi i første sykmeldingen på 50% Han har fylt ut skjema til NAV i forhold til betalinger, og han holder nå også på å lage til samme til foreldrebetalingene jeg skal søke om. Må han lage enda en, eller kan NAV bruke den forrige da? Jeg er virkelig grønn på slikt jeg altså :/ Takk for svar Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #5 Skrevet 18. august 2013 Betyr det forresten også at jeg ikke får flere lønninger fra jobben min....? Når kan jeg da forvente å få første fra NAV? Tar det ikke litt tid å ordne papirer og sånt...? Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #6 Skrevet 18. august 2013 Blir du sykemeldt ut svangerskapet? Etter 16 dager med arbeidsgiverperiode så får man sykepengene kun fra NAV og hvis du da er sykemeldt frem til du føder så får du selvsagt ingen lønn fra arbeidsgiver Blir du friskmeldt før så får du lønn om du ennå jobber der. Jeg har selv vært sykemeldt i nesten 2 mnd og mottar derfor nå kun sykepenger fra NAV, utbetaling er i utgangspunktet kun en gang i mnd trur jeg, da helt i slutten av mnd, men jeg mottok her om dagen ca 1000kr fra NAV (er ikke noe annet jeg får fra de) så jeg regner med at det er en rest fra forrige utbetaling. Den aller første utbetalingen fikk jeg bare et par uker etter jeg ble første gang sykemeldt, altså for 2 mnd siden. For et par år siden var jeg og sykemeldt og da brukte de to mnd på å gi meg første utbetaling! Da måtte jeg låne kr av mine foreldre (bodde alene da, ingen samboer) til husleie, mat ol. Men når jeg endelig fikk pengene så fikk jeg mye fordi jeg fikk jo betalt for tilbake i tid. Men de pleier å si at man får kr ved første utbetaling de har, men om sykemeldingen ble levert dagen før så sier det jo seg selv at man ikke får kr den mnd. Min arbeidsavtale gikk ut mens jeg var sykemeldt og jeg er bedre så blir kanskje friskmeldt når min sykemelding går ut, da blir jeg arbeidsledig i en mnd frem til jeg går ut i svangerskapspermisjon. Min fastlege har nevnt at hun da kan søke om "dagpenger" for meg, det er en slags ordning for personer som har vært lenge sykemeldt. Da får man det samme som i sykepenger (slipper altså mindre inntekt som dagpenger er) i 3 mnd før man går over på vanlige dagpenger om man ennå er arbeidsledig. Nevn dette for din fastlege om du blir arbeidsledig etter sykemeldingen går ut. Er ganske sikker forresten at det må fylles ut et til skjema til foreldrepengene, at man ikke kan bruke det samme som til sykepenger, det er arbeidsgiver du mener? Fastlegen skal ikke fylle ut noe til foreldrepengene, bortsett fra en terminbekreftelse, om du ikke skal søke om tidligere permisjon pga helsa. Anonymous poster hash: dec14...58d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #7 Skrevet 18. august 2013 Blir du sykemeldt ut svangerskapet? Etter 16 dager med arbeidsgiverperiode så får man sykepengene kun fra NAV og hvis du da er sykemeldt frem til du føder så får du selvsagt ingen lønn fra arbeidsgiver Blir du friskmeldt før så får du lønn om du ennå jobber der. Jeg har selv vært sykemeldt i nesten 2 mnd og mottar derfor nå kun sykepenger fra NAV, utbetaling er i utgangspunktet kun en gang i mnd trur jeg, da helt i slutten av mnd, men jeg mottok her om dagen ca 1000kr fra NAV (er ikke noe annet jeg får fra de) så jeg regner med at det er en rest fra forrige utbetaling. Den aller første utbetalingen fikk jeg bare et par uker etter jeg ble første gang sykemeldt, altså for 2 mnd siden. For et par år siden var jeg og sykemeldt og da brukte de to mnd på å gi meg første utbetaling! Da måtte jeg låne kr av mine foreldre (bodde alene da, ingen samboer) til husleie, mat ol. Men når jeg endelig fikk pengene så fikk jeg mye fordi jeg fikk jo betalt for tilbake i tid. Men de pleier å si at man får kr ved første utbetaling de har, men om sykemeldingen ble levert dagen før så sier det jo seg selv at man ikke får kr den mnd. Min arbeidsavtale gikk ut mens jeg var sykemeldt og jeg er bedre så blir kanskje friskmeldt når min sykemelding går ut, da blir jeg arbeidsledig i en mnd frem til jeg går ut i svangerskapspermisjon. Min fastlege har nevnt at hun da kan søke om "dagpenger" for meg, det er en slags ordning for personer som har vært lenge sykemeldt. Da får man det samme som i sykepenger (slipper altså mindre inntekt som dagpenger er) i 3 mnd før man går over på vanlige dagpenger om man ennå er arbeidsledig. Nevn dette for din fastlege om du blir arbeidsledig etter sykemeldingen går ut. Er ganske sikker forresten at det må fylles ut et til skjema til foreldrepengene, at man ikke kan bruke det samme som til sykepenger, det er arbeidsgiver du mener? Fastlegen skal ikke fylle ut noe til foreldrepengene, bortsett fra en terminbekreftelse, om du ikke skal søke om tidligere permisjon pga helsa. Anonymous poster hash: dec14...58d Takk skal du ha Jeg er fast ansatt, så ikke noe problem med arbeidsledig Arbeidsgiver har sendt inn lønnsberegningsskjema for sykepenger, og så skulle han lage til den for foreldrepenger i morgen Jeg klarer nok dessverre ikke til å komme tilbake til jobb selv om det ennå er over 2 mnd til termin. Har fått bekkenløsning Men for å summere opp, så skal jeg da ha lønn fra nav, tilbake til der denne sykmeldingen starter? Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #8 Skrevet 18. august 2013 Har også bekkenløsning. Ja du får jo sykepenger fra den første dagen du var sykemeldt, men de 16 første dagene fra arbeidsgiver. Det blir jo feil om NAV skulle gitt fra dagen de fikk sykemeldingen eller fra dagen de behandlet den. Da ville man jo tapt flere dager.Anonymous poster hash: dec14...58d
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #9 Skrevet 18. august 2013 Men det med at jeg nå har 4 uker ferie til gode er riktig sant....? Kan jeg ta to uker før jul, og få halv "lønn" frå NAV, og så be om å overføre to til neste år, sånn at jeg får fordelt dem utover? Kan arbeidsgiver nekte meg å føre over? Tar jeg 4 uker før jul blir det jo en skral jul :/ Anonymous poster hash: a57a7...149
*Frida* Skrevet 18. august 2013 #10 Skrevet 18. august 2013 Du får ikkje ferien til gode med mindre du var 100%sjukmeldt, og avklarte med arbeidsgjevar at du var sjukmeldt og ikkje i ferie. Eg var sjølv 50% sjukmeldt både før, i og etter ferien min i år, men ferie hadde eg likevel.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2013 #11 Skrevet 18. august 2013 Blei 100% sjukmeldt nå, og legen tilbakedaterte den til å gjelde fra forrige sjukmelding gikk ut (Som bare var 50%) Dette er da datoen jeg gikk ut i 4 uker ferie. Dette var ikke mulig å avklare på forhånd, da jeg ikke i det hele tatt var klar over at legen kunne tilbakedatere det på denne måten. Hvordan blir det da...? Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #12 Skrevet 19. august 2013 I følge NAV har ikke leger lov til å tilbakedatere sykemeldinger. Du får som flere har skrevet kun ferie til gode når det er avtalt med arbeidsgiver og dette ble ikke gjort, så nei du har ikke rett på ferie til gode. Anonymous poster hash: db5a6...1e2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #13 Skrevet 19. august 2013 Okai, men legen har gjort dette. Er riktignok en svensk turnuslege. Kanskje de kan tilbakedatere siden jeg var sykmeldt før ferien? Altså at dèt er lov, mens det ikke er lov å tilbakedatere den aller første sykmeldingen....? Anonymous poster hash: a57a7...149
AnonymBruker Skrevet 19. august 2013 #14 Skrevet 19. august 2013 Snakket med NAV nå, og de sier at jeg må få et brev fra legen med en forklaring på hvorfor den ble tibakedatert, så ser man om det går igjennom eller ikke. Var litt spesielt når man var gravid, og når man hengte SM sammen med den forrige. Da får vi bare krysse fingrene, for når det førstens ble gjort på denne måten hadde det nå vert greit å bake det inn i permisjonen siden far har lyst å spare litt på sin og bruke den gradert Anonymous poster hash: a57a7...149
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå